Moje první špuntování. Co viděl cyklistický aktivista.
Velká Jarní cyklojízda v Praze získala letos nepříjemnou pachuť kvůli velkým konfliktům mezi řidiči a cyklisty. Došlo dokonce na pěsti a sanitku. Cyklista Hraboš dosud leží v nemocnici a motoristu Šteinera vyšetřuje policie. Jak viděl tuto cyklojízdu novopečený organizátor?
Nejhorší konflikt mezi motoristy a cyklisty se během Cyklojízdy odehrál na komplikované křižovatce U Bulhara. Situaci nejprve nezvládl špuntař Vojtěch Hrabosh Hrabal (dříve Auto*Mat). Když bývalý radní Prahy 10 Radovan Šteiner (ODS) vystoupil z taxíku a odhodil Hrabošovo kolo stranou, cyklista ho od něj odstrčil. Poté situaci vyhrotil boxer Vojtěch Šteiner, který se vyřítil z taxíku, oběhl policistu a Hrabošovi vrazil pěstí do obličeje. Zlomil mu kosti a bylo nutné zavolat záchranku. Bratři Šteinerové mezi tím nasedli do taxíku a odjeli. Hraboš dodnes leží v nemocnici, Vojtěcha Šteinera vyšetřuje policie a hrozí mu osm let vězení za to, že zcela vědomě způsobil vážné zranění.
Šestičlená skupina nových špuntařů dorazila tři čtvrtě hodiny před avízovaným startem v šest večer na náměstí Jiřího z Poděbrad.
Propagace začíná novinami
Přihlásili jsme se u hlavní organizátorky a vyfasovali reflexní vestičky, papírky s informacemi pro řidiče a cyklonoviny.
Měli jsme za úkol jich rozdat asi tři stovky. Zamknuli jsme kola u plotu a vyrazili vyzkoušet, jak těžký chlebíček má kolportér.
Ze všech, kterým jsem noviny rozdal, jsem poznal jenom bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka a jeho paní Kateřinu Jacques. Cyklonoviny jsem jim dal do cyklovozíku s potomkem.
Do plánovaného odjezdu prvních cyklistů se ná povedlo všechny propagační noviny udat.
Složité křižovatky řeší zkušení špuntaři
Přesně v šest hodin se všichni špuntaři přesunuli za kostel a dostali instrukce. Nejezdit na chodníky, být na řidiče vlídní a nevyvolávat konflikty, rychle se vracet zezadu na čelo pelotonu a pár dalších rad.
Složité křižovatky si rozebrali zkušenější kolegové, ostatní se mohli postavit kamkoliv. Hlavním úkolem všech špuntařů je v každé cyklojízdě chránit cyklisty před auty, která by chtěla najet do pelotonu z bočních ulic. Jednoduše je zablokují až do odjezdu posledního cyklisty.
Hlavním účelem práce špuntařů je, aby se do velkého balíku cyklistů nevklínilo žádné auto a neohrozilo tak jezdce na kolech, koloběžkách a kolečkových bruslích. Vedlejší činností špuntařů je vysvětlovat řidičům, o co při cyklojízdě vlastně jde.
Všechno je jednou poprvé
Hlavní organizátorka dala přes vysílačku pokyn k odjezdu. Přesunuli jsme se do nejbližší ulice. Bylo nás tam asi padesát ve vestičkách, ale účastnící se z náměstí nepohnuli. Vyjeli jsme tedy pomalu sami, a pak teprve vyrazili lidé za námi.
Poprvé jsem se postavil na slepou ulici vedle Olšanského náměstí. Nikdo z ní nevyjížděl. Až když okolo mě začal proudit dav na kolech, přijel jeden taxikář. Naštěstí nebyl nijak agresivní a dvacet minut si počkal.
Když mě dojelo poslední policejní auto, rozjel jsem se. Šlapal jsem co nejvyšší rychlostí, ale tak, abych nikoho nesrazil. Přesto jsem k prvním špuntařům dojel až u Nuselského mostu. Hned za ním mě poslali na výjezd z benzinky. V pohodě jsem autům vysvětloval, že to tady bude na dlouho, a pokud mohou, ať to objedou. Většina z nich to otočila směrem k druhému výjezdu. Pár jich ale počkalo.
Když už se ke mně blížili poslední účastníci cyklojízdy, přijel cyklista oblečený do reflexní vestičky. Začal mi nadávat: "To jste to skvěle udělali! Zase budou řidiči půl roku nasraní." Odpověděl jsem, že je to normální legální akce, která se koná už mnoho let. Pak jsem se ho ještě zeptal: "Proč s námi tedy jezdíte, když si tohle myslíte?" Naštvaný cyklista odjel bez odpovědi.
Konec dobrý - všechno dobré
Vraceli jsme se přes Nuselský most, kde jsem předjel velkou kolonu, takže jsem se do čela dostal už u Hlavního nádraží. Moje předposlední špuntování bylo u Florence. Vepředu na křižovatce zastavily policejní motorky a my je pouze vystřídali. Spolušpuntař dokonce začal rozdávat automobilistům zbylé cyklonoviny.
Poslední místo jsem dostal jednu ulici před holešovickým Výstavištěm. Byla to poklidná křižovatka, dokud nepřijel černý mercedes. Začal předjíždět ostatní auta a cpal se ke mně. Zastoupil jsem mu cestu, vyslechl mnoho nadávek a vysvětloval mu, o co se jedná. Prý spěchal na letiště. Naštěstí už jeli poslední policajti. Řidiči mercedesu jsem tedy řekl, ať počká ještě dvě minuty a bude moci projet. Víc už se nerozčiloval.
Zakončení jízdy se konalo uprostřed Stromovky. Vyslechli jsme poděkování za účast všem účastníkům a poté ještě zvláštní poděkování pro špuntaře. Odevzdali jsme půjčené reflexní vesty a krásnou jarní mlhou odjeli domů.
Info: Cyklojízdy Horydoly podporují cyklojízdy.
Reportáže z Cyklojízd na Horydoly
14. září 2013 (FOTO)
20. dubna 2013 (FOTO)
22. prosince 2012 (VIDEO)
22. září 2012 (FOTO) + VIDEO
23. dubna 2012
3. května 2011 (FOTO)
17. června 2010
25. dubna 2010 (VIDEO)
20. září 2009 (VIDEO)
23. září 2008 (FOTO)
23. září 2008 (VIDEO)
17. ledna 2008
22. září 2007 (FOTO)
22. září 2007 (VIDEO)
25. září 2006
19. srpna 2006
16. června 2006
20. dubna 2006 (1)
20. dubna 2006 (2)
31. ledna 2006
18. srpna 2005
21. července 2005
16. června 2005
22. září 2004
Diskuse
Diskuze k článku
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Milý Střelče, proč myslíš, že pokud chtějí Horydoly přežít, musejí podporovat Cyklojízdy?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 26.4.2012 09:33
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Tyhle vyděračské akce mají následující výsledky:
1) cyklisté se z účastníků provozu díky aktivistům stali škodnou na odstřel
2) kryjí celou řadu tunelů na dotace za povětšinou nefunkční, často přímo zdraví ohrožující, nebo alespoň předražené cyklostezky
3) znechucují rok od roku více lidí
- vynucovat práva pro sebe a povinnosti pro ostatní je sice dneska v módě a je to výnosné, ale konečně se to stává i zdraví škodlivé
O to je pikantnější, že jedinec profitující spolu s celým magistrátem z nejrůznějších tunelů upravil fasádu jednomu ze svých zdrojů.
A že Horydoly podporují tenhle tunel? Pokud mají přežít, nic jiného jim nezbývá.
- Autor Střelec
- Datum a čas 26.4.2012 09:17
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Takze knockout ocykleneho hlodavce, byl naprosto OK :o)))) To rad ze stran cykloaktivistu slysim respektive ctu
- Autor Funtomas
- Datum a čas 26.4.2012 08:13
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Nesmíš to přehnat, ale nějak tak náš stát funguje (odbory, doktoři, notáři, zemědělci, betonová lobby....)
- Autor JN
- Datum a čas 25.4.2012 21:43
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
No podle tehle logiky az budu chtit aby urad neco udelal. Tak zmlatim souseda, aby si meho pozadavku urad vsimnul, protoze normalni zadost je malo konfrontacni.
- Autor Funtomas
- Datum a čas 25.4.2012 14:27
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Problém ční v tom, že tímto slušným nekonfrontačním způsobem nikdo ničeho v politice nedosáhnul. Aspoň ne teď a tady. Kdyby automat netlačil na města a ty by zase nedostávaly peníze od evropy tak v Praze žádné cyklostezky ani cyklopruhy nebudou.
Taky zdravím sousedy na kole, ale že by kvůli tomu naše město vyhradilo kus cesty pro cyklisty tak to teda ne.
- Autor Nobody
- Datum a čas 25.4.2012 13:20
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Napriklad akce "Do prace na kole" mi prijde jako presne ten spravny nekonfrontacni pozitivne motivujici smer, kterym jit.
- Autor Funtomas
- Datum a čas 25.4.2012 12:23
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Kazdodennim, slusnym a ohleduplnym jezdenim bez praseni a okazaleho porusovani dopravnich predpisu ukazat, ze jezdit po Praze jde lepe a rychleji na kole nez stat v zacpe. Necpat se nekam bezhlave jen proto ze kolo je obratnejsi, obcas nekoho pustit i kdyz prednost mam ja. Pokynutim a usmevem podekovat, kdyz me nekdo pusti nebo treba delsi dobu jede za mnou, aby me nepredjizdel v nejakem debilnim uzkem miste. atd. Tohle vse udela cyklistum vetsi sluzbu a dobrou reklamu vic nez nasrani nekolika stovek ridicu.
Jak jsem uz psal, dobre veci se prosadi samy, protoze jsou dobre. Proste jit prikladem. Je to mozna pomale a nenaplnuje to tolik spasitelskej komplex aktivistu, ale netvori to bariery a napeti mezi lidmi. Vzdy je pozitivni motivace lepsi nez nekoho omezovat a nutit, protoze pak se nespis kousne a na just nebude delat co chces. Kazdopadne je dobre si odpustit takovy ten bolsevicky pristup ve stylu, ze lidi jsou blby a jen my (cykloaktiviste) vime co je pro ne dobre a donutime je jezdit na kole i kdyby nechteli.
Na kole uz jezdim dobrych tricet let a musim rici, ze dokud nebyli cykloaktiviste a vse s tim spojene, zadnou nenavist nebo napeti jsem mezi cyklisty a motoristy nezaznamenal. Naopak po kazde cyklojizde, aby se clovek bal do provozu, aby mu to nekdo, kdo vcera tvrdnul pred nejakym spuntarem, nedal sezrat nejakou prasarnou.
Takze asi tak nejak.
- Autor Funtomas
- Datum a čas 25.4.2012 12:20
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Nechápu..... Co teda přesně navrhujete, aby cyklisté udělali aby docílili, že si jich někdo všimne a bude s nimi počítat při opravách a výstavbě komunikací v Praze (centru i na okrajích)? A přitom aby neterorizovali ostatní cyklisty, automobilisty, řidiče traktorů, matky s dětmi, inlinysty, důchodce, pěší.... atd......? Nejsem pražák :-)
- Autor JN
- Datum a čas 25.4.2012 11:42
Proč Horydoly podporují cyklojízdy?
Jeste takova poznamka, nekteri cykliste a je jich znacne procento terorizuji lidi na prochazce v parku dnes a denne.
- Autor Funtomas
- Datum a čas 25.4.2012 10:48
Cyklonovinky 2024
Alpy AKTUÁLNĚ 2024
Může se hodit
Nejčtenější články
Na kole za vínem Saského Polabí
Co je na kole důležité? Jíst a pít!
Festka nechává na Designblok nahlédnout do výroby kola
Dva světové šampionáty, jeden cíl. Usedne Tománek jako první v historii na oba ironmanské trůny?
TEST Ponožky Moira Trek
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Řepiště, U Máně | 31.10.-5.12. | 31.10. | |
WTM - veletrh | Velká Británie, Londýn | 5.-7.11. Cestování | 5.11. | |
Outdoor Retailer Winter - veletrh | USA, Denver | 6.-8.11. | 6.11. | |
EICMA - veletrh | Itálie, Miláno | 7.-10.11. Cyklistika a motocykly | 7.11. | |
Caravaning - veletrh | Brno, Výstaviště | 7.-10.11. | 7.11. | |
Cestovatelský festival | Pardubice, Congress Centre | 7.-10.11. | 7.11. | |
Pelikánův seminář | Fryšava, Medlov | 8.-10.11. Horská medicína | 8.11. | |
Obzory - cestovatelský festival | Praha, Filozofická fakulta | 9.-10.11. | 9.11. | |
Philoxenia - veletrh | Řecko, Soluň | 14.-16.11. Cestování | 14.11. | |
Festiwal Wędkarski - veletrh | Polsko, Kielce | 16.-17.11. Rybaření | 16.11. |
Diskuse
The a-one contractors | RobertMab, 4.11.2024 22:19, 1 příspěvek |
Потерпевший Наймушин | AngelRap, 4.11.2024 21:54, 14 příspěvků |
zoufalost | Horydoly - Andrea Černá, 4.11.2024 10:43, 2 příspěvky |
zoufalost | Karekl, 4.11.2024 8:35, 2 příspěvky |
??? | Honza, 2.11.2024 10:37, 1 příspěvek |
Kvalitní Guide | Lukas B., 1.11.2024 19:12, 6 příspěvků |
ferata | Horydoly, 1.11.2024 10:37, 6 příspěvků |
Kvalitní Guide | PEtr, 1.11.2024 8:53, 6 příspěvků |
prachy jenom prachy nečekaný | Petr, 1.11.2024 8:30, 6 příspěvků |
prachy jenom prachy nečekaný | Pišišvor, 31.10.2024 20:14, 6 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |
Bike sraz na Vysočině 2025 | Horydoly , 29.10.2024 22:57 |
sezona výlovů | Horydoly , 26.10.2024 23:13 |
Halloweenský virtuální běh | Horydoly , 26.10.2024 0:44 |
Podzim - Pražský veletržn... | Horydoly , 24.10.2024 1:11 |
Přes překážky k zážitkům | Horydoly , 18.10.2024 23:15 |
Triatlon ve Španělsku | Horydoly , 18.10.2024 23:13 |