Na cesty pro bicykly kola dá město Praha letos 33,8 milionu korun.
Za zlepšení podmínek pro cyklodopravu v Praze budou dnes od 17:45 h manifestovat stovky cyklistů na každoměsíční cyklojízdě od Náměstí Jiřího z Poděbrat do městského centra.
Dvě stě metrů za šest milionů
Cyklostezka mezi Negrellihoo viaduktem Hlávkovým mostem stála podle informací z pražské radnice 5,7 milionu korun. Za ty peníze se postavilo přesně dvě stě metrů cyklostezky. Dvousetmetrový úsek navazuje na dvoukilometrovou cyklostezku z Karlína po pravém břehu Vltavy směrem k městskému centru.
Stezka slouží zároveň jako protipovodňová hráz kancelářské čtvrti okolo Florence a vyhlídková cesta pod umělým vodopádem hotelu Hilton.
Pražští radní letos schválili základní systém cyklistických tras hlavního města o celkové délce 440 kilometrů. V současné době je v provozu 195 km tras, z toho 64 km je vedeno po komunikacích bez aut, většinou společně s pěším provozem po cestách v parcích a sadech, nebo po nově vybudovaných samostatných komunikacích pro cyklisty a chodce.
Zelení jsou nespokojení...
Ve srovnání s jinými zahraničními velkoměsty i mnohými tuzemskými městy Praha velmi zaostává v bezpečnosti cyklistů. Příkladem je nedávná tragická smrt Jana Bouchala, aktivisty bojujícího za zlepšení cyklodopravy. Zemřel v sedle bicyklu na pražské křižovatce.
Magistrát podle šéfa strany Zelených Martina Bursíka stále nechápe cyklistiku jako rovnocenný druh dopravy a bere ji jen jako rekreaci. "Jiná města, jako například Vídeň nebo Berlín, jsou k cyklistům daleko vlídnější," uvedl Bursík pro Regionbulletin, který vydává vládní agentura pro podporu cestovního ruchu CzechTourism.
Podle Bursíka mají tyto metropole perfektní a hustou síť cyklostezek, a to i v centru. "Parkoviště jsou tam plná stovek kol. Ve Vídni také funguje perfektní síť půjčoven bicyklů, které jsou například u stanic metra. A důležité také je, že se jim kola neztrácí."
...a černí také
"Přeji všem účastníkům, a doufám, že se jich sejde požehnaně, aby se akce vydařila," vzkazuje ministr životního prostředí Libor Ambrozek. "Já sám po Praze na kole běžně nejezdím. Protože se bojím. A právě proto akce, jako jsou pražské cyklojízdy, mají moji podporu."
Podle Libora Ambrozka Praha cyklostezky krutě postrádá. "Cyklojízdy na to poukazují velmi viditelně a já doufám, že i ony pomohou k tomu, aby se to změnilo a aby i rekreační cyklisté jako já mohli začít kolo v Praze beze strachu používat."