Testům nelze úplně věřit
Testy vybavení jsou oblíbenou součástí tiskovin. Jak se na ně má ovšem dívat čtenář? S velkým odstupem! S výjimkou páteční spotřebitelské přílohy MF Dnes a spotřebitelského měsíčníku Test redakce s výrobci nebo distributory testovaného zboží spolupracují. Už tento fakt je zavazuje k větší shovívavosti při posuzování jeho vlastností. Když si připočteme obchodní zájmy inzertních oddělení, není divu, že testované výrobky většinou dopadnou dobře.
"V rámci sledování novinek na trhu můžeme nabídnout testování Vašich výrobků. Po testování a vyhodnocení zašleme interní připomínky k výrobku. Tyto připomínky nebudou nikde zveřejněny a jsou určeny pro vnitřní potřebu firmy," píše se v neveřejných materiálech Malého průvodce světem outdooru. "Dalším samostatným výstupem je text recenze určený ke zveřejnění."
To nepřímo potvrzuje i vydavatel dvou časopisů zaměřených na sporty v přírodě, který odmítá veřejně uvést v této souvislosti své jméno: "Testy jsou formou podpory prodeje, proto nejsou úplně objektivní." Zároveň připomíná tvrdou pravdu: "O kom se nepíše, je mrtvý – to platí v šoubyznysu stejně jako v naší branži."
Cykloturistika přináší reportáže z dalekých cest i krátkých výletů. Čtou ji především starší cyklisté, kteří se dají přirovnat k pěším čtenářům Turisty.
Na kole za zábavou
Ve stejném nakladatelství jako Cykloturistika vychází Velo, které je dražší, na lepším papíře a má kvalitější fotografie. Dívá se na svět sice podobnýma, ale mladšíma očima. Příliš se nezajímá o techniku, supernovinky a o kolo se stará jen v nejnutnější míře. Všechny testy, technické informace a rady jako pečovat o kolo jsou proto popisovány vždy z pohledu cyklisty, který si chce hlavně zajezdit. Redakce klade důraz na informativní texty, kde jsou dobré terény, co se životosprávou a jak zvládnout bicykl za každé situace. V časopise jsou preferována horská kola, protože jich v Česku jezdí nejvíce.
Technické finesy cyklistiky
Cykloservis vychází především pro technicky zaměřené cyklisty. Neustále se v něm rozebírá údržba kola, přináší technické novinky a testy nejnovějších modelů kol i ostatního cyklistického vybavení. Není tedy divu, že podle majitele časopisu Miloše Kubánka čtou Cykloservis z pětadevadesáti procent muži. „Víme, že jsou to z naprosté většiny horští cyklisté a mají dražší kola střední a vyšší kategorie.“
Jízda na kole jako sport
Paletu časopisů o cyklistice doplňuje Peloton, který se soustřeďuje na sportovně zaměřené čtenáře, přináší většinu důležitých výsledků, reportáže ze závodů a informace, které zajímají především rekreační závodníky. Velké místo je věnováno i silniční cyklistice, která v ostatních časopisech zmírá na úbytě. Vydavatel sám uvádí, že polovina jeho čtenářů si kupuje zároveň konkurenční Velo zaměřené spíše na cyklistickou zábavu než tvrdý sportovní tréning.
Akrobatické výstřelky
Svůj časopis mají dokonce i jezdci na akrobatických kolech. Protože jsou to většinou bývalí skateboardisté, nemůže být název jejich časopisu jiný než anglicky znějící Dirt Biker.
Voda ve všech podobách
Po mnoha letech existence zpravodaje sportovních kanoistických svazů Kanoe Raft Kajak se během pár měsíců změnila situace u vodáků. Kanoe Raft Kajak mění strohou sportovní tvář na přívětivější i pro vodní turisty a rekreační jezdce divokých vod. Stále má však vzhled a kvalitu redakční práce na úrovni lepšího zájmového bulletinu. Za to má za zády tradici a předplatitelské zázemí. O své místo na slunci začalo bojovat nové plně barevné Hydro. Deklaruje, že se bude věnovat především nejrozšířenější vodácké turistice, ale v prvních číslech byly reportáže a technické materiály především o mořských kajacích a hodně divoké vodě.
Ze zákulisí obou časopisů něco prozrazuje ekonom vydavatele Hydra Jan Novotný: „Vloni jsme dostali nabídku ke koupi Kanoe Raft Kajak, ale zdála se nám příliš vysoká. Zároveň jsme si mysleli, že bez naší účasti tento časopis zkrachuje, a proto jsme začali tisknout Hydro.“ Jeho tehdejší odhad nevyšel, protože časopis přece jenom někdo koupil a konkurence nespí.
Pro potápěče vycházejí Oceán a Potápění. První z nich vydávaný stejnou společností jako horolezecký Everest, se zaměřuje na široké laické publikum bez velkých ambicí získávat nové informace. Potápění míří spíše k potápěčům, kteří chtějí potřebné rady, tipy a inspiraci.
Nejznámější časopis o jachtingu se jmenuje jak jinak než Yacht. Všeobecně zaměřenému periodiku částečně konkurují sportovní Windurfing, snobský Lodě Exclusive a Charter o dovolené na lodi.
Outdoorové časopisy v roce 2003
I. Horolezectví a turistika
II. Cyklistika
III. Lyžování a létání
Deset let poté: 8 časopisů pro cyklisty a šest vydavatelů