Kdo jezdí na kole, nezlobí. Cyklistika musí děti hlavně bavit!

Kdo jezdí na kole, nezlobí. Cyklistika musí děti hlavně bavit!
Beany Blaster.
Autor snímku Beany
SDÍLEJ:

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Potomci vášnivých cyklistů brázdí na rodinných výletech stezky v podstatě už od plenek. K tomuto faktu samozřejmě nahrává i současná doba, kdy omezená možnost cestování vybízí k trávení volného času v sedle kola třeba v Krkonoších nebo na Šumavě. Dětská cyklistika zažívá boom: rozšiřují se možnosti, zlepšuje se výbava i dopravní osvěta. A zdokonalují se rovněž samotná dětská kola, která přestala být pouze zmenšeninou těch dospělých.

Kdo jezdí na kole, nezlobí. Cyklistika musí děti hlavně bavit!
Roman Blažek.
Autor snímku Beany
Jak na to

"Při nesprávném posedu na kole se naruší optimální biomechanické podmínky, což může mít vliv nejen na efektivitu, jistotu a dobrý pocit z jízdy ale dokonce i na přetížení v pohybovém systému," říká Tereza Nováková, specialistka na fyzioterapii v pediatrii a sportu na Fakulttě tělecké výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

ROZHOVOR Třebíčský rodák Roman Blažek je nadšeným milovníkem sportu, který založil úspěšnou značku Westige a po narození dvou dětí se rozhodl vytvořit ryze českou značku Beany, specializující se pouze na dětský sportovní sortiment, včetně jízdních kol. Rodičům se nabízejí široké možnosti a především roste zájem samotných dětí.

Patří malé dítě na kolo nebo je to především rozmar rodičů, kteří jsou vášniví cyklisté? A od kolika let je vhodné začít?

Rozhodně děti na kolo patří, je to zdravý sport i rozptýlení. Do přibližně dvou a půl let je ideální odrážedlo, kde se naučí držet rovnováhu a ovládat řidítka, zhruba od tří let tedy mohou přesedlat na kolo.

Mohou rodiče dlouhými trasami dítě přetížit?

Myslím, že pokud je vhodně vybraný terén a kolo, trasa mu neuškodí, i když je delší – nejdůležitější ale je, aby ho jízda bavila! Asi nikdo šestiletého prcka nevytáhne na šestihodinový výlet v kuse. Je potřeba vymyslet zastávky a nějaké rozptýlení po cestě. Pokud to dítě nebaví, samo se zasekne – dřív, než dojde k přetížení... Stalo se mi to u syna samozřejmě také. Když mu bylo asi pět let, v Maďarsku si po hodině a půl jízdy lehl doprostřed silnice a řekl, že dál prostě nejede.

Jak má vypadat posed na kole, aby ani při delší jízdě nezpůsobil zdravotní problémy?

Důležité bude rozložení váhy těla na kole. Kvalita posedu bude ovlivňovat i schopnost dítěte šlapat nohama do pedálů. Dítě by mělo být v mírném předklonu: nesedět vzpřímeně jako paní radová, ale zároveň nebýt předkloněné natolik, že bude muset při jízdě výrazně zaklánět hlavu, pak by ho bolelo za krkem. Paže mají být lehce pokrčené v loktech, aby v případě najetí na překážku jako je kámen nebo výmol měl cyklista prostor manévrovat – je to důležitý způsob, jak může jezdec reflektovat terén. Postoj nohou by měl být takový, že když je šlapka dole, není koleno zcela natažené, ale mírně pokrčené. Dokud si dítě na kole není stoprocentně jisté, mělo by dosáhnout na zem špičkami nohou, později lze však upravit nastavení tak, aby byl posed ideální.

Jaké jsou nejčastější chyby při seřízení?

Nejčastější chybou je špatná výška sedla nebo dlouhý představec, kvůli kterému je dítě příliš natažené. Někteří výrobci dělají rámy nepřiměřeně dlouhé, protože pouze zmenšili dospělé kolo, aniž by vzali v potaz poměr tělesných proporcí dítěte. Dále pak šířka řidítek by měla být na šířku ramen dítěte plus asi pět až deset centimetrů. S širšími řidítky malý jezdec obtížněji zatáčí a manipuluje s kolem. Když jsou ruce naopak moc u sebe, nemůže být dítě napřímené, a navíc vzniká menší páka a malý cyklista pak není schopen dostatečně zareagovat na aktuální terénní nebo dopravní situaci.

Dětské kolo Beany.

Na co se zaměřit při výběru dětského kola?

Zásadní je velikost rámu! Menší rám může být klidně osazen na větších kolech! Bohužel většina rodičů má zkreslené představy o tom, jaká kritéria použít při výběru kola. Většina výrobců totiž staví svá doporučení stran vhodné velikosti jízdního kola na obecně zažitém konceptu, že určitá výška dítěte vyžaduje konkrétní průměr samotných kol. Obvykle pak z tohoto stereotypu pramení doporučení, že dítě výšky 95-115 cm potřebuje 16palcová kola, 110–120 cm 20 palcová kola, 120 -140 cm 24 palcová kola a 135 -155cm 26 palcová kola. Přitom ve skutečnosti je pro dítě určité velikosti zásadní hlavně správná velikost rámu. Menší rám může být klidně osazen na větších kolech, alespoň to dítěti lépe pojede.

Nanejvýš vhodné je, pokud má malý biker možnost se na kole projet, vyzkoušet si ho.

Orientační tabulka velikosti dětských rámů Beany

 

Výška dítěte

Velikost rámu

Kolo Beany

90–110 cm

8"

zero 16

105–120 cm

10"

zero 20

115-130 cm

11"

zero 24

125–140 cm

12"

zero 26

135–155 cm

13,5"

zero 27,5

150–165 cm

15"

zero 27,5

Jaký typ kola?

Důležitá otázka při výběru zní: Kde bude dítě jezdit? Do velikosti 20 se typ kola neliší, až poté lze vybírat mezi silničním, vhodným do města a na cyklostezky, a terénním – to má silnější gumy a odpruženou vidlici. Obvykle bývá pružinová, což ale kolu přidává na hmotnosti (až kilogram a půl). Lehké dítě ji však svou vahou často neumáčkne, nemá patřičnou váhu. Oproti tomu vzduchová vidlice jde nastavit již od 20 kilogramů váhy, je však dražší.

Dětské kolo Beany.

Geometrie + hmotnost?

Vedle geometrie a tvaru rámu je hmotnost nejpodstatnějším aspektem dětského kola – a to i pro rodiče, kteří jej nakládají do auta či nosí do patra domu. Pokud jede šestnáctikilové dítě na třináctikilovém kole, stojí ho to podobné úsilí, jako by jel osmdesátikilový člověk na sedmdesátikilovém bicyklu. Vyrábíme proto tzv. superlighty, u šestnáctipalcového kola jsme se dostali na 5,3 kilogramů.

Brzdy?

Do velikosti šestnáct je většina kol s takzvaným torpédem, což bych nedoporučoval, protože hodně dětí se naučí brzdit pákou na odrážedle a není dobré, aby se učili brzdit torpédem, když už od 20“ kola se budou muset učit nový způsob brždění pákou. Proto doporučujeme klasické, pákové brzdy na řidítkách, je však důležité, aby byly dobře seřiditelné a malé prsty je dokázaly stisknout.

Dětské kolo Beany.

Design?

Zatímco při pořizování kola rodiče hledí na vlastnosti, děti zajímá především vzhled. Pro designéra je dětské kolo výzva. Ze své zkušenosti mohu říci, že od velikostí 20 už jsou děti dospělejší než dříve a nechtějí žádné obrázky a postavičky, žádají spíše sportovní design, podobný tomu, jaký mají rodiče; u starších slečen je například oblíbená kombinace bílé a oranžové, ale jen těžko lze mluvit o nějakých trendech. Děti jsou neúprosní kritici, nechodí kolem horké kaše jako dospělí a naplno řeknou, když se jim něco nelíbí.

BEANY ZERO 26

Nejlehčí 26“ dětské kolo v Česku, váha pouhých 8,6 kg, pro výšku 125-145 cm, ryze dětská geometrie rámu.

Dětské kolo Beany.

Orientační cena: 11 900 Kč

BEANY BLASTER 26

Opravdové horské dětské kolo, váha 11,5 kg, vzduchová vidlice plně funkční od 25 kg váhy dítěte, hydraulické kotoučové brzdy, pro jízdu v jakémkoli terénu pro výšku 130–155 cm.

Orientační cena: 18 990 Kč

 

Dětské kolo Beany.

PULSE 26

Dětský gravel biket, váha 9,9 kg, frčí na silnici i polních cestách, vhodné pro výšku 135-160 cm.

Orientační cena: 14 990 Kč

Dětské kolo Beany.

Horydoly.cz Outdoorové vybavení 2020

Kryt na mobil Catalyst Impact iPhone 11

Pouzdro na bezdrátová sluchátka Catalyst AirPods Case 

Outdoorové oděvy Fjällräven Abisko a Greenland

Cestovní kufry

Nafukovací křídlo Wasp

Kontaktní čočky na zimu do hor?

Plechové garáže a zahradní domky StalConcept

2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 

2013 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


TEST Boll Nomad 24+6

TEST Boll Nomad 24+6

BLUES NA CESTU POSLEDNÍ Toto tvrdí výrobce o batohu Boll Nomad: "Víceúčelový sportovní batoh s propracovaným designem, konstruovaný se zaměřením na cyklistiku a turistiku, kde je zapotřebí stabilita na zádech a vysoké odvětrání zad." Po... celý článek

Cyklomaratony pro každé kolo 2025

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými  talenty

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

S celou řadou změn, ale stále s nejvyššími ambicemi vstupuje do nové cyklistické sezony tým Elkov Kasper. Nejlepší český tým posledních let, který zásluhou Tomáše Přidala vloni po roční pauze znovu ovládl
UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

Mezinárodní cyklistická unie a mediální společnost Warner Bros. Discovery oznámily ukončení dráhové soutěže UCI Track Champions League. Rok 2024 byl jejím posledním ročníkem, v roce 2026 na něj naváže nově koncipovaný UCI
Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi

Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi

Projeďte se na kole podél bývalé Berlínské zdi, kterou postavili komunisté, aby oddělili východní Němce od svobodného Západního Berlína.
Berlín na kole

Berlín na kole

Německé hlavní město se nejlépe poznává na kole. Je totiž dokonale placaté bez jediného kopce, díky tomu se snadno překonávají i delší vzdálenosti, a během dne v cyklistickém sedle tak stihnete vidět a navštívit
Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina

Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina

Dnes byla v rámci veletrhu For Bikes ustanovena národní pracovní skupina Cykloturistika v Česku. Jejím hlavním cílem je rozvinout cykloturistickou nabídku Česka tak, aby se zařadilo mezi nejvýznamnější cyklodestinace Evropy jako jsou Rakousko

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Camp - veletrh Norsko, Lillestrøm 4.-6.4. 4.4.
Liptov Ride Liptovský Mikuláš Kajak, běh, skialp, freeride, MTB 5.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 6.-8.4. 6.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 10.-13.4. 10.4.
Čištění Ohře Ohře 11.-13.4. 11.4.
Chřibská 50 - cyklomaraton Kroměříž, Výstaviště Horská kola 12.4.
Svätojurský cyklomaraton Svätý Jur Horská kola 12.4.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 12.-13.4. 12.4.
Iprima Cup - cyklomaraton Hradec Králové Horská kola 12.4.
Král Záhoria - cyklomaraton Skalica Horská kola 19.4.

Diskuse

Proč 2 h do Špindlu, když... Skiák, 28.3.2025 13:31, 1 příspěvek
Podivný úvod . . . . Honza, 28.3.2025 10:36, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Horydoly - Kuba Turek, 27.3.2025 15:43, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Michael Beranek, 27.3.2025 15:18, 3 příspěvky
Funí Kuba Turek, 26.3.2025 18:28, 2 příspěvky
Funí Pigaro flora, 26.3.2025 12:40, 2 příspěvky
doporučuji tiskovou zpráv... Horydoly, 25.3.2025 15:36, 2 příspěvky
doporučuji tiskovou zpráv... Lukas B., 25.3.2025 15:05, 2 příspěvky
Vranov Tomáš Puš, 25.3.2025 13:52, 3 příspěvky
Vranov Jakub Hubert, 25.3.2025 13:47, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Polička? Věda nebo Veliko... Horydoly , 24.3.2025 0:53
Prague Bike Fest Na Výsta... Horydoly Open, 20.3.2025 22:13
Největší běžecká výstava ... Horydoly , 16.3.2025 20:23
Každý, kdo jen trochu chc... milan šupa, 13.3.2025 19:43
EXPEDÍCIE (jar 2025) Horydoly , 24.2.2025 13:32
Střední Čechy v březnu Horydoly , 23.2.2025 12:44
Cyklocestování Frýdek Místek Horydoly , 18.2.2025 14:43
Budějovicko láká na valen... Horydoly , 15.2.2025 2:38