Kdo jezdí na kole, nezlobí. Cyklistika musí děti hlavně bavit!

Kdo jezdí na kole, nezlobí. Cyklistika musí děti hlavně bavit!
Beany Blaster.
Autor snímku Beany
SDÍLEJ:

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Potomci vášnivých cyklistů brázdí na rodinných výletech stezky v podstatě už od plenek. K tomuto faktu samozřejmě nahrává i současná doba, kdy omezená možnost cestování vybízí k trávení volného času v sedle kola třeba v Krkonoších nebo na Šumavě. Dětská cyklistika zažívá boom: rozšiřují se možnosti, zlepšuje se výbava i dopravní osvěta. A zdokonalují se rovněž samotná dětská kola, která přestala být pouze zmenšeninou těch dospělých.

Kdo jezdí na kole, nezlobí. Cyklistika musí děti hlavně bavit!
Roman Blažek.
Autor snímku Beany
Jak na to

"Při nesprávném posedu na kole se naruší optimální biomechanické podmínky, což může mít vliv nejen na efektivitu, jistotu a dobrý pocit z jízdy ale dokonce i na přetížení v pohybovém systému," říká Tereza Nováková, specialistka na fyzioterapii v pediatrii a sportu na Fakulttě tělecké výchovy a sportu Univerzity Karlovy.

ROZHOVOR Třebíčský rodák Roman Blažek je nadšeným milovníkem sportu, který založil úspěšnou značku Westige a po narození dvou dětí se rozhodl vytvořit ryze českou značku Beany, specializující se pouze na dětský sportovní sortiment, včetně jízdních kol. Rodičům se nabízejí široké možnosti a především roste zájem samotných dětí.

Patří malé dítě na kolo nebo je to především rozmar rodičů, kteří jsou vášniví cyklisté? A od kolika let je vhodné začít?

Rozhodně děti na kolo patří, je to zdravý sport i rozptýlení. Do přibližně dvou a půl let je ideální odrážedlo, kde se naučí držet rovnováhu a ovládat řidítka, zhruba od tří let tedy mohou přesedlat na kolo.

Mohou rodiče dlouhými trasami dítě přetížit?

Myslím, že pokud je vhodně vybraný terén a kolo, trasa mu neuškodí, i když je delší – nejdůležitější ale je, aby ho jízda bavila! Asi nikdo šestiletého prcka nevytáhne na šestihodinový výlet v kuse. Je potřeba vymyslet zastávky a nějaké rozptýlení po cestě. Pokud to dítě nebaví, samo se zasekne – dřív, než dojde k přetížení... Stalo se mi to u syna samozřejmě také. Když mu bylo asi pět let, v Maďarsku si po hodině a půl jízdy lehl doprostřed silnice a řekl, že dál prostě nejede.

Jak má vypadat posed na kole, aby ani při delší jízdě nezpůsobil zdravotní problémy?

Důležité bude rozložení váhy těla na kole. Kvalita posedu bude ovlivňovat i schopnost dítěte šlapat nohama do pedálů. Dítě by mělo být v mírném předklonu: nesedět vzpřímeně jako paní radová, ale zároveň nebýt předkloněné natolik, že bude muset při jízdě výrazně zaklánět hlavu, pak by ho bolelo za krkem. Paže mají být lehce pokrčené v loktech, aby v případě najetí na překážku jako je kámen nebo výmol měl cyklista prostor manévrovat – je to důležitý způsob, jak může jezdec reflektovat terén. Postoj nohou by měl být takový, že když je šlapka dole, není koleno zcela natažené, ale mírně pokrčené. Dokud si dítě na kole není stoprocentně jisté, mělo by dosáhnout na zem špičkami nohou, později lze však upravit nastavení tak, aby byl posed ideální.

Jaké jsou nejčastější chyby při seřízení?

Nejčastější chybou je špatná výška sedla nebo dlouhý představec, kvůli kterému je dítě příliš natažené. Někteří výrobci dělají rámy nepřiměřeně dlouhé, protože pouze zmenšili dospělé kolo, aniž by vzali v potaz poměr tělesných proporcí dítěte. Dále pak šířka řidítek by měla být na šířku ramen dítěte plus asi pět až deset centimetrů. S širšími řidítky malý jezdec obtížněji zatáčí a manipuluje s kolem. Když jsou ruce naopak moc u sebe, nemůže být dítě napřímené, a navíc vzniká menší páka a malý cyklista pak není schopen dostatečně zareagovat na aktuální terénní nebo dopravní situaci.

Dětské kolo Beany.

Na co se zaměřit při výběru dětského kola?

Zásadní je velikost rámu! Menší rám může být klidně osazen na větších kolech! Bohužel většina rodičů má zkreslené představy o tom, jaká kritéria použít při výběru kola. Většina výrobců totiž staví svá doporučení stran vhodné velikosti jízdního kola na obecně zažitém konceptu, že určitá výška dítěte vyžaduje konkrétní průměr samotných kol. Obvykle pak z tohoto stereotypu pramení doporučení, že dítě výšky 95-115 cm potřebuje 16palcová kola, 110–120 cm 20 palcová kola, 120 -140 cm 24 palcová kola a 135 -155cm 26 palcová kola. Přitom ve skutečnosti je pro dítě určité velikosti zásadní hlavně správná velikost rámu. Menší rám může být klidně osazen na větších kolech, alespoň to dítěti lépe pojede.

Nanejvýš vhodné je, pokud má malý biker možnost se na kole projet, vyzkoušet si ho.

Orientační tabulka velikosti dětských rámů Beany

 

Výška dítěte

Velikost rámu

Kolo Beany

90–110 cm

8"

zero 16

105–120 cm

10"

zero 20

115-130 cm

11"

zero 24

125–140 cm

12"

zero 26

135–155 cm

13,5"

zero 27,5

150–165 cm

15"

zero 27,5

Jaký typ kola?

Důležitá otázka při výběru zní: Kde bude dítě jezdit? Do velikosti 20 se typ kola neliší, až poté lze vybírat mezi silničním, vhodným do města a na cyklostezky, a terénním – to má silnější gumy a odpruženou vidlici. Obvykle bývá pružinová, což ale kolu přidává na hmotnosti (až kilogram a půl). Lehké dítě ji však svou vahou často neumáčkne, nemá patřičnou váhu. Oproti tomu vzduchová vidlice jde nastavit již od 20 kilogramů váhy, je však dražší.

Dětské kolo Beany.

Geometrie + hmotnost?

Vedle geometrie a tvaru rámu je hmotnost nejpodstatnějším aspektem dětského kola – a to i pro rodiče, kteří jej nakládají do auta či nosí do patra domu. Pokud jede šestnáctikilové dítě na třináctikilovém kole, stojí ho to podobné úsilí, jako by jel osmdesátikilový člověk na sedmdesátikilovém bicyklu. Vyrábíme proto tzv. superlighty, u šestnáctipalcového kola jsme se dostali na 5,3 kilogramů.

Brzdy?

Do velikosti šestnáct je většina kol s takzvaným torpédem, což bych nedoporučoval, protože hodně dětí se naučí brzdit pákou na odrážedle a není dobré, aby se učili brzdit torpédem, když už od 20“ kola se budou muset učit nový způsob brždění pákou. Proto doporučujeme klasické, pákové brzdy na řidítkách, je však důležité, aby byly dobře seřiditelné a malé prsty je dokázaly stisknout.

Dětské kolo Beany.

Design?

Zatímco při pořizování kola rodiče hledí na vlastnosti, děti zajímá především vzhled. Pro designéra je dětské kolo výzva. Ze své zkušenosti mohu říci, že od velikostí 20 už jsou děti dospělejší než dříve a nechtějí žádné obrázky a postavičky, žádají spíše sportovní design, podobný tomu, jaký mají rodiče; u starších slečen je například oblíbená kombinace bílé a oranžové, ale jen těžko lze mluvit o nějakých trendech. Děti jsou neúprosní kritici, nechodí kolem horké kaše jako dospělí a naplno řeknou, když se jim něco nelíbí.

BEANY ZERO 26

Nejlehčí 26“ dětské kolo v Česku, váha pouhých 8,6 kg, pro výšku 125-145 cm, ryze dětská geometrie rámu.

Dětské kolo Beany.

Orientační cena: 11 900 Kč

BEANY BLASTER 26

Opravdové horské dětské kolo, váha 11,5 kg, vzduchová vidlice plně funkční od 25 kg váhy dítěte, hydraulické kotoučové brzdy, pro jízdu v jakémkoli terénu pro výšku 130–155 cm.

Orientační cena: 18 990 Kč

 

Dětské kolo Beany.

PULSE 26

Dětský gravel biket, váha 9,9 kg, frčí na silnici i polních cestách, vhodné pro výšku 135-160 cm.

Orientační cena: 14 990 Kč

Dětské kolo Beany.

Horydoly.cz Outdoorové vybavení 2020

Kryt na mobil Catalyst Impact iPhone 11

Pouzdro na bezdrátová sluchátka Catalyst AirPods Case 

Outdoorové oděvy Fjällräven Abisko a Greenland

Cestovní kufry

Nafukovací křídlo Wasp

Kontaktní čočky na zimu do hor?

Plechové garáže a zahradní domky StalConcept

2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 

2013 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Silniční cyklisté, jejich týmy a samozřejmě také fanoušci závodění na kole používají slang. Speciální slova, výrazy a termíny zrychlují dorozumění a zároveň utužují silničářskou komunitu.... celý článek

Česká a slovenská stopa na Tour de France

22 týmů na Tour de France

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

STELVIO Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.
Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Každoroční cyklojízdu z Prahy do Karlových Varů u příležitosti zahájení Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary úspořádala česká cyklistická značka Festka. Vzdává hold klasickému cyklistickému závodu s nejdelší tradicí v Česku. Letos účastníci vzpomněli na
111 let Tour de France je speciální ročník

111 let Tour de France je speciální ročník

Tour de France nekončí pod Vítězným obloukem! Stará dáma letos poprvé v historii nedojede do Paříže, cyklisté nepodjedou Vítězným oblouk, neprojedou skrze galerii Pompidou a nezasprintují na Elysejských polích.
Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Šest stovek sportovců všeho věku se utkalo u vodní nádrže Bystřička v Beskydech při tradičním triatlonu Valachy man. Jedna z jeho závodních kategorií byla letos součástí českého i evropského poháru XTERRA, což k Bystřičce vedle
Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Největší cyklistická Grand Tour startuje již tuto sobotu. Warner Bros. Discovery pro diváky připravila komplexní programové schéma, ve kterém nebude chybět ani minuta z letošní Tour de France, která startuje tradičně

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-26.7. Horská kola 22.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
Klínovec Boží Dar Silniční kola 3.8.
Hradní slavnost Pirkštejn 3.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Vasaloppet - cyklomaraton Švédsko, Mora Horská kola 10.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Gránická 70 Znojmo, Gránice Cyklistická závod do vrchu 18.8.

Diskuse

INU Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků
Zajímavé novinky. Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek
Nehody automobilistů s cy... Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků
INU Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek
anet anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky
INU Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků
INU Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek
Faberlic zkušenosti Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky
Nehody automobilistú s cy... Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků
Pro někoho jsou tyto fayal, 14.7.2024 13:44, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38