Proč si koupit elektrokolo?

Proč si koupit elektrokolo?
Elektrokola Elegance, Chitto a Wakita.
Autor snímku Apache Bicycles
SDÍLEJ:

Elektrokola zažívají obrovský boom. Oblibu získává tento dopravní prostředek doplněný o elektrický pohon zaslouženě. Na e-kolech snadněji a pohodlněji zdoláte náročnější terény a z jízdy se tak můžete radovat, ať je vaším cílem obchodní schůzka, horský vrchol, nebo jen sladký domov po náročném pracovním dni. Proč byste si měli elektrokolo pořídit a na co dát při nákupu pozor?

Jak na to

8 otázek a odpovědí

* Je elektrokolo nebezpečné v dešti? Není! Baterie i motor jsou izolované před vodou.
* Jaká je životnost baterie? Standard je 1000 nabití. Baterii je možné repasovat, nebo rovnou koupit novou.
* Jaký mají dojezd? Nejmodernější elektrokola dojedou po rovině v ideálním režimu až 200 km. V kopcovitém terénu je praktický dojezd 70-100 km.
* Jaká je maximální rychlost? Pomoc elektromotoru se vypíná v rychlosti 25 km/h. Rychleji už jede cyklista vlastní silou. (Pokud elektromotor funguje bez šlapání, není to kolo, ale skútr, a vztahují se na něj předpisy jako na motocykly.)
* Jaké mají elektrokola právní postavení? Elektrokola jsou dle zákona jízdní kola. Mohou tedy jezdit po silnicích, cyklostezkách i v terénu. Helma není povinná.
* Rekuperace? Zatím jen v experimentálních modelech.
* Hmotnost cyklisty? Nejvýše 130 až 140 kg dle modelu.
* Strmost stoupání? Záleží na součtu výkonu jezdce a motoru.

"Prodej elektrokol se v České republice za poslední dva roky téměř ztrojnásobil. Ročně jich prodáme v řádech stovek kusů. A i jejich cena je poměrně příznivá. Kvalitní model můžete získat již v hodnotě kolem třiceti tisíc korun," říká marketingový ředitel Hervis Sport Jan Štádler.

Město, kopce, hory?

Dle jeho zkušeností se zákazníci pro nákup trekingového elektrokola rozhodnou zejména kvůli možnosti dojet bez velké námahy do větších vzdáleností, lehčího překonávání kopcovitého terénu či ekologické jízdě po městě bez propoceného oblečení.

Výhody městského elektrokola při projíždění ucpanými metropolemi již dávno objevili i naši evropští sousedé. Na příklad v kopcovitých městech, jakými jsou Lisabon nebo Stuttgart používá kola na elektrický pohon většina obyvatel. Pro Pražany by tak elektrokolo mělo být jasnou volbou.

Ještě markantnější je nárůst prodejů e-kol v hornatých oblastech. Až 70 % všech cyklistů si ke zdolávaní horského převýšení zvolí MTB elektrokolo.

Horydoly.czRADY DO OBCHODU: Elektrokola na těžkou každodenní práci nebo pro zábavu?

"Při výběru elektrokola si pečlivě promyslete, jaký typ je pro vás nejideálnější. Pokud jsou cíle vašich cest náročné kopcovité terény, doporučoval bych elektrokola se středovým pohonem. Pro ty, kteří budou jezdit převážně ve městech, je ideální model s předním pohonem. V nabídce jsou také elektrokola městská, silniční, horská a treková - poslední dvě jmenovaná patří k nejžádanějším," radí zkušený nákupčí kol Martin Kvapil.

Údržba není náročná, ale je nutná

Zároveň nabádá majitele elektrokol k pravidelné údržbě, která by se, zvláště pokud na kole delší dobu nejezdíte, měla skládat z občasného nabití baterie (ideálně jednou za dva měsíce) a předsezonní kontrole v odborném servisu. Důležité je hlavně správné seřízení brzd, na elektrokolech se používají kotoučové hydraulické brzdy.

Městské elektrokolo Cygnus E-Pic Nic.

Na nabíjení baterie byste ostatně neměli zapomenout po každé jízdě. Netřeba příliš zdůrazňovat, že existují příjemnější situace než zůstat uprostřed táhlého kopce bez elektrického pohonu. V cestě můžete samozřejmě pokračovat i bez funkční baterie, ale vzhledem k tomu, že je elektrokolo znatelně těžší než to klasické, nebude jízda v kopcovitých terénech úplně příjemná. Je potřeba mít také na paměti, že baterie se nevybíjí stejně – déle vydrží lehké cyklistce na stezce podél řeky než stokilovému jezdci v horském terénu ve větrném počasí.

KTM e-bike.

Nabíječka do batohu nebo nabíjecí stojan

Pokud tedy dopředu neznáte délku a dobu trvání vašeho výletu, doporučujeme vzít si s sebou nabíječku nebo náhradní baterku – ta však váží zpravidla kolem tří kilogramů, takže se na zádech pronese. Naštěstí v Čechách i v zahraničí přibývá stále více míst, kde si můžete své kolo zdarma nebo za drobné peníze nabít. Baterie se vyndává pomocí speciálního klíče, takže k nabíječce stačí připojit pouze baterii, a ne celé kolo.

Horské elektrokolo X Fact E-Tec Evo.

Nabíjecí stojany, obvykle označené oranžovou nebo zelenou značkou Dobíjení elektrokol, se nachází v blízkosti hotelů, restaurací či kempů. V současnosti je jich v Česku přes šest set a počet stále narůstá. Nejvíce je jich v provozu na jihu Čech.

Nabíjecí stanice pro elektrokola u hotelu Horal, Velké Karlovice, Beskydy.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Výběr e kola

Kupoval jsem elektro kolo APACHE MATTO MX 17 za 44 tisíc korun z eshopu www.fitham.cz. baterii vždy dávám naíbjet přes noc, ale vím že to trvá ca 4 hodiny do úplného nabití baterie.

 

Reaguj
Proč si elektrokolo nekoupit?

Michael Beranek Vpodstatě se vším souhlas. Ono vždy je něco za něco. A dnes je ono elektrokolo spíše modou a kšeftem než potřebou. A z technického hlediska - pokud nebude známá přímá přeměna energie (a pro dnešní lidstvo bohudík dlouho nebude),  tak výhledově  se jeví jako nejlepší využívání palivových článků, a to nejen u bicyklů.  A u současných automobilů alespoň hybridní pohony, které umožní rychle přispět k lepšímu ovzduší ve městech a vesnicích. A tu je možná i přestavba stávajících dosud jezdicích.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 22.2.2020 18:07
Reaguj
Výběr e kola

Takový dojezd mají už běžně všechna dražší kola na cestování a trekking (rozuměj s lepší baterií a určená na asfalt) od cca 30- 40 000 Kč. Horská kola mají dojezdy kratší, protože jsou určená do terénu a tam žerou víc proudu. 

Reaguj
Výběr e kola

Tak to už je opravdu hodně slušný dojezd, jak dlouho se potom ta baterie nabíjí? jaké kolo jste přesně kupoval?

Reaguj
Výběr e kola

Určitě na tohle má vliv váha jak kola, tak i jezde, a v neposlední řadě i terén, kde chcete jezdit. Kupoval jsem eletrkolo za cca 45 tisíc korun s baterií 576 Wh, kde jsem měl největší dojezd 159 km.

Reaguj
Výběr e kola

Vybíral elektro kolo už docela dlouho, zajímalo by mě, podle čeho vybírat kolo, aby mělo co nejdelší dojezd. Má na to hodně vliv i váha elektrokola?

Reaguj
Proč si elektrokolo nekoupit?

Elektro mobilita je OK – ale nesmíme zapomenout, že jistá část elektrické energie pochází z atomových elektráren (třeba ve Francii je to 83 procent) - tento zdroj energie je zatím dost problematický.

Dalším ekologickým zádrhelem jsou baterie/akumulátory – které představují kontroverzní článek celého systému. Je zajímavé, že jsem dodnes o tom nečetl nějaké kritické pojednání ekologických aktivistů – že by nezrealizovali, že drahý akumulátor, nejslabší článek celého „elektro“ systému, představuje při recyklaci těžký ekologický problém – zbavit se ho je dražší než jeho vlastní výroba. Tato baterie stárne a ztrácí kapacitu, při čemž rychlost tohoto stárnutí závisí na okolní teplotě. Baterii vadí úplné vybití a při neodborném dobíjení může dojit k problémům. Vadný akumulátor je možným zdrojem nebezpečí výbuchu a nastávajicícho požáru. Výrobní elementy (kovy) akumulátorů jsou na zeměkouli omezeny. Také případný elektrosmog u elektro-vehiklů nebyl dodnes zodpovědně změřen a tak v této sféře neexistují prakticky žádné údaje.

V článcích „opěvujících“ elektrokola také nikdo nepíše, že četnost těžších úrazů na elektrokolech je dokazatelně vyšší. Proč asi? Elektrokola si často kupují lidé pokročilého věku a to tehdy, když jim je pohyb na normálním kole příliš obtížný. Riziko nehody okamžitě stoupne, protože ten člověk najednou sedí na mnohem rychlejším „koni“ a jeho rutina a ovládání tohoto „koně“ není postačující. Bývá podceněna rychlost elektrokola a té odpovídající znatelně delší brzdná dráha, ve městech jsou kritickými místy křižovatky, zastavení před světly anebo ostré zatáčky.

A tak je zatím nejasné nakolik je používání elektrokola bezpečné a ekologické.

Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Silniční cyklisté, jejich týmy a samozřejmě také fanoušci závodění na kole používají slang. Speciální slova, výrazy a termíny zrychlují dorozumění a zároveň utužují silničářskou komunitu.... celý článek

Česká a slovenská stopa na Tour de France

22 týmů na Tour de France

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

STELVIO Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.
Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Každoroční cyklojízdu z Prahy do Karlových Varů u příležitosti zahájení Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary úspořádala česká cyklistická značka Festka. Vzdává hold klasickému cyklistickému závodu s nejdelší tradicí v Česku. Letos účastníci vzpomněli na
111 let Tour de France je speciální ročník

111 let Tour de France je speciální ročník

Tour de France nekončí pod Vítězným obloukem! Stará dáma letos poprvé v historii nedojede do Paříže, cyklisté nepodjedou Vítězným oblouk, neprojedou skrze galerii Pompidou a nezasprintují na Elysejských polích.
Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Šest stovek sportovců všeho věku se utkalo u vodní nádrže Bystřička v Beskydech při tradičním triatlonu Valachy man. Jedna z jeho závodních kategorií byla letos součástí českého i evropského poháru XTERRA, což k Bystřičce vedle
Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Největší cyklistická Grand Tour startuje již tuto sobotu. Warner Bros. Discovery pro diváky připravila komplexní programové schéma, ve kterém nebude chybět ani minuta z letošní Tour de France, která startuje tradičně

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-26.7. Horská kola 22.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
Klínovec Boží Dar Silniční kola 3.8.
Hradní slavnost Pirkštejn 3.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Vasaloppet - cyklomaraton Švédsko, Mora Horská kola 10.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Gránická 70 Znojmo, Gránice Cyklistická závod do vrchu 18.8.

Diskuse

this content Charlescoort, 22.7.2024 18:05, 9 příspěvků
Continued Jessiekiz, 22.7.2024 17:57, 9 příspěvků
INU Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků
Zajímavé novinky. Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek
Nehody automobilistů s cy... Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků
INU Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek
anet anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky
INU Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků
INU Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek
Faberlic zkušenosti Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38