Silniční kola se zase dostávají do módy
Silničním cyklistům se blýská na časy už i v Česku. Silniční cyklistika se vrací na výsluní zájmu nejen v podobě závodů, ale také jako sportovně-amatérské ježdění a cykloturistika.
Zatímco ve Francii, Itálii a Španělsku nikdy neopadla popularita silniční cyklistiky jakožto královny všech sportovních disciplín na dvou kolech, v Česku jsme měli zhruba dvacetiletou přestávku.
Důvodem byl obrovský zájem o horská kola, která jsou vhodná pro poklidné vyjížďky do tuzemských lesů a kopečků, ale také neutěšený stav silnic v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, a jistě k tomu přispěly i obavy z neurvalých motoristů.
Jenže svět se mění a my cyklisté s ním. Silničních kol se prodává stále více. Počty účastníků na pouťácích i v regulérních závodech se zvyšují. Stále více cyklistů na silničních bicyklech potkáváme na silničkách v okolí velkých měst i na venkově.
Tento návrat nejrychlejších kol podpořili čeští a slovenští cyklisté zatápějící světové cyklistické špičce, ale také stavební firmy, které radikálně vylepšují asfaltové povrchy silnic, města budující nové cyklostezky a také řidiči, kteří jezdí bezpečněji než dříve.
Důležitý je skok v technologiích využívaných na konstrukci jízdních kol.
Kotoučové brzdy
Silniční kola dokončila ukončila brzdovou revoluci. Silničáři přešli jako poslední ze všech cyklistů na kotoučové brzdy. Oproti klasickým ráfkovým brzdám neztrácejí brzdný účinek ani ve špatném počasí. Kolo lehce ubrzdí nejen na suché silnici, ale také za deště a případně na bahně a sněhu.
Milovníci klasiky sice véčkové brzy ještě vyžadují, ale to je labutí píseň. Mnohé světové cyklistické značky už letos vyrábějí své modely výhradně s diskovými brzdami a další oznámily zastavení výroby kol s véčkovými brzdami během příštího roku. Je ovšem jasné, že ráfkové brzdy z jízdních kol jen tak rychle nezmizí, a lze tedy očekávat jejich výrobu i servis po mnoho dalších let.
Pro srovnání: na horských kolech se kotoučovky prosadily dávno, v cyklokrosu se na nich jezdí už také několik let a dokonce i koloběžky pro dospělé se jimi běžně osazují.
Karbonové a hliníkové rámy
Silniční cyklistika je leaderem ve výrobě rámů. Hledí se tu na každý gram, aerodynamiku a také ideální posez.
Tradiční ocel zůstala vyhrazená už jen pro nejlevnější modely (okolo 10 tisíc korun). Je sice pevná, ale zároveň těžká a ještě k tomu rezne. Titan se příliš neujal kvůli vysoké ceně a náročné výrobě.
Za to hliník, dural a další slitiny se pevně usadily ve výrobních programech cyklistických značek. Střední cenová kategorie silničních kol (zhruba 20-50 tisíc korun ) je masově vyráběna právě z tohoto lehkého materiálu. Lepší modely jsou doplněny karbonovou vidlicí. Důvodem této kombinace je, že karbon tlumí nárazy a dural zajišťuje pevnost celého kola.
Nejlepší materiál na výrobu rámů a dalších komponentů v nejvyšší kvalitě (od 50 do 300 tisíc korun) je dnes jednoznačně karbon. Uhlíková vlákna dokáže výrobní závod namotat a upéci přesně podle požadavků konstruktérů. Složité výpočty inženýrů i dlouholeté zkušenosti špičkových cyklistů umožňují zpevnit rám na klíčových místech a zároveň ho odlehčit, kde materiál není tolik potřeba.
Elektrické řazení
Elektrické řazení sice neřadí samo, ale cyklistovi stačí ťuknout do tlačítka na řídítkách a přehazovačka i přesmykač sám zařadí zvolený převod. Dělá to rychle, přesně a pohodlně.
Standardem je v současné době 2x9 nebo 2x11 převodů. Čili přesmykač má dvě "placky" a přehazovačka devět nebo jedenáct "koleček".
Řadící páčky pod horní rámovou trubkou už jsou dávno minulostí a do historie se pomalu chystá i manuální řazení na řídítkách.
Silnice, závody, ale také terén a cykloturistika
Silniční kola se prodávají v mnoha variantách podle disciplíny, ve které mají sloužit.
Silniční kola pro závodní a sportovní ježdění výhradně na silnicích (tzv. road) jsou očesaná až na dřeň, neboť velmi záleží na jejich hmotnosti, ale také odolnosti. Vždyť na závodech se běžně dosahuje rychlostí přes 100 km/h, jezdci dřou dlouhé hodiny v sedle i ve stoje, jezdí se nejen po hladkém asfaltu, ale také po dlažebních kostkách, někdy někdo trefí vymletou díru, obrubník či zpomalovací pruh, občas se padá v pelotonu i každý sám za sebe. To všechno musí silniční kolo vydržet!
Cyklokrosová kola jsou určená pro závodění v lehkém terénu a na špatných cestách či silnicích. Oproti klasickým silničkám jsou cyklokrosové bicykly ještě odolnější, pláště mají silnější a hrubší. Klasický rám má dost místa, aby se kolo dalo hodit na rameno a vyběhnout s ním do strmého svahu, nebo třeba po schodech. Pořadatelé cyklokrosových soutěží mají pro závodníky připraveno vždy několik takových špeků v každém kole závodu.
Rekreační a kondiční kola inspirovaná cyklokrosovými závodními modely se nově nazývají gravel bike. Jsou pohodlnější především kvůli šikmé rámové trubce, neboť se nepočítá, že by kolo někdo nosil na rameni jako závodníci.
Časovkářské speciály kladou důraz na aerodynamiku. Taktika jízdy v pelotonu jde na časovkách stranou, protože každý jezdec, případně družstvo, jede sám proti času. Každý detail výstroje rozhoduje. Začíná to vejčitou přilbou, pokračuje řídítky s úzkým úchopem, diskovými koly, loukotěmi a končí aerodynamickým rámem.
Triatlonové bicykly se podobají časovkářským speciálům a navíc mají výbavu pro dlouhé osamělé šlapání během závodu. Na první pohled je vidět dlouhá hrazda vepředu na řídítkách a nosiče na dvě lahve vzadu za sedlem.
Cykloturistické silniční kolo je oproti závodnímu kolu masivní, těžší a odolnější. Lze ho dovybavit blatníky, osvětlením, cyklistickými brašnami, případně za něj zapojit dětský cyklistický vozík.
Rady do obchodu: jak vybírat?
Diskuse
Diskuze k článku
Praha AKTUÁLNĚ 2024
Poprvé a hned vítězně: Bike Valachy Bílá vyhrál Zeťák
Může se hodit
Nejčtenější články
Česko má prvního zlatého Ironmana! Tománek ziskem titulu mistra světa přepsal paratriatlonové dějiny
Předsedou České triatlonové asociace zůstává Bauer
Kuříková je královnou triatlonu
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Cyklotrasa podél Knovízského potoka ze Slaného do Kralup
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Czechbus - veletrh | Praha, Letňany | 19.-21.11. | 21.11. | |
CIBTM - veletrh | Barcelona | 19.-21.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Babinského bloudění - orientační závod | Bělá pod Bezdězem | MTB nebo běh | 23.11. |
Diskuse
Блокчейн сделки с недвижи... | Davidryi, 21.11.2024 12:36, 1 příspěvek |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 4 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 4 příspěvky |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 4 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 4 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |
Bike sraz na Vysočině 2025 | Horydoly , 29.10.2024 22:57 |
sezona výlovů | Horydoly , 26.10.2024 23:13 |