![Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024 Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024](/uploads/sources/cyklo/regiony/krkonose/janskelazne/d23fd639e8b2a1ee2f6dec681f476938_007-skiresort-2017-large-jpg.jpg?width=200&height=134&fit=true)
Švýcaři elektrokolům příliš nefandí
Proti použití elektrokola mluví nízká bezpečnost silničního provozu, dosah elektrokola a zvýšená pravděpodobnost zcizení elektrokola anebo akumulátoru. Mnoho ekologicky myslících a jednajích Švýcarů se shodlo, že kdo chce něco udělat pro životní prostředí a okolní svět, by měl šlapat do pedálů normálního kola. Všecko ostatní je pro kočku.
Švýcaři zkoušeli v poslední době elektrokola nejednou. Poslední komise, která se zabývala otázkou Použití elektrokola, se skládala z profesionálů a osob, které o elektrokolech toho vědí hodně. Vedoucím skupiny byl Heinrich Schwarzenbach, elektroinženýr. Mezi dalšími zkoušejícími byla Johanna Lott Fischerová, předsedkyně instituce Pro Velo Neuenburg, Tom Stäubli, designer a vyvojář, Vita Pasic, specialistka z oblasti kol s elektromotorem, Stefan Minder, expert z univerzity v Bernu, Martin Platter, novinář, Heidi Hofmann manažerka kompetenčního centra New Ride a Marius Graber, technický redaktor časopisu Velojournal.
Podle nich zatím není pohyb s elektrokolem po naší zeměkouli ideální, i když se faktory jako efektivnost motorků a dosah elektrokola značně zlepšily. Také akumulátory podávají větší výkon, jsou větší než dříve, ale stejně těžké. Experti se divili, kolik energie si člověk může vzít na cestu.
Lehké, výkonné a nešetrné baterie
U většiny dnešních elektrokol na švýcarském trhu se jedna o kompaktní lehké lithiové akumulátory. Niklové akumulátory patří minulosti. Ale i nové, moderní akumulátory se musí po třech až pěti rocích provozu vyměnit. Problémem je pak ekologická likvidace akumulátoru (recyklační proces lithiového akumulátoru je dražší než jeho výroba) a nový, moderní a výkonný akumulátor také není za babku – ve Švýcarsku dáte za nový akumulátor kolem 1000 CHF.
Akumulátory představují nejslabší a nejkontroverznější článek celého systému. Pořizovací cena elektrokola je vysoká a i kategorie těch nejdražších elektrokol trpí zatím na dětské nemoci, ať už je to řazení, lomy a trhliny v rámech nebo nefunkčnost brzd.
Některá elektrokola jsou špatně odrušena. Hodně slabin mají zatím elektrokola s motorem v přední nábě.
Zkoušející reklamovali u některých modelů, že jsou při jízdě se zavazadlem nestabilní, že nabíjení akumulátoru probíhá pomalu a že jsou mnohdy pro kupující návody k použití špatně pochopitelné. Také používání displeje zkoušející odsoudili. Když člověk jede, tak je obtížné displej prsty vůbec obsluhovat a odvádí to pozornost od řízení.
Čistá energie? Ale kdeže... někde se musela vyrobit
Tendence ve Švýcarsku ale ukazuje, že se dnes už nikdo nestydí za to, že jezdí s elektromotorem. Vždyť používá čistou energii. To je ovšem červený hadr pro ekology. I elektrická energie se musí nějak vyrobit, ať už je zdrojem vodni, tepelná anebo atomová elektrárna. Elektrokolo spotřebuje na 100 km kolem jedné kWh, to je ekvivalent jednoho decilitru benzinu.
Získat energii zpátky (rekuperace) se dá jenom při velmi dlouhých sjezdech a to na úkor rychlosti a tempa.
Elektrokola dosahující vyšších rychlostí než kola bez motoru dělají specialistům silničního provozu velké starosti. Četnost těžších úrazů na elektrokole je dokazatelně vyšší než u normálního kola. Elektrokolo dosáhne i ve městě celkem vysokou rychlost a ta je problémem na křižovatkách, před světly a v ostrých zatáčkách.
Při opravách elektropohonu je vždy potřeba skutečného specialisty.
Před dvěma lety: Elektrokola nejsou podle Švýcarů výhodná
S řidičským průkazem nebo bez něj?
Dnes jsou ve Švýcarech elektrokola rozdělena do dvou tříd:
Lehká elektrokola s motorkem o výkonu do 500 W a při pomocném šlapání dosahují maximální rychlosti 25 km/hod. U nich musí být použivatel nejméně 14 let starý a musí mít řidičák pro mopedy (švýcarská kategorie M nebo G). Nutnost mít řidičák odpadá od věku nad 16 let. Elektrokola této kategorie nemusí mít žádná registrační čísla a uživatel nemusí mít technický průkaz a ani ochrannou přilbu. Tato vozidla nepodléhají typovým kontrolám.
Do těchto pravidel spadají všechna elektrokola v Česku.
Rychlá elektrokola s výkonem mezi 500 a 1000 W. Ta při přišlapování dosahují rychlosti až 45 km/hod. Elektrokola této kategorie musí mít registrační značku, uživatel musí mít řidičák pro mopedy (kategorie M), na hlavě helmu a v kapse techničák. Povinnou typovou kontrolu většinou zařídí prodejce kola.
Tato silnější elektrokola jsou v Česku považovány za motocykly se všemi náležejícími povinnostmi řidiče i výrobce.
Jak daleko se s elektrokolem dá dojet záleží na terénu, stoupání, pneumatikách a jejich správném tlaku, váze cyklisty a hlavně na tom, jak přišlapuje.
Diskuse
Diskuze k článku
Elektrokola
Většině je jasné, že správným řešením jsou elektrokola se středovým pohonem, která jsou v souč. době o dost dražší na rozdíl od nízkootáčkových nábojových, kterých je většína. Bohužel.......
- Autor Honza
- Datum a čas 6.4.2015 09:58
![Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024 Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024](/uploads/sources/cyklo/regiony/krkonose/janskelazne/d23fd639e8b2a1ee2f6dec681f476938_007-skiresort-2017-large-jpg.jpg?width=200&height=134&fit=true)
Vítek prodal skiareál Crans Montana
Slovinské dálniční známky 2024
Nejčtenější články
![Noblesa českého skla a porcelánu v Karlových Varech Noblesa českého skla a porcelánu v Karlových Varech](/uploads/sources/turistika/cesko/jizerske/sklo/4f46493fcff9603c6a2e74943fcdbb78_foto-tisk-kv-image-koulier-4-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Noblesa českého skla a porcelánu v Karlových Varech
![Slovinské dálniční známky 2024 Slovinské dálniční známky 2024](/uploads/sources/hory/alpy/julske/e4d5df99b886651aefba1f1e6e8f50ff_top-1-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Slovinské dálniční známky 2024
![Dálniční známky v Evropě Dálniční známky v Evropě](/uploads/sources/vybaveni/auta/historie/veterany/8d33af0ebed12b0c654ba317a9dfa9ed_gto-das-teuerste-auto-der-welt-ennstal-classic-martin-huber-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Dálniční známky v Evropě
![Gromnicová propaguje Salcbursko v Česku, Polsku a Maďarsku Gromnicová propaguje Salcbursko v Česku, Polsku a Maďarsku](/uploads/sources/ostatni/osobnosti/16b828872545ccdc79c208d5509d08fd_gr-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Gromnicová propaguje Salcbursko v Česku, Polsku a Maďarsku
![LPG láhev: 5 kg na gril, 10 kg do karavanu, 33 kg k vytápění chaty LPG láhev: 5 kg na gril, 10 kg do karavanu, 33 kg k vytápění chaty](/uploads/sources/vybaveni/vareni/lpgplyn/163983f0e3d8bdf0e5728a21f0621021_aprimagas-2048-39-of-80-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
LPG láhev: 5 kg na gril, 10 kg do karavanu, 33 kg k vytápění chaty
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary | Karlovy Vary | 28.6.-6.7. | 28.6. | |
ILTM Asia - veletrh | Singapur | 1.-4.7. Luxusní cestování | 1.7. | |
Eurobike - veletrh | Německo, Frankfurt | 3.-7.7. Cyklistika | 3.7. | |
Pelargonie - výstava | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 11.-14.7. | 11.7. | |
Prague Pride | Praha | 5.-11.8. Festival homosexuálů | 5.8. | |
Yachtfestival - veletrh | Německo, Hamburg | 6.-8.8. Lodě a čluny | 6.8. | |
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh | Nitra, Agrokomplex | 15.-18.8. | 15.8. | |
Země živitelka - veletrh | České Budějovice, výstaviště | 22.-27.8. | 22.8. | |
Výstava stanů | Praha, Letňany | 31.5.-25.8. | 25.8. | |
Bonsaje - výstava | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 27.8.-1.9. | 27.8. |
Diskuse
блэкспрут сайт | BryantEvext, 3.7.2024 18:38, 8 příspěvků |
Best CBD Products | cbd tinctures, 3.7.2024 17:45, 4 příspěvky |
a také.. | Honza, 3.7.2024 9:20, 14 příspěvků |
Státy, kde na dálnici oso... | Honza, 1.7.2024 13:22, 14 příspěvků |
Státy, kde na dálnici oso... | Michael Beranek, 1.7.2024 12:05, 14 příspěvků |
Doping na Tour de France ... | Michael Beranek, 1.7.2024 11:36, 1 příspěvek |
Chyba | Klekí Petra, 1.7.2024 11:25, 1 příspěvek |
Lítání, climbing, yachting | kladivo, 28.6.2024 11:35, 1 příspěvek |
??? | Honza, 28.6.2024 9:55, 14 příspěvků |
??? | Honza, 28.6.2024 9:52, 14 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Sex ve třech zažívá boom | Horydoly , 27.6.2024 13:58 |
Barefoot pro volný čas | Horydoly , 26.6.2024 12:38 |
Mořské kajaky | Horydoly Open, 17.6.2024 12:10 |
Cyklistický závod L´Etape... | Horydoly , 15.6.2024 3:43 |
Pádlojízda po Vltavě | Horydoly , 4.6.2024 12:39 |
Vodácké závody 2024 | Horydoly , 4.6.2024 12:30 |
Středočeský kraj se připo... | Horydoly , 4.6.2024 2:30 |
Nebuďme vesmírným zákonem... | milan šupa, 29.5.2024 19:47 |