Švýcaři elektrokolům příliš nefandí

Švýcaři elektrokolům příliš nefandí
Smart ebike se v parku vyjímá úžasně. Odkazuje na ekologii, odpovědné chování a nezávislost majitele.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Proti použití elektrokola mluví nízká bezpečnost silničního provozu, dosah elektrokola a zvýšená pravděpodobnost zcizení elektrokola anebo akumulátoru. Mnoho ekologicky myslících a jednajích Švýcarů se shodlo, že kdo chce něco udělat pro životní prostředí a okolní svět, by měl šlapat do pedálů normálního kola. Všecko ostatní je pro kočku.

Švýcaři zkoušeli v poslední době elektrokola nejednou. Poslední komise, která se zabývala otázkou Použití elektrokola, se skládala z profesionálů a osob, které o elektrokolech toho vědí hodně. Vedoucím skupiny byl Heinrich Schwarzenbach, elektroinženýr. Mezi dalšími zkoušejícími byla Johanna Lott Fischerová, předsedkyně instituce Pro Velo Neuenburg, Tom Stäubli, designer a vyvojář, Vita Pasic, specialistka z oblasti kol s elektromotorem, Stefan Minder, expert z univerzity v Bernu, Martin Platter, novinář, Heidi Hofmann manažerka kompetenčního centra New Ride a Marius Graber, technický redaktor časopisu Velojournal.

Podle nich zatím není pohyb s elektrokolem po naší zeměkouli ideální, i když se faktory jako efektivnost motorků a dosah elektrokola značně zlepšily. Také akumulátory podávají větší výkon, jsou větší než dříve, ale stejně těžké. Experti se divili, kolik energie si člověk může vzít na cestu.

Lehké, výkonné a nešetrné baterie 

U většiny dnešních elektrokol na švýcarském trhu se jedna o kompaktní lehké lithiové akumulátory. Niklové akumulátory patří minulosti. Ale i nové, moderní akumulátory se musí po třech až pěti rocích provozu vyměnit. Problémem je pak ekologická likvidace akumulátoru (recyklační proces lithiového akumulátoru je dražší než jeho výroba) a nový, moderní a výkonný akumulátor také není za babku – ve Švýcarsku dáte za nový akumulátor kolem 1000 CHF.

Akumulátory představují nejslabší a nejkontroverznější článek celého systému. Pořizovací cena elektrokola je vysoká a i kategorie těch nejdražších elektrokol trpí zatím na dětské nemoci, ať už je to řazení, lomy a trhliny v rámech nebo nefunkčnost brzd.

Některá elektrokola jsou špatně odrušena. Hodně slabin mají zatím elektrokola s motorem v přední nábě.

Zkoušející reklamovali u některých modelů, že jsou při jízdě se zavazadlem nestabilní, že nabíjení akumulátoru probíhá pomalu a že jsou mnohdy pro kupující návody k použití špatně pochopitelné. Také používání displeje zkoušející odsoudili. Když člověk jede, tak je obtížné displej prsty vůbec obsluhovat a odvádí to pozornost od řízení.

Čistá energie? Ale kdeže... někde se musela vyrobit 

Tendence ve Švýcarsku ale ukazuje, že se dnes už nikdo nestydí za to, že jezdí s elektromotorem. Vždyť používá čistou energii. To je ovšem červený hadr pro ekology. I elektrická energie se musí nějak vyrobit, ať už je zdrojem vodni, tepelná anebo atomová elektrárna. Elektrokolo spotřebuje na 100 km kolem jedné kWh, to je ekvivalent jednoho decilitru benzinu.

Získat energii zpátky (rekuperace) se dá jenom při velmi dlouhých sjezdech a to na úkor rychlosti a tempa.

Elektrokola dosahující vyšších rychlostí než kola bez motoru dělají specialistům silničního provozu velké starosti. Četnost těžších úrazů na elektrokole je dokazatelně vyšší než u normálního kola. Elektrokolo dosáhne i ve městě celkem vysokou rychlost a ta je problémem na křižovatkách, před světly a v ostrých zatáčkách.

Při opravách elektropohonu je vždy potřeba skutečného specialisty.

Horydoly.czPřed dvěma lety: Elektrokola nejsou podle Švýcarů výhodná

S řidičským průkazem nebo bez něj?

Dnes jsou ve Švýcarech elektrokola rozdělena do dvou tříd:

Lehká elektrokola s motorkem o výkonu do 500 W a při pomocném šlapání dosahují maximální rychlosti 25 km/hod. U nich musí být použivatel nejméně 14 let starý a musí mít řidičák pro mopedy (švýcarská kategorie M nebo G). Nutnost mít řidičák odpadá od věku nad 16 let. Elektrokola této kategorie nemusí mít žádná registrační čísla a uživatel nemusí mít technický průkaz a ani ochrannou přilbu. Tato vozidla nepodléhají typovým kontrolám.

Do těchto pravidel spadají všechna elektrokola v Česku.  

Rychlá elektrokola s výkonem mezi 500 a 1000 W. Ta při přišlapování dosahují rychlosti až 45 km/hod. Elektrokola této kategorie musí mít registrační značku, uživatel musí mít řidičák pro mopedy (kategorie M), na hlavě helmu a v kapse techničák. Povinnou typovou kontrolu většinou zařídí prodejce kola.

Tato silnější elektrokola jsou v Česku považovány za motocykly se všemi náležejícími povinnostmi řidiče i výrobce.  

Jak daleko se s elektrokolem dá dojet záleží na terénu, stoupání, pneumatikách a jejich správném tlaku, váze cyklisty a hlavně na tom, jak přišlapuje.

Horydoly.czTRENDY 2015: Tlustá kola a elektromotory

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Elektrokola

Většině je jasné, že správným řešením jsou elektrokola se středovým pohonem, která jsou v souč. době o dost dražší na rozdíl od nízkootáčkových nábojových, kterých je většína. Bohužel.......

  • Autor Honza
  • Datum a čas 6.4.2015 09:58
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Zmena! Skituristi vo Vysokých Tatrách budú letos lyžovať bezplatne

Zmena! Skituristi vo Vysokých Tatrách budú letos lyžovať bezplatne

Nová informácia pre návštevníkov Vysokých Tatier: Pôvodne ohlásený nový spoplatnený program pre skituristov na zjazdovkách nahradí počas aktuálnej sezóny bezplatný testovací režim.... celý článek

Emirates a organizace Donkey Sanctuary se spojily proti krutému obchodu s oslími kůžemi

Slovensko AKTUÁLNĚ 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Tatry zpoplatňují skialpinismus

Tatry zpoplatňují skialpinismus

Štrbské pleso, Tatranská Lomnica a Chopok zpoplatní skialpinismus v lyžařských střediscích. Denní vstupenka stojí od letošní zimní sezony 7 eur, sezonní vstupenka přijde na 99 eur. V ceně je výstup vlastní silou po určených
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024

SNĚŽKA Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí

Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí

Cestování bylo vždy tak trochu dobrodružství. S nástupem umělé inteligence se ovšem nejistota snižuje a cestovní ruch na celém světě se stává dostupný pro nejširší veřejnost. Chatboti jako Gemini, ChatGPT nebo Perplexity
Skandinávie AKTUÁLNĚ 2024

Skandinávie AKTUÁLNĚ 2024

GRÓNSKO Krátké zprávy ze Švédska, Norska, Finska a Dánska.
Vánoční trhy v Praze 2024

Vánoční trhy v Praze 2024

Pražské vánoční trhy patří k nejzajímavějším v Evropě. Podívejte se, kdy a kam všude můžete zajít a nakoupit tradiční dárky, sváteční drobnosti, anebo si jen užít vánoční atmosféru konce roku 2024. Zima se už

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 6.-22.12. 22.12.
Striezelmarkt - vánoční trh Německo, Drážďany 27.11.-24.12. 24.12.
Parní vlaky do Harrachova Kořenov 28.-30.12. 28.12.
Vánoce na statku Turnov, Dlaskův statek 1.-30.12. 30.12.
Vánoční výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 29.11.-31.12. 31.12.
Snow Film Fest Česko 25.10.-31.12. 31.12.
Kunětická hora - novoroční výstup na věž Pardubice, Kunětická hora 1.1. 13:00
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 4.-6.1. 4.1.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 9.-12.1. 9.1.
Hoga - veletrh Německo, Norimberk 12.-14.1. 12.1.

Diskuse

Juke-joint into the эпир ... GregoryFus, 22.12.2024 11:45, 14 příspěvků
Что реально происходит в ... Veronaxeg, 22.12.2024 11:42, 1 příspěvek
INU Honza, 22.12.2024 10:16, 3 příspěvky
Venkovní fitness / workout Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky
INU Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 3 příspěvky
INU Honza, 20.12.2024 13:44, 3 příspěvky
Nejenom 90´s PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek
co by člověk pro ženu neu... Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky
Venkovní fitness / workout Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky
INU Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Velké Karlovice zahájí se... Horydoly , 13.12.2024 23:29
Žáčková opouští Valachy Horydoly , 13.12.2024 23:01
Šimůnek končí ve Forbesu Horydoly , 13.12.2024 22:57
Holiday World Horydoly , 13.12.2024 10:41
Re: Pražský veletržní areál Horydoly , 13.12.2024 10:40
Pozvánka na Valnou hromad... Horydoly , 6.12.2024 11:03
Běžecké závody 2025 Horydoly Open, 4.12.2024 10:37
Advent České Budějovice Horydoly , 3.12.2024 10:16