Už zase můžeme vozit kola v rychlíku

Už zase můžeme vozit kola v rychlíku
Praha, Železniční most přes Vltavu.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

České dráhy prohrály v poměru 18:82 soud o zpoždění vlaku, které samy zavinily, ale chtěly zpoždění přičíst na vrub dvěma cestujícím s bicykly. Shodou okolností narazily na šéfredaktora tohoto portálu Kubu Turka a jeho manželku. Díky jejich ochotě dát se všanc právníkům i veřejnosti jsme mohli podrobně referovat boji modré armády proti cestujícím. Dnešním článkem uzavíráme celý případ. Doufáme, že desetidílný seriál byl poučením pro čtenáře-cyklisty.

Jak na to

Poznámky Horydoly

* Radek Joklík se vyhnul vyčíslení nákladů Českých drah na celý soud, ačkoliv jsme ho konkrétně žádali o součet soudních poplatků, výdajů za advokáty a všech ostatních souvisejících výdajů.

* V Českých dráhách nebyl nikdo potrestán, všichni pracovali podle předpisů a pohledávka byla soudně vymahatelná. Nám však vrtá v hlavě mnoho otázek: Kdo píše a prosazuje špatné předpisy? Kdo neustále mění přepravní podmínky? Kdo rozhodl o žalobě a kdo ji prohrál? Kdo může za posilování negativního obrazu Českých drah?

* Radku Joklíkovi není známo, že by kola na plošinách vagónů překážela cestujícím, anebo by způsobovala nebezpečné situace. Možná o tom neví, ale oba advokáti, kteří byli Českými dráhami nasazení proti Kubovi Turkovi, u soudu neustále tvrdili, že kola byla na plošinách nebezpečná a brání ostatním cestujícím v cestování. Záznamy jejich argumentace si můžete přečíst v písemných protokolech a poslechnout na zvukových záznamech ze soudních jednání.

* Možná má Radek Joklík za cíl vycházet vstříc cestujícím. Jeho podnik se však ve veřejném povědomí propadá na úroveň pověstné "socky." Jedním z důkazů byl i popisovaný soud.

Shrnujeme sled událostí spojených s přepravou bicyklů v rychlících.

cca květen 2004: České dráhy mění přepravní podmínky a zakazují převážet kola na první a poslední plošině osobních vagónů. Zákaz platí jen v rychlících, ve všech ostatních vlacích je možné kola vozit dosavadním způsobem.

srpen 2004: Manželé Turkovi nakládají kola na přední plošinu rychlíku z Prahy do Lovosic, protože mají koupenou jízdenku a nákladní vagón je plný. Průvodčí kvůli tomu o půl hodiny zpozdí vlak, ale nakonec manžele do Lovosic pustí.

únor 2006: Začíná soudní kolotoč, ve kterém České dráhy požadují 5400 Kč za zpoždění a 500 Kč jako pokutu za porušení přepravních podmínek.

listopad 2007: Po mnoha soudních stáních padne závěrečný rozsudek. Kuba Turek je vinen, že porušil přepravní podmínky a zaplatí pokutu. Za zpoždění vlaku ovšem nemůže, to zavinili zaměstnanci Českých drah. České dráhy zaplatí náklady na soud ve výši 82 %, zbytek Kuba Turek.

cca leden 2008: České dráhy mění přepravní podmínky. Kola je možné přepravovat na první a poslední plošině vagónu v rychlíku tak jako dříve. Manželé Turkovi měli smůlu, že jeli vlakem v období, kdy zákaz platil. České dráhy zákaz ani jeho zrušení nijak nezdůvodnily

duben 2008: Rozsudek vstupuje v platnost, neboť soudkyně Miroslava Sixtová ho zaslala Českým drahám i Kubovi Turkovi a obě strany ho převzaly.

Redakce Horydoly požádala o závěrečné resumé tiskové oddělení Českých drah. Elektronickou poštou nám odpověděl manažer komunikace Radek Joklík.

Kolik celé řízení stálo České dráhy?

České dráhy byly v této kauze částečně úspěšné – bylo jim přiznáno 537 Kč spolu s 2,5 % úrokem z prodlení (tato částka se skládá z přirážky za nepovolené zdržení vlaku ve výši 500 Kč a administrativních poplatků ve výši 37 Kč).

Českým dráhám naopak nebyla přiznána náhrada za zpoždění rychlíku ve výši 5 400 Kč.

Jaký vliv na přepravní podmínky má rozsudek?

Pro porovnání uvádíme znění předmětného ustanovení SPPO (čl. 186) dle stavu platného k datu jízdy pana Jakuba Turka (14.8.2004) a znění obdobného ustanovení SPPO (čl. 211) dle stavu platného dnes:

"186. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadlo je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Dále je tato přeprava povolena v osobních a spěšných vlacích v neoznačených vozech pouze na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola. Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla."

"211. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadla je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD ve vlaku je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla včetně jízdních kol. V osobních vlacích, spěšných vlacích a rychlících lze v neoznačených vlacích a vozech přepravovat jízdní kola na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola, není-li to z technologických důvodů vyloučeno vzhledem k bezpečnosti cestujících. Odchylně od výše uvedeného nelze jízdní kolo přepravit v případě, že je to zakázáno příslušným symbolem ve sloupci vlaku v platném jízdním řádu."

Z výše uvedeného plyne, že pan Jakub Turek skutečně předmětné ustanovení SPPO porušil, neboť se v jeho případě jednalo o rychlík a nikoli o spěšný nebo osobní vlak. V současné době však již je přeprava jízdních kol touto formou povolena i v rychlících.

Kdo a jak byl potrestán za špatnou práci v Českých drahách?

Zúčastnění zaměstnanci Českých drah postupovali v souladu s příslušnými ustanoveními tehdy platných SPPO a pan Jakub Turek neuposlechl jejich pokynů. Tím došlo ke zmíněnému incidentu.

K potrestání zúčastněných zaměstnanců Českých drah tudíž není žádný důvod. Vzniklá pohledávka byla jednoznačně soudně vymahatelná.

Jak se díváte na přepravu kol na představcích vlaků z bezpečnostního hlediska?

Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadel je hodně využívaná služba. Ve vybraných vlacích, kde nejsou rozšířené prostory pro umožnění této přepravy, je umožněna varianta přepravy na prvním nebo posledním představku soupravy. Po dobu přepravy má dohled nad přepravovaným jízdním kolem cestující a odpovídá i za případné škody z takovéto přepravy vzniklé.

Není nám známo, že by tento způsob přepravy z bezpečnostních důvodů způsoboval problémy, nebo že by si cestující stěžovali.

Pokud uložení jízdního kola z technologických nebo bezpečnostních důvodů odporuje stanoveným pravidlům, je pověřený zaměstnanec Českých drah ve vlaku oprávněn rozhodnout o jeho přemístění.

V současné době nepředpokládají Českých drah tuto možnost rušit.

Na závěr bych rád vyjádřil politování nad celým případem. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale naším cílem je vycházet cestujícím maximálně vstříc.

Praha hlavní nádraží.

Horydoly.czSpor o zpoždění vlaku

Good bye, dráhy!

Dráhy připravují soud o kolo

Co je nepochopitelného?

Bleju doteď

Dráhy soudí šéfredaktora

Soud o kolo jde do finále

Nebudeme komentovat prohraný soud

Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály

České dráhy prosoudily kalhoty

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

EC, IC
Ahoj, nevíte někdo jak je to s přepravou kol rychlícich EC, IC? na Slovensko. Nebo je rychlík jako rychlík? Díky
  • Autor Martina
  • Datum a čas 25.4.2008 09:02
Reaguj
sakra
Takže ČD to stálo nejmíň 75 000 - pane bože
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 17.4.2008 20:20
Reaguj
Re: A co soudní poplatky?
Podrobnosti viz minulý článek, takže aspoň zhruba: České dráhy poslaly na účet mé advokátky patnáct tisíc korun. To pokrylo mé výdaje na advokátky a soudní poplatky. Obě chtěly pouze sazby uvedené v advokátních tabulkách. Můj čas a práci to samozřejmě nepokrylo. Kolik ovšem měly výdaje České dráhy (firma ve vlastnictví státu, navíc dotovaná, a tedy to stejně jsou peníze z naší, mé i Tvé kapsy), nedokážu odhadnout, protože pokud vím, advokátní kancelář Rychetský a spol., která je zastupovala místo někoho z jejich právního oddělení, je dost drahá.
Reaguj
A co soudní poplatky?
Kolik cinily?
  • Autor roman
  • Datum a čas 17.4.2008 18:57
Reaguj
cha
to je bordel kdo se v tom má vyznat
  • Autor Pišišvor
  • Datum a čas 17.4.2008 18:36
Reaguj
solidní podnik?
Dostane KT neomezenou kilometrickou banku? Doživotní 50% slevu na vlak? Nebude už nikdy muset platit příplatky v Pendolinu? Dráhy se mu osobně omluví dopisem generálního ředitele? Jestli něco takového neudělají, tak pan Joklík kecá a jeho podnik nevychází cestujícím maximálně vstříc.
  • Autor Novinář
  • Datum a čas 17.4.2008 18:24
Reaguj
Celkem 6 příspěvků v diskuzi


Spirit Airlines krachují, ale dál prodávají letenky

Spirit Airlines krachují, ale dál prodávají letenky

Spirit Airlines, sedmá největší letecká společnst v USA, míří ke krachu. Soud jí zatím ochránil před bankrotem, ale hodnota akcií klesla během tohoto roku o 94 % a firmu převzali věřitelé.... celý článek

Slovensko AKTUÁLNĚ 2024

Plechová střecha: ocel, hliník, měď, zinek

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024

ALBEŘICE Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Praha AKTUÁLNĚ 2024

Praha AKTUÁLNĚ 2024

ROZTYLY Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.
Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce

Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce

Jeseníky čelí velké popovodňové zkoušce. Nejpostiženější lokality se pomalu vzpamatovávají ze zkázy, kterou voda přinesla. Ublížit tato katastrofa ovšem může ještě víc. Nad turistickou destinací Jeseníků totiž visí další hrozba, kterou velká voda přinesla.
A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs

A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs

67 teams from 24 countries competed in ETH Zurich’s Cybathlon - fighting not only for victory, but also for the advancement of assistance technologies that are more suitable for everyday use. The third
Vánoční trhy v Praze 2024

Vánoční trhy v Praze 2024

Pražské vánoční trhy patří k nejzajímavějším v Evropě. Podívejte se, kdy a kam všude můžete zajít a nakoupit tradiční dárky, sváteční drobnosti, anebo si jen užít vánoční atmosféru konce roku 2043. Zima se už

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 20.-24.11. 20.11.
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh Polsko, Varšava 21.-23.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Chvalkovice na Hané 21.-23.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm, kino 21.-24.11. 21.11.
Life - veletrh Brno, Výstaviště 22.-24.11. 22.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 22.-23.11. 22.11.
Mezinárodní festival alpinismu Praha, International 22.-24.11. 22.11.
Halls & Walls - veletrh Německo, Friedrichshafen 22.-23.11. 22.11.
Kolem světa Praha, Clarion 23.-24.11. Cestovatelský festival 23.11.
Krampus show Praha, Holešovice 24.11.

Diskuse

Doplnění Honza, 22.11.2024 15:07, 6 příspěvků
když hoří pod plechem Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků
nasrat@hovno.ch pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků
plechovka pohoda Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků
plechovka pohoda Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků
nasrat@hovno.ch Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Podzimní školení Akademie... Horydoly , 21.11.2024 16:23
Cestování v digitální éře Horydoly , 21.11.2024 16:10
Regionální muzeum Mělník Horydoly , 19.11.2024 18:24
Svatba Horydoly , 18.11.2024 14:12
Litr balené vody obsahuje... Horydoly Open, 6.11.2024 23:42
Podzim ve Velkých Karlovi... Horydoly , 6.11.2024 2:28
Metropolitní trail Motols... Horydoly , 1.11.2024 0:17
Das war der Cybathlon 2024 Horydoly , 30.10.2024 23:53