Učitel naživo
Organizace vytváří a šíří programy na přípravu a rozvoj učitelů a ředitelů škol. Věří, že jedině kvalitně připravení a motivovaní učitelé a ředitelé mohou naplno rozvinout potenciál dětí. Výcvik Učitel naživo proto umožňuje absolventům jakéhokoliv magisterského programu získat kvalifikaci - pedagogické minimum - prostřednictvím intenzivní praxe a podpory. V srpnu 2019 odstartuje výcvik pro ředitele a vedení škol Ředitel naživo. Na přípravě a realizaci programů organizace spolupracuje s řadou škol, neziskových organizací, veřejných institucí a vysokých škol.
Ředitel naživo je dvouletý vzdělávací program pro lidi ve vedení škol v rozsahu 350 hodin. V srpnu 2019 bude zahájen první pilotní ročník programu, kterým bude procházet vždy dvojice z vedení školy, tedy ředitel a jeho zástupce.
Program je určený pro vedení základních a středních škol, a to bez ohledu na délku zkušeností ve vedení školy či region, ve kterém se škola nachází. Přihlášení je možné do 19. května, program potrvá od srpna 2019 do června 2021.
INFO: www.reditelnazivo.cz
Průběh programu Ředitel naživo
Pod vedením zkušených průvodců účastníci projdou společná témata s přesahem do každodenní praxe. Setkání budou zaměřená na potřeby vedení školy. Budou se zabývat vizí a kulturou školy a kvalitou výuky. Účastníci budou pravidelně reflektovat svou práci, aktivně diskutovat, trénovat a propojovat svoje zkušenosti s teorií.
Program nabízí bohatou praxi v podobě návštěv inspirativních škol a firem, stáží nebo třeba exkurzí do zahraničních škol. Zároveň program nabízí individuální podporu za pomoci koučů, mentorů, facilitátorů či poradců. Organizátoři slibují i svépomocné skupiny, které budou složeny tak, aby jednotliví členové řešili ve školách podobná témata. Ředitel naživo má do budoucna vidinu vytvoření komunity absolventů, která se vzájemně podporuje. Tedy po absolvování programu po dvou letech nemusí být všemu konec.
Postřehy z praxe
"Když se z nadšeného učitele stane začínající ředitel plný odhodlání proměňovat celou školu stejně, jako to dělal doposud, může narazit. Pro samou administrativu a jiné povinnosti nezbývá téměř žádný čas na rozvíjení či řízení pedagogického procesu a jeho plány i vize se brzy ocitnou na vedlejší koleji. K tomu bývá ve svém snažení často osamocen, protože mu chybí někdo, s kým by mohl svoje starosti a problémy řešit," popisuje svou zkušenost Karel Derfl, který je již 20 let ředitelem základní a mateřské školy v Chrašticích, aktivně se podílí na činnosti networku Trvalá obnova školy a nově je také průvodcem v Řediteli naživo.
Jeho tvrzení doplňuje také ředitel základní školy Kunratice Vít Beran, který je členem expertní rady, jež se spolupodílela na tvorbě vzdělávacího programu Ředitel naživo: "S osamělostí v pozici ředitele jsme si u nás poradili tak, že školu vedu společně se svými zástupkyněmi. Na naší cestě nám velmi pomohlo, že jsme si prošli podobnými vzdělávacími zkušenostmi a na řadě vzdělávacích kurzů jsme byli spolu."
"Dobrý pedagogický lídr umí pracovat s motivací lidí v týmu a spoluvytvářet s nimi školu, ve které se děti učí naplno a s radostí,” komentuje Martin Kozel, spoluředitel organizace Učitel naživo, která program realizuje. "Podobou programu jsme se inspirovali například v programech New York Leadership Academy či New York Department of Education, kde jsme se byli osobně inspirovat na studijní cestě. Využili jsme také zdrojů pedagogického výzkumu a do příprav jsme zapojili 17 zkušených českých ředitelů škol a expertů na problematiku vzdělávání."