Historie lanovek v této oblasti začíná v roce 1951, kdy byl zde postaven první lyžařský vlek s názvem Stigibodu. Končil v lokalitě Greicheralp. Lano běželo ještě přes dřevěné traťové podpěry.
V roce 1953 byl postaven vlek vedoucí na Blausee, také zde bylo materiálem podpěr dřevo. V roce 1959 bylo dřevo zaměněno za ocelové konstrukční prvky a vlek měl kapacitu tisíc osob za hodinu. V roce 1965 už lyžař i turista mohl jezdit na sedačkách.
Smrtelná nehoda na lanovce
V roce 1977 přišla nová lanovka se sedačkami vedoucí z Riederalp na Moosfluh s kapacitou 1000 osob za hodinu. Sedačky byly v roce 1995 nahrazeny gondolami pro dvanáct cestujících.
14. prosince 1996 zde došlo k těžké nehodě kvůli zlomené ose spodního nosného kola, protože osa byla špatně navržena – byla příliš slabá. Nosné kolo lana bylo následkem toho vytrženo z jeho upevnění a vystřeleno horizontálně. Zřítily se tři gondoly. Následek byl tragický: 1 mrtvý a 18 zraněných. Dva konstruktéři - inženýři a jeden oficiál - kontrolní úředník federálního kontrolního úřadu (Bundesamt fúr Verkehr), pak byli právoplatně odsouzeni.
INFO: Aletsch Arena
Nestabilní půda vyžaduje netradiční technické řešení
Tentokráte si konstruktéři dali velkou práci a zareagovali na geologické problémy tohoto senzibilního ekosystému spadajícího do světového dědictví UNESCO od roku 2001. Geologové předvídají, že horní stanice lanovky se v budoucnosti pohne až o 11 metrů horizontálně a až o 9 metrů vertikálně; traťové podpory pak jednotlivě povandrují asi o 6,5 metru. Celá klouzající oblast má plochu dva kilometry čtvereční. Horní stanice je uložena v betonové vaně a spojena v jeden monolit s poslední lanovou podpěrou. Pohyby, posuvy a náklon v budoucnosti vyrovnávají hydraulické elementy. Ty reagují na pozici senzorů RPD (Rope Position Detection System) a jejich odchylky zaznamenané měřicím zařízením. Lano a celá lanovka jsou permanentně pod kontrolou, takže hydraulické písty mohou vyrovnat jakoukoliv odchylku. Jestliže se nosné lano vychýlí ze středu kladek, ať už následkem silného větru nebo posuvem terénu, automaticky se zpomalí rychlost anebo se lanovka zcela zastaví.
Celá stavba stála 25 miliónů CHF, kolem 13 miliónů stála vlastní lanovková technika. Bylo zpracováno 617 tun betonu, v němž skončilo 225 tun železa.
Pohon lanovky je dnes, z technických a geologických důvodů, atypicky ve střední stanici. Od 15. prosince 2015 mohou turisté a lyžaři využít kombinaci 70 šestimístných sedaček a 18 gondol pro 8 cestujících, které táhne ostře sledované lano. V létě bude jezdit lanovka jen s gondolami.
Zobrazit místo Skiareály - Skiarea - Lyžařská střediska na větší mapě
Jungfrau a Aletsch na HORYDOLY
Fascinující chata Konkordia
Seven Four-thousander Peaks in less than 24 Hours
Jungfrau přišla o věneček před 200 lety
Italští tuneláři prorazili Jungfrau před stoletím
Jungfrau - letní vzpomínka na zimu
Běžecká panna Jungfraumarathon