Valfréjus byla důležitá francouzsko-italská spojnice a neustále se o ni bojovalo

Valfréjus byla důležitá francouzsko-italská spojnice a neustále se o ni bojovalo
Route du Fréjus, starý most přes potok Charmaix vede ke kapli Notre-Dame du Charmaix.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Col du Fréjus (2541 m) bylo důležité sedlo v hlavním alpském hřebenu mezi Francií a Itálií. Dnes tu už vede jen cesta schůdná pro pěší, v zimě se dá sjet na lyžích a v létě na horském kole. Ještě v 60. letech minulého století bylo okolí opevněné Malou Maginotovou linií. Pevnosti byly po zuby vyzbrojené.

Není divu, protože tato část Savojských Alp byla po celou lidskou historii neklidná. V údolí Maurienne těžili kvalitní železo možná už Keltové, ale určitě Římané, poté patřilo výnosné území království Sardinie, roku 1860 ho získala Francie, 1940 ho obsadila sousední Itálie a po Italech přišli brutální Němci.

Zatímco vybudování železničního tunelu pod masivem Fréjus roku 1871 snížilo obchodní význam horské cesty přes ledovcové hory, politika posléze vedoucí k 1. a  2. světové válce posílila její strategický význam.

Francouzi nad Modane a Italové u Bardonecchia průběžně rozšiřovali cestu Route du Fréjus jako součást dálkového spojení průmyslových měst Lyon a Turín. Silnice sjízdná pro auta byla otevřena 1890.

VIDEO Valfréjus - Lavoir a Notre-Dame du Charmaix

Souběžně ovšem svá území opevňovali. Francouzi sázeli na několik velkých pevností, kdežto Italové na větší množství malých pevnůstek. Nevraživost obou států došla tak daleko, že od série obřích pevností Maginotovy linie, která se táhla údolím Maurienne, se oddělila částečně samostatná Malá Maginotova linie. Bunkry a pevnosti vysoko v horách střežily především silnici přes Col du Fréjus, ale také několik vedlejších sedel schůdných pěšky.

Maginotova linie se ubránila

Roku 1940 podnikla Itálie pokus o invazi do Francie. V okolí sedel Fréjus a Cenis se ukázalo, že Francouzští vojenští inženýři měli nad italskými nepřáteli navrch. Proběhl zde kuriozní několikadenní boj těžkými zbraněmi umístěnými v bunkrech na obou stranách hranice. Francouzi se ubránili. Zvláště pevnůstka Ouvrage du Lavoir se vyznamenala při obraně proti dělům, ale také proti italským pěšákům.

Nakonec to ovšem Francouzům nebylo nic platné, protože válečná štěstěna se přiklonila k Italům na jiných místech fronty a Francouzi byli nuceni opustit vojenská stanoviště a i s civilisty byly evakuováni z údolí Maurienne do vnitrozemí.

Roku 1943 Italy vystřídali Němci, kteří vypálili mnoho městeček a vesnic. Přesto roku 1944 bylo údolí  překvapivě lehce dobyto spojenci zpět.

Francouzští vojáci se z Maginotovy linie stáhli až na přelomu 60. a 70. let 20. století, kdy se Francie vyzbrojila atomovými bombami, a kvůli tomu uznala, že bunkry už nejsou pro obranu důležité.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Abychom historickou exkurzi dotáhli až do současnosti, dodejme, že vedle železničního tunelu byl roku 1980 otevřen také silniční tunel. Od roku 1969 vedla z lokality Charmaix u Modane na Punta Bagna sedačková lanovka, která měla být základem pro obrovský skiareál propojující italská a francouzská lyžařská střediska. To se neuskutečnilo a zdá se, že nikdy neuskuteční. Otevření menšího skiareálu Valfréjus se konalo 1983.

Horydoly.czOKOLNÍ SKIAREÁLY: Lyžařská pohoda Maurienne

Booking.com

Lyžařský sjezd Route du Fréjus

Vyjíždíme lanovkou z Valfréjus na nejvyšší bod Punta Bagna (2737 m). Po modré sjezdovce Combe objíždíme ze severu jezero Arrondaz, doleva se odpojuje černá sjezdovka Bagna a my se ocitáme v pravotočivé zatáčce, kde se sjezdovka stáčí dolů k jezeru (2700 m). Pokud je dobrý a bezpečný sníh, sjezdovku opustíme doleva a držíme se v traverzu co nejvýše. Někde tady pod sněhem vede letní cesta. Klesající traverz nás dovede až na nejnižší sedlo v hřebenu, což je Col du Fréjus (2541 m).

Pokud není možné traverzovat nad sjezdovkami, sjedeme po upravené trati Combe do výšky 2570 m, odbočíme doleva a krátce sjedeme k letním salaším. Odtud jdeme na pásech téměř vodorovně k jihovýchodu na sedlo. 

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

V sedle konečně začíná náš vysněný nekonečný sjezd po staré silnici Route du Fréjus. Má úctyhodné převýšení 1500 metrů a délku 18 kilometrů. 

Sjíždíme mírně k jihozápadu, okolo zmíněných salaší, a stáčíme se k západu na dolní stanici lanovky Envers. Jsme na dně údolí Arrondaz. Jím protéká potok Rusissea d´Arrondaz, který proráží údolí na západ sedlem Pas du Roc (2323 m). Nad ním vpravo na severu zahlédneme pevnost Ouvrage de Pas du Roc.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Sedlem prochází modrá sjezdovka Jeu (ve volném překladu jednoduchá a lehce zvládnutelná). Traverzuje na západ pod skalnatým vrcholem Petit Argentier. Tady pozor na laviny! Pokud je sjezdovka zavřená, tak to znamená, že nejspíš právě tady sjedou velké masy sněhu přes trať. Nebezpečí hrozí hlavně k jaru, tedy v dubnu, když se blíží konec zdejší lyžařské sezony. 

Po loukách bez značení a neupraveným terénem se sjezdovka stáčí k severu a míří dolů podél potůčku Torrent de Pierre Froide (studená kamenice). V mlze se tu špatně orientuje a zabloudění znamená sjezd do nebezpečných lavinových svahů.

Když přijedeme k malé přehradní nádrži na potoce Ruisseau du Charmaix, jsme v bývalé osadě a poté vojenské oblasti Lavoir (1920 m). Znovu najedeme na značenou a upravenou sjezdovku. Jmenuje se Piste du Lavoir. V létě je tady parkoviště, odkud se vyráží na pěší túry do hor. Teď v zimě se sem dostane leda sněžný skútr nebo rolba.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Vpravo nad námi se ve svahu černají obrovská kasárna. Ačkoliv se stavěla od konce 1. světové války, nikdy nebyla dokončena, a vojáci je okolo roku 1970 opustili nedostavěná. Dnes část z nich slouží pro zemědělskou výrobu. Vlevo vysoko ve svahu je vidět pevnost Ouvrage du Lavoir.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Sjezdovka prochází skalnatou soutěskou, kterou chránily železobetonové bunkry, které vidíme dodnes. Po pravé ruce si neodpustíme prohlídku krátké štoly s pěkným portálem. Udělali jsme dobře, protože ledové krápníky tvoří pohádkovou kulisu. 

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Sjezdovka nás vede v četných serpentinách po silnici Route du Fréjus okolo funkčních soukromých chat i zbořenin až na okraj zimního střediska Valfréjus (1560 m). Tam se změní na jednodušší zelenou a jako Rue des Bettets nás přivede na náměstí k dolní stanici hlavní kabinové lanovky. Arrondaz.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Valfréjus projdeme s lyžemi na ramenou, protože jdeme po hlavní silnici, kudy přijíždějí všechna auta, autobusy a náklaďáky z Modane. Za posledním parkovištěm odbočíme doleva s kopce dolů po dlážděné cestě lesem. Není příliš široká, na lyžích je tady potřeba hodně brzdit pluhem. Je také nutno dávat pozor na turisty, kteří přicházejí zespoda. Je to cesta určená především pro vyznavače sněžnic.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Za zatáčkou se najednou objeví jakási brána přes cestu a za ní starý most přes vodopády potoka Ruisseau du Grand Vallon. Když přijdeme blíž, ukáže se, že je to neobvyklá poutní kaple Notre-Dame du Charmaix (1535 m) zasvěcená Panně Marii. Kaple byla sice postavena roku 1401 a později stále opravována a obnovována, ale historie předcházející kapličky, snad pouhého oltáříku vytesaného ve skále vedle jeskyně, která mohla sloužit jako ochrana před špatným počasím, se ztrácí v mlhách. Kroniky píší, že tam byla černá madona od nepaměti.

Pravdou nejspíš je, že každý, kdo tady musel překonat divoký ledovcový potok, se rád pomodlil za zachování života i majetku.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Klesáme lesní cestou, která bývala horskou silnicí a dnes je turisticky značená jako Via Alpina, podél dnešní silnice až pod dálnici. Zde se vyplatí ji opustit, sjet padesát výškových metrů lesem kolmo dolů na silnici a odskočit si půl kilometru ke starému ústí železničního tunelu du Fréjus (1123 m). Stojí před ním historická lokomotiva.

Valfréjus, Haute Maurienne, Vanoise.

Odtud sejdeme pěšky po silnici na nádraží do Modane (1080 m) nebo počkáme na místní autobus.

Horydoly.cz Doporučené vybavení

Lavinové vybavenívyhledávačsondalopata - nezapomeňte se předem informovat na lavinou situaci!
* Lyžařská výbava: lyže, hůlky, boty, lyžařské brýle, helma
* Turistická výbava: batoh 25 l, čelovka, mapa, lékárnička, mobil
Teplé oblečení: čepicekalhoty a bundarukavice, funkční prádlo, ponožky, fleece nebo softshell.
* Peníze, doklady, pojištění, fotoaparát nebo kamera.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Digitální nomádi: 12 tipů, jak pracovat z dodávky

Digitální nomádi: 12 tipů, jak pracovat z dodávky

Digitální nomádství je stále oblíbenější způsob života lidí, kteří chtějí kombinovat práci s cestováním. Pro dobrodruhy může být zpracování zakázky z dodávky skvělým jobem, protože nabízí flexibilitu a svobodu. Je to jejich životní
Jak vybrat správné výživové doplňky

Jak vybrat správné výživové doplňky

V posledních letech se zájem o zdravý životní styl výrazně zvýšil. Lidé se více zaměřují na prevenci a hledají optimální způsoby, jak podpořit své zdraví a vitalitu. V tomto kontextu hrají výživové doplňky klíčovou roli.
Sirupy do koktejlů snadno připravíte doma

Sirupy do koktejlů snadno připravíte doma

Ve spoustě koktejlových receptur se objevují sirupy. Nejčastěji ten základní, z cukru a bez další příchuti, ale některé koktejly můžete oživit i ochucenými sirupy. Pokud rádi dotahujete své mixologické umění do posledního detailu
TEST Barefootové pohorky Xero Scrambler Mid II

TEST Barefootové pohorky Xero Scrambler Mid II

Kotníčkové barefootové boty Xero Scrambler Mid dobře poslouží jako pohorky ve středních horách typu Fagaráš, Vysoké Tatry nebo Severní Vápencové Alpy, a také jako obuv pro volný čas v chladnějším jaru či
Tandemový seskok: Jak probíhá a proč ho zažít

Tandemový seskok: Jak probíhá a proč ho zažít

Představte si, jaký to je pocit, když stojíte na okraji letadla, cítíte adrenalin proudící celým tělem a vítr se vám opírá do tváře. A pak najednou vyrazíte volným pádem vstříc oblakům.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-26.7. Horská kola 22.7.
Kanufest Roudnice, vodácký kanál 26.-28.7. 26.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Za čest krále Sovinec 27.-28.7. Hradní slavnost 27.7.
Pohár povodí Ohře Doubí Vodácký maraton 27.7.
Pojizerský kros Bradlec Běh 27.7.
Parním vlakem Českým rájem Turnov Nostalgický vlak 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
High Jump Hřiměždice 2.-3.8. Skoky do vody 2.8.

Diskuse

Continued Jessiekiz, 22.7.2024 17:57, 8 příspěvků
INU Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků
Zajímavé novinky. Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek
Nehody automobilistů s cy... Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků
INU Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek
anet anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky
INU Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků
INU Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek
Faberlic zkušenosti Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky
Nehody automobilistú s cy... Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38