TEST Anfibio Rebel 2K devatero řemesel, desátý packraft
Mezi americkými packraftery koluje hláška, že pokud začátečník neví, jaký packraft vlastně chce a jakou vodu bude jezdit, má si koupit packraft se špricdekou – je to totiž typ, u kterého prý nejvíc lidí nakonec skončí.
Jako každé pravidlo má i toto své výjimky. Na expediční použití se může lépe hodit ultralehký otevřený člun a na divokou vodu je pro leckoho jasnou volbou samovylévačka, ale packraft se šprickou se často považuje za jakousi zlatou střední cestu.
Turistický packraft na steroidech
Na cestách trávím většinou více času na nohou než v lodi, takže hmotnost je velmi důležitá. Můj první packraft byl proto otevřený a především lehký. Jenže pak mi začalo chybět plavidlo, které zvládne i nějakou tu peřej, a především ze kterého skandinávský déšť neudělá během deseti minut bazén.
Požadavky byly jasné: nechci primárně loď na divokou vodu, ale turistický packraft na steroidech. Ať neváží moc, uveze toho spoustu a vydrží co nejvíc (ano, tyto tři požadavky jdou samozřejmě proti sobě). Samovylévací loď jsem vyloučil, protože suchý oblek, který bych v ní na svých oblíbených místech potřeboval, už by batohu přidával nepřijatelný objem i hmotnost. Bylo rozhodnuto: bude šprickdeka.
Po spokojenosti s prvním packraftem od německé firmy Anfibio jsem stejným směrem zamířil znova, protože požadavky se protnuly na packraftu Rebel 2K. Lákavá možnost rychle přecházet mezi konfigurací otevřené a uzavřené lodi, necelých dva a půl kilogramu hmotnosti, vhodnost pro postavy do 195 cm, rozumná cena.
Po dlouhém uvažování nad udávanými vnitřními rozměry jsem usoudil, že se pravděpodobně vejdu tak akorát, a kliknul jsem na tlačítko objednat. Kromě základní verze je k dispozici také varianta s oboustranným zavazadlovým prostorem se vzduchotěsnými TiZipy, což umožňuje vézt náklad v bočních válcích packraftu, ale vzhledem k péči, kterou zipy vyžadují, jsem se rozhodnul pro jednodušší možnost – vozit náklad v loďáku na přídi.
PŘED VÁLKOU BYL VĚTŠÍ VÝBĚR: Packraft z Ruska? Proč ne
Rebel se na první pohled z běžného designu packraftů příliš nevymyká. Kromě plavné křivky přídě a zádě (právě ta dává lodi její specifický bachratě-kajakovitý tvar) a příjemně nenápadné barvy zaujme hlavně nezvyklá asymetrická špricdeka, která se roluje do stran a nikoliv dopředu, jak bývá obvyklejší. Vyzkoušení ukázalo, že zvláštnosti mají svůj důvod – spojení tvaru trupu a malé celkové délky dává lodi značnou obratnost mezi překážkami, zatímco netypická špricka umožňuje velmi snadno přepínat stav otevřená/uzavřená loď, takže se hodí i do banálních situací typu "jedu letní řeku otevřený, ale před sjetím jezu šprajdu radši zapnu".
Individuální úpravy sezení
Nepříjemným zjištěním při prvním testování však bylo, že se do packraftu pohodlně nevejdu. Oficiální limit 195 cm výšky uživatele totiž bude platit pro vodáky, kteří mají standardní nebo kratší nohy vzhledem k postavě, zatímco pokud nosíte kalhoty s prodlouženými nohavicemi, začne vám v Rebelu být těsno dřív. Odhaduji zhruba od 190 cm výšky. Ostrá geometrie vnitřku přídě navíc omezuje reálně využitelný prostor pro nohy. Sečteno a podtrženo mi k pohodlné jízdě se zapnutou špricdekou scházelo zhruba osm centimetrů vnitřní délky.
Tento problém jsem vyřešil vlepením čtyř úchytů na tenkou zádovou opěrku kajakového typu, která mi jednak oproti původní tlusté nafukovací opěrce získala kýžené centimetry, jednak značně zlepšila kontakt s lodí a její ovladatelnost náklonem těla. Rebel má jízdními vlastnostmi na víc, než si člověk může troufnout s továrním křesílkem, takže po vyzkoušení obou možností bych kajakovou opěrku vřele doporučil i těm, kdo v packraftu nijak stísnění nejsou.
Při plánování úpravy jsem také zjistil, že Anfibio disponuje velmi ochotnou zákaznickou podporou. Na každý dotaz jsem dostal přesnou odpověď a všechno potřebné, od správného lepidla až po přezky, průvleky a samotnou opěrku, jsem bez problémů koupil na firemním e-shopu. Díky tomuto přístupu jsem mohl provést celou úpravu sám a loď nemusela kvůli hodině lepení cestovat do Německa. Kvalita podpory se později projevila ještě podruhé, když jsem krátce po sobě zlomil oba listy ultralehkého pádla a výrobce mi bez řečí v rámci záruky poslal náhradní, ale to už je jiný příběh.
Další doplněk už byl čistě bezpečnostní: špricdeka se zapíná kombinací klasického a suchého zipu a otevírá se trhnutím za popruhové poutko na levé straně. Jenže když se v rychlejší vodě otočíte, ploché poutko se hmatem hledá špatně. Tím ostatně trpí všechny packraftové špricdeky podobné konstrukce. Řešením je cvičný golfový míček, který se na poutko upevní a poskytne vám pohodlné madlo k odtržení špricky. Na tuto úpravu mě přivedl Luc Mehl, kterému tímto děkuji.
Pěšky na souši nebo v lodi po vodě?
Výrobce tvrdí, že Rebel je určený především na kombinování přesunů po vodě a po souši, což jsem neúmyslně ověřil při letním výletu do Polska. Splutí nádherného szlaku Krutyni proběhlo podle plánu, čtyřicet kilometrů pěšky po vřesovištích s packraftem v batohu také. Jenže pak jsem nafoukl loď na břehu Pilawy a začalo být veselo. Řeka měla tak málo vody, že kolem jedoucí kajakáři byli slyšet na několik stovek metrů. Lodě dřely dnem a pádla bagrovala štěrk. Několik kilometrů jsem Rebela táhl na koňadře, ale pak jsem usoudil, že lepší to hned tak nebude, loď jsem vyfouknul a přesunul se asi o patnáct kilometrů po proudu pěšky.
Tam už byla řeka víceméně splavná, i když jsem se brzy dozvěděl, jak se polsky řekne: "Magore, tohle není terén na packraft." Přes nevěřícné pohledy kolegů vodáků člun zdárně přežil zlámané větve, popadané stromy i štěrkovité mělčiny až ke vtoku do Gwdy. Kombinace tuhého materiálu dna a ukotvení sedátka k bočním válcům dává packraftu velmi nízký ponor a nemalou odolnost proti prodření. V situaci, kde nebylo jisté, co půjde projet a co bude potřeba odšlapat, byl Rebel skutečně doma.
Zanedlouho poté přišel čas na Dunajec, kde se statistika vyrovnala. Napršelo totiž tolik, že vodočet Sromovce Wyzne ukazoval těsně pod tři metry (metr nad minimum k plavbě) a řeka tekla rychlostí zhruba 15 km/h, což slibovalo poněkud rušnější jízdu. Přes moje pochybnosti o tom, jestli za tohoto stavu odpovídá klasifikace WWI+, proplul Rebel se zapnutou špricdekou bez problémů všude. I tam, kde by už otevřená loď měla zjevně problémy.
Batoh připevněný na přídi sice trochu narušoval těžiště v náklonech a uložení nákladu do bočních válců by ovladatelnosti prospělo, ale loď s rezervou zvládá i WWII, což jsem ověřil na slalomovém kanálu. Myslím, že zkušený uživatel by na variantě s TiZipem zvládl i obtížnost kolem WWIII, ale tam už design špricdeky nebude ideální a suchým zipem dovnitř ve vlnách trochu poteče. Kompromis je kompromis – švýcarskému armádnímu noži nelze vyčítat, že se s ním nepohodlně kácejí stromy.
Velmi podařený kompromis
Přes celkově velmi kladný dojem z Rebelu si dovedu představit určitá vylepšení, která by pro mě funkčnost packraftu posunula ještě o kousek dál. Rád bych například viděl protažení materiálu podlážky o trochu výš na boční válce, aby lépe kryl nejvíce odíraná místa lodi. Na odolnost válců si ovšem nemůžu stěžovat, Rebel mnohokrát přežil rychlé najetí na zlomené větve i kamenné hrany, ale kdo nikdy v řece neviděl kus skla nebo ostrého železa, ať hodí kamenem. Takové zesílení by samozřejmě mohlo výrobu packraftu zkomplikovat, ale z některých jiných modelů je vidět, že minimálně vyztužení přídě silnějším materiálem Anfibio zvládá.
Rebel by si ho zasloužil, stejně jako nastavitelnou zádovou opěrku přímo v základní výbavě. Zároveň nepřestávám doufat, že se v budoucnu dočkám XL varianty Rebela, která mi dovolí nohy pod špricdeku nejen poskládat, ale také pohodlně natáhnout. Jiné, celkově větší packrafty by mi to umožnily, ale jak ví každý hiker, gramy dělají kila a jednou z největších deviz Rebela je právě, jakou funkčnost nabízí při nízké hmotnosti.
Celkově se Rebel snaží být mistrem devatera řemesel a je v tom do velké míry úspěšný. Není úplně ultralehký, není to packraft na hodně divokou vodu, ale nabízí ode všeho něco. Přesněji od všeho docela hodně. Batoh příliš nezatíží, díky šprajdě vám leckdy v chladnějším počasí místo obleku stačí polosuchá bunda, v létě naopak můžete nechat celou loď větrat a zároveň se ani na živější vodě neztratíte. Připsal bych mu 9 bodů z 10.
Anfibio Rebel 2K
Rozměry
Vnější délka: 231cm
Vnější šířka: 91cm
Vnitřní délka: 127cm
Vnitřní šířka: 37cm
Průměr válce: 27cm
Hmotnost kompletní lodi bez příslušenství
Model bez TiZipů: 2370g
Model s TiZipy: 2960g
Materiál
Válce: 210D nylon potažený polyuretanem
Dno: 840D vysokopevnostní nylon oboustranně potažený dvojitou vrstvou polyuretanu
Špricdeka: 75D nylon potažený polyuretanem
Orientační cena
799 EUR
INFO: Anfibio
Diskuse
Diskuze k článku
ITIWIT
se sejkem jsem na té sázavě samozřejmě letos byl, a záviděl jsem mu. především to, že dosahovali na voleji trojnásobné rychlosti než alfonzo, na kterém nás sedělo pět. takže desetibojaři tedy jsou naprosto ok. a co medle úplné srágory za dva-tři tisíce, kde píšou "materiál 0,75 mm pvc"?
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 25.10.2023 10:07
ITIWIT
Zrovna chystám sepsat uživatelské zkušenosti s loďkou z Dekáče. Takže jen telegraficky:
Na klidné a hlavně dost hluboké řeky OK. Ideálně ve dvou - protože to aspoň trochu jede. Vejde se tam kromě nás dvou jen pár věcí na den. Je to docela těžké a velké, takže ve dvou se to nese docela dobře - já loď, Hanka všechno ostatní vřetně pádel, ale v jednom je to tak na hraně.
Labe z Hradce do Pardubic dobré
https://youtu.be/dgP08UTj1OM?si=DVyXj3V1CD7ivZY5
Štěchovická přehrada namáhavé
https://youtu.be/yu0yOyK0-C4?si=-9FbvXlZBFzN-MzW
Hostivařská přehrada s pádly na kanoe pekelné
https://youtu.be/i0tTpaytKwg?si=xwKKMXhZgqdLwggD
Když to trochu teče, ale nehrozí kamení, ostré předměty, větve... a není potřeba zase až tak moc manévrovat, tak se dá i v jednom.
Vltava nad soutokem s Labem dobré
https://youtu.be/XqHNf0gUn9k?si=Lpm9kKdEnbPe1kYL
Berounka nad soutokek dobré, ale trochu jsme se obával , že netrefím přesně jazyky a budu škrtat o štěrkové lavice
P.S.: Bez kormidýlek (skegy) ani ránu.
P.S.: Náš kamarád Sejk si pořídil letošní model, prý pevnější, a je z něho nadšený právě na účely, na které se ptáš.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 24.10.2023 17:04
tohle je "mercedes", tedy dotaz na "trabanta"
Zkušenost s vyšším typem trabanta od desetibojařů. Poměr cena/výkon velmi uspokojivý. Určení do WW 2 sedí. Pohyboval jsem se s ním i v těžších, ale tam je už problém absence šprajdy (jízdní vlastnosti by na to pohodlně stačily, jen se holt musí občas vystoupit a vylejt). Dolní Sázava při cca 27 kubících zcela v pohodě (šlo jet bez vystoupení), zkušenost z těžší vody, mělčin a vrbičkyhell zatím ukazuje, že materiál je dostatečně trvanlivý a robustní. Do skladovací komory se vejdou věci na vícedenní plavbu (batoh, spacák, karimatka, žďárák, rezervní hadry...) - vyzkoušeno - bez patrného vlivu na manévrovatelnost. Dobrá sbalitelnost, šlo s ním jít v báglu 10+ kilometrů a ani jsem ho neproklínal. Pro hobbypoužití párkrát za rok bych se ho tedy asi nebál doporučit ani kamarádovi. S ostatním produkty pro singlplavbu zkušenosti nemám. V rodině ještě rajtujeme nějaký nafukajak určený na moře. Do WW 2 opět v pohodě, ale už je to klump vážící přes 17 kilo, takže na nějakou plavebně-pochodovou řetězovku to určitě není.
- Autor j.
- Datum a čas 24.10.2023 15:15
tohle je "mercedes", tedy dotaz na "trabanta"
tohle je vzducholoď z velmi slušných materiálů a s fortelně řešenými detaily, a za tu cenu to nepochybně stojí a kdo má pakraftění jako aktivitu na dovolenou a mnoho víkendů, ten by neměl o jiné kategorii jako minimu ani uvažovat.
já se zeptám a opačnou část spektra, a to měchuřiny od noname věcí za málo jednotek tisíc a případně zboží z francouzského "sportovního supermarketu". tam je zhruba čtvrtinová až poloviční cena.
zamýšlené určení do WW1-2 tři-čtyři dny v sezoně (typicky hezky zaprší, tak po práci sednu na vlak, dojedu do kamenného přívozu, sjedu do pikovic a se setměním vlakem domů, bez nutnosti plánovat a podstupovat logistiku s půjčovnami nebo dopravou pevné lodi.
otázky jsou:
- jak moc jsou "supermarketové" měchuřiny odolné? prodřou se na prvním oblém šutru, nebo až po pěti sezonách ohleduplného používání?
- jak moc jsou supermarketové "nafukovací kajaky" (které jsou dle obrázků primárně určeny na pláž u jezera) použitelné na té WW1-2, typicky na dolní sázavě když teče 20-30 kubíků?
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 23.10.2023 09:36
21 tipů na zimní lezení nad Popradským plesem
Vánoční Sázava 2024
Může se hodit
Nejčtenější články
Tatry zpoplatňují skialpinismus
Dětské láhve pro děti: Podpořte pitný režim nezávadnou a kvalitní lahví
Umělá inteligence jako váš nový cestovní rádce? Jistě! Má ovšem úskalí
TEST Columbia Geoterra OutDry LTR
Vánoční trhy v Praze 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Vánoční Sázava | Krhanice | 21.12. | ||
Zimní slunovrat | Česko | 21.12. | ||
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Štědrodenní Ohře - splutí | Loket | 24.12. | 09:30 | |
Zpívání na Radničních schodech | Praha, Hradčanské n. | 24.12. | 15:00 | |
Striezelmarkt - vánoční trh | Německo, Drážďany | 27.11.-24.12. | 24.12. | |
Štědrovečerní zpívání | Pardubice, Pernštýnské náměstí | 24.12. | ||
Zpívání u vánočního stromu | Kněždub | 24.12. | 00:00 | |
Lužnice - vánoční jízda
|
Suchdol | Pořádá Vodácký klub Suchdol nad Lužnicí | 25.12. | 10:00 |
Živý betlém | Praha, Hostivař | 25.12. | 17:00 |
Diskuse
OLanebal | Earnesthaide, 21.12.2024 17:38, 15 příspěvků |
vavada top | Robertgagma, 21.12.2024 17:03, 5 příspěvků |
Доставка москва алкоголь | Goo2gleTof, 21.12.2024 14:57, 5 příspěvků |
Earnesthaide | Stephenjense, 21.12.2024 14:14, 122 příspěvků |
http://champion-sport.ru/ | champion-sport.ru, 21.12.2024 13:52, 122 příspěvků |
Gichardpow | Dichaelrerce, 21.12.2024 13:35, 15 příspěvků |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
where buy cheap lioresal ... | Smninvip, 21.12.2024 12:28, 122 příspěvků |
Свежие новости Украины | Arnoldppe, 21.12.2024 12:18, 1 příspěvek |
Свежие новости Украины | Arnoldslr, 21.12.2024 11:58, 3 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |