Americká kavalerie zachránila lipicány od Domažlic
Druhý Dragounský pluk zachránil na sklonku Druhé světové války světově proslulé lipicánské hřebce. Plukovník Reed vedl regiment v nejhlubším americkém válečném průniku během dobývání Československa. V odvážném přepadu skrz německé linie do oblasti Hostouň u Domažlic měl osvobodit spojenecké válečné zajatce. Kromě hlavního úkolo zvládli jeho muži ještě pobrat velmi cenné koně.
Po vypuknutí 1. světové války byl do Hostouně přemístěn vojenský hřebčín z Haliče (východního Polska).
V roce 1918 převzala hřebčín československá armáda. Na začátku roku 1945 byla část koní odehnána do Německa. Hřebčín v Hostouni byl po válce přeměněn na zemědělský statek. Koně se nadále chovaly jen v hřebčíně Svržno.
Ke zrušení hřebčína došlo v roce 1962. Část koní a personálu poté přešla do Albertova u Opavy.
Američané na Chodsku
Celou Šumavu a Chodsko osvobodili na konci 2. světové války Američané. Americká armáda zakončila svoje evropské tažení v Rokycanech. Dále již nesměla přes demarkační linii, která byla domluvena se Sověty.
Ještě před tím podstoupili bojové, průzkumné a logistické akce. Jednou z nich byla pověřena jednotka Druhých Dragounů (Kavalerie). Přesunula se na německé území (neboli do Čech) k zajateckému táboru v Hostouni (Hostau). Měla zachránit Američany a další spojenecké vězně.
Prvotní úmysl kavaleristů podpořila zpráva o deponovaných koních, kterou v úloze parlamentáře sdělil plukovníkovi Reedovi – zanícenému milovníkovi koní – německý armádní veterinář z Hostouně.
Poté co bylo zachráněno sto padesát spojeneckých zajatců a posléze 670 koní z celé Evropy, americký regiment ještě zabezpečil kapitulaci německé 11. tankové divize.
Rozkradené koně se vrátily do celé Evropy
Devět dní po dobytí Hostouně se Německo vzdalo 8. května 1945. Druhá Kavalerie zaujala postavení na demarkační linii. Transport koní za hranice započal 12. května po kapitulaci a hlavně ukončení všech bojových akcí.
Ve stádu 670 koní bylo 250 lipicánů z proslulé vídeňské Španělské jezdecké školy. Koně nejprve směřovaly do bavorského Schwarzenbergu. Potom ve dvou etapách 18. a 25. května do Sankt Martin u Neustadtu. Odtud bylo 215 koní vráceno zpět do Rakouska. Zbývající byly prohlášeny za válečnou kořist a z italského přístavu Janov převezeny do Spojených států.
Teprve 20. září se část koní vrátila zpět do Hostouně. 250 koní převzal vojenský veterinář major Babarin. Tažní a plnokrevníci zůstali české správě. Část lipicánů se vrátila do slovinské Lipice.
V dalších letech se část klisen z Hostouňského hřebčína vrátila do města Piber, další se dostaly do Mansbachu. V roce 1947 byli tyto koně vráceni jugoslávské vládě. Několik lipicánů bylo v říjnu 1947 převezeno do USA a později prodáno soukromým osobám.
Hostouň v Hollywoodu
O záchraně lipicánů z Hostouně natočilo hollywoodské studio Walt Disney roku 1963 film Miracle of the White Stallions (Zázrační bílí hřebci). Protože se jednalo o hraný snímek, neodpovídal příliš historické skutečnosti. Plukovník Reed podle jeho tvůrců vzdoroval německým i sovětským hrozbám a odehnal lipiciány zpět do Německa.
...aby je někdo neukradl. Rusové? Češi?
Rozkaz k akci v Hostouni padl 28. dubna 1945 pod krycím názvem Stewart. Tímto úkolem byla pověřena 42. jezdecká průzkumná squadrona, konkrétně její oddíl A. Ten byl ještě dále doplněn o četu lehkých tanků M5 a M24 z roty F a četu samohybných houfnic M8 z oddílu E. Boční zajištění prováděly oddíly B a C.
Zajištění a převedení koní za hranice republiky dostal později krycí název Operace Kovboj. Bylo nutné přemístit hřebčín do bezpečí, protože se množily zprávy o zvědech Rusů a Čechů, kteří se zajímali o kořist. Plukovník Reed o všem informoval štáb generála Pattona, který souhlasil a vydal rozkazy, aby byla pro transport zajištěna přednost na silnicích. Pro transport byly utvořeny skupiny koní po 30 až 80 kusech. Vysokobřezí klisny a klisny s hříbaty byly naloženy na auta a překonaly tak vzdálenost čtyřiceti kilometrů.
Díky tomu, že v okolí kapitulovala velká německá vojenská jednotka, ukořistili Američané dostatek nákladních aut. Musely se ale udělat rampy, aby se koně dostaly na auta. Tím se transport zpozdil. 15. květen roku 1945 byl stanoven jako den D. Nebylo také dostatek personálu, který by transport koní doprovázel. Většina utekla, jakmile byl vyhlášen konec války.
Bylo tedy nutné, aby se o koně postarali lidé z německé domobrany a výrostci z Hitlerjugend. Američané přesun perfektně zorganizovali. Na každém vjezdu do obce stál pancéřový vůz a řídil dopravu. Tím byl transportu umožněn hladký průchod.
Oba němečtí štábní veterináři dr. Leasing a dr. Kroll byli po kapitulaci Hostouně převedeni do služeb Američanů.
Zobrazit místo Turistika na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku
Generál Georg Smith Patton
Americký generál Georg Smith Patton byl v horních kruzích americké armády za rozporuplnou osobu, protože se ne vždy řídil stoprocentně vojenskými řády a nařízeními. Měl prudkou a prchlivou povahu a byl antisemita. Byl velice cílevědomý a ve svém konání rychlý a tak koncem války bleskově prošel jižním Německem až do západních Čech, kde byl v Plzni ve svém postupu z politických důvodů zastaven.
Měl rád koně a proto zachránil před sovětskými armádními složkami Lipicány, koně kteří byli soustředěni v tehdy sudetském městečku Hostau – Houstouň v domažlickém okrese. Bylo totiž nebezpečí, když místo bylo opuštěno složkami Wehrmachtu, že pohynou hladem a žízní anebo budou pobiti kvůli masu. Koně zachránil, ačkoliv místo bylo už obsazeno sovětskou armádou a tak při tom jednal proti instrukcím vrchního amerického štábu.
Zahynul 21.prosince 1945 na následky frontální srážky svého auta s americkým naklaďákem v Mannheimu. Následkem srážky bylo jeho celkové ochrnutí a 21. prosince 1945 zemřel v heidelbergské nemocnici na plicní embolii. Podle svého přání byl pochován vedle „svých“ vojáku – v Lucembursku.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 14.5.2020 14:15
Lipicáni
Zajímavý článek. Redakci děkuji za zajímavou minulost!
Mrazivé znovuzrození Anuraga Maloo
Kluziště na Vypichu v Praze
Může se hodit
Nejčtenější články
Zmizelé koleje, zmizelá nádraží
Lyžujeme v Polsku: spíš běžky než sjezdovky
Jak se vyhnout běžným chybám v online kasinu Rabona
PF 2025 Horydoly
Karlštejn v zimním hávu: Když císařský hrad šeptá do ticha
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
La Grande Odyssée | Francie, Haute Maurienne | 11.-23.1. Mushing | 11.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. | |
Vídeňský ledový sen - bruslení | Rakousko, Vídeň | 23.1.-2.3. | 23.1. | |
Eis Total Festival | Rakousko, Pitztal | 24.-26.1. | 24.1. | |
Adventur - veletrh | Litva, Vilnius | 24.-26.1. | 24.1. | |
O dřevěného Krakonoše | Rokytnice nad Jizerou | Skialpinismus | 25.1. | |
Jilemnická 50 - běžky | Roudný | 25.-26.1. | 25.1. | |
Dunajec - zimný splav | Červený Kláštor | 25.1. | ||
Branické ledy - otužilci | Praha, kemp Kotva | 25.1. |
Diskuse
Sněžka historická | Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků |
INU | Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků |
Ještě stěna v Telči | Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků |
INU | Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek |
Dotaz na přechod vrcholu | přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků |
Popradské | Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky |
Popradské | pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Kuba Turek, 13.1.2025 10:09, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 9:50, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Závod rohaček – Memoriál ... | Horydoly , 21.1.2025 2:46 |
DECOLED | Horydoly , 9.1.2025 21:34 |
Češi začínají v lednu hub... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:53 |
termíny testovaček lyží B... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:50 |
Troja Florbal Cup | Horydoly , 8.1.2025 19:25 |
Re: Střední Čechy turistické | Horydoly , 6.1.2025 14:18 |
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |