Americká kavalerie zachránila lipicány od Domažlic

Americká kavalerie zachránila lipicány od Domažlic
Hostouň. Americká kavalerie zachránila lipicány od Domažlic.
Autor snímku ARCHIV Ladislav Frank Nykl
SDÍLEJ:

Druhý Dragounský pluk zachránil na sklonku Druhé světové války světově proslulé lipicánské hřebce. Plukovník Reed vedl regiment v nejhlubším americkém válečném průniku během dobývání Československa. V odvážném přepadu skrz německé linie do oblasti Hostouň u Domažlic měl osvobodit spojenecké válečné zajatce. Kromě hlavního úkolo zvládli jeho muži ještě pobrat velmi cenné koně.

Americká kavalerie zachránila lipicány od Domažlic
Němečtí veterináři Lessing (vlevo) a Kroll před začátkem transportu lipicánů s Hostouně. Rudolf Lessing na hrebci Indigo.
Autor snímku ARCHIV Horydoly

Po vypuknutí 1. světové války byl do Hostouně přemístěn vojenský hřebčín z Haliče (východního Polska).

V roce 1918 převzala hřebčín československá armáda. Na začátku roku 1945 byla část koní odehnána do Německa. Hřebčín v Hostouni byl po válce přeměněn na zemědělský statek. Koně se nadále chovaly jen v hřebčíně Svržno.

Ke zrušení hřebčína došlo v roce 1962. Část koní a personálu poté přešla do Albertova u Opavy.

Američané na Chodsku

Celou Šumavu a Chodsko osvobodili na konci 2. světové války Američané. Americká armáda zakončila svoje evropské tažení v Rokycanech. Dále již nesměla přes demarkační linii, která byla domluvena se Sověty.

Ještě před tím podstoupili bojové, průzkumné a logistické akce. Jednou z nich byla pověřena jednotka Druhých Dragounů (Kavalerie). Přesunula se na německé území (neboli do Čech) k zajateckému táboru v Hostouni (Hostau). Měla zachránit Američany a další spojenecké vězně.

Prvotní úmysl kavaleristů podpořila zpráva o deponovaných koních, kterou v úloze parlamentáře sdělil plukovníkovi Reedovi – zanícenému milovníkovi koní – německý armádní veterinář z Hostouně.

Podplukovník Hubert Rudolfsky, německý velitel hrebčína v Hostouni na snímku s hřebci Lotnik (vlevo) a Miecznik (vpravo). Cejch hřebčince Hostouň. Americký plukovník Charles H.Reed.

Poté co bylo zachráněno sto padesát spojeneckých zajatců a posléze 670 koní z celé Evropy, americký regiment ještě zabezpečil kapitulaci německé 11. tankové divize.

Rozkradené koně se vrátily do celé Evropy

Devět dní po dobytí Hostouně se Německo vzdalo 8. května 1945. Druhá Kavalerie zaujala postavení na demarkační linii. Transport koní za hranice započal 12. května po kapitulaci a hlavně ukončení všech bojových akcí.

Ve stádu 670 koní bylo 250 lipicánů z proslulé vídeňské Španělské jezdecké školy. Koně nejprve směřovaly do bavorského Schwarzenbergu. Potom ve dvou etapách 18. a 25. května do Sankt Martin u Neustadtu. Odtud bylo 215 koní vráceno zpět do Rakouska. Zbývající byly prohlášeny za válečnou kořist a z italského přístavu Janov převezeny do Spojených států.

Teprve 20. září se část koní vrátila zpět do Hostouně. 250 koní převzal vojenský veterinář major Babarin. Tažní a plnokrevníci zůstali české správě. Část lipicánů se vrátila do slovinské Lipice.

V dalších letech se část klisen z Hostouňského hřebčína vrátila do města Piber, další se dostaly do Mansbachu. V roce 1947 byli tyto koně vráceni jugoslávské vládě. Několik lipicánů bylo v říjnu 1947 převezeno do USA a později prodáno soukromým osobám.

Hostouň v Hollywoodu

O záchraně lipicánů z Hostouně natočilo hollywoodské studio Walt Disney roku 1963 film Miracle of the White Stallions (Zázrační bílí hřebci). Protože se jednalo o hraný snímek, neodpovídal příliš historické skutečnosti. Plukovník Reed podle jeho tvůrců vzdoroval německým i sovětským hrozbám a odehnal lipiciány zpět do Německa.

...aby je někdo neukradl. Rusové? Češi?

Rozkaz k akci v Hostouni padl 28. dubna 1945 pod krycím názvem Stewart. Tímto úkolem byla pověřena 42. jezdecká průzkumná squadrona, konkrétně její oddíl A. Ten byl ještě dále doplněn o četu lehkých tanků M5 a M24 z roty F a četu samohybných houfnic M8 z oddílu E. Boční zajištění prováděly oddíly B a C.

Zajištění a převedení koní za hranice republiky dostal později krycí název Operace Kovboj. Bylo nutné přemístit hřebčín do bezpečí, protože se množily zprávy o zvědech Rusů a Čechů, kteří se zajímali o kořist. Plukovník Reed o všem informoval štáb generála Pattona, který souhlasil a vydal rozkazy, aby byla pro transport zajištěna přednost na silnicích. Pro transport byly utvořeny skupiny koní po 30 až 80 kusech. Vysokobřezí klisny a klisny s hříbaty byly naloženy na auta a překonaly tak vzdálenost čtyřiceti kilometrů.

Díky tomu, že v okolí kapitulovala velká německá vojenská jednotka, ukořistili Američané dostatek nákladních aut. Musely se ale udělat rampy, aby se koně dostaly na auta. Tím se transport zpozdil. 15. květen roku 1945 byl stanoven jako den D. Nebylo také dostatek personálu, který by transport koní doprovázel. Většina utekla, jakmile byl vyhlášen konec války.

Bylo tedy nutné, aby se o koně postarali lidé z německé domobrany a výrostci z Hitlerjugend. Američané přesun perfektně zorganizovali. Na každém vjezdu do obce stál pancéřový vůz a řídil dopravu. Tím byl transportu umožněn hladký průchod.

Oba němečtí štábní veterináři dr. Leasing a dr. Kroll byli po kapitulaci Hostouně převedeni do služeb Američanů.


Zobrazit místo Turistika na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Generál Georg Smith Patton

Americký generál Georg Smith Patton byl  v horních kruzích americké armády za rozporuplnou osobu, protože se ne vždy řídil stoprocentně vojenskými řády a nařízeními. Měl prudkou a prchlivou povahu a byl antisemita. Byl velice cílevědomý a ve svém konání rychlý a tak koncem války bleskově prošel jižním Německem až do západních Čech, kde byl v Plzni ve svém postupu z politických důvodů zastaven.

Měl rád koně a proto zachránil před sovětskými armádními složkami Lipicány, koně kteří byli soustředěni  v tehdy sudetském městečku Hostau – Houstouň v domažlickém okrese. Bylo totiž nebezpečí, když místo bylo opuštěno složkami Wehrmachtu, že pohynou hladem a žízní anebo budou pobiti kvůli masu. Koně zachránil, ačkoliv místo bylo už obsazeno sovětskou armádou a tak při tom jednal proti instrukcím vrchního amerického štábu.

Zahynul 21.prosince 1945 na následky frontální srážky svého auta s americkým naklaďákem v Mannheimu. Následkem srážky bylo jeho celkové ochrnutí a 21. prosince 1945 zemřel v heidelbergské nemocnici na plicní embolii. Podle svého přání byl pochován vedle „svých“ vojáku – v Lucembursku.

Reaguj
Lipicáni

Zajímavý článek. Redakci děkuji za zajímavou minulost!

Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Digitální nomádi: 12 tipů, jak pracovat z dodávky

Digitální nomádi: 12 tipů, jak pracovat z dodávky

Digitální nomádství je stále oblíbenější způsob života lidí, kteří chtějí kombinovat práci s cestováním. Pro dobrodruhy může být zpracování zakázky z dodávky skvělým jobem, protože nabízí flexibilitu a svobodu. Je to jejich životní
Jak vybrat správné výživové doplňky

Jak vybrat správné výživové doplňky

V posledních letech se zájem o zdravý životní styl výrazně zvýšil. Lidé se více zaměřují na prevenci a hledají optimální způsoby, jak podpořit své zdraví a vitalitu. V tomto kontextu hrají výživové doplňky klíčovou roli.
Sirupy do koktejlů snadno připravíte doma

Sirupy do koktejlů snadno připravíte doma

Ve spoustě koktejlových receptur se objevují sirupy. Nejčastěji ten základní, z cukru a bez další příchuti, ale některé koktejly můžete oživit i ochucenými sirupy. Pokud rádi dotahujete své mixologické umění do posledního detailu
TEST Barefootové pohorky Xero Scrambler Mid II

TEST Barefootové pohorky Xero Scrambler Mid II

Kotníčkové barefootové boty Xero Scrambler Mid dobře poslouží jako pohorky ve středních horách typu Fagaráš, Vysoké Tatry nebo Severní Vápencové Alpy, a také jako obuv pro volný čas v chladnějším jaru či
Tandemový seskok: Jak probíhá a proč ho zažít

Tandemový seskok: Jak probíhá a proč ho zažít

Představte si, jaký to je pocit, když stojíte na okraji letadla, cítíte adrenalin proudící celým tělem a vítr se vám opírá do tváře. A pak najednou vyrazíte volným pádem vstříc oblakům.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-26.7. Horská kola 22.7.
Kanufest Roudnice, vodácký kanál 26.-28.7. 26.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Za čest krále Sovinec 27.-28.7. Hradní slavnost 27.7.
Pohár povodí Ohře Doubí Vodácký maraton 27.7.
Pojizerský kros Bradlec Běh 27.7.
Parním vlakem Českým rájem Turnov Nostalgický vlak 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
High Jump Hřiměždice 2.-3.8. Skoky do vody 2.8.

Diskuse

INU Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků
Zajímavé novinky. Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek
Nehody automobilistů s cy... Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků
INU Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek
anet anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky
INU Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků
INU Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek
Faberlic zkušenosti Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky
Nehody automobilistú s cy... Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků
Pro někoho jsou tyto fayal, 14.7.2024 13:44, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38