Uvádíme nejdůležitější výsledky dotazníkového průzkumu na českých státních hranicích.
Podrobné statistiky stáhněte zde. Šetření probíhalo celý rok od dubna 2005 do března 2006.
Za tu dobu přijelo do Česka 21,5 milionu návštěvníků ze zahraničí. Z toho 4,5 milionu pouze tranzitovalo do jiných států.
Vícedenní pobyty
Průměrný turista, který v Česku aspoň jednou přespí, utratí denně 2780 korun. V této částce nejsou zahrnuty jen přímé výdaje na ubytování a útratu, ale také peníze vydané předem, jako je například nákup zájezdů od jeho domácí cestovní kanceláře, nebo třeba koupě map a knižních průvodců.
Čtvrtina všech turistů, kteří k nám přijíždějí na delší pobyt, jsou Němci. Nejdéle tu zůstávají ti, kteří přijedou z největších dálek, například Američané, Kanaďané a Španělé.
Dvě třetiny turistů navštíví Prahu, v hlavním městě nebo jeho těsném okolí také bydlí. Pokud vyrazí do regionů, jedná se nejčastěji o hvězdicové výlety.
"Na Prahu platí jiná měřítka, než na ostatní republiku. Další města jsou v zájmu turistů až daleko za ní," poznamenává Jan Tuček.
Průměrná délka pobytu turistů v Česku je pět dní. "Na rozdíl od statistik Českého statistického úřadu uvádíme vyšší číslo, protože ho navyšujeme o přenocování u příbuzných a v nehromadných ubytovacích zařízeních," komentuje Jan Tuček.
Jednodenní pobyt
Tranzitující cestující vydá za den pobytu v Česku jen 1080 korun. Na krátko přijíždějí lidé do Česka především z Německa, kterých je více než polovina, a dalších okolních států.
Hned na dalším místě jsou Britové. "Britové jezdí do Prahy za alkoholem a ženskými," jednoznačně uvádí Jan Tuček. "Je to způsobeno rozvojem levných leteckých dopravců."
40 % jednodenních návštěvníků přijede do Česka aspoň jedenkrát za týden. Jde tedy o nákupní příhraniční turistiku za levnějším benzínem či potravinami.
Desetina všech jednodenních návštěvníků míří do Prahy. Z velké části se jedná o cesty z pracovních důvodů, nebo o součásti turistických okruhů po evropských metropolích.
Přes Česko hojně cestují naši sousedé. Z východu na západ jezdí za prací a ze severu na jih za teplem a mořem. Proč tu nezůstanou?
Internet
"Ptali jsme se tranzitujících turistů, proč nezůstávají v Česku na dovolenou. Potvrdily se tři důvody, které jsou známé již dlouho – nemáme moře, velké hory a stabilní počasí," potvrzuje ředitel výzkumu Jan Tuček.
Odkud o nás vědí? Prvním impulsem pro návštěvu České republiky, jsou pro cizince vlastní předchozí zkušenosti.
Hned za nimi ovšem následují informace z internetu. "Obrovsky vzrostl jeho význam," připomíná Jan Tuček. "Důležité je také doporučení známých a mnozí turisté zaznamenali i nějakou formu české propagace."
Jak to reflektuje vládní agentura na podporu cestovního ruchu CzechTourism? "Vydali jsme na internet tři miliony korun," uvádí její ředitel Rostislav Vondruška. Dlužno ovšem dodat, že na ostatní formy propagace vydává jeho úřad desítky milionů korun ročně.