Tato železnice byla v minulosti důležitým spojem mezi Českou republikou a Polskem a během 2. světové války i důležitou trasou do Berlína.
Průmyslová a kulturní památka
Projížďka železnicí nabízí v každém ročním období pohledy na překrásné přírodní scenérie a dává možnost poznat dovednosti našich předků, kteří před sto lety stavěli tuto trať bez dnešních vymožeností.
V současné době funguje celoroční provoz. V hlavní letní a zimní sezóně jezdí ke každému vlaku městská doprava.
Vzniká muzeum harrachovské trati
Železniční společnost Tanvald se rozhodla zřídit Muzeum ozubnicové trati Tanvald - Kořenov – Harrachov v Kořenově.
Muzeum bude umístěno v prostorách železniční stanice Kořenov, kde si za tímto účelem pronajala několik místností od Správy železniční dopravní cesty. Právě probíhají nutné opravy samotných místností tak, aby do nich bylo možné expozice umístit.
Pokud má kdokoliv zájem pomoci, budou provozovatelé budoucího muzea rádi za práci při brigádách. Jejich termíny jsou zveřejňované na internetových stránkách zubačky.
Železniční společnost Tanvald také žádá o zapůjčení či darování fotografií, dokumentů a případně zajímavých předmětů týkajících se historie ozubnicové trati do Harrachova.
Harrachov - Szklarska Poręba
V souvislosti s mistrovstvím světa v klasickém lyžování, které se v Liberci uskuteční v roce 2009, se začalo znovu mluvit o obnovení provozu na železniční trati Harrachov – Jakuzsyce - Szklarska Poręba.
Trať mezi dnešním Harrachovem a dnešní Szklarskou Porębou sloužila v letech 1902 – 1945 jako důležité spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní oblasti Slezska. V roce 1945 byla trať přes státní hranici uzavřena.
Po sérii brigád dobrovolníku se v roce 1992 vydal přes státní hranici první vlak. Pravidelnou dopravu se však obnovit nepovedlo. Poslední vlak s cestujícími jel mezi Szklarskou Porębou a Harrachovem v roce 2002.
V roce 2009 se v Liberci uskuteční mistrovství světa v klasickém lyžování. Lze předpokládat, že na mistrovství zamíří také mnoho fanoušků i z Polska. Jako jedna z možností se nabízí přivézt je vlakem po dnes neprovozované trati. Navíc v roce 2012 se v Polsku uskuteční mistrovství světa ve fotbale, což s sebou také přinese zájem cestujících.
6. října 2007 došlo k zásadnímu zvratu. Trať Szklarska Poręba Górna – státní hranice byla převedena do majetku Powiatu Jelení Hora. Prakticky ihned byly zahájeny práce na obnovení provozu mezi Szklarskou Porębou Górnou a Jakuszycemi. Snahou je, aby v březnu 2008, kdy se uskuteční závod Bieg Piastów, přijel do Jakuzsyc první vlak.
Došlo k obnově Towarzystwa Kolei Izerskiej (Sdružení jizerská dráha), které se od roku 1991 snažilo v Polsku o obnovení provozu přes státní hranici. Díky tomuto sdružení, které organizovalo v říjnu a listopadu 2007 brigády, byla trať mezi Szklarskou Porębou Górnou a Jakuzsycemi vyčištěna od náletových dřevin a naplavenin.
3. listopadu 2007 došlo ve Szklarske Porębe k navázání spolupráce mezi Železniční společností Tanvald (ŽST) a Towarzystwem Kolei Izerskiej (TKI). Snahou obou sdružení je obnovení provozu mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou. V současnosti obě společnosti připravují společné prohlášení o spolupráci.
INFO: Zubačka