Opravy trati na dalších úsecích pokračují, aby od září mohly vlaky jezdit po celé JHMD.
Soukrrmá firma JHMD je v úpadku od roku 2022. Drážní úřad vydal 1. srpna osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy na zprovozněný úsek.
"Návštěvníci České Kanady si mohou užít jedinečnou atmosféru a ubytovat se v některých nádražních budovách úzkokolejky. V rámci spolupráce s aplikací Bezkempu je možné na dvou nádražích zaparkovat a přenocovat v obytných vozech, dodávkách nebo třeba i ve stanu," uvádí Jan Kysela, který reorganizuje JHMD od začátku letošní roku.
Koleje a svršek opravuje specializovaná stavební firma Swietelsky RAIL CZ.
Jízdenky na parní jízdy je možné zakoupit on-line na stránkách uzkokolejky.cz nebo osobně ve stanici Nová Bystřice. Během údržby parní lokomotivy potáhne historické vagony dieselová lokomotiva.
JHMD vlastní dvě úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. V plánu je denní linkový provoz pro místní obyvatele a historické jízda pro turisty o víkendech. Tedy stejný stav jako před úpadkem, od kdy firma dluží 350 milionů korun.
Jindřichohradecké místní dráhy zahrnují dvě jihočeské úzkokolejné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a z Jindřichova Hradce do Obrataně. Mají tak zvaný bosenský rozchod 760 mm.
Jindřichův Hradec - Nová Bystřice
33 kilometrů dlouhá trať byla zprovozněna 1897 akciovou společností Localbahn Neuhaus - Neubistritz (Místní dráha Jindřichův Hradec - Nová Bystřice), ale přepravu zajišťovaly rakouské státní dráhy a od 1918 Československé státní dráhy. 1925 byla dráha zestátněna a provoz zajišťovaly ČSD. Po odstoupení pohraničí Německu 1938 se novobystřická trať ocitla na území Německé říše, proto ji spravovaly a provoz zajišťovaly Německé říšské dráhy. Po válce se vrátila do českých rukou. Od 1998 byla vlastníkem trati soukromá společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která se dostala do úpadku a 2022 byl železniční provoz zastaven.
1900 byla zprovozněna trať z Gmündu se shodným rozchodem 760 mm, která byla ukončena v Litschau pouhých 15 km jižně od Nové Bystřice. 1902 bylo projektováno spojení těchto dvou drah, k čemuž ale nakonec nikdy nedošlo.
Jindřichův Hradec - Obrataň
46 kilometrů dlouhá trať byla zprovozněna 1906. Spojila dvě sídla na větvích tzv. Českomoravské transverzálky mezi Čechami a Moravou. Propojuje hlavní tratě Havlíčkův Brod - Veselí nad Lužnicí a Tábor - Horní Cerekev. Majitelem byla akciová společnost Místní dráha Jindřichův Hradec - Obratany a provoz zajišťovaly rakouské státní dráhy, po 1918 Československé státní dráhy. I tato trať 1925 zestátněna a provoz zajišťovaly ČSD. Od 1998 byla vlastníkem trati soukromá společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která se dostala do úpadku a 2022 byl železniční provoz zastaven.
Kam Jindřichohradeckými úzkokolejkami?
VODÁCI Hamerák - raději rychle krysit než pomalu eskymovat
TURISTÉ Zajímavé městečko Kamenice nad Lipou
CYKLISTÉ Nenápadná krása kamenických lesů
DĚTI Rodinný zábavní park Fábula
MAPA: Symbolem parní lokomotivy jsou označeny železniční tratě s historickým provozem. Ostatní symboly odkazují na další železniční zajímavosti. Pokud vás zajímá jen železniční historie, vyberte si v ikoně vlevo nahoře pouze tuto vrstvu a vynechejte všechny ostatní turistické zajímavosti.
Zobrazit místo Turistika na větší mapě