Model slalomového kanálu pro Rio byl postaven v Praze
V budovách pražského ČVUT vznikl model slalomového kanálu pro olympijské hry v Rio de Janeiro 2016. Model byl postaven za spolupráce vysokoškolských profesorů, zahraničních architektů a studentů. Výzkum rozhodl o tvaru koryta i břehů a rozvržení překážek.
Stavba modelu byla konzultována i se samotnými sportovci, kteří sice neznají fyzikální zákony, ale zato dobře ví, jaká vlna a válec je pro vodní slalom nejlepší. Jedním z nich byl také kajakář Jiří Prskavec.
Kanál pro Rio není prvním modelem, který vznikl ve vodohospodářských laboratořích v budově ČVUT. Vystřídal zde model budoucí slalomové dráhy v Aucklandu.
"Na stavbu modelu pro Rio jsme měli jen tři týdny, ale nakonec jsme to stihli," říká Jaroslav Pollert mladší, český kanoista a vedoucí projektu.
Rovný a přehledný kanál na olympiádě
Zvláštností kanálu v Rio de Janeiru je, že je rovný a nikoli do zatáčky, jak je tomu u většiny kanálů poháněných vodním čerpadlem. Podle Pollerta je to kvůli nevelkým prostorám, která byla pro stavbu kanálu vyhrazena. Stavba dráhy v Riu měla trvat asi šest měsíců. "Ale znáte Brazilce, jednou mají karneval, jindy zase fotbal, těžko říct, kdy kanál opravdu bude stát," říká Pollert.
Samotný model dráhy byl postavený v měřítku 1:13 a skládal se z hlavního závodního kanálu a druhého menšího, určeného pro trénink. "Kanál jsme zmenšovali a zmenšovali, dokud se nám nevešel do laboratoře," vysvětluje Pollert jak přišli právě na toto měřítko.
Reálný závodní kanál má měřit 250 metrů a průtok vody by měl být 12 m³/s. Plánované převýšení je zatím 4,5 m, hodnoty se ale podle stavitelů modelu mohou v reálném projektu ještě trošku lišit. "Hlavně jsme se snažili, aby to nebylo úplně nudný," říká Pollert. Podle vlastních slov je nudná symetrie rovného kanálu narušená rozestavěním překážek tak, aby voda proudila více ze strany na stranu.
"Na olympijských hrách v Pekingu to tam dávali za běhu, takže pořád zastavovali a pouštěli vodu. Zatímco v tomto případě se to hlavní odehrálo tady na půdě ČVUT a pak se to na místě už jen dolaďuje. Myslím, že tak 90 % překážek zůstane tak, jak byly tady," říká Jaroslav Pollert starší, bývalý předseda Českého kanoistického svazu, který je konzultantem výzkumu.
Model urychlí stavbu v Brazílii
Rozvržení překážek v korytě předem by mělo stavbu značně urychlit. Na model dráhy se přišel podívat také bývalý trenér české reprezentace, Ondřej Mohout. "Je to pěkný, mě se to líbí. Je to zase něco malinko jiného, já si myslím, že napřímení bude výhoda toho kanálu. Bude přehledný od startu do cíle," říká Mohout, který nově trénuje vodácké reprezentanty Brazílie.
Vedoucí projektu: Jaroslav Pollert
Hlavní konzultant projektu: Jaroslav Pollert
Stavbyvedoucí: Jiří Procházka
Dále spolupracovali studenti ČVUT, vodní slalomáři a technici (13 lidí)
Parametry |
Závodní dráha |
Tréninková dráha |
- |
Délka |
250 |
210 |
m |
Průtok |
12 |
10,5 |
m3/s |
Maximální sklon |
2 |
1 |
% |
Převýšení |
4,5 |
2 |
m |
šířka ve dně v úsecích |
9,5 |
7 |
m |
šířka ve dně v rozšířeních |
15,5 |
13 |
m |
Materiál na výrobu modelu kanálu
198 m2 desek z voděodolné překližky
17,9 kg tmelícího lepidla v 46 tubách
2200 šroubů na sešroubování koryta kanálu
250 kotev do podlahy s vruty
500 šroubů s matkou, které drží celou konstrukci
46 m2 pozinkovaného plechu
392 různých typů překážek
892 magnetů
Zobrazit místo World of rivers. Světové, české a slovenské řeky. na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku
Mrazivé znovuzrození Anuraga Maloo
Kluziště na Vypichu v Praze
Může se hodit
Nejčtenější články
Zmizelé koleje, zmizelá nádraží
Lyžujeme v Polsku: spíš běžky než sjezdovky
Jak se vyhnout běžným chybám v online kasinu Rabona
PF 2025 Horydoly
Karlštejn v zimním hávu: Když císařský hrad šeptá do ticha
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
La Grande Odyssée | Francie, Haute Maurienne | 11.-23.1. Mushing | 11.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. | |
Vídeňský ledový sen - bruslení | Rakousko, Vídeň | 23.1.-2.3. | 23.1. | |
Eis Total Festival | Rakousko, Pitztal | 24.-26.1. | 24.1. | |
Adventur - veletrh | Litva, Vilnius | 24.-26.1. | 24.1. | |
O dřevěného Krakonoše | Rokytnice nad Jizerou | Skialpinismus | 25.1. | |
Jilemnická 50 - běžky | Roudný | 25.-26.1. | 25.1. | |
Dunajec - zimný splav | Červený Kláštor | 25.1. | ||
Branické ledy - otužilci | Praha, kemp Kotva | 25.1. |
Diskuse
Sněžka historická | Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků |
INU | Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků |
Ještě stěna v Telči | Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků |
INU | Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek |
Dotaz na přechod vrcholu | přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků |
Popradské | Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky |
Popradské | pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Kuba Turek, 13.1.2025 10:09, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 9:50, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Závod rohaček – Memoriál ... | Horydoly , 21.1.2025 2:46 |
DECOLED | Horydoly , 9.1.2025 21:34 |
Češi začínají v lednu hub... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:53 |
termíny testovaček lyží B... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:50 |
Troja Florbal Cup | Horydoly , 8.1.2025 19:25 |
Re: Střední Čechy turistické | Horydoly , 6.1.2025 14:18 |
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |