Model slalomového kanálu pro Rio byl postaven v Praze
V budovách pražského ČVUT vznikl model slalomového kanálu pro olympijské hry v Rio de Janeiro 2016. Model byl postaven za spolupráce vysokoškolských profesorů, zahraničních architektů a studentů. Výzkum rozhodl o tvaru koryta i břehů a rozvržení překážek.
Stavba modelu byla konzultována i se samotnými sportovci, kteří sice neznají fyzikální zákony, ale zato dobře ví, jaká vlna a válec je pro vodní slalom nejlepší. Jedním z nich byl také kajakář Jiří Prskavec.
Kanál pro Rio není prvním modelem, který vznikl ve vodohospodářských laboratořích v budově ČVUT. Vystřídal zde model budoucí slalomové dráhy v Aucklandu.
"Na stavbu modelu pro Rio jsme měli jen tři týdny, ale nakonec jsme to stihli," říká Jaroslav Pollert mladší, český kanoista a vedoucí projektu.
Rovný a přehledný kanál na olympiádě
Zvláštností kanálu v Rio de Janeiru je, že je rovný a nikoli do zatáčky, jak je tomu u většiny kanálů poháněných vodním čerpadlem. Podle Pollerta je to kvůli nevelkým prostorám, která byla pro stavbu kanálu vyhrazena. Stavba dráhy v Riu měla trvat asi šest měsíců. "Ale znáte Brazilce, jednou mají karneval, jindy zase fotbal, těžko říct, kdy kanál opravdu bude stát," říká Pollert.
Samotný model dráhy byl postavený v měřítku 1:13 a skládal se z hlavního závodního kanálu a druhého menšího, určeného pro trénink. "Kanál jsme zmenšovali a zmenšovali, dokud se nám nevešel do laboratoře," vysvětluje Pollert jak přišli právě na toto měřítko.
Reálný závodní kanál má měřit 250 metrů a průtok vody by měl být 12 m³/s. Plánované převýšení je zatím 4,5 m, hodnoty se ale podle stavitelů modelu mohou v reálném projektu ještě trošku lišit. "Hlavně jsme se snažili, aby to nebylo úplně nudný," říká Pollert. Podle vlastních slov je nudná symetrie rovného kanálu narušená rozestavěním překážek tak, aby voda proudila více ze strany na stranu.
"Na olympijských hrách v Pekingu to tam dávali za běhu, takže pořád zastavovali a pouštěli vodu. Zatímco v tomto případě se to hlavní odehrálo tady na půdě ČVUT a pak se to na místě už jen dolaďuje. Myslím, že tak 90 % překážek zůstane tak, jak byly tady," říká Jaroslav Pollert starší, bývalý předseda Českého kanoistického svazu, který je konzultantem výzkumu.
Model urychlí stavbu v Brazílii
Rozvržení překážek v korytě předem by mělo stavbu značně urychlit. Na model dráhy se přišel podívat také bývalý trenér české reprezentace, Ondřej Mohout. "Je to pěkný, mě se to líbí. Je to zase něco malinko jiného, já si myslím, že napřímení bude výhoda toho kanálu. Bude přehledný od startu do cíle," říká Mohout, který nově trénuje vodácké reprezentanty Brazílie.
Vedoucí projektu: Jaroslav Pollert
Hlavní konzultant projektu: Jaroslav Pollert
Stavbyvedoucí: Jiří Procházka
Dále spolupracovali studenti ČVUT, vodní slalomáři a technici (13 lidí)
Parametry |
Závodní dráha |
Tréninková dráha |
- |
Délka |
250 |
210 |
m |
Průtok |
12 |
10,5 |
m3/s |
Maximální sklon |
2 |
1 |
% |
Převýšení |
4,5 |
2 |
m |
šířka ve dně v úsecích |
9,5 |
7 |
m |
šířka ve dně v rozšířeních |
15,5 |
13 |
m |
Materiál na výrobu modelu kanálu
198 m2 desek z voděodolné překližky
17,9 kg tmelícího lepidla v 46 tubách
2200 šroubů na sešroubování koryta kanálu
250 kotev do podlahy s vruty
500 šroubů s matkou, které drží celou konstrukci
46 m2 pozinkovaného plechu
392 různých typů překážek
892 magnetů
Zobrazit místo World of rivers. Světové, české a slovenské řeky. na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku
8 TIPŮ Kouzelná místa na svatbu ve středních Čechách
TEST Columbia Arctic Crest Sherpa Hooded
Může se hodit
Nejčtenější články
Perušič se Schweinerem budou příští rok obhajovat titul mistrů světa
Průmyslové mixéry: k čemu se používají?
Jak se dokonale připravit na běžecké lyžování
Personalizace řízená AI: Klíč k moderní zábavě
Chyba metodiky Českého horolezeckého svazu: jištění dvěma lany v jedné karabině je smrtelná past
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Betlémy - výstava | Karlovy Vary, muzeum | 20.11.-19.1. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Czechbus - veletrh | Praha, Letňany | 19.-21.11. | 21.11. | |
Laviny v Česku - křest knihy | Vrchlabí, Krtek | Skialpinistická expedice | 21.11. | 18:00 |
CIBTM - veletrh | Barcelona | 19.-21.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Irák a Írán - diashow | Pardubice, Východočeské muzeum | Přednáší Jindra a Daniel Dubských | 21.11. | 18:00 |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. |
Diskuse
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |
Bike sraz na Vysočině 2025 | Horydoly , 29.10.2024 22:57 |