Je pouhých pár dní po povodních, a tak raději nasedáme do obratných kajaků, než do pohodlnějších kanoí. Nevíme, jestli nás někde nepřekvapí padlý strom nebo jiná nepříjemná překážka, a my nebudeme potřebovat rychle manévrovat.
Vybíráme si dolní tok. Protože vody je akorát (vodočet ve Frýdlantu ukazuje jenom kousek nad 50 cm), raději vynecháme kamenitou peřej nad Kunraticemi a lodě dáváme na vodu až v Minkovicích. Sem se potom vrátíme vlakem pro auto.
Dva jezy a konec
Mohutná pravobřežní hráz proti povodním zrychlí vodu, hned se trochu pohoupeme na vlnkách, po pravé ruce necháme obnažené žulové skalky a už slyšíme první jez v Minkovicích. Raději si ho prohlédneme ze břehu, protože je sice nízký a protržený, ale zároveň poněkud nepřehledný. Jedeme ho při levém břehu.
Po kilometru nás čeká další jez v Poustce. Šikmá kamenná lavice za nižší vody může být akorát na sklouznutí, ale díky bohu jsme si ji také prohlédli za břehu. Jez kvůli dlouhému válci uctivě přenášíme po pravém břehu.
Drsná krása přírodních meandrů
Následuje deset kilometrů divočiny. Žádný jez, mosty jen sporadicky a jeden meandr za druhým. Vjíždíme do ptačí evropské rezervace. Krajina z hladiny vypadá ponuře a divoce. Rychlý hnedý proud se kroutí mezi vysokými hlinitými břehy, ty se neustále osypávají, občas míjíme mohutný strom padlý do řeky, do dáli jsou vidět jenom bažinaté louky. Tak nějak vypadá divoký Sever.
Překvapuje nás, jak rychle se řeka mění. Písečné nánosy se protrhávají, vznikají nové plážičky, ale také ostrovy a z hlavního toku se oddělují slepá ramena. Stačí, aby trochu zapršelo.
Nakonec musíme z kajaků vylézat jenom dvakrát, když nenajdeme průjezdy skrze koruny stromů ve vodě. Neustále však musíme dávat pozor a rychle manévrovat, aby nás silný proud nenatáhl pod kmeny nebo náplavy. To by byl asi náš rychlý konec, protože z takové pasti bychom se těžko dostali.
Složitá cesta do Polska
Plavbu končíme, když se na chvíli zjeví civilizace. Vlevo je vesnička Boleslav, vpravo nádraží Černousy. Tady končí lokálka z Liberce. Jezdí překvapivě často.
Koleje sice vedou do Polska, ale vlak po nich nejezdí. Jinak bychom si mohli užít ještě dalších pět kilometrů meandrů až do přehrady Witka, případně dlouhou plavbu po této přehradě a pak regulovanám korytem až do Lužické Nisy na polsko-německé hranici.
Popis celého toku: Chyťe vodu na Smědé
Smědá - kilometráž
40,9 most silniční nad Bílým Potokem
38,6 peřeje V+ !!
39,2 most silniční + jez, následuje peřej IV
38,6 Bílý Potok, most silniční, začátek plavby na horním toku
38,5 jez 3,5 m + kaskáda III+
37,3 jez 1,3 m
37,0 lávka
36,6 Hejnice, jez 3,3 m
36,5 most silniční
36,4 most silniční
35,0 lávka
34,6 jez 2,3 m
34,5 lávka
34,2 most silniční
33,9 Lužec, jez 2,8 m
33,2 jez 2,0 m
32,9 most silniční + jez 2,4 m
32,2 most železniční
32,0 lávka
31,8 most silniční
31,0 Raspenava, jez 1,4 m
29,9 most silniční
29,2 Lomnice, přítok zprava
29,1 most silniční
27,7 most silniční + stupeň
26,0 most silniční
25,6 jez 2,3 m + peřeje II
24,9 Frýdlant, most silniční
24,6 lávka
24,3 most silniční
24,1 jez 1,5 m, Řásnice ústí zprava
23,2 most železniční
23,1 most železniční
23,0 jez 1,7 m
22,8 most
20,6 jez 1,7 m
18,2 peřeje sjízdné jen za velké vody
19,3 Kunratice, most silniční
18,2 most železniční, přítok vpravo z elektrárny
17,4 jez 2,0 m
16,4 Víska, most silniční
15,0 most silniční
14,2 Minkovice, jez protržený
14,1 most silniční
13,2 Poustka, jez 2,3 m, za velké vody nebezpečný válec
11,7 Višňová, most silniční
10,6 most silniční
5,7 most železniční
4,7 Boleslav, most silniční
4,2 Černousy
2,7 Ves, jez 1,9 m
2,6 most silniční
0,0 Smědá vtéká do Polska
Witka, vtok do přehrady
Witka, přehrada
řeka je uzavřena do regulované navigace
Radomierzyce, vodní zámek
ústí do Lužické Nisy
Zobrazit místo World of rivers. Světové řeky. na větší mapě