Vodácké svazy chtějí zlepšit podmínky vodní turistiky
Dolní Lužnice. Jezu u elektrárny Dobronice. Je tohle ekologie, nebo drancování řeky?
Kuba Turek
SDÍLEJ:
"Jedním z cílů je spolupráce v oblasti legislativní, kdy vodácký sport a turistika je jak na úrovni národní tak i místní znevýhodňován. Jezy a sportovní propustě bývají zahrazené, nebo zcela chybí, okolí je oplocené bez možnosti přenášet, peřejnatá místa zaplavilo vzdutí jezů. Naše řeky připomínají spíše rybníky, pod kterými je stovky metrů velmi nízká hladina z důvodu odvedení vody mimo koryto,“ zhodnocuje současnou situaci na řekách předseda Asociace vodní turistiky a sportu Petr Ptáček.
"Chtěli bychom, aby došlo ke spravedlivému rozdělení vody na jezech a nebyl zvýhodňován jeden zájemce o odběr povrchové vody. Přitom by nám stačilo udělat pod jezem probagrování úzkého koridoru, abychom mohli opět pokračovat v plavbě a nemuseli táhnout lodě stovky metrů prázdným korytem, než se voda opět vrátí do řeky,“ připomíná petr Ptáček.
Asociace vodní turistiky a sportu, která zastupuje vodácké svazy Český svaz kanoistů, Klub českých turistů, Svaz vodáků, Asociace turistických oddílů mládeže, vodácké firmy i vodáckou veřejnost, podepsala se Sdružením sportovních svazů České republiky memorandum o dlouhodobé spolupráci.
Díky této spolupráci se budou moci obracet na naše zákonodárce v zastoupení 685 000 registrovaných členů, aby umožnili zachovat vodní turistiku u nás, která má více než 100letou tradici. Je národním fenoménem a žádná jiná evropská země nemá tolik registrovaných ani neregistrovaných vodáků.
"I naše Sdružení si uvědomuje špatnou situaci vodáků, a proto jsme se rozhodli podpořit jejich aktivity. Vodácký sport je unikátní, pohybujete se v přírodě, na zdravém vzduchu, aktivně zapojujete své svaly, a to v rámci celé rodiny spolu s dalšími přáteli. Je to velmi vhodný rekreační sport, který si zaslouží, aby mohl i dále existovat," říká předseda Sdružení sportovních svazů České republiky Zdeněk Ertl.
VIDEO Sázava z Čerčan do Týnce přes suché jezy
Vodáci také kritizují velmi obtížná přenášení některých jezů nebo překážek. Oplocení díla obvykle zasahuje až do vody a znemožňuje výstup, případně opětovný nástup a bývá doplněno cedulemi Zákaz vstupu. S tím nesouhlasí a chtěli by u nových staveb zajistit jejich prostupnost. "Jestliže vůdce plavidla přijede po veřejné vodní cestě, mělo by mu být umožněno dílo přenést, aby mohl pokračovat dále. Nelze tuto veřejnou cestu zablokovat jednotlivcem a neumožnit její překonání pro tisíce lidí. V současné době je praxe taková, že se obvykle využívají pozemky okolních majitelů, přes které se dílo překoná. Tím však dochází k oprávněným výtkám majitelů pozemků na vznikající zátěž jejich majetku. Tuto povinnost by ale měl nést majitel díla a měl by zajistit průstup přes jeho nebo pronajatý pozemek," uvádí Petr Ptáček.
Společně se obě organizace pokusí zajistit změnu legislativy, aby vodácký sport a turistika mohly pokračovat alespoň dalších 100 let.
RECALL Značka Blue Ice stahuje z trhu šrouby do ledu Aero, které jsou určené pro horolezectví. Během životnosti ztrácejí pevnost při jištění.... celý článek
První vánoční betlém postavil 1223 František z Assisi v italské Umbrii. Později založil františkánský řád a stal se svatým. Do Česka se dostal první betlém v roce 1560, kdy byl vystaven v kostele svatého Klimenta
Jižní Morava, region proslulý svou vinařskou tradicí, spojil své ikonické vinařské tratě s každodenním cestováním. Na koleje vyjely modernizované nízkopodlažní vlaky Stadler, které nesou názvy Pod Mušlovem, Strážnické Horní Hory, Purmice,