Bieszczadzka kolejka
Ještě před padesáti lety se do vesnic v hlubokých lesích polských Bieszczad nebylo možné dostat jinak než na koni nebo lesní železnicí. Ze soustavy tratí, které vedly do každého většího údolí a často až na hřeben ke slovenské hranici, zbyla Bieszczadzka kolejka z Majdanu do Pryszlupu.
Přes to, že do zalesněných kopců na polsko-ukrajinsko-slovenském pomezí dnes vedou kvalitní asfaltové silnice, je úzkokolejka z Madanu do Pryszlupu plně vytížená.
Letní provoz
Pro Poláky jsou totiž Bieszczady synonymem pro prvotřídní dovolenou a Bieszczadzka kolejka je turistickou atrakcí, kterou nemohou vynechat.
Železnička je pro turisty v provozu pouze v letní sezóně. O víkendech a svátcích se jezdí od května do září. Každodenně se můžeme svézt o prázdninách od 1. července do 31. srpna.
Nejoblíbenější je třicetikilometrová trasa Majdan - Pryszlup. Delší cesta vede po trati Majdan - Wola Michova.
Zpěv ve vláčku
Historická lokomotiva táhne otevřené vagónky s dřevěnými lavicemi. Kryje je pouze střecha. Místy dosahuje rychlosti zdatného chodce, jindy to mašinfíra rozjede až na třicítku.
Poláci berou výlety trochu jinak než čeští turisté. K jízdě patří pivo, kořalka, přátelské popovídání a často zpěv. Vlak se rozjede a to je pokyn pro mladé i staré, aby hromadně zapěli národní hity.
Trochu jiní Poláci
Možná narazíte na skupiny návštěvníků, jejichž polština zní trochu jinak. Připomíná ruštinu, ukrajinštinu a možná i češtinu. Jsou to původní obyvatelé zdejšího kraje, případně jejich děti a vnuci.
Ještě dnes jezdí zavzpomínat na místa, kde prožili mládí. Bylo krušné. Bojkové a Lemkové během pár desítek let několikrát změnili stát, ve kterém žili. Prošly přes ně třikrát bojující armády tam a zase zpět.
VIDEO Lesní železnice Bieszczadzka kolejka
Lemkové a Bojkové museli pryč
Nejhorší ale byli komunisté. Chudý národ se pod jejich vládu dostal už před druhou světovou válkou. Zjistil tedy velmi brzy, o co jde. Vítal proto nacistickou armádu jako osvoboditelku. Moc si nepomohl, ale pořád to bylo lepší, než být stalinskou državou.
Větší část území národa, který se hlásil spíše k Ukrajině, než k Polsku, zabral po válce Sovětský svaz. Polsko se tehdy posunulo o něco na západ. Co mu ukradli Rusové na východě, to zabralo na západě Němcům. Získalo tehdy dnešní Podkrkonoší.
Sem vystěhovalo Bojky a Lemky, blízké příbuzné Rusínů a Huculů ze Zakarpatské Ukrajiny. Důvodem ale nebylo dosídlení bohatého kraje po Němcích.
AUDIO: Bieszczady (5 MB, mp3, 4:50 min) - turistika, cyklistika a lyžování podle Kuby Turka
S rudým i černým ďáblem bojovali na smrt
Polští i sovětští komunisté, když se dostali k moci, rozprášili ruku v ruce odbojný národ. 28. dubna 1947 spustili akci Wisla a během čtyř měsíců přesídlili lidi z ukrajinských hor do polských rovin.
By to trest za existenci Ukrajinské osvobozenecké armády, která se spojila s ďáblem Hitlerem proti ještě horšímu antikristu Stalinovi, za jednotky generála Vlasova, který osvobodil Prahu, a za politiku Štěpána Bandery, který chtěl pro svůj národ aspoň trochu důstojný život.
Když komunistická Rudá armáda dostihla ozbrojené složky, část jich povraždila na místě a většinu odvezla na smrt do svých koncentračních táborů. Zbytek, který se na čas zachránil útěkem na západ, nebo změnil identitu, zemřel za záhadných okolností během padesátých let. Kolik vražd měly na svědomí různé komunistické tajné policie, se už nikdo nikdy nedozví.
Obětí se stal i hlavní bolševický plánovač
Snad historická spravedlnost způsobila, že plánovač akce Wisla a bolševický generál Karol Świerczewski byl zavražděn v lesích u Baligrodu těsně před spuštěním svého nelidského plánu.
Komunistická vláda jeho smrt samozřejmě hodila na povstalce, ale jak už to v podobných případech bývá, spekuluje se také o vraždě nepohodlného velitele z rozkazu polských komunistů. Jen připomeňme, že podobně dopadl i bolševický major Sochor v Čechách.
Akce Visla
Od 28. dubna 1947 mělo být z jihovýchodních vojvodství Polské lidové republiky přesídleno ve třech etapách ideálně veškeré nepolské obyvatelstvo. Podle směrnic, které však ve svém důsledku přesně dodržovány nebyly, měli být vysídlenci rozprostřeni rovnoměrně po území nových západních a severních vojvodství, donedávna obývaných Němci. Nepolští osadníci měli bydlet alespoň 50 km od hranic či mořského pobřeží a 30 km od vojvodských metropolí, nesměli se stěhovat ani tvořit ve vesnicích větší homogenní skupiny.
Vypálený kraj na břehu řeky Solinky
Bieszczadzka kolejka dnes projíždí opuštěným údolím řeky Solinka. Zastavuje jen u několika samot. Přitom tu Lemkové a Bojkové před akcí Wisla obývali zalidněná městečka a obce. Všechny museli opustit a polská armáda je vypálila.
Poté tu bylo několik desítek let vojenské území a život se sem vrací jen pozvolna. Ještě tuto zimu se nás na slovenské straně hor zeptal zcela vážně starý Slovák, zda je městečko Wetlina stále ještě vypálená, že si to jako dítě pamatuje.
Možná největší zajímavost skrývá Solinka nad obcí Cisna. Tady se velmi zvláštním způsobem těžilo železo. "Lidé sbírali mech na rašeliništích a v bažinách, poté ho pálili a tím z něho dostali železo," poučuje bieszczadský ochránce přírody Grzegorz Sitko. "Byla ta samozřejmě málo výnosná technologie a železáři tedy byli velmi chudí."
INFO: Bieszczadzka Kolejka Lesna
Zobrazit místo Turistika na větší mapě
Bukovské vrchy, Poloniny a Bieszczady
SKIALPY Zaplaťpámbů za slovenské perlustrace!
BĚŽKY Bukovské vrchy přes Kremenec
TURISTIKA Všichni Poláci znají Bieszczady
TURISTIKA Bukovské vrchy, Poloniny a Kremenec
UBYTOVÁNÍ Pět horských chat v Bieszczadech
UBYTOVÁNÍ Magija - šetrná turistika v Bieszczadech
UBYTOVÁNÍ Ranč Slnečný Majer
CYKLISTIKA Karpatská cyklistická cesta
CYKLISTIKA Karpatská cyklistická cesta - průvodce
CYKLISTIKA Švejkova cyklotrasa
ŽELEZNICE Bieszczadzka kolejka
VODNÍ SPORTY Utajená přehrada Solina?
ARCHITEKTURA Skanzen ve Svidníku pod Duklou
HORSKÁ SLUŽBA Chevrolet za Škodovku
Diskuse
Diskuze k článku
Chromá v Řeži, tradiční lezecká linka za Prahou
Šetrný cestovní ruch v Kodani
Může se hodit
Nejčtenější články
Supí hlava dvěma komíny na vrchol
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. | ||
Historie a současnost požárů - přednáška | Jilemnice, Krkonošské muzeum | Přednáší Jakub Morávek | 26.11. | 17:00 |
Něha Himaláje - diashow | Nymburk, Sokol | Přednáší Jan Tráva Trávníček a Petr Jan Juračka | 27.11. | 18:00 |
Boot - veletrh | Německo, Berlín | 28.11.-1.12. Lodě | 28.11. | |
Rozsvícení vánočního stromu | Rosice, zámek | 1.12. | 16:00 |
Diskuse
Когда появятся видеокарты... | Davidzid, 24.11.2024 0:09, 3 příspěvky |
půl pravdy | Střelec, 23.11.2024 18:19, 9 příspěvků |
Doplnění | Honza, 22.11.2024 15:07, 6 příspěvků |
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 9 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 9 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 9 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |