Soutěž začala technickou přejímkou v Opletalově ulici v Praze před Autoklubem. Poslední etapa zavede posádky v sobotu do cíle před Národní technické muzeum na Letné.
Uvidíte nejkrásnější historické automobily a užijete si doprovodný program pro všechny generace. Vstup je zdarma. Do soutěže vyjede rekordních 120 posádek. Podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do roku 1939. "Na startu jsou tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu," láká diváky Miroslav Krejsa, ředitel soutěže. "Trasa mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu."
Start 1000 mil československých proběhl ve čtvrtek v Opletalově ulici. Pro diváky byl připraven bohatý doprovodný program a živá dobová hudba. Ozdobou byla přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Program pro děti připoměl závodnici Elišku Junkovou. "Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči," zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.
Sobotní celodenní program Národního technického muzea je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček Rallye NTM. Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej.
Průjezdy 1000 mil československých
Čtvrtek 16. června
6.00 Start Praha, Opletalova ulice
7.00 Kolem Českého Brodu
7.30 Kolín
8.10 Kolem Golčova Jeníkova
9.20 Polná
10.50 Velká Bíteš
11.15 Ostrovačice, hotel D1
12.00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)
14.10 Lednice náměstí
14.50 Lanžhot státní hranice
15.35 Malacky
16.15 Cíl Bratislavský hrad
16.45 Bratislava, Rybné námestie
Pátek 17. června
8.30 Start Bratislava, Rybné námestie
9.00 Slovenský Grob
10.00 motokáry Dĺhá
11.00 Kaplna
11.55 Šamorín
13.40 Cíl Bratislava, Rybné námestie
Sobota 18. června
6.30 Start Bratislava, Rybné námestie
7.10 Malacky
8.35 Holíč
8.50 Hodonín
11.10 Brno, Dominikánské náměstí
12.00 Velká Bíteš
13.20 Přibyslav
14.20 Chotěboř
14.40 Golčův Jeníkov
15.20 Čáslav
17.20 Cíl Praha, Národní technické muzeum
Historie a současnost závodu
Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.
Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín - Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku.
V prvním ročníku dosáhl vítěz průměrnou rychlost 82 km/hod.
V roce 1934 zajel tovární jezdec Walteru Jindřich Knapp s mechanikem Karlem Vojířem na voze Walter Standard S rychlost 103,6 km/h a poslední čtvrtinu závodu, tedy trať Bratislava - Praha, jeli na tu dobu neuvěřitelnou průměrnou rychlostí 111,5 km/hod. Vyhráli s více než půlhodinovým náskokem a jako jediní ze startovního pole překročili rychlostní průměr 100 km/h. Vytvořili absolutně nejrychlejší čas na této trati, který již nebyl překonán.
Poslední závod v roce 1935 byl poznamenán tragickou nehodou jezdce Kůrky.
V roce 1936 se už nekonal. Domácí automobilový průmysl o něj ztratil zájem, protože v roce 1935 z pěti kategorii zvítězil pouze v jedné vůz Jawa, v ostatních dominovaly zahraniční vozy. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně.