Nikdo totiž neví ani tak zásadní věc, kolik horolezců v Česku leze, kolik jich k nám přijíždí ze zahraničí a kolik přinášejí peněz do státního rozpočtu i soukromých kapes.
Horolezci jako volejbalisté
"S ohledem na možnosti dotazníkových šetření esledujeme horolezectví jako aktivitu provozovanou turisty v rámci kategorie jiný aktivní sport (výzkum domácího cestovního ruchu), respektive adrenalinové sporty (monitoring zahraničních návštěvníků)," vysvětluje Mojmír Mikula, ředitel výzkumu, trendů a inovací vládní agentury pro cestovní ruch CzechTourism.
Proč se horolezci nedostanou do hledáčku CzechTourism, upřesňuje jeho kolega Jan Ootava: "Sledovat každou aktivitu není možné s ohledem na omezenou délku dotazníku, příliš dlouhý dotazník by snižoval procento respondentů ochotných odpovídat, což by komplikovalo dotazování a zvyšovalo výběrovou chybu výzkumu."
Prohlédněte kompletní fotogalerii, jak světová lezecká superstar Odam Ondra propaguje horolezectví v Praze:
V roce 2010 uvedlo jiný aktivní sport 3,8 % domácích návštěvníků. Znamená to, že tolik českých turistů při dovolené v Česku rádo hraje golf, volejbal, provozuje horolezectví, létání a podobně.
Obdobně uvedlo adrenalinové sporty mezi lákavými aktivitami v České republice 3,4 % potenciálních návštěvníků Česka z Evropy. Kdyby tedy chtěli přijet do Česka, možná by je zajímalo lezení po skalách. Kolik jich nakonec přijede a sáhne si na skálu, není vůbec jasné.
Desítky tisíc aktivních lezců
Trochu lepší představu o číslech má místopředseda Českého horolezeckého svazu Petr Resch: "Svaz sdružuje necelých jedenáct tisíc členů a k tomu lezou další desítky tisíc neregistrovaných lidí."
Bývalá předsedkyně Českého horolezeckého svazu Alena Čepelková odhadovala před pěti lety, že v České republice leze nějakých třicet tisíc horolezců. Od té doby se zřejmě popularita tohoto sportu ještě zvedla díky rozvoji umělých tréningových stěn ve školách, fitness klubech, sportovních halách i specializovaných lezeckých centrech.
Jaké regiony vydělávají na horolezcích, je pro CzechTourism úplnou záhadou. Nic o tom neví. Nezbývá, než se obrátit na zkušeného horolezeckého praktika Marka Holečka: "Nejdostupnější jsou v létě skalní města Českého ráje - tradiční bašty pískovcového lezení jako Hruboskalsko, Prachovské skály a Suché skály. Masově se leze také v Adršpašsko-teplických skalách, kde ovšem horolezci působí především jako lákadlo pro obrovskou návštěvnost turistů z nedalekého Polska."
Další velmi navštěvované lezecké skalní oblasti s lokálním ekonomickým dosahem jsou například skály Roviště na vltavské přehradě Kamýk, Moravský kras nedaleko Brna, Tisá a Ostrov v Labských pískovcích, skály u Srbska mezi Berounem a Karlštejnem nebo Bořeň u Mostu. Tam horolezci zvyšují tržby především v restauračních zařízeních.
Pro místní malé podnikatele jsou významné jednorázové akce, jako jsou například boulderingové klání Padání na přírodních kamenech v okolí Petrohradu na Jesenicku či Mezinárodní horolezecký filmový festival v Teplicích nad Metují. Organizátoři mimo dovážejí světové horolezecké hvězdy a tím lákají i další zahraniční lezce do Česka.
"Nejvíc zahraničních lezců se kumuluje v Labském údolí. Přijíždějí sem především lezci z nedalekého Německy, kteří preferují modernější a bezpečnější způsob jištění, než je praktikován v tradičně orientovaném Saském Švýcarsku," dodává místopředseda Petr Resch.
Vypadáme díky horolezecům akčně a pozitivně
"Pro Českou republiku není hlavním přínosem horolezectví přímý ekonomický dopad incomingu (to že u nás utrácejí zahraniční horolezci), ale přínos českých horolezců ke tvrobě mediálního obrazu a pozitivní image," míní Jan Otava z CzechTourism. "Horolezectví je mediálně atraktivní téma, kterému se věnují renomované dokumentární televizní stanice, jako je BBC či National Geographic. Tyto stanice sledují v zahraničí především lidé s vyšším vzděláním a vyšší příjmové skupiny, kteří pro český incoming představují ekonomicky vysoce atraktivní cílovou skupinu."
Česká republika patří ve světě k horolezecké špičce. To dokazují úspěchyy českých horolezců na mezinárodních soutěžích, české horolezecké expedice, ale také stoletá tradice českého horolezectví.
"Pro tvorbu image v zahraničí představuje uvedené silnou konkurenční výhodu, kterou je třeba využít," předsevzal si CzechTourism. Že by se ovšem jeho podpora projevovala v praxi, nelze říci. Letos snad malým finančním obnosem dotuje horolezecký filmový festival a to je vše. Veškerou činnost o horolezeckou infrastrukturu tak vláčí na svých bedrech Český horolezecký svaz (především údržba jištění na skalách, značení, přístupové cesty, osvěta a metodika), něco málo přispívají kraje a obce (především výchova mladé generace) a ochrana přírody (značení a úprava cest) a něco málo komerční sponzoři (propagace, špičkový sport a občas jištění).