KOMENTÁŘ: Další ztracená příležitost na české logo
Podívejte se pořádně na obrázek u tohoto článku. Stál vás dva a půl milionu korun. Podle vládní agentury CzechTourism je to nové přitažlivé a emocionální logo, které láká cizince k nám do Česka a tuzemské turisty zve na výlety po naší krásné zemi.
Pavel Klicpera (CzechTourism) vysvětluje:
Jak důležitý je pro Česko cestovní ruch?
Cestovní ruch přináší státu nemalé peníze – jen loni turisté v Česku utratili 135 miliard korun. Na tvorbě HDP se podílí 3 % a přímo zaměstnává téměř čtvrt milionu lidí. Největším magnetem na turisty je Praha, tuzemští turisté zase nejčastěji směřují do regionů. V loňském roce přitom do Česka přijelo rekordních 6,8 milionu zahraničních turistů – to je nejvíce v historii.
Proč potřebuje Česko silnou destinační značku?
Výzkumy potvrzují, že znalost a tím i atraktivita Česka jako turistické destinace je mezi zahraničními návštěvníky zatím relativně nízká. Dobře profilovaná destinační značka země, kerou si turisté budou spojovat s novými asociacemi, pak představuje účinný marketingový nástroj v propagaci cestovního ruchu v Česku.
Kdo stojí za projektem destinační značky a vizuálního stylu?
Zavedení nového vizuálního stylu destinační značky iniciuje agentura CzechTourism, která se stará o propagaci Česka jako turistické destinace v zahraničí i tuzemsku. Celý proces probíhal a nadále bude probíhat v intenzivní komunikaci s více než desítkou odborníků na grafický design či marketingovou komunikaci. O dění v projektu jsou také průběžně informováni potenciální uživatelé nové značky (ministerstvo zahraničí, profesní asociace či organizace cestovního ruchu v regionech).
Z čeho značka a nový vizuální styl vychází?
Opíráme se o dlouhodobé výzkumy, které potvrzují, že do Česka jezdí turisté hlavně za poznáváním. Novým jednotícím prvkem bude koncept představující Česko jako zemi příběhů. Česko je možné poznávat na mnoha úrovních a poznání má být hlavním prožitkem, který si turisté budou z Česka odvážet.
Jaké budou náklady na vytvoření nového vizuálního stylu?
V tendru zvítězila nabídka s nejnižší cenou a hodnota zakázky tak bude 2,5 milionu Kč. Za tuto částku musí studio Marvil vytvořit stovky dokumentů a aplikací ve dvou jazykových mutacích (návrh vizitek, propagačních brožur, tiskovin, webových stránek, ale i veletržní expozice), umístit je do funkčního on-line manuálu a připravit reprezentativní brand book. Rebranding destinační značky je součástí marketingového projektu, na jehož financování si agentura požádala o dotaci z evropských fondů.
Jak probíhal proces výběru nového vizuálního stylu?
Tvůrce nového vizuálního stylu byl vybrán ve dvoukolovém výběrovém řízení. První kolo odstartovalo na konci března 2012 a přihlásilo se do něj 12 zájemců. Šest uchazečů (HMS, Marvil, DDMen, Dynamo Design, Aleš Mička, Konektor), kteří nejlépe splnili stanovené kvalifikační předpoklady, pak bylo vyzváno k podání nabídky. Hodnocení proběhlo 15. června za účasti zástupců zadavatele zakázky, odborníků na grafický design a partnerských organizací. Vedle generálního ředitele CzechTourism Rostislava Vondrušky se jednání komise zúčastnil například profesor VŠUP Rostislav Vaněk, Filip Blažek za Unii grafického designu, slovenský designér Emil Drličiak, generální ředitel Českých center Michael Pospíšil, zástupci ministerstev pro místní rozvoj a zahraničí a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Komise kromě nabídkové ceny hodnotila především funkčnost vizuálního stylu, jeho schopnost zachovat si stejné vlastnosti jak u malých předmětů, tak u velkoplošných aplikací a také jedinečnost v kontextu ostatních turistických prezentací.
Kdy se začne nový vizuální styl používat?
Po uplynutí zákonných lhůt pro podání námitek začne vítěz tendru pracovat na všech dokumentech, aplikacích a on-line manuálu. V celé šíři začne nový vizuální styl agentura CzechTourism používat od ledna 2013. Na příští rok je také naplánována marketingová kampaň, která představí inovovanou značku na zahraničních trzích.
Máme opodstatněný dojem, že tak zvané destinační logo České republiky skončí po pár měsících v koši stejně jako všechny předchozí pokusy.
Dovedeme si ho snad představit na tabulce u vchodu do nějakého úřadu nebo možná jako označení kanceláře vládního úředníka, ale že by přitahovalo pozornost turistů? Ani náhodou!
Není první a určitě ani poslední
Takových pokusů o nový vizuální styl České republiky už tady bylo několik. Některé byly dokonce míněny vážně. Našly se i velmi dobré. Na rozdíl od současného loga měly nápad a bylo z nich cítit napětí.
Ale také ony skončily v zapomnění. Nikdy se neshodly státní orgány a hlavně jejich šéfové, že budou jednotnou vizuální podobu Česka prosazovat. Pro někoho to bylo zbytečné, jinému vadila modernita, jinému zastaralost, další se báli nadřízených a ty, kteří se nebáli, jejich nadřízení vyhodili.
Kdo nic nedělá, nic nezkazí
Po jednotné vizuální prezentaci Česko volají Horydoly už desetiletí, ale obáváme se, že dalších několik desetiletí budeme volat i nadále. Z minulého avantgardního modelu bublin si vzali úředníci CzechTourism poučení: Nic zajímavého po nás nikdo nechce. Takže šli do opačného extrému a vzali pár písmen, vyzkoušeli na něm několik fontů a ten nejobyčejnější vybrali. Rádoby vtipně k tomu přidali odkaz na soukromou americkou firmu Facebook a tím jejich práce skončila.
Přitom působní v Česku tolik dobrých grafiků, grafických studií a ideamakerů, které by jistě něco mohli vymyslet. jen jim dát volnost a nebát se.
První poznámka: Soutěže na tak výjimečnou příležitost se zúčastnilo pouhých dvanáct grafických studií. Všichni ostatní zřejmě už dobře vědí, že pracovat pro vládní úředníky nemá vůbec smysl.
Druhá poznámka: Jak si vizuálního stylu úředníci váží a jak to s ním myslí vážně, ukázala tisková zpráva o novém logu, kterou CzechTourism před pár hodinami rozeslal. Místo samotného loga v grafickém formátu a dobrém rozlišení v ní byl přiložen wordovský textový dokument, do kterého bylo malinkaté logo nakopírované a tím pádem v médiích nepoužitelné.
CzechTourism se sám pochválil - kdo by to udělal jiný...
Návrh studia Marvil prý vybrali hodnotitelé jednoznačně. "Vítězný návrh vizuálního stylu naplnil naše očekávání. Obsahuje v sobě pozitivní emoce, je jedinečný a odlišný od ostatních destinačních značek. Koncept like navíc nabízí široké možnosti pro další využití zejména v online marketingu, kterému se chceme podle naší marketingové strategie věnovat stále více," uvedl v tiskové zprávě generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
"Vizuální styl a logo, které je jeho základem, jsou výsledky zdařilé profesní práce. Jsou svým výrazem současné a sebevědomé. Výhodou loga, které nepoužívá žádný obrazový symbol, je jeho nadčasovost, navíc není závislé na barevnosti. Vítězný vizuální styl také vytváří vhodný prostor pro práci s fotografií," uvedl Rostislav Vaněk, vedoucí Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace na Vysoké školy umělecko-průmyslové na objednávku CzechTourism.
Přečtěte si zadání nového českého loga: Tahle zeme není pro chudé
Podívejte se, co se také nepovedlo: Logo Krkonoš
Zhlédněte facelift: Český kras má nové logo. Proč?
Diskuse
Diskuze k článku
A co český překlad loga?
Nějak mi chybí logo v češtině. Když pominu zkomolený výraz anglický výraz "ripablajk", který mě už tak dost nadzvedává, tak co teprve hezky česky napsané - Česká republike. Je to na hlavu. Jsme jedna z firem, která se účastnila už tehdy prvního vyhlášení agentury Czechtourism na nové logo. Zadání bylo jednoznačné, název země musí být česky a anglicky. Soutěž byla nakonec zrušená, z více než 380 návrhů si nevybrali. Sesbírali nápady a udělali z toho paskvil v anglickém znění a česky to radši neukazují, protože to vypadá opravdu děsivě. Doufám, že jim to jako ochrannou známku neuznají, že se někdo ozve.
- Autor Šárka
- Datum a čas 28.7.2012 02:22
Bomba
Takže teď jsme vlastně "Ček rypablajk" místo "Ček rypablik". A když se někomu u nás líbit nebude, tak budem "Ček rypabanlajk". No hlavně, když to zvedne palce na fejsbůku. Gratuluji !!!
Zkomoleni vlastniho nazvu je tak velka stupidita
- Autor Jerry
- Datum a čas 30.6.2012 03:58
Logo jako tunel na dva melouny
To logo je tak na úrovni práce školáka, jenž se učí "pracovat" s wordem. Pětikilo za snahu bych mu dal, za dva a půl melounu bych jej nakopal do zadele a poslal spolu s Parkanovou do Litoměřic za Davidem R.
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024
Plechová střecha: ocel, hliník, měď, zinek
Může se hodit
Nejčtenější články
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024
Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce
A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs
Personalizace řízená AI: Klíč k moderní zábavě
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Halls & Walls - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. |
Diskuse
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |