Agentura CzechTourism je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a jež vyvíjí svou činnost v souladu s cíli zřizovatele, zřizovací listinou a platným statutem.
Agentura CzechTourism se chovala nehospodárně a zároveň porušila několik zákonů. Přečtěte si zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu.
Národní kontrolní úřad o CzechTourism:
1. Na základě skutečností zjištěných u agentury CzT má v některých případech NKÚ pochybnost o hospodárném vynakládání finančních prostředků.
2. Agentura CzT nevyužívala důsledně všechny právní prostředky při uplatňování a hájení práv státu jako vlastníka a majetek státu nevyužívala účelně a hospodárně.
3. Agentura CzT porušila zákon o majetku ČR a zákon o rozpočtových pravidlech.
4. Nedostatky zjistila kontrola NKÚ také v oblasti zadávání veřejných zakázek. Agentura CzT nezadávala veřejné zakázky na základě zadávacího řízení dle zákona č. 137/2006 Sb.4 či rozdělila předmět veřejné zakázky.
5. Kontrolní systém, který byl u CzT zaveden na základě požadavku zákona o finanční kontrole, nebyl dostatečně funkční, což dokládá velké množství zjištěných nedostatků.
V případech, kdy NKÚ kontrolou zjistil skutečnosti nasvědčující porušení rozpočtové kázně dle zákona č. 218/2000 Sb.6, oznámil tyto případy příslušnému finančnímu úřadu. Zjištěné skutečnosti nasvědčují, že se agentura CzT dopustila porušení rozpočtové kázně v osmi případech v celkovém finančním objemu až do výše 19 529 234 Kč.
K čemu ty peníze byly?
Agentura zakoupila wellness pobyty za 600 000 korun a není jasné, k jakému účelu to sloužilo. Použila státní peníze na rozlučku s ředitelem ve výši 300 000 korun. Platila zbytečná členství svých zaměstnanců v různých organizacích v celkové výši 250 000 korun. Chybovala také při zadávání veřejných zakázek.
Kontroloři oznámili finančnímu úřadu podezření na porušení rozpočtové kázně v celkové výši téměř 20 milionů korun.
V řadě případů agentura zadávala veřejné zakázky bez ohledu na to, jestli by je nebylo možné vysoutěžit levněji. Jde například o zakázky na čtyři ročníky soutěže Světový den ledového vína za 16,7 milionu korun. Na ni se přihlásily dvě firmy. Jedna z nich však nesplnila podmínky zadání, ale CzechTourism ji nepožádal o doplnění údajů. Přitom nabídková cena vyloučené firmy byla o 5 milionů korun nižší.
Podvodnická klasika: právní služby a dělení zakázek
Další průšvihy, na které kontroloři narazili, byly například právní služby za 45 000 korun měsíčně a právníci přitom nemuseli vykazovat výsledky své práce.
Agentura CzechTourism každý rok nakupovala letenky minimálně za 3 miliony korun, přesto je ale objednávala postupně, a tedy za zbytečně vysokou cenu. Zakázku na distribuci výstavních a reklamních předmětů CzechTourism zase rozdělil do více zakázek malého rozsahu, které pak zadával bez veřejné soutěže. Zakázka za 3,8 milionu korun ale byla jednotná a podle zákona měla být zadána najednou.
Čtěte také k tématu: Vysoké dotace a skutek utek a Dejte nám peníze, my je rozdáme a Pět milionů si vzal Babiš z turistiky a CzechTourism podporuje blití a chcaní na ulicích a Vyplatí se informační střediska? a Nudíte se? Dejte 5 milionů
Nejvyšší kontrolní úřad podal ještě před ukončením kontroly trestní oznámení pro porušení povinnosti při správě cizího majetku a sjednání výhody při zadání veřejné zakázky.
Vondruška jde konečně od válu a Palatková je novou ředitelkou
Booking.com