Kdy vyrazit?
Bezkonkurenčně nejlepším obdobím pro cyklistiku je jaro a podzim. Zjara je vzduch průzračně čistý, krajina nemá nic společného s vyprahlou pouští, kterou známe z klasických červencových a srpnových dovolených v Jugoslávii. Moře sice není nejteplejší, ale zato osvěží. Pláže jsou prakticky prázdné, vítr se totiž dovede zvednout pěkně zostra.
Zaměstnanci ve službách nejsou ještě tak otrávení a čím méně zákazníků aktuálně mají, tím lépe se k vám budou chovat.
Na stráních i podél cest kvete a omamně voní janovec a desítky dalších květin. To ovšem neoceníte, pokud jste alergik.
Východiskem výletů po známém chorvatském ostrově Korčula je jeho stejnojmenné správní centrum, anebo přístav v zátoce zakusující se do západního pobřeží Vela Luka.
Ostrov na délku
Pokud si můžete dovolit nevracet se na místo, odkud jste vyjeli, doporučuji projet ostrovem v celé jeho délce. My jsme výlet začínali z miniaturního přístavu v Prigradici a skončili v Korčule.
Ráno nás přivezla jachta cestovní kanceláře, která během dne obeplula ostrov, a k večeru nás vyzvedla na druhé straně.
Pryč hlavní silnice
Z Blata pokračujme po hlavní cestě směrem na Korčulu, ale hned na první odbočce vpravo z ní sjedeme. Vyhneme se tak intenzivnímu provozu, který na silniční tepně vedoucí celým ostrovem panuje.
Po několika stech metrech neustálého stoupání máme v pravotočivé zatáčce na výběr: buď se vydat dále po hlavní cestě na vesnici Grščica a využít následně jízdu po pobřeží ke koupání v některé z mnoha zátok, anebo sjet podél šipek s kresbou stylizovaného jízdního kola na užší asfaltovou cestu a překonat následující kilometry středem ostrova.
Zvolíme-li tuto variantu, budeme odměněni táhlým mírným klesáním mezi travou a keřem porostlými kopci, zato však bez možnosti zaplavat si v moři. Před vesnicí Smokvica se obě varianty spojují. Když v ní odbočíme doprava do jejího středu, ušetříme si stoupání po hlavní silnici, a i když se nám bude zdát, že jsme se mezi poli ztratili, po dvou kilometrech se na ni za osadou opět napojíme.
Silnička nad mořem
Naštěstí za obcí Čara máme možnost opět z hlavní odbočit vpravo na asfaltku, později dost rozbitou. Místy exponovaná cesta nabízí úchvatné pohledy na zátoky pod ní, na druhé straně se nad námi pnou stometrové skalní stěny.
Nakonec křižujeme opět hlavní cestu a přijíždíme do vísky Pupnat. Kromě obchodu s potravinami se zde nachází také restaurace. Poté, co kolem ní projedeme, ocitneme se ve výšce 450 m a čeká nás sjezd úzkou asfaltkou s prudkými 180stupňovými zatáčkami až k mořskému pobřeží.
Několik domů, které zde stojí, tvoří osadu Kneža. Pokud máte elánu nazbyt, proč si nezajet pět kilometrů opačným směrem do ospalé rybářské vísky Račišče s možností koupání. Jinak vám nezbyde, než se vydat na cestu vpravo, do Korčuly. Útěchou budiž, že vede pouze podél pobřeží a tudíž po rovině.
Amatérské divadlo a zpěv si odpustíme
Na tachometru budete mít večer něco kolem pětašedesáti kilometrů.
Staré město Korčula leží na vyvýšeném poloostrově a je obehnána hradbami ze 14.-16. století. Uličky, které ho protínají, jsou záměrně křivolaké. Jejich zalomení plní funkci větrolamu proti silným vichrům, které tu od nepaměti dují.
Nespočet restaurací a kaváren zve k posezení a konzumaci čehokoli od pršutu, ovčího sýra, přes pizzu, ryby až po zmrzlinu, rakiji nebo těžké místní víno proška.
Na nádvoří u hradeb se pro turisty předvádí tradiční hra s tanci a zpěvy zvaná Moreška. Představení je ale amatérského charakteru, zpěv nevalné kvality, a tak utraťte devadesát kun raději za něco jiného.
Cyklistické Chorvatsko na Horydoly
Podél hor Biokovo na kole
Na Šipan se vozila hlína
Pelješac vypadá jako ostrov
Okolo Visu na kole
V sedle na Korčule
Cyklistika na Korčule
Přes Korčulu jedeme na kole
Sveti Jure v pohoří Biokovo
Jižní Dalmácie na kole
Do Dalmácie na kole
Kololodí na Jadran
Jak to chodí na lodi