
Velib´ - Paříž na kole

Roku 2007 zavedl městský úřad v Paříži samoobslužné půjčování jízdních kol s názvem Velib´ (vélo + liberté). Kolem dvaceti tisíc jízdních kol je 24 hodin 7 dnů v týdnu k dispozici na 1208 stanovištích, která jsou někdy vzdálena od stanic metra jen pár metrů. Na cyklistických stanovištích jsou upevňovací sloupky pro kola a hlavní sloupek – platební terminál, umožňující výpůjčku a vrácení každého kola.
Jezdit autem po Paříži je problematické
V Paříži, podobně jako ve všech evropských velkoměstech, jezdí obrovské množství automobilů, motocyklů, mopedů i autobusů. Zaparkovat auto ve francouzské metropoli je věc obtížná a podaří se tomu, kdo se ve městě aspoň trochu vyzná. Parkovací poplatky se na parkovištích a ve většině hlídaných krytých garáží pohybují mezi 20 až 40 € za den / 70 až 140 € za týden.
Jedná se o kolo robustní, primitivní model pro každého, na které je potřeba si trochu zvyknout. Kolo v městském systému Velib´ má kvůli bezpečnosti zesílená řidítka, výškově nastavitelné sedlo, zvonek, přední a zadní brzdu torpedo (protišlapací), třístupňovou převodovku v nábě s otočným ovladačem na rukojeti řídítek, automatický napínák řetězu, reflexní nálepky a ve dne v noci svítící zadní a přední světlo. Na řidítkách je upevněn košík, do kterého je možné odložit tašku či ruksáček.
Jezdí se všude - na kole, motorce i v autě
V Paříži jsou vyznačené cyklotrasy. Některé jsou zcela oddělené od ostatního provozu, jiné jsou označené jenom bílými čarami na krajích ulice. Že při dopravním kolapsu ráno a večer tudy jezdí i auta a motorky je normální. Však kolaři jezdí také všude.
Kolik stojí cyklistika?
A jak Velib´ funguje? Smlouvu o půjčování kola můžete uzavřít dlouhodobě na rok. Velib´classique stojí 29 € ročně, kdy při každém půjčení (počet není limitován) je prvních 30 minut zdarma. Velib´ passion stojí 39 € ročně. Při této smlouvě je zadarmo každých prvních 45 minut. Mládež od 14 do 26 let platí méně a pro studenty, pobírající stipendium, je cena ještě nižší.
Pro návštěvníka Paříže je zajímavá krátkodobá vypůjčka. Za jeden den a neomezené množství jízd činí poplatek 1,70 €, při čemž je při každém vypůjčení kola prvních 30 minut zdarma. Překročíte-li hranici 30 minut musíte zaplatit další 1 € za dalších 30 minut už 2 € a za každých dalších 30 minut naběhnou na vašem účtu 4 €. Anebo zaplatíte 8 € za 7 dnů při podobných podmínkách.
Platíme přes internet
Na platebním terminálu vypůjčku platíte bankovní kartou – ale pozor, není řečeno, že každá karta bude akceptována – a co potom? Doporučuji budoucí půjčku uzavřít pomocí internetu na www.velib.paris.fr . Jak při dlouhodobé smlouvě, tak i při při krátkodobém vypůjčení je požadována záloha 150 €. Po zaplacení dostante identifikační číslo a PIN, s nimiž se na vypůjčních terminálech prokážete. Toto musíte udělat nejpozději do 15 dnů po platbě.
U výpůjčního terminálu Velib´se tedy identifikujete a obdržíte doklad - kartičku jehož pomocí u výpůjčního sloupku kolo odjistíte. Při vrácení zajistíte kolo u jakéhokoliv volného upevňovacího sloupku, kdekoliv u jakékoliv stanoviště, správné upevnění kola je potvrzeno zvukovým signálem. Nechte si také vrácení kola u terminálu potvrdit (attestation de restitution de vélo), protože pokud není kolo vráceno, jste za něj zodpovědní. Podaří-li se někomu vámi půjčené kolo zcizit, anebo nevrátíte-li ho, strhne společnost zálohu 150 € z vaší bankovní karty.
Není-li na cyklistickém stanovišti místo, to znamená že není žádný upevňovací sloupek volný, můžete prodloužit na terminálu svůj čas o bezplatných 15 minut. Do té doby době musíte najít jiné stanoviště, kde kolo deponujete.
Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech
O stav kol v terénu se dnes stará 160 zaměstnanců Velib´, kteří jezdí od terminálu k terminálu a malé opravy provádějí na místě. Více poškozená kola transportují do dílen. Každý den je to asi jedno procento z celkového počtu kol.
Je jasné, že ráno jsou stanoviště na okraji Paříže skoro prázdná, totéž se stane večer se stanovišti ve středu města. A proto zaměstnanci Velib´ ráno a večer jezdí auty s přívěsy, na kterých kola převážejí a prázdná stanoviště koly doplňují.
Když jste vyňali kolo z upevňovacího sloupku, nestojí už nic v cestě, abyste sedli na kolo a začali kroužit kolem Eiffelovky nebo frčeli po bulvárech.
Vyplatí se to?
Ve srovnání s metrem je Velib´ přibližně stejně drahá záležitost. Lístek na metro stojí dnes 1,80 €. Když si lístků koupíte deset - carnet - stojí to 14,10 €.
Dnes existuje v Paříži také systém Autolib´ fungující na podobném principu jako Velib´. Můžete si v tomto systému půjčovat elektromobily. Pro mne je ovšem záhadou, proč bylo něco takového zavedeno. Neřeší to problémy s provozem, snad jenom že člověk nemusí hledat místo na parkování.
Jak funguje veřejná cyklodoprava v Praze
Diskuse
Diskuze k článku
Pro upřesnění....
V původním textu nebyl tento nadpis
*Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech*
to si tam dosadila redakce, takže vše pak dostane trochu jiný smysl. A já si toho prostě nevšimnul. Dodatečně se čtenářům za to omlouvám.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 22.7.2015 15:47
...tak ještě jednou....
Asi jsem to vysvětlil nejasně. Stane se to, při počtu kolem 20.000 jízdních kol málokdy. A teprve v okamžiku, když centrála Velib´ zjistí, že na nějaké stanici (většinou ráno někde na periferii a večer někde v centru města) nejsou žádná kola, dojde k reakci a kola se tam přivezou. Při té příležitosti, pokud centrála ví, kde jsou nějaká kola defektni, tak ty se posbíraji na zpáteční cestě přívěsu do centrály – k opravě.
Je jasné, že ráno cestuje většina kol směrem do centra, což opačným směrem probíhá zase večer. Autobus jako dopravní element v Paříži není nejvhodnější, protože je domucen se pohybovat v tom obrovském houfu dalších, nejen privátních vozidel. Jistě, někde má svůj koridor, ale to mají taxikáři také. Takže výhodný je pohyb Metrem – a k Metru a od Metra buď pěšky anebo kolem Velib´.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 22.7.2015 13:27
Co tím chce básník říci?
Přijde mi divé, že lidi se vozí na kole a pak se jim kola odvezou autem zase nazpátek. To můžou rovnou jezdit autobusem.
- Autor vodák Marek
- Datum a čas 22.7.2015 09:54
Co tím chce básník říci?
Lepší jeden náklaďák než stovky aut bloudících městem, hledajících místo na zaparkování. Systém umožní zjistit, kde, na které stanici kola scházejí a akcí s přívěsem se uspokojí potřeby zákazníků. Přívěsem se také svážejí do dílen Velib’ kola která se nějak rozbila, která jsou nefunkční a je potřeba je opravit. Celý systém dobře funguje - srovnejte to se systémem Homeport
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 20.7.2015 09:26
To je ekologie!
Vozit kola sem a tam v náklaďáku po městě.
- Autor vodák Marek
- Datum a čas 20.7.2015 09:01

Cyklonovinky 2025
Lednicko-valtický areál
Může se hodit
Nejčtenější články

Hostivařská přehrada 2025
Cyklomaratony pro každé kolo 2025

TEST Boll Nomad 24+6

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Velikonoce | Česko | 21.4. | ||
Neznámá země | Zlín | 22.-30.4. Cestovatelský festival | 22.4. | |
Flora - veletrh | Olomouc | 24.-27.4. | 24.4. | |
COTTM - veletrh | Čína, Peking | 24.-26.4. Cestovní ruch | 24.4. | |
Trentino Film Festival | Itálie, Trento | 25.4.-4.5. Horské filmy | 25.4. | |
Zeltschau - výstava stanů | Německo, Langenzersdorf, Seeschlacht | 25.-27.4. | 25.4. | |
Prague Bike Fest | Praha, Výstaviště Holešovice | 26.-27.4. | 26.4. | |
Beroun bikemaraton | Beroun | Cyklomaraton MTB | 26.4. | |
Spezi - veletrh | Německo, Lauchringen | 26.-27.4. Alternativní cyklistika | 26.4. | |
Porubajk - cyklomaraton | Ostrava, Poruba | Horská kola | 26.4. |
Diskuse
If, consumption leukaemia... | iorzahosa, 21.4.2025 8:23, 129 příspěvků |
There funding autonomousl... | aworagelisuj, 21.4.2025 8:16, 129 příspěvků |
Remove react acquire isot... | iyosoblao, 21.4.2025 8:12, 129 příspěvků |
Report nizagara headteach... | utexoyuxaclo, 21.4.2025 8:07, 129 příspěvků |
In clonidine afterwards d... | eyesadayue, 21.4.2025 7:56, 129 příspěvků |
Surgery games, unregulate... | eqazosozoasax, 21.4.2025 7:52, 129 příspěvků |
Coagulation generic clomi... | iwocifa, 21.4.2025 7:51, 129 příspěvků |
Human-to-human buy propra... | amwangeci, 21.4.2025 7:49, 129 příspěvků |
Rare, flail xenical label... | axavelelvdun, 21.4.2025 7:45, 129 příspěvků |
B: accountability covert ... | afonexa, 21.4.2025 7:39, 129 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Trhy na Mariánském náměst... | Horydoly , 19.4.2025 2:52 |
Velikonoční speciály potě... | Horydoly , 19.4.2025 2:49 |
Velikonoce v jižních Čechách | Horydoly , 19.4.2025 2:44 |
Přihlaste se na Zažít měs... | Horydoly , 17.4.2025 2:28 |
Shrnutí lyžařské sezony 2... | Horydoly Open, 16.4.2025 18:28 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 10.4.2025 0:45 |
Jak Bosch eBike Systems s... | Horydoly , 7.4.2025 11:00 |
Špindlerův Mlýn startuje ... | Horydoly , 5.4.2025 0:33 |