Velib´ - Paříž na kole

Velib´ - Paříž na kole
Velib, veřejná cyklistická doprava v Paříži.
Autor snímku Michael Beránek
SDÍLEJ:

Roku 2007 zavedl městský úřad v Paříži samoobslužné půjčování jízdních kol s názvem Velib´ (vélo + liberté). Kolem dvaceti tisíc jízdních kol je 24 hodin 7 dnů v týdnu k dispozici na 1208 stanovištích, která jsou někdy vzdálena od stanic metra jen pár metrů. Na cyklistických stanovištích jsou upevňovací sloupky pro kola a hlavní sloupek – platební terminál, umožňující výpůjčku a vrácení každého kola.

Velib´ - Paříž na kole
V pařížském dopravním systému Velib´ slouží robustní bicykly.
Autor snímku Michael Beránek
Jak na to

Jezdit autem po Paříži je problematické

V Paříži, podobně jako ve všech evropských velkoměstech, jezdí obrovské množství automobilů, motocyklů, mopedů i autobusů. Zaparkovat auto ve francouzské metropoli je věc obtížná a podaří se tomu, kdo se ve městě aspoň trochu vyzná. Parkovací poplatky se na parkovištích a ve většině hlídaných krytých garáží pohybují mezi 20 až 40 € za den / 70 až 140 € za týden.

Top Jízdní kola

Jedná se o kolo robustní, primitivní model pro každého, na které je potřeba si trochu zvyknout. Kolo v městském systému Velib´ má kvůli bezpečnosti zesílená řidítka, výškově nastavitelné sedlo, zvonek, přední a zadní brzdu torpedo (protišlapací), třístupňovou převodovku v nábě s otočným ovladačem na rukojeti řídítek, automatický napínák řetězu, reflexní nálepky a ve dne v noci svítící zadní a přední světlo. Na řidítkách je upevněn košík, do kterého je možné odložit tašku či ruksáček.

Jezdí se všude - na kole, motorce i v autě

V Paříži jsou vyznačené cyklotrasy. Některé jsou zcela oddělené od ostatního provozu, jiné jsou označené jenom bílými čarami na krajích ulice. Že při dopravním kolapsu ráno a večer tudy jezdí i auta a motorky je normální. Však kolaři jezdí také všude.

Kolik stojí cyklistika?

A jak Velib´ funguje? Smlouvu o půjčování kola můžete uzavřít dlouhodobě na rok. Velib´classique stojí 29 € ročně, kdy při každém půjčení (počet není limitován) je prvních 30 minut zdarma. Velib´ passion stojí 39 € ročně. Při této smlouvě je zadarmo každých prvních 45 minut. Mládež od 14 do 26 let platí méně a pro studenty, pobírající stipendium, je cena ještě nižší.

Pro návštěvníka Paříže je zajímavá krátkodobá vypůjčka. Za jeden den a neomezené množství jízd činí poplatek 1,70 €, při čemž je při každém vypůjčení kola prvních 30 minut zdarma. Překročíte-li hranici 30 minut musíte zaplatit další 1 € za dalších 30 minut už 2 € a za každých dalších 30 minut naběhnou na vašem účtu 4 €. Anebo zaplatíte 8 € za 7 dnů při podobných podmínkách.

Platíme přes internet

Na platebním terminálu vypůjčku platíte bankovní kartou – ale pozor, není řečeno, že každá karta bude akceptována – a co potom? Doporučuji budoucí půjčku uzavřít pomocí internetu na www.velib.paris.fr . Jak při dlouhodobé smlouvě, tak i při při krátkodobém vypůjčení je požadována záloha 150 €. Po zaplacení dostante identifikační číslo a PIN, s nimiž se na vypůjčních terminálech prokážete. Toto musíte udělat nejpozději do 15 dnů po platbě.

U výpůjčního terminálu Velib´se tedy identifikujete a obdržíte doklad - kartičku jehož pomocí u výpůjčního sloupku kolo odjistíte. Při vrácení zajistíte kolo u jakéhokoliv volného upevňovacího sloupku, kdekoliv u jakékoliv stanoviště, správné upevnění kola je potvrzeno zvukovým signálem. Nechte si také vrácení kola u terminálu potvrdit  (attestation de restitution de vélo), protože pokud není kolo vráceno, jste za něj zodpovědní. Podaří-li se někomu vámi půjčené kolo zcizit, anebo nevrátíte-li ho, strhne společnost zálohu 150 € z vaší bankovní karty.

Není-li na cyklistickém stanovišti místo, to znamená že není žádný upevňovací sloupek volný, můžete prodloužit na terminálu svůj čas o bezplatných 15 minut. Do té doby době musíte najít jiné stanoviště, kde kolo deponujete.

Velib, veřejná cyklistická doprava v Paříži.

Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech

O stav kol v terénu se dnes stará 160 zaměstnanců Velib´, kteří jezdí od terminálu k terminálu a malé opravy provádějí na místě. Více poškozená kola transportují do dílen. Každý den je to asi jedno procento z celkového počtu kol.

Je jasné, že ráno jsou stanoviště na okraji Paříže skoro prázdná, totéž se stane večer se stanovišti ve středu města. A proto zaměstnanci Velib´ ráno a večer jezdí auty s přívěsy, na kterých kola převážejí a prázdná stanoviště koly doplňují.

Když jste vyňali kolo z upevňovacího sloupku, nestojí už nic v cestě, abyste sedli na kolo a začali kroužit kolem Eiffelovky nebo frčeli po bulvárech.

Vyplatí se to?  

Ve srovnání s metrem je Velib´ přibližně stejně drahá záležitost. Lístek na metro stojí dnes 1,80 €. Když si lístků koupíte deset - carnet - stojí to 14,10 €.

Dnes existuje v Paříži také systém Autolib´ fungující na podobném principu jako Velib´. Můžete si v tomto systému půjčovat elektromobily. Pro mne je ovšem záhadou, proč bylo něco takového zavedeno. Neřeší to problémy s provozem, snad jenom že člověk nemusí hledat místo na parkování.

Horydoly.czJak funguje veřejná cyklodoprava v Praze

Samoobslužná půjčovna Homeport 

Systém sdílení kol Rekola

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pro upřesnění....

V původním textu nebyl tento nadpis

 

 

*Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech*

 

 

to si tam dosadila redakce, takže vše pak dostane trochu jiný smysl. A já si toho prostě nevšimnul.  Dodatečně se čtenářům za to omlouvám.

Reaguj
...tak ještě jednou....

Asi jsem to vysvětlil nejasně. Stane se to, při počtu kolem 20.000 jízdních kol málokdy. A teprve v okamžiku, když centrála Velib´ zjistí, že na nějaké stanici (většinou ráno někde na periferii a večer někde v centru města) nejsou žádná kola, dojde k reakci a kola se tam přivezou. Při té příležitosti, pokud centrála ví, kde jsou nějaká kola defektni, tak ty se posbíraji na zpáteční cestě přívěsu do centrály – k opravě.

Je jasné, že ráno cestuje většina kol směrem do centra, což opačným směrem probíhá zase večer. Autobus jako dopravní element v Paříži není nejvhodnější, protože je domucen se pohybovat v tom obrovském houfu dalších, nejen privátních vozidel. Jistě, někde má svůj koridor, ale to mají taxikáři také. Takže výhodný je pohyb Metrem – a k Metru a od Metra buď pěšky anebo kolem Velib´.

Reaguj
Co tím chce básník říci?

Přijde mi divé, že lidi se vozí na kole a pak se jim kola odvezou autem zase nazpátek. To můžou rovnou jezdit autobusem.

  • Autor vodák Marek
  • Datum a čas 22.7.2015 09:54
Reaguj
Co tím chce básník říci?

Lepší jeden náklaďák než stovky aut bloudících městem, hledajících místo na zaparkování. Systém umožní zjistit, kde, na které stanici kola scházejí a akcí s přívěsem se uspokojí potřeby zákazníků.  Přívěsem se také svážejí do dílen Velib’  kola která se nějak rozbila, která jsou nefunkční a je potřeba je opravit. Celý systém dobře funguje - srovnejte to se systémem Homeport

Reaguj
To je ekologie!

Vozit kola sem a tam v náklaďáku po městě.

Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


TEST Boll Nomad 24+6

TEST Boll Nomad 24+6

BLUES NA CESTU POSLEDNÍ Toto tvrdí výrobce o batohu Boll Nomad: "Víceúčelový sportovní batoh s propracovaným designem, konstruovaný se zaměřením na cyklistiku a turistiku, kde je zapotřebí stabilita na zádech a vysoké odvětrání zad." Po... celý článek

Cyklomaratony pro každé kolo 2025

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými  talenty

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

S celou řadou změn, ale stále s nejvyššími ambicemi vstupuje do nové cyklistické sezony tým Elkov Kasper. Nejlepší český tým posledních let, který zásluhou Tomáše Přidala vloni po roční pauze znovu ovládl
UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

Mezinárodní cyklistická unie a mediální společnost Warner Bros. Discovery oznámily ukončení dráhové soutěže UCI Track Champions League. Rok 2024 byl jejím posledním ročníkem, v roce 2026 na něj naváže nově koncipovaný UCI
Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi

Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi

Projeďte se na kole podél bývalé Berlínské zdi, kterou postavili komunisté, aby oddělili východní Němce od svobodného Západního Berlína.
Berlín na kole

Berlín na kole

Německé hlavní město se nejlépe poznává na kole. Je totiž dokonale placaté bez jediného kopce, díky tomu se snadno překonávají i delší vzdálenosti, a během dne v cyklistickém sedle tak stihnete vidět a navštívit
Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina

Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina

Dnes byla v rámci veletrhu For Bikes ustanovena národní pracovní skupina Cykloturistika v Česku. Jejím hlavním cílem je rozvinout cykloturistickou nabídku Česka tak, aby se zařadilo mezi nejvýznamnější cyklodestinace Evropy jako jsou Rakousko

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Camp - veletrh Norsko, Lillestrøm 4.-6.4. 4.4.
Liptov Ride Liptovský Mikuláš Kajak, běh, skialp, freeride, MTB 5.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 6.-8.4. 6.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 10.-13.4. 10.4.
Čištění Ohře Ohře 11.-13.4. 11.4.
Chřibská 50 - cyklomaraton Kroměříž, Výstaviště Horská kola 12.4.
Svätojurský cyklomaraton Svätý Jur Horská kola 12.4.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 12.-13.4. 12.4.
Iprima Cup - cyklomaraton Hradec Králové Horská kola 12.4.
Král Záhoria - cyklomaraton Skalica Horská kola 19.4.

Diskuse

Proč 2 h do Špindlu, když... Skiák, 28.3.2025 13:31, 1 příspěvek
Podivný úvod . . . . Honza, 28.3.2025 10:36, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Horydoly - Kuba Turek, 27.3.2025 15:43, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Michael Beranek, 27.3.2025 15:18, 3 příspěvky
Funí Kuba Turek, 26.3.2025 18:28, 2 příspěvky
Funí Pigaro flora, 26.3.2025 12:40, 2 příspěvky
doporučuji tiskovou zpráv... Horydoly, 25.3.2025 15:36, 2 příspěvky
doporučuji tiskovou zpráv... Lukas B., 25.3.2025 15:05, 2 příspěvky
Vranov Tomáš Puš, 25.3.2025 13:52, 3 příspěvky
Vranov Jakub Hubert, 25.3.2025 13:47, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Polička? Věda nebo Veliko... Horydoly , 24.3.2025 0:53
Prague Bike Fest Na Výsta... Horydoly Open, 20.3.2025 22:13
Největší běžecká výstava ... Horydoly , 16.3.2025 20:23
Každý, kdo jen trochu chc... milan šupa, 13.3.2025 19:43
EXPEDÍCIE (jar 2025) Horydoly , 24.2.2025 13:32
Střední Čechy v březnu Horydoly , 23.2.2025 12:44
Cyklocestování Frýdek Místek Horydoly , 18.2.2025 14:43
Budějovicko láká na valen... Horydoly , 15.2.2025 2:38