Velib´ - Paříž na kole

Velib´ - Paříž na kole
Velib, veřejná cyklistická doprava v Paříži.
Autor snímku Michael Beránek
SDÍLEJ:

Roku 2007 zavedl městský úřad v Paříži samoobslužné půjčování jízdních kol s názvem Velib´ (vélo + liberté). Kolem dvaceti tisíc jízdních kol je 24 hodin 7 dnů v týdnu k dispozici na 1208 stanovištích, která jsou někdy vzdálena od stanic metra jen pár metrů. Na cyklistických stanovištích jsou upevňovací sloupky pro kola a hlavní sloupek – platební terminál, umožňující výpůjčku a vrácení každého kola.

Velib´ - Paříž na kole
V pařížském dopravním systému Velib´ slouží robustní bicykly.
Autor snímku Michael Beránek
Jak na to

Jezdit autem po Paříži je problematické

V Paříži, podobně jako ve všech evropských velkoměstech, jezdí obrovské množství automobilů, motocyklů, mopedů i autobusů. Zaparkovat auto ve francouzské metropoli je věc obtížná a podaří se tomu, kdo se ve městě aspoň trochu vyzná. Parkovací poplatky se na parkovištích a ve většině hlídaných krytých garáží pohybují mezi 20 až 40 € za den / 70 až 140 € za týden.

Top Jízdní kola

Jedná se o kolo robustní, primitivní model pro každého, na které je potřeba si trochu zvyknout. Kolo v městském systému Velib´ má kvůli bezpečnosti zesílená řidítka, výškově nastavitelné sedlo, zvonek, přední a zadní brzdu torpedo (protišlapací), třístupňovou převodovku v nábě s otočným ovladačem na rukojeti řídítek, automatický napínák řetězu, reflexní nálepky a ve dne v noci svítící zadní a přední světlo. Na řidítkách je upevněn košík, do kterého je možné odložit tašku či ruksáček.

Jezdí se všude - na kole, motorce i v autě

V Paříži jsou vyznačené cyklotrasy. Některé jsou zcela oddělené od ostatního provozu, jiné jsou označené jenom bílými čarami na krajích ulice. Že při dopravním kolapsu ráno a večer tudy jezdí i auta a motorky je normální. Však kolaři jezdí také všude.

Kolik stojí cyklistika?

A jak Velib´ funguje? Smlouvu o půjčování kola můžete uzavřít dlouhodobě na rok. Velib´classique stojí 29 € ročně, kdy při každém půjčení (počet není limitován) je prvních 30 minut zdarma. Velib´ passion stojí 39 € ročně. Při této smlouvě je zadarmo každých prvních 45 minut. Mládež od 14 do 26 let platí méně a pro studenty, pobírající stipendium, je cena ještě nižší.

Pro návštěvníka Paříže je zajímavá krátkodobá vypůjčka. Za jeden den a neomezené množství jízd činí poplatek 1,70 €, při čemž je při každém vypůjčení kola prvních 30 minut zdarma. Překročíte-li hranici 30 minut musíte zaplatit další 1 € za dalších 30 minut už 2 € a za každých dalších 30 minut naběhnou na vašem účtu 4 €. Anebo zaplatíte 8 € za 7 dnů při podobných podmínkách.

Platíme přes internet

Na platebním terminálu vypůjčku platíte bankovní kartou – ale pozor, není řečeno, že každá karta bude akceptována – a co potom? Doporučuji budoucí půjčku uzavřít pomocí internetu na www.velib.paris.fr . Jak při dlouhodobé smlouvě, tak i při při krátkodobém vypůjčení je požadována záloha 150 €. Po zaplacení dostante identifikační číslo a PIN, s nimiž se na vypůjčních terminálech prokážete. Toto musíte udělat nejpozději do 15 dnů po platbě.

U výpůjčního terminálu Velib´se tedy identifikujete a obdržíte doklad - kartičku jehož pomocí u výpůjčního sloupku kolo odjistíte. Při vrácení zajistíte kolo u jakéhokoliv volného upevňovacího sloupku, kdekoliv u jakékoliv stanoviště, správné upevnění kola je potvrzeno zvukovým signálem. Nechte si také vrácení kola u terminálu potvrdit  (attestation de restitution de vélo), protože pokud není kolo vráceno, jste za něj zodpovědní. Podaří-li se někomu vámi půjčené kolo zcizit, anebo nevrátíte-li ho, strhne společnost zálohu 150 € z vaší bankovní karty.

Není-li na cyklistickém stanovišti místo, to znamená že není žádný upevňovací sloupek volný, můžete prodloužit na terminálu svůj čas o bezplatných 15 minut. Do té doby době musíte najít jiné stanoviště, kde kolo deponujete.

Velib, veřejná cyklistická doprava v Paříži.

Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech

O stav kol v terénu se dnes stará 160 zaměstnanců Velib´, kteří jezdí od terminálu k terminálu a malé opravy provádějí na místě. Více poškozená kola transportují do dílen. Každý den je to asi jedno procento z celkového počtu kol.

Je jasné, že ráno jsou stanoviště na okraji Paříže skoro prázdná, totéž se stane večer se stanovišti ve středu města. A proto zaměstnanci Velib´ ráno a večer jezdí auty s přívěsy, na kterých kola převážejí a prázdná stanoviště koly doplňují.

Když jste vyňali kolo z upevňovacího sloupku, nestojí už nic v cestě, abyste sedli na kolo a začali kroužit kolem Eiffelovky nebo frčeli po bulvárech.

Vyplatí se to?  

Ve srovnání s metrem je Velib´ přibližně stejně drahá záležitost. Lístek na metro stojí dnes 1,80 €. Když si lístků koupíte deset - carnet - stojí to 14,10 €.

Dnes existuje v Paříži také systém Autolib´ fungující na podobném principu jako Velib´. Můžete si v tomto systému půjčovat elektromobily. Pro mne je ovšem záhadou, proč bylo něco takového zavedeno. Neřeší to problémy s provozem, snad jenom že člověk nemusí hledat místo na parkování.

Horydoly.czJak funguje veřejná cyklodoprava v Praze

Samoobslužná půjčovna Homeport 

Systém sdílení kol Rekola

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pro upřesnění....

V původním textu nebyl tento nadpis

 

 

*Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech*

 

 

to si tam dosadila redakce, takže vše pak dostane trochu jiný smysl. A já si toho prostě nevšimnul.  Dodatečně se čtenářům za to omlouvám.

Reaguj
...tak ještě jednou....

Asi jsem to vysvětlil nejasně. Stane se to, při počtu kolem 20.000 jízdních kol málokdy. A teprve v okamžiku, když centrála Velib´ zjistí, že na nějaké stanici (většinou ráno někde na periferii a večer někde v centru města) nejsou žádná kola, dojde k reakci a kola se tam přivezou. Při té příležitosti, pokud centrála ví, kde jsou nějaká kola defektni, tak ty se posbíraji na zpáteční cestě přívěsu do centrály – k opravě.

Je jasné, že ráno cestuje většina kol směrem do centra, což opačným směrem probíhá zase večer. Autobus jako dopravní element v Paříži není nejvhodnější, protože je domucen se pohybovat v tom obrovském houfu dalších, nejen privátních vozidel. Jistě, někde má svůj koridor, ale to mají taxikáři také. Takže výhodný je pohyb Metrem – a k Metru a od Metra buď pěšky anebo kolem Velib´.

Reaguj
Co tím chce básník říci?

Přijde mi divé, že lidi se vozí na kole a pak se jim kola odvezou autem zase nazpátek. To můžou rovnou jezdit autobusem.

  • Autor vodák Marek
  • Datum a čas 22.7.2015 09:54
Reaguj
Co tím chce básník říci?

Lepší jeden náklaďák než stovky aut bloudících městem, hledajících místo na zaparkování. Systém umožní zjistit, kde, na které stanici kola scházejí a akcí s přívěsem se uspokojí potřeby zákazníků.  Přívěsem se také svážejí do dílen Velib’  kola která se nějak rozbila, která jsou nefunkční a je potřeba je opravit. Celý systém dobře funguje - srovnejte to se systémem Homeport

Reaguj
To je ekologie!

Vozit kola sem a tam v náklaďáku po městě.

Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli

Silniční cyklisté, jejich týmy a samozřejmě také fanoušci závodění na kole používají slang. Speciální slova, výrazy a termíny zrychlují dorozumění a zároveň utužují silničářskou komunitu.... celý článek

Česká a slovenská stopa na Tour de France

22 týmů na Tour de France

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

Alpy AKTUÁLNĚ 2024

STELVIO Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.
Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu

Každoroční cyklojízdu z Prahy do Karlových Varů u příležitosti zahájení Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary úspořádala česká cyklistická značka Festka. Vzdává hold klasickému cyklistickému závodu s nejdelší tradicí v Česku. Letos účastníci vzpomněli na
111 let Tour de France je speciální ročník

111 let Tour de France je speciální ročník

Tour de France nekončí pod Vítězným obloukem! Stará dáma letos poprvé v historii nedojede do Paříže, cyklisté nepodjedou Vítězným oblouk, neprojedou skrze galerii Pompidou a nezasprintují na Elysejských polích.
Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy

Šest stovek sportovců všeho věku se utkalo u vodní nádrže Bystřička v Beskydech při tradičním triatlonu Valachy man. Jedna z jeho závodních kategorií byla letos součástí českého i evropského poháru XTERRA, což k Bystřičce vedle
Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France

Největší cyklistická Grand Tour startuje již tuto sobotu. Warner Bros. Discovery pro diváky připravila komplexní programové schéma, ve kterém nebude chybět ani minuta z letošní Tour de France, která startuje tradičně

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Sudety MTB - cyklomaraton Polsko, Karpacz 22.-26.7. Horská kola 22.7.
Šumavský cyklomaraton Zadov Horská kola 27.7.
Den Ohře Kadaň, Střelnice 27.7.
Krušnoman Triatlon Most, Matylda   28.7.
Klínovec Boží Dar Silniční kola 3.8.
Hradní slavnost Pirkštejn 3.8.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Vasaloppet - cyklomaraton Švédsko, Mora Horská kola 10.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Gránická 70 Znojmo, Gránice Cyklistická závod do vrchu 18.8.

Diskuse

peuyisyx online, 22.7.2024 13:51, 1 příspěvek
INU Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků
Zajímavé novinky. Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek
Nehody automobilistů s cy... Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků
INU Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek
anet anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky
INU Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků
INU Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek
Faberlic zkušenosti Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky
Nehody automobilistú s cy... Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Dovolená na vodě ve střed... Horydoly Open, 21.7.2024 2:16
Zpravodaj akcí ve střední... Horydoly Open, 21.7.2024 2:07
Opět bude vyprodáno Horydoly , 16.7.2024 12:52
Příroda jako lék Horydoly , 16.7.2024 2:25
Cestování zvyšuje rizikov... Horydoly , 11.7.2024 13:53
Parním vlakem Českým rájem Horydoly , 9.7.2024 23:09
Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38