Pilotem vrtulníku na zkoušku. Pilot a jeho svěřenec.
Hana Suchá
SDÍLEJ:
OUTDOOR V KOSTCE Pilotování helikoptéry je nejobtížnější létání, jaké si kdo dokáže představit. Každý drobný pohyb rukou či nohou znamená změnu směru, rychlosti a výšky. Přesto si řízení vrtulníku může vyzkoušet každý amatér.
Populární jednodenní kurzy nabízejí vrtulníkové společnosti pro veřejnost na seznámení s řízením helikoptéry.
Krátká jedno- až dvouhodinová předletová příprava obnáší bezpečnostní pokyny, popis fungování vrtulníku za letu, vyzkoušení ovládacích prvků vrtulníku a také jasné povely od pilota, které je nutné bezpodmínečně respektovat.
Následuje vzlet helikoptéry z letiště, který má plně v rukou pilot - instruktor. Frekventant kurzu je v těchto chvílích pouhým cestujícím.
Teprve až v bezpečné výšce a za dobrého počasí půjčí pilot řízení svému žákovi, aby zjistil na vlastní kůži, jak je pilotování vrtulníku složité. Pilot - instruktor má samozřejmě vše ve svých rukou. Koriguje všechny chyby nováčka a nedopustí, aby nastala krizová situace.
Na přistání zase pilot převezme nad řízením vrtulníku plnou kontrolu.
VIDEO Heliport Chotouň
Standardní kurz pilozem na zkoušku sestává ze zhruba jedno- až dvouhodinové letové přípravy na zemi a půlhodinového letu. Koná se jen za dobrého počasí, o čemž bezvýhradně rozhoduje pilot a případně odpovědný personál heliportu.
Do malých vrtulníčků mohou nastoupit pouze osoby s váhou do 90 kilogramů. Kurz přijde u různých leteckých společností na necelých deset tisíc korun.
Vyšší úrovně leteckých kurzů pro piloty vrtulníků jsou vážné letecké školy s mnoha povinnostmi a náročnými zkouškami. Amatéři si obvykle dělají kurzy na létání s lehkými vrtulníky nebo na soukromé létání s výkonnějšími stroji. Profesionálové pokračují v kurzech pro obchodní nebo dopravní piloty.
Zvláštní výcvik prodělávají vrtulníkáři například pro účely zemědělství, na létání v noci, na létání podle přístrojů nebo třeba se zavěšeným břemenem.
Dodejme, že vojenští piloti vrtulníků jedou ve svém výcviku po úplně jiné koleji a nemají s civilním létáním téměř nic společného.
AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů... celý článek
AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Jinak se mluví a jinak řeči rozumí. Co znamenají rčení? Jedná se o ustálené výroky, které zrychlují dorozumění mezi lidmi a vycházejí z aktuálního komunikačného kódu společnosti. Poslat někoho do háje, dostat világoš nebo kout
Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2025 pro osobní automobily 10,80 eur (10 dní), 17,10 eur (měsíc) a 90 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.
Cesty autem z Prahy a středních Čech do rakouských Alp jsou od letoška díky otevření objezdu Českých Budějovic na dálnici D3 kratší o dobrou půlhodinu. Po cestě z Prahy najedete na dálnici u středočeského Miličína