Konkurence nikdy nespí a podrobně čte portál Horydoly.cz. Důkazem je mail, který jsme právě dostali od šéfredaktora a majitele časopisu Montana Tomáše Roubala. Připojili jsme k němu i reakci šéfredaktora a spolumajitele Horydoly Kuby Turka.
Kubo, tykáme si, takže snad není důvod to měnit.
Nevadí mi, co píšeš na svém serveru o recyklaci článků z Horydoly.cz. Sice mi přijde poněkud úsměvné, když píšeš: "poznali jsme … původní neupravované verze v surové podobě přímo od autorů," protože to bylo vskutku objevné zjištění. S kým jiným bychom asi tak měli o článku jednat než s autorem?
Ostatně, autor článku, o němž píšeš, že jsme vám jej "recyklovali," se ti již se svým názorem veřejně svěřil, takže netřeba to tu dál rozmazávat.
Vadí mi ale, jak zacházíš se svými vlastními texty. Napřed uvedeš, že máme v nadpisu článku pravopisnou chybu. Poté, co tě kdosi upozorní, že to tak není, původní text změníš, a vedle textu v rámečku uvedeš: "Neopatrně jsme šťouchli v tomto článku do redakce Montany a naběhli na připravené vidle. Podle jazykové poradny…"
My ti ale žádné vidle nechystali, chytil ses sám do svých vlastních slov. To se stává. Každému. I šéfredaktorům. Vím, o čem mluvím. Ale způsob, jakým jsi se k tomu postavil, mi přijde krajně nezodpovědný. Podrývá totiž podle mě důvěru lidí v naší profesi.
Myslím, že jsme vždy měli vztahy na jisté profesionální úrovni a tak tomu bude, doufám, i nadále.
Jistě tedy chápeš, že považuji za zbytečné plýtvat místem v našem časopise. Nechal jsem proto zaregistrovat doménu www.horydolycernyles.cz, kde se každý může dočíst, jak podle mě nemá naše práce vypadat.
Text bude otištěn v časopise Montana č. 4/2007. Autor je šéfredaktorem časopisu Montana.
Tomáš Roubal (roubal@montana.cz)
Ahoj Tomáši! Díky za mail. Proč bychom si netykali i nadále? Dovolím si reagovat jednotlivě na Tvé názory.
Poznali jsme původní neupravené verze: naprostá většina autorských textů se v médiích upravuje. Důvodem je zlepšení komfortu pro čtenáře - aby se mu lépe četlo. Platí zákonitosti, co má být na začátku a co na konci, je potřeba dodržet časovou souslednost, vynechat nebo vysvětlit skutečnosti, které čtenář nemůže znát, atd. Ve zmiňovaných článcích jsme to na Horydoly.cz udělali. Jmenované redakce nechaly texty být tak, jak je napsali čtenáři. Ve většině podobných případů to znamená, že redaktoři neměli dost času, nebo se na to prostě vybodli.
Údajná pravopisná chyba: v rámečku Jak na to hned u článku jsme jasně uvedli náš omyl. Ověřovali jsme si ho na nejvyšších jazykových místech. Co víc bys po nás chtěl? Co je na tom neseriozního? A ještě k oněm pomyslným vidlím: nikdy jsme nenapsali, že vidle připravila Montana, nebo Ty osobně. Rád bych dodal, že jako jedni z mála na českém internetu důsledně necháváme všechno na portálu k dispozici čtenářům, i když nás to stojí právní pře a soudy. Zatím jsme všechny vyhráli, ale jak by bylo jednoduché občas něco kontroverzního smazat... Jenže to považujeme za malý podvod.
Plýtvání místem: připadá mi nelogické napsat, že Ti přijde zbytečné plýtvat místem v časopise, ale o pár řádek dál ohlásíš, že článek vyjde v Montaně. Ale nešť, je to Tvůj džob. Zároveň ovšem předem děkuji za výbornou reklamu na internetu i na papíře.
Kuba Turek (jakub.turek@horydoly.cz)