HANIBAL: Prodej lavinového vybavení - pípáky, sondy, lopaty
Lavinové omyly
NE! V lavině lze plavat. Už po několika vteřinách lavina může dosáhnout rychlost 80-100 kilometrů v hodině. Síly, které při tom vniknou, jsou enormní. Lavina se většinou řítí velice strmým terénem, v němž mohou být skály a skalní prahy. Případné "šlapání vody" by mělo mít za cíl zůstat za každou cenu na povrchu laviny. Proto se zkuste zbavit hůlek a lyží. Velké elementy zůstanou většinou na povrchu, proto pomůže airbag, pomocí jehož se objem strženého člověka zvětší až o 170 litru.
NE! Zůstanu-li ve stopě, kterou udělal někdo přede mnou, nemůže se mi nic stát. Je totiž otázkou, kdy a za jakých podmínek byla stopa udělána. Během krátké doby se situace může diametrálně změnit, protože kritická místa jsou roztroušena po celé ploše. Relativně jistý svah je ten, který byl mnohokráte za zimu projet lyžaři nebo prošlápnut turisty , tedy se spoustou stop.
NE! Před lavinou se dá ujet. To se podaří málokdy. Lavina letí rychlostí 100-300 km/h. Jestli svah ujede, je to něco podobného, jako když pod vámi někdo podškubne na parketách kobereček. Málokdo to ustojí a málokdo ujede tím správným směrem (autor píše z vlastní zkušenosti).
NE! V lese se nemůže nic stát. Les chrání před lavinami jen tehdy, když je tak hustý, že se jím nedá projít ani projet na lyžích. V řídkém lese se může kdykoliv spustit třeba desková lavina a prachová jím projede bez zpomalení jako vichřice. Laviny běžně vyvracejí stromy i keře.
NE! Méně sněhu znamená malé lavinové nebezpečí. Statistika ukazuje opak. Právě zimy s menším množství sněhu jsou provázeny nadprůměrným počtem nehod. Slabá vrstva sněhu přenáší zatížení přímo na nebezpečné a labilní vrstvy starého sněhu.
NE! Tam kam jdu, to není nebezpečné. Kdo se dopředu o lavinové situaci neinformuje, kdo nemá s sebou patřičnou lavinovou výzbroj, si koleduje. Při známých túrách, má člověk tendenci pečlivé zhodnocení situace opominout, což může být nebezpečné.
ČTĚTE TAKÉ: Lavinové omyly v Krkonoších a Tatrách
Situace 1: Uvolníš lavinu a další osoby jsou zraněny. Nebylo-li výslovně, jasně a zřetelně poukázáno na lavinové nebezpečí, nebudeš stíhán. Ve většině takovýchto případů platí škody pojišťovny jako třeba AXA.
Situace 2: Uvolníš lavinu svou nedbalostí a to přinese oběti. Pakliže jsi z nedbalosti ignoroval varování před lavinovým nebezpečím, můžeš být odsouzen k zaplacení nákladů záchranné akce, a případně budeš stíhán kvůli zmrzačení nebo usmrcení. Pojišťovny (osobní zodpovědnost) platí v podobném případě vždy méně.
Situace 3: Lavina se uvolní sama od sebe a zasáhne oblast sjezdovky / lanovky. Podnikatelé lanovek jsou zodpovědní za to, že sjezdovka je bezpečná. Jestliže neexistuje nikdo, kdo situaci přivodil, mají pro tyto případy speciální pojištění.
Situace 4: Lanovkáři nevarovali před nebezpečím dostatečně. Nesignalizovali lanovkáři lavinové nebezpečí a neuzavřeli třeba sjezdovky, jsou to oni kteří jsou za nehodu zodpovědní a musejí nést následky.
Jak se hodnotí nebezpečí: Lavinová situace 1.-5. stupeň
Ve Švýcarsku jsou stránky, které poukazují na lavinové nebezpečí v jednotlivých oblastech, v nichž zájemce najde mapu, která i řečově slabě vyzbrojenému jasně ukáže, kam ne a kde to ještě jde. Člověk si tyto stránky může přečíst ve čtyřech jazycích - německy, francouzsky, italsky a anglicky. Při jakékoliv změně situace jsou stránky obměněny. Informace se většinou vztahují na čas ranní 8:00 h, v pozdním odpoledni 17:00 h jsou často ranní informace doplněny. Stránky také ukazují kolik nového sněhu ten den napadlo. Stránky aktualizuje WSL, k němuž patří Institut pro výzkum lavin a sněhu SLF.
Čtěte články, co má horolezec umět: Horolezecká zimní metodika