Turbo do benzínu i dieselu

Turbo do benzínu i dieselu
BMW 5 series.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

Turbodmychadlo neboli lidově řečeno "turbo" je jedna z nejcitlivějších součástek v moderním automobilu. Rychle se opotřebovává nebo dokonce ničí. Turbo se buď v autorizovaných servisech celé draze mění nebo se dá vyměnit za levnější repasované.

Turbodmychadlo v motoru je součástí stále více naftových i benzínových aut. Montuje se nejen do osobních, dodávkových, ale i nákladních aut. Kromě automobilů využívají turbodmychadla především letecké motory, těžké stavební stroje a zemědělská technika.

Umožňuje totiž přeplňovanému motoru, aby zvýšil svůj výkon při vyšší spotřebě paliva za většího přísunu vzduchu.

Vozidlo má díky turbodmychadlu větší výkon, jede rychleji a lépe zrychluje.

Turbo, turbodmychadlo a kompresor

Turbodmychadlo je technicky vzato obyčejný turbokompresor určený pro přeplňování motoru, neboli zvyšuje tlak během sání v pracovním prostoru.

Turbodmychadlo.

Celý agregát je složený z radiálního turbokompresoru a plynové radiální turbíny, která kompresor pohání zbytkovou energií výfukových plynů. Výkon spalovacího motoru zvýší tím, že do něj dostane velké množství kyslíku a paliva. Doslova je tam natlačí. Turbo tím pádem zvýší celkovou účinnost pohonné jednotky.

Základem je turbínová a dmychadlová část. Dmychadlo stlačuje vzduch vstupující do motoru. Turbína pohání právě dmychadlo a sama se roztáčí pomocí energie výfukových plynů z motoru.

Moderní turbodmychadla v osobních vozech dosahují účinnost až 80 %. Zbytek do sta procent jde na vrub mechanickým ztrátám. 

V některých benzinových motorech jsou spřaženy mechanické kompresory s turbodmychadly. Kompresor pracuje v nízkých otáčkách a ve vysokých otáčkách převezme jeho práci turbodmychadlo. Tento systém využívají například motory TSI koncernu Volkswagen. Důvodem je, aby v nižších otáčkách nedocházelo k typické prodlevě při nástupu výkonu.

Nárůst tlaku se uvádí v pascalech, barech nebo PSI. Pro orientaci platí, že 100 kPa = 1 bar = 14,7 PSI, což znamená zdvojnásobení výkonu motoru. V anglických příručkách se tento efekt označuje jako boost.

200 000 kilometrů na jedno turbo

Životnost turbodmychadla je závislá nejen na jeho kvalitě z výroby, ale především na stylu jízdy a také péči o motor, hlavně čistotě mazacího oleje. Obecně lze říci, že čím je novější model automobilu, tím je turbodmychadlo kvalitnější a více vydrží.

Výrobci uvádějí aktuálně životnost ložisek na šest tisíc motohodin. Zkušenosti mechaniků z autoservisů hovoří o 200 000 kilometrů. "Starší auta potřebují výměnu nebo repasi turba už po 5000 motohodinách anebo 150 000 ujetých kilometrů," uvádí Turboexpert24, dodavatel mnoha značek pro celou Českou republiku.

Repase turbodmychadel není nic jednoduchého. Jedná se o vysoce odbornou činnost a v rámci autoservisů to dělají pouze specialisté. Obvykle nabízejí svoji práci na všechny druhy i značky turbodmychadel. Mezi nejznámější patří Garret, Holset, KKK, MHI Mitsubishi, Schwitzer, BorgWarner, ČZ, Melett, Bosch Mahle, Borg Wagner, IHI.

Nejvíce se opotřebovávají radiální ložiska a těsnící ucpávkové kroužky, které je třeba opravit a vyměnit.

Speciální autoservisy nebo obchodníci s autodíly zároveň nabízejí nová turbodmychadla a veškeré náhradní díly. Jedná se především o středy, sady těsnění, hřídele, kolečka komprese, regulační ventily, geometrie, naklápěcí lopatky a opravárenské sady.

Cena opravy závisí na značce auta i turbodmychadla

Ceny oprav turbodmychadel na autech střední třídy začínají na zhruba 20000 Kč za méně závažné poruchy, jako je vrtulka sání či osa kompresorového kola. 5000 až 8000 Kč stojí výměna středu nebo kompletní repase. Velká oprava poškozeného hřídele vyžaduje nový ložiskový střed - jedná se o celý vnitřek turbodmychadla neboli rotor, kompresorové kolo a střední skříň s ložisky. Přesné ceny určuje servis v závislosti na konkrétní značce a modelu auta, samotného turba a také na tom, jak je poškozené.

Vyplatí se podle pokynů z příruček provádět také celkové revize turbodmychadla v doporučený servisních intervalech. Jedná se o kompletní vyčištění a odzkoušení na certifikovaném zkušebním stavu.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu... celý článek

Jizerský guláš 2024

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

IBIZA Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.
Jizerský guláš 2024

Jizerský guláš 2024

SMĚDAVA Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu.
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

ROZHOVOR David Otava a Vladimír Bedřich jsou dva nadšenci, kteří již několik let sdílejí lásku k cestování a motocyklům. Společně s dalšími kamarády podnikají nezapomenutelné cesty po celém světě. Jejich poslední výprava vedla do

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ISPO - veletrh Německo, Mnichov 3.-5.12. 3.12.
Intermot - veletrh Španělsko, Madrid 5.-8.12. Cyklo a moto 5.12.
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 2.-5.12. 5.12.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Řepiště, U Máně 31.10.-5.12. 5.12.
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 6.-22.12. 6.12.
Mistrovství v autostopu Praha, Smetanovo nábřeží 14.-15.12. 14.12.
Zimní slunovrat Česko 21.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 4.-6.1. 4.1.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 9.-12.1. 9.1.
Hoga - veletrh Německo, Norimberk 12.-14.1. 12.1.

Diskuse

INU Honza, 3.12.2024 14:46, 1 příspěvek
tschechisch? kladivo, 2.12.2024 10:56, 1 příspěvek
Zase něco \"tajemnýho\" Honza, 30.11.2024 15:40, 7 příspěvků
Skialp? Lukas B., 29.11.2024 12:55, 4 příspěvky
Skialp? Zuza, 28.11.2024 20:25, 4 příspěvky
Skialp? Lukas B., 28.11.2024 9:58, 4 příspěvky
Skialp? Skiák, 28.11.2024 9:00, 4 příspěvky
Přepište dějiny! zeměpisář, 26.11.2024 23:09, 2 příspěvky
INU Honza, 26.11.2024 21:15, 2 příspěvky
PTP se pozdeji zmenily v ... Honza, 25.11.2024 13:23, 12 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Běžecké závody 2025 Horydoly Open, 4.12.2024 10:37
Advent České Budějovice Horydoly , 3.12.2024 10:16
Blíží se adventní maraton Horydoly , 2.12.2024 13:16
Staroměstská tržnice Horydoly , 27.11.2024 18:07
Finance Horydoly , 27.11.2024 13:06
Podzimní školení Akademie... Horydoly , 21.11.2024 16:23
Cestování v digitální éře Horydoly , 21.11.2024 16:10
Regionální muzeum Mělník Horydoly , 19.11.2024 18:24