NIZOZEMSKO Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
17. února
NIZOZEMSKO: Policie měří výkon a rychlost elektrokol
Nizozemská policie zavedla do praxe 247 zařízení pro identifikaci nelegálně rychlých a výkonných elektrokol. Policejní hlídky je převážejí z místa na místo podle potřeby. Technicky se jedná o válcové stolice, které měří maximální rychlost a maximální výkon. Zařízení byla zavedena v reakci na nárůst počtu nehod s vážnými zraněními cyklistů a nejvyšší počet smrtelných nehod na kole roku 2022. Policie to uvádí do souvislostí: "Tato čísla víceméně drží krok s nárůstem elektrokol a dalších elektricky poháněných dvoukolek". Zákonný limit podpory výkonu motoru pro elektrokola a fatbike v Nizozemsku je 25 km/h a pro rychlá elektrokola typu pedelec je to 45 km/h.
15. února
MALTA: Konec sdílené mikromobility
Tažení Malťanů proti mikromobilitě na jejich ostrově bylo dokončeno. 1. března vstoupí v platnost zákon zakazující půjčování elektrických koloběžek. Již dříve bylo zakázáno půjčování elektrokol. Do dneška opustily Maltu všechny platformy, které sdílenou elektromobilitu poskytovaly: GoTo, Nextbike a Cool.
7. února
PRAHA: 3 těžce zranění za rok při haváriích elektrokoloběžek
V hlavním městě Praze bylo evidováno v roce 2023 celkem 38 nehod elektrokoloběžek. Nikdo při tom nezemřel, ale tři lidé byli těžce zraněni. Tato čísla odpovídají desetině celostátního průměru. Každý třetí havarovaný koloběžkář byl opilý. Jeden těžce zraněný byl 55letý muž, který spadl při jízdě po chodníku u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Důvodem nehody byla agresivní bezohledná jízda a 1,5 promile alkoholu v krvi. Dva těžce zranění chodci zůstali po 20letém muži, který jel po chodníku na Rašínově nábřeží. Od nehody navíc ujel.
2. ledna
Senioři se zraní dvakrát častěji na elektrokole
Senioři se zraní na elektrokole dvakrát častěji než na jízdním kole bez motoru. Policie uvádí, že 38 % nehod seniorů na elektrokolech končí úrazem, kdežto na kolech je to jen 19 %. Centrum dopravního průzkumu uvádí hlavní důvody jsou:
* Přecenění vlastních schopností * Chybějící přilba * Elektrokola dostanou jezdce do těžkého terénu, kam by se vlastními silami nedostali * Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon
"Když stárneme, jsme křehčí, sil ubývá, naše reakce jsou pomalejší. U řidičů se to obvykle kompenzuje zkušeností, jenže elektrokola jsou nová, chovají se trochu jinak a zatím s nimi nikdo nemá příliš dlouhou zkušenost," Veronika Valentová z CDV. Její studie zkoumala leden až říjen minulého roku, kdy policisté řešili 328 nehod elektrokol, 3004 nehod jízdních kol, 114 nehod koloběžek a 260 nehod elektrokoloběžek. Podíl zraněných seniorů na koloběžkách je zanedbatelný. Mapa loňských kolizí elektrokol ukazuje, kde senioři nejčastěji bourají: v pohraničí se Slovenskem, v Jizerských horách a v Krušných horách u hranic s Německem.
1. ledna
Polovina prodaných bicyklů jsou elektrokola
Vloni se prodalo zhruba 130 000 elektrokol v rámci České republiky. Je to téměř polovina všech prodaných jízdních kol. Podle prodejců se po kovidové pandemii zastavil raketový růst prodejů. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že elektrokola kupují nejčastěji lidé ve věku 45 - 55 let.
Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon... Staré známé a neřešené. Nějaká elektronická řešení jsou k mničemu. Jasná je jediná věc a to maximální štítkový výkon elektromotoru. Ten přečipovat nelze.
APP. a jek je to konkretně s oněmi novými pravidly ohledně výkonu? Něco je o maximální váze vozidla (což asi koloběžky nepřekračují)...
Na start Tour de France se postavilo 176 cyklistů ve 22 týmech po 8 jezdcích. Očekává se bitva hlavně mezi vítězi minulých ročníků a několika málo dalšími jezdci ze světové špičky.... celý článek
Na dohled od Novohradských hor se rozkládají Slepičí hory. Nejsou moc veliké, jak lze tušit už podle názvu, ale stojí aspoň za krátkou návštěvu. Z Nových Hradů sem vede cesta hezkou
RADY DO OBCHODU Ženské cyklistické kalhoty na různé disciplíny se vyrábějí podobně jako pro muže, ale přesto se poněkud liší střihem i materiálem. Ženy na kole navíc vyžadují větší pohodlí a hezčí
Dokonce i rodiny s dětmi na kolech projely místa běžně určená jen těm nejodvážnějším, například pražskou Severojižní magistrálu. Zahraniční zkušenosti ukazují, že kolo do města patří a je důležitou součástí dopravního mixu. "Díky
Krkonoše se k bicyklům nestaví úplně přívětivě. Neexistují trasy, jak přejet z jednoho údolí do druhého přes hřebeny a propojit túru do pěkného okruhu. Cykloturistika proto dává smysl jen v podhůří.