Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Elektrický prcek Gocycle na městskou cyklistiku.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

POVINNÉ RUČENÍ Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.

28. prosince 

Kolik platí pojišťovny za povinné ručení?

Povinné ručení je povinné od letošního 1. dubna pro vozidla s hmotností nad 25 kg a konstrukční rychlostí nad 14 km/ nebo maximální rychlostí nad 25 km/h. Týká se to především elektrických koloběžek. Elektrokola jsou z této povinnosti vyjmuta. Za druhé čtvrtletí uzavřely pojišťovny zhruba dvacet tisíc smluv. Za tu dobu bylo nahlášeno 175 škod v celkové výši 9 milionů korun.

12. prosince

Havárie elektrokol

Při srážkách s motorovými vozidly činí podíl zavinění ze strany cyklistů 41 %, u elektrokol ještě méně. Nehody s těžkými následky tvoří v průměru 7 % evidovaných nehod s účastí cyklisty. Vyšší je podíl u elektrokol (11 %). Těžké následky nehod jsou také častější u starších cyklistů (9 % nad 50 let). Zřetelně vyšší je u elektrokol podíl samonehod (51 %). Vyšší podíl těžkých nehod a samonehod u elektrokol může potvrzovat tezi, že cyklisté na elektrokolech se účastní nehod ve vyšších rychlostech, případně jezdí více vystaveni provozu a tudíž havarují s těžšími následky. Analýzu cyklistických nehod za rok 2023 uveřejnil Auto-mat.

27. října

DECATHLON: Rodinné nákladní elektrokolo

Decathlon prodává nákladní elektrokolo Btwin Velocargo F900E pro jednoho dospělého cyklistu a čtyři děti. Stojí 125 000 Kč.

26. října

USA: Zkrachoval Fuell

Americká značka elektrokol a elektrických motocyklů Fuell zkrachovala

12. října

VELKÁ BRITÁNIE: eBay umožňuje prodávat elektrokola jen obchodníkům 

Prodejní a nákupní platforma eBay zakazuje od 31. října nabízet elektrokola a baterie pro elektrokola všem mimo oficiální obchodníky. Zákaz platí ve Velké Británii. Důvodem je obava veřejnosti o bezpečnost elektrických kol, zejména kolem neregulovaných konverzních sad. Londýnský hasičský sbor zaznamenal v roce 2023 celkem 155 požárů elektrokol, což je o 78 % více než v předchozím roce.

30. srpna

NĚMECKO: Staří na elektrokolech hynou častěji

Věk cyklistů a jezdců na elektrokolech v Německu velmi ovlivňuje bezpečnost a následky havárií. Uživatelé elektrokol jsou v průměru starší než nemotorizovaní cyklisté. Zraněným nebo usmrceným osobám vloni na elektrokole bylo v průměru 53 let, na jízdním kole bez motoru to bylo 42 let. V roce 2014 připadalo na 1000 nehod elektrokol 17,4 usmrcených, vloni to bylo 7,9 usmrcených. To je způsobeno klesajícím věkem obětí nehod, neboť si elektrokola kupuje stále více mladých lidí. Čísla uvedl Velobiz.

16. srpna

MELBOURNE: Zákaz sdílených elektrokoloběžek

Australské velkoměsto Melbourne zakázalo sdílené elektrokoloběžky. Testovalo je od roku 2022. Kvůli dvěma stovkám nehod se ovšem obyvatelé naštvali a starosta Nicholas Reece řekl pro BBC, že má plné zuby chování některých jezdců. "Je příliš takových, kteří jezdí po chodnících. Lidé je neparkují správně. Po městě jsou poházené jako konfety nebo odpadky, a tak hrozí, že o ně někdo zakopne." Zákaz se netýká soukromých elektrokoloběžek. Melbourne v podstatě kopíruje loňský postup Paříže

25. července

ZÁBŘEH: Příliš silná elektrokoloběžka bourala

Elektrokoloběžka narazila do osobního auta v Zábřehu. Vyšlo najevo, že nedodržení odstupu nebylo jediným porušením předpisů a že muž se silnou elektrokoloběžkou vůbec neměl vyjet, neboť má zákaz řízení. "Starší muž si v ulici Československé armády neponechal dostatečnou vzdálenost za zpomalujícím vozem odbočujícím vpravo na parkoviště k obchodnímu domu a přední částí koloběžky do něj narazil," uvedla policejní mluvčí Miluše Zajícová. Při srážce se muž zranil a byl převezen k ošetření do šumperské nemocnice. Policisté zjistili, že neměl povinnou přilbu ani ochranu zraku, navíc elektrokoloběžka s výkonem 4000 W a maximální rychlosti 80 km/h spadá do kategorie vozidel Z, k jejímuž řízení je nutné mít řidičský průkaz.

Zábřeh. Elektrokoloběžka narazila do auta.

17. února

NIZOZEMSKO: Policie měří výkon a rychlost elektrokol

Nizozemská policie zavedla do praxe 247 zařízení pro identifikaci nelegálně rychlých a výkonných elektrokol. Policejní hlídky je převážejí z místa na místo podle potřeby. Technicky se jedná o válcové stolice, které měří maximální rychlost a maximální výkon. Zařízení byla zavedena v reakci na nárůst počtu nehod s vážnými zraněními cyklistů a nejvyšší počet smrtelných nehod na kole roku 2022. Policie to uvádí do souvislostí: "Tato čísla víceméně drží krok s nárůstem elektrokol a dalších elektricky poháněných dvoukolek". Zákonný limit podpory výkonu motoru pro elektrokola a fatbike v Nizozemsku je 25 km/h a pro rychlá elektrokola typu pedelec je to 45 km/h. 

15. února

MALTA: Konec sdílené mikromobility

Tažení Malťanů proti mikromobilitě na jejich ostrově bylo dokončeno. 1. března vstoupí v platnost zákon zakazující půjčování elektrických koloběžek. Již dříve bylo zakázáno půjčování elektrokol. Do dneška opustily Maltu všechny platformy, které sdílenou elektromobilitu poskytovaly: GoTo, Nextbike a Cool.   

7. února

PRAHA: 3 těžce zranění za rok při haváriích elektrokoloběžek

V hlavním městě Praze bylo evidováno v roce 2023 celkem 38 nehod elektrokoloběžek. Nikdo při tom nezemřel, ale tři lidé byli těžce zraněni. Tato čísla odpovídají desetině celostátního průměru. Každý třetí havarovaný koloběžkář byl opilý. Jeden těžce zraněný byl 55letý muž, který spadl při jízdě po chodníku u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Důvodem nehody byla agresivní bezohledná jízda a 1,5 promile alkoholu v krvi. Dva těžce zranění chodci zůstali po 20letém muži, který jel po chodníku na Rašínově nábřeží. Od nehody navíc ujel.

2. ledna

Senioři se zraní dvakrát častěji na elektrokole

Senioři se zraní na elektrokole dvakrát častěji než na jízdním kole bez motoru. Policie uvádí, že 38 % nehod seniorů na elektrokolech končí úrazem, kdežto na kolech je to jen 19 %. Centrum dopravního průzkumu uvádí hlavní důvody jsou:

* Přecenění vlastních schopností
* Chybějící přilba
* Elektrokola dostanou jezdce do těžkého terénu, kam by se vlastními silami nedostali 
* Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon

"Když stárneme, jsme křehčí, sil ubývá, naše reakce jsou pomalejší. U řidičů se to obvykle kompenzuje zkušeností, jenže elektrokola jsou nová, chovají se trochu jinak a zatím s nimi nikdo nemá příliš dlouhou zkušenost," Veronika Valentová z CDV. Její studie zkoumala leden až říjen minulého roku, kdy policisté řešili 328 nehod elektrokol, 3004 nehod jízdních kol, 114 nehod koloběžek a 260 nehod elektrokoloběžek. Podíl zraněných seniorů na koloběžkách je zanedbatelný. Mapa loňských kolizí elektrokol ukazuje, kde senioři nejčastěji bourají: v pohraničí se Slovenskem, v Jizerských horách a v Krušných horách u hranic s Německem.

1. ledna

Polovina prodaných bicyklů jsou elektrokola

Vloni se prodalo zhruba 130 000 elektrokol v rámci České republiky. Je to téměř polovina všech prodaných jízdních kol. Podle prodejců se po kovidové pandemii zastavil raketový růst prodejů. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že elektrokola kupují nejčastěji lidé ve věku 45 - 55 let.

Horydoly.cz ČTĚTE TAKÉ: 

Elektrické koloběžky a elektrokola 2023

Elektrické koloběžky a elektrokola 2022

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Tak trochu k tematu

O oněch jednokolkách se vůbec píše málo podrobností a to jak v dobrém, či špatném slova smyslu, či technickém pojetí. Je to prostě trochu jiný fenomén ala baronův sluha Zutro z Tajemsví hradu v Karpatech. Těžko říci, zda je to spíše sportovní náčiní jako ona závodní kola či dopravní prostředek a dle toho i užívání. Zajímavý fenomen to bezesporu je.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 28.12.2024 10:29
Reaguj
Tak trochu k tematu
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/jezdci-jednokolkari-elektricka-jednokolka-pravidla-silnicniho-provozu-brno-stred.A241018_822851_brno-zpravy_azu#utm_source=lidovky&utm_medium=box_hp
  • Autor Honza
  • Datum a čas 21.10.2024 19:32
Reaguj
Pravidla provozu elektrokoloběžek

Můj příspěvek se ani tak netýkal článku, ale vašich odkazů viz níže...

  • Autor Honza
  • Datum a čas 25.7.2024 17:18
Reaguj
Pravidla provozu elektrokoloběžek

Možná jste špatně četl, ale policisté zcela jasně uvedli, že se v případě bouračky jednalo o motorové vozidlo kategorie Z. A to ze zákona na cyklostezku vjíždět nesmí.
Tady jsou podrobnosti o kategoricích motorových vozidel: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie_vozidel 

Reaguj
Pravidla provozu elektrokoloběžek

Jasné. Typický českostán.Původní vcelku dobrý zákon je salámovou metodou pitván a "měněn či doplnován" zda llobisty či jinak a tak brzo budeme mít na cyklostezkách a silnicích se zákazem mot. vozidel i mopedy a malé skůtry. Najednou pro někoho 1000W nevadí. A tak stačí, že list nějaké babety má napsáno 250W ale motor umí 1kW. Takhle se možná časem  dočkáme i nějakého kastovního systemu jako kdysi v Indii.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 25.7.2024 14:23
Reaguj
Reaguj
INU

Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon...  Staré známé a neřešené. Nějaká elektronická řešení jsou k mničemu. Jasná je jediná věc a to maximální štítkový výkon elektromotoru. Ten přečipovat nelze.

APP. a jek je to konkretně  s oněmi novými pravidly ohledně výkonu? Něco je o maximální váze vozidla (což asi koloběžky nepřekračují)...

  • Autor Honza
  • Datum a čas 3.1.2024 13:09
Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Toyota dodá úřadům 515 elektromobilů bZ4X

Toyota dodá úřadům 515 elektromobilů bZ4X

Automobilka Toyota dodá státním úřadům v příštích dvou letech 515 elektromobilů Toyota bZ4X. Uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí. V součtu jde o jednu z největších zakázek, která byla... celý článek

Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

Mánie obytných aut končí, krachují první firmy

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

POVINNÉ RUČENÍ Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Fitur - veletrh Španělsko, Madrid 22.-26.1. 22.1.
Adventur - veletrh Litva, Vilnius 24.-26.1. 24.1.
Přeštická lokálka Přeštice, škola Josefa Hlávky 25.-26.1. Výstava železničních modelů 25.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 18.-26.1. 26.1.
CMT - veletrh Německo, Stuttgart 18.-26.1. 26.1.
FESPO - veletrh Švýcarsko, Curych 30.1.-2.2. 30.1.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 30.1.-1.2. 30.1.
Reisemesse - veletrh Německo, Drážďany 31.1.-2.2. 31.1.
Batmassan - veletrh Švédsko, Göteborg 1.-9.2. Lodě 1.2.
Reisen - veletrh Německo, Hamburg 6.-9.2. Turismus a karavaning 6.2.

Diskuse

Dichaelrerce IsmaelEvirm, 21.1.2025 8:39, 1 příspěvek
CBD DouglasNuh, 21.1.2025 5:51, 1 příspěvek
Sněžka historická Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků
INU Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků
Ještě stěna v Telči Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků
INU Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek
Dotaz na přechod vrcholu přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků
Popradské Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky
Popradské pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky
trasa na běžkách Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Závod rohaček – Memoriál ... Horydoly , 21.1.2025 2:46
DECOLED Horydoly , 9.1.2025 21:34
Češi začínají v lednu hub... Horydoly Open, 9.1.2025 9:53
termíny testovaček lyží B... Horydoly Open, 9.1.2025 9:50
Troja Florbal Cup Horydoly , 8.1.2025 19:25
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 6.1.2025 14:18
Novoroční virtuální běh p... Horydoly Open, 2.1.2025 17:12
Nesmírně zásadní text, uk... milan šupa, 27.12.2024 19:27