Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
POVINNÉ RUČENÍ Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
28. prosince
Kolik platí pojišťovny za povinné ručení?
Povinné ručení je povinné od letošního 1. dubna pro vozidla s hmotností nad 25 kg a konstrukční rychlostí nad 14 km/ nebo maximální rychlostí nad 25 km/h. Týká se to především elektrických koloběžek. Elektrokola jsou z této povinnosti vyjmuta. Za druhé čtvrtletí uzavřely pojišťovny zhruba dvacet tisíc smluv. Za tu dobu bylo nahlášeno 175 škod v celkové výši 9 milionů korun.
12. prosince
Havárie elektrokol
Při srážkách s motorovými vozidly činí podíl zavinění ze strany cyklistů 41 %, u elektrokol ještě méně. Nehody s těžkými následky tvoří v průměru 7 % evidovaných nehod s účastí cyklisty. Vyšší je podíl u elektrokol (11 %). Těžké následky nehod jsou také častější u starších cyklistů (9 % nad 50 let). Zřetelně vyšší je u elektrokol podíl samonehod (51 %). Vyšší podíl těžkých nehod a samonehod u elektrokol může potvrzovat tezi, že cyklisté na elektrokolech se účastní nehod ve vyšších rychlostech, případně jezdí více vystaveni provozu a tudíž havarují s těžšími následky. Analýzu cyklistických nehod za rok 2023 uveřejnil Auto-mat.
27. října
DECATHLON: Rodinné nákladní elektrokolo
Decathlon prodává nákladní elektrokolo Btwin Velocargo F900E pro jednoho dospělého cyklistu a čtyři děti. Stojí 125 000 Kč.
26. října
USA: Zkrachoval Fuell
Americká značka elektrokol a elektrických motocyklů Fuell zkrachovala.
12. října
VELKÁ BRITÁNIE: eBay umožňuje prodávat elektrokola jen obchodníkům
Prodejní a nákupní platforma eBay zakazuje od 31. října nabízet elektrokola a baterie pro elektrokola všem mimo oficiální obchodníky. Zákaz platí ve Velké Británii. Důvodem je obava veřejnosti o bezpečnost elektrických kol, zejména kolem neregulovaných konverzních sad. Londýnský hasičský sbor zaznamenal v roce 2023 celkem 155 požárů elektrokol, což je o 78 % více než v předchozím roce.
30. srpna
NĚMECKO: Staří na elektrokolech hynou častěji
Věk cyklistů a jezdců na elektrokolech v Německu velmi ovlivňuje bezpečnost a následky havárií. Uživatelé elektrokol jsou v průměru starší než nemotorizovaní cyklisté. Zraněným nebo usmrceným osobám vloni na elektrokole bylo v průměru 53 let, na jízdním kole bez motoru to bylo 42 let. V roce 2014 připadalo na 1000 nehod elektrokol 17,4 usmrcených, vloni to bylo 7,9 usmrcených. To je způsobeno klesajícím věkem obětí nehod, neboť si elektrokola kupuje stále více mladých lidí. Čísla uvedl Velobiz.
16. srpna
MELBOURNE: Zákaz sdílených elektrokoloběžek
Australské velkoměsto Melbourne zakázalo sdílené elektrokoloběžky. Testovalo je od roku 2022. Kvůli dvěma stovkám nehod se ovšem obyvatelé naštvali a starosta Nicholas Reece řekl pro BBC, že má plné zuby chování některých jezdců. "Je příliš takových, kteří jezdí po chodnících. Lidé je neparkují správně. Po městě jsou poházené jako konfety nebo odpadky, a tak hrozí, že o ně někdo zakopne." Zákaz se netýká soukromých elektrokoloběžek. Melbourne v podstatě kopíruje loňský postup Paříže.
25. července
ZÁBŘEH: Příliš silná elektrokoloběžka bourala
Elektrokoloběžka narazila do osobního auta v Zábřehu. Vyšlo najevo, že nedodržení odstupu nebylo jediným porušením předpisů a že muž se silnou elektrokoloběžkou vůbec neměl vyjet, neboť má zákaz řízení. "Starší muž si v ulici Československé armády neponechal dostatečnou vzdálenost za zpomalujícím vozem odbočujícím vpravo na parkoviště k obchodnímu domu a přední částí koloběžky do něj narazil," uvedla policejní mluvčí Miluše Zajícová. Při srážce se muž zranil a byl převezen k ošetření do šumperské nemocnice. Policisté zjistili, že neměl povinnou přilbu ani ochranu zraku, navíc elektrokoloběžka s výkonem 4000 W a maximální rychlosti 80 km/h spadá do kategorie vozidel Z, k jejímuž řízení je nutné mít řidičský průkaz.
17. února
NIZOZEMSKO: Policie měří výkon a rychlost elektrokol
Nizozemská policie zavedla do praxe 247 zařízení pro identifikaci nelegálně rychlých a výkonných elektrokol. Policejní hlídky je převážejí z místa na místo podle potřeby. Technicky se jedná o válcové stolice, které měří maximální rychlost a maximální výkon. Zařízení byla zavedena v reakci na nárůst počtu nehod s vážnými zraněními cyklistů a nejvyšší počet smrtelných nehod na kole roku 2022. Policie to uvádí do souvislostí: "Tato čísla víceméně drží krok s nárůstem elektrokol a dalších elektricky poháněných dvoukolek". Zákonný limit podpory výkonu motoru pro elektrokola a fatbike v Nizozemsku je 25 km/h a pro rychlá elektrokola typu pedelec je to 45 km/h.
15. února
MALTA: Konec sdílené mikromobility
Tažení Malťanů proti mikromobilitě na jejich ostrově bylo dokončeno. 1. března vstoupí v platnost zákon zakazující půjčování elektrických koloběžek. Již dříve bylo zakázáno půjčování elektrokol. Do dneška opustily Maltu všechny platformy, které sdílenou elektromobilitu poskytovaly: GoTo, Nextbike a Cool.
7. února
PRAHA: 3 těžce zranění za rok při haváriích elektrokoloběžek
V hlavním městě Praze bylo evidováno v roce 2023 celkem 38 nehod elektrokoloběžek. Nikdo při tom nezemřel, ale tři lidé byli těžce zraněni. Tato čísla odpovídají desetině celostátního průměru. Každý třetí havarovaný koloběžkář byl opilý. Jeden těžce zraněný byl 55letý muž, který spadl při jízdě po chodníku u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Důvodem nehody byla agresivní bezohledná jízda a 1,5 promile alkoholu v krvi. Dva těžce zranění chodci zůstali po 20letém muži, který jel po chodníku na Rašínově nábřeží. Od nehody navíc ujel.
2. ledna
Senioři se zraní dvakrát častěji na elektrokole
Senioři se zraní na elektrokole dvakrát častěji než na jízdním kole bez motoru. Policie uvádí, že 38 % nehod seniorů na elektrokolech končí úrazem, kdežto na kolech je to jen 19 %. Centrum dopravního průzkumu uvádí hlavní důvody jsou:
* Přecenění vlastních schopností
* Chybějící přilba
* Elektrokola dostanou jezdce do těžkého terénu, kam by se vlastními silami nedostali
* Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon
"Když stárneme, jsme křehčí, sil ubývá, naše reakce jsou pomalejší. U řidičů se to obvykle kompenzuje zkušeností, jenže elektrokola jsou nová, chovají se trochu jinak a zatím s nimi nikdo nemá příliš dlouhou zkušenost," Veronika Valentová z CDV. Její studie zkoumala leden až říjen minulého roku, kdy policisté řešili 328 nehod elektrokol, 3004 nehod jízdních kol, 114 nehod koloběžek a 260 nehod elektrokoloběžek. Podíl zraněných seniorů na koloběžkách je zanedbatelný. Mapa loňských kolizí elektrokol ukazuje, kde senioři nejčastěji bourají: v pohraničí se Slovenskem, v Jizerských horách a v Krušných horách u hranic s Německem.
1. ledna
Polovina prodaných bicyklů jsou elektrokola
Vloni se prodalo zhruba 130 000 elektrokol v rámci České republiky. Je to téměř polovina všech prodaných jízdních kol. Podle prodejců se po kovidové pandemii zastavil raketový růst prodejů. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že elektrokola kupují nejčastěji lidé ve věku 45 - 55 let.
ČTĚTE TAKÉ:
Diskuse
Diskuze k článku
Tak trochu k tematu
O oněch jednokolkách se vůbec píše málo podrobností a to jak v dobrém, či špatném slova smyslu, či technickém pojetí. Je to prostě trochu jiný fenomén ala baronův sluha Zutro z Tajemsví hradu v Karpatech. Těžko říci, zda je to spíše sportovní náčiní jako ona závodní kola či dopravní prostředek a dle toho i užívání. Zajímavý fenomen to bezesporu je.
- Autor Honza
- Datum a čas 28.12.2024 10:29
Tak trochu k tematu
- Autor Honza
- Datum a čas 21.10.2024 19:32
Pravidla provozu elektrokoloběžek
Můj příspěvek se ani tak netýkal článku, ale vašich odkazů viz níže...
- Autor Honza
- Datum a čas 25.7.2024 17:18
Pravidla provozu elektrokoloběžek
Možná jste špatně četl, ale policisté zcela jasně uvedli, že se v případě bouračky jednalo o motorové vozidlo kategorie Z. A to ze zákona na cyklostezku vjíždět nesmí.
Tady jsou podrobnosti o kategoricích motorových vozidel: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie_vozidel
Pravidla provozu elektrokoloběžek
Jasné. Typický českostán.Původní vcelku dobrý zákon je salámovou metodou pitván a "měněn či doplnován" zda llobisty či jinak a tak brzo budeme mít na cyklostezkách a silnicích se zákazem mot. vozidel i mopedy a malé skůtry. Najednou pro někoho 1000W nevadí. A tak stačí, že list nějaké babety má napsáno 250W ale motor umí 1kW. Takhle se možná časem dočkáme i nějakého kastovního systemu jako kdysi v Indii.
- Autor Honza
- Datum a čas 25.7.2024 14:23
Pravidla provozu elektrokoloběžek
Takhle je to v Česku:
https://www.vzdusin.cz/elektrokolobezky-a-legislativa
Takhle je to v Německu:
https://www.horydoly.cz/kolobezky/elektrokolobezky-v-nemecku-patri-jen-na-silnice.html
INU
Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon... Staré známé a neřešené. Nějaká elektronická řešení jsou k mničemu. Jasná je jediná věc a to maximální štítkový výkon elektromotoru. Ten přečipovat nelze.
APP. a jek je to konkretně s oněmi novými pravidly ohledně výkonu? Něco je o maximální váze vozidla (což asi koloběžky nepřekračují)...
- Autor Honza
- Datum a čas 3.1.2024 13:09
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Může se hodit
Nejčtenější články
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. | |
Adventur - veletrh | Litva, Vilnius | 24.-26.1. | 24.1. | |
Přeštická lokálka | Přeštice, škola Josefa Hlávky | 25.-26.1. Výstava železničních modelů | 25.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 26.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 26.1. | |
FESPO - veletrh | Švýcarsko, Curych | 30.1.-2.2. | 30.1. | |
Slovakiatour - veletrh | Bratislava, Incheba | 30.1.-1.2. | 30.1. | |
Reisemesse - veletrh | Německo, Drážďany | 31.1.-2.2. | 31.1. | |
Batmassan - veletrh | Švédsko, Göteborg | 1.-9.2. Lodě | 1.2. | |
Reisen - veletrh | Německo, Hamburg | 6.-9.2. Turismus a karavaning | 6.2. |
Diskuse
Dichaelrerce | IsmaelEvirm, 21.1.2025 8:39, 1 příspěvek |
CBD | DouglasNuh, 21.1.2025 5:51, 1 příspěvek |
Sněžka historická | Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků |
INU | Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků |
Ještě stěna v Telči | Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků |
INU | Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek |
Dotaz na přechod vrcholu | přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků |
Popradské | Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky |
Popradské | pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Závod rohaček – Memoriál ... | Horydoly , 21.1.2025 2:46 |
DECOLED | Horydoly , 9.1.2025 21:34 |
Češi začínají v lednu hub... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:53 |
termíny testovaček lyží B... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:50 |
Troja Florbal Cup | Horydoly , 8.1.2025 19:25 |
Re: Střední Čechy turistické | Horydoly , 6.1.2025 14:18 |
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |