Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Elektrický prcek Gocycle na městskou cyklistiku.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

NĚMECKO Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.

30. srpna

NĚMECKO: Staří na elektrokolech hynou častěji

Věk cyklistů a jezdců na elektrokolech v Německu velmi ovlivňuje bezpečnost a následky havárií. Uživatelé elektrokol jsou v průměru starší než nemotorizovaní cyklisté. Zraněným nebo usmrceným osobám vloni na elektrokole bylo v průměru 53 let, na jízdním kole bez motoru to bylo 42 let. V roce 2014 připadalo na 1000 nehod elektrokol 17,4 usmrcených, vloni to bylo 7,9 usmrcených. To je způsobeno klesajícím věkem obětí nehod, neboť si elektrokola kupuje stále více mladých lidí. Čísla uvedl Velobiz.

16. srpna

MELBOURNE: Zákaz sdílených elektrokoloběžek

Australské velkoměsto Melbourne zakázalo sdílené elektrokoloběžky. Testovalo je od roku 2022. Kvůli dvěma stovkám nehod se ovšem obyvatelé naštvali a starosta Nicholas Reece řekl pro BBC, že má plné zuby chování některých jezdců. "Je příliš takových, kteří jezdí po chodnících. Lidé je neparkují správně. Po městě jsou poházené jako konfety nebo odpadky, a tak hrozí, že o ně někdo zakopne." Zákaz se netýká soukromých elektrokoloběžek. Melbourne v podstatě kopíruje loňský postup Paříže

25. července

ZÁBŘEH: Příliš silná elektrokoloběžka bourala

Elektrokoloběžka narazila do osobního auta v Zábřehu. Vyšlo najevo, že nedodržení odstupu nebylo jediným porušením předpisů a že muž se silnou elektrokoloběžkou vůbec neměl vyjet, neboť má zákaz řízení. "Starší muž si v ulici Československé armády neponechal dostatečnou vzdálenost za zpomalujícím vozem odbočujícím vpravo na parkoviště k obchodnímu domu a přední částí koloběžky do něj narazil," uvedla policejní mluvčí Miluše Zajícová. Při srážce se muž zranil a byl převezen k ošetření do šumperské nemocnice. Policisté zjistili, že neměl povinnou přilbu ani ochranu zraku, navíc elektrokoloběžka s výkonem 4000 W a maximální rychlosti 80 km/h spadá do kategorie vozidel Z, k jejímuž řízení je nutné mít řidičský průkaz.

Zábřeh. Elektrokoloběžka narazila do auta.

17. února

NIZOZEMSKO: Policie měří výkon a rychlost elektrokol

Nizozemská policie zavedla do praxe 247 zařízení pro identifikaci nelegálně rychlých a výkonných elektrokol. Policejní hlídky je převážejí z místa na místo podle potřeby. Technicky se jedná o válcové stolice, které měří maximální rychlost a maximální výkon. Zařízení byla zavedena v reakci na nárůst počtu nehod s vážnými zraněními cyklistů a nejvyšší počet smrtelných nehod na kole roku 2022. Policie to uvádí do souvislostí: "Tato čísla víceméně drží krok s nárůstem elektrokol a dalších elektricky poháněných dvoukolek". Zákonný limit podpory výkonu motoru pro elektrokola a fatbike v Nizozemsku je 25 km/h a pro rychlá elektrokola typu pedelec je to 45 km/h. 

15. února

MALTA: Konec sdílené mikromobility

Tažení Malťanů proti mikromobilitě na jejich ostrově bylo dokončeno. 1. března vstoupí v platnost zákon zakazující půjčování elektrických koloběžek. Již dříve bylo zakázáno půjčování elektrokol. Do dneška opustily Maltu všechny platformy, které sdílenou elektromobilitu poskytovaly: GoTo, Nextbike a Cool.   

7. února

PRAHA: 3 těžce zranění za rok při haváriích elektrokoloběžek

V hlavním městě Praze bylo evidováno v roce 2023 celkem 38 nehod elektrokoloběžek. Nikdo při tom nezemřel, ale tři lidé byli těžce zraněni. Tato čísla odpovídají desetině celostátního průměru. Každý třetí havarovaný koloběžkář byl opilý. Jeden těžce zraněný byl 55letý muž, který spadl při jízdě po chodníku u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. Důvodem nehody byla agresivní bezohledná jízda a 1,5 promile alkoholu v krvi. Dva těžce zranění chodci zůstali po 20letém muži, který jel po chodníku na Rašínově nábřeží. Od nehody navíc ujel.

2. ledna

Senioři se zraní dvakrát častěji na elektrokole

Senioři se zraní na elektrokole dvakrát častěji než na jízdním kole bez motoru. Policie uvádí, že 38 % nehod seniorů na elektrokolech končí úrazem, kdežto na kolech je to jen 19 %. Centrum dopravního průzkumu uvádí hlavní důvody jsou:

* Přecenění vlastních schopností
* Chybějící přilba
* Elektrokola dostanou jezdce do těžkého terénu, kam by se vlastními silami nedostali 
* Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon

"Když stárneme, jsme křehčí, sil ubývá, naše reakce jsou pomalejší. U řidičů se to obvykle kompenzuje zkušeností, jenže elektrokola jsou nová, chovají se trochu jinak a zatím s nimi nikdo nemá příliš dlouhou zkušenost," Veronika Valentová z CDV. Její studie zkoumala leden až říjen minulého roku, kdy policisté řešili 328 nehod elektrokol, 3004 nehod jízdních kol, 114 nehod koloběžek a 260 nehod elektrokoloběžek. Podíl zraněných seniorů na koloběžkách je zanedbatelný. Mapa loňských kolizí elektrokol ukazuje, kde senioři nejčastěji bourají: v pohraničí se Slovenskem, v Jizerských horách a v Krušných horách u hranic s Německem.

1. ledna

Polovina prodaných bicyklů jsou elektrokola

Vloni se prodalo zhruba 130 000 elektrokol v rámci České republiky. Je to téměř polovina všech prodaných jízdních kol. Podle prodejců se po kovidové pandemii zastavil raketový růst prodejů. Centrum dopravního výzkumu uvádí, že elektrokola kupují nejčastěji lidé ve věku 45 - 55 let.

Horydoly.cz ČTĚTE TAKÉ: 

Elektrické koloběžky a elektrokola 2023

Elektrické koloběžky a elektrokola 2022

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pravidla provozu elektrokoloběžek

Můj příspěvek se ani tak netýkal článku, ale vašich odkazů viz níže...

  • Autor Honza
  • Datum a čas 25.7.2024 17:18
Reaguj
Pravidla provozu elektrokoloběžek

Možná jste špatně četl, ale policisté zcela jasně uvedli, že se v případě bouračky jednalo o motorové vozidlo kategorie Z. A to ze zákona na cyklostezku vjíždět nesmí.
Tady jsou podrobnosti o kategoricích motorových vozidel: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie_vozidel 

Reaguj
Pravidla provozu elektrokoloběžek

Jasné. Typický českostán.Původní vcelku dobrý zákon je salámovou metodou pitván a "měněn či doplnován" zda llobisty či jinak a tak brzo budeme mít na cyklostezkách a silnicích se zákazem mot. vozidel i mopedy a malé skůtry. Najednou pro někoho 1000W nevadí. A tak stačí, že list nějaké babety má napsáno 250W ale motor umí 1kW. Takhle se možná časem  dočkáme i nějakého kastovního systemu jako kdysi v Indii.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 25.7.2024 14:23
Reaguj
Reaguj
INU

Přečipování na vyšší rychlost a větší výkon...  Staré známé a neřešené. Nějaká elektronická řešení jsou k mničemu. Jasná je jediná věc a to maximální štítkový výkon elektromotoru. Ten přečipovat nelze.

APP. a jek je to konkretně  s oněmi novými pravidly ohledně výkonu? Něco je o maximální váze vozidla (což asi koloběžky nepřekračují)...

  • Autor Honza
  • Datum a čas 3.1.2024 13:09
Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklopruh na Florenci je řidičům pro smích

Cyklopruh na Florenci je řidičům pro smích

Cyklopruhy v nově rekonstruované ulici Na Florenci v Praze používají řidiči osobních aut a dodávek jako parkoviště. Státní policisté ani městští strážníci tomu příliš nebrání. 
Šumava AKTUÁLNĚ 2024

Šumava AKTUÁLNĚ 2024

PLEŠNÉ JEZERO Přinášíme zprávy a novinky ze Šumavy na česko-německo-rakouské hranici. Mohou vám pomoci, ať sem pojedete na kole, na běžkách, na lodi, nebo třeba půjdete pěšky.
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

NĚMECKO Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
7 let od skalního řícení v Bergellu: cestovní ruch stále trpí

7 let od skalního řícení v Bergellu: cestovní ruch stále trpí

Následky skalního řícení hor Cengalo a Badile roku 2017 pociťuje cestovní ruch ve švýcarském Bergellu dosud.
Kudy a jak autem na Slovensko?

Kudy a jak autem na Slovensko?

Slovensko je nejoblíbenější turistickou destinací pro Čechy, Moravany a Slezany. Komfortní cesta sem vede nočním vlakem, pohodlně lze přijet dálkovým autobusem a v některých případech je vhodné přijet autem. Dálnice jsou už

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Regionální den PID Praha, Hostivice   7.9.
100 let letiště Letňany Praha 7.9.
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 13.-18.9. 13.9.
Noc ve skanzenu Bubovice, Solvayovy lomy   14.9.
Čiernohronská železnica - konec sezony Čierny Balog Provoz 1.5.-15.9. 15.9.
Člověk v přírodě - veletrh Louny 20.-22.9. 20.9.
Kůň - veletrh Lysá nad Labem 20.-22.9. 20.9.
Podzimní rovnodennost Česko 22.9.
Tourism Expo - veletrh Japonsko, Tokio 26.-29.9. 26.9.
Tour Salon - veletrh Polsko, Poznaň 4.-6.10. Cestování 4.10.

Diskuse

Oprava příjmení Horydoly - Andrea Černá, 31.8.2024 19:23, 7 příspěvků
Oprava příjmení Michal, 31.8.2024 18:12, 7 příspěvků
jdete do Horydoly, 30.8.2024 19:20, 7 příspěvků
jdete do Andy, 30.8.2024 15:59, 7 příspěvků
Zrovna Jeruzalém.... Takž... Prkoš, 30.8.2024 11:20, 1 příspěvek
takže pozor! Piký, 29.8.2024 13:55, 7 příspěvků
Je zajímavé Honza, 29.8.2024 12:50, 7 příspěvků
Zajímavé doplnění o Švýca... Honza, 28.8.2024 20:33, 16 příspěvků
Skvělý popis cesty Kuba Turek, 27.8.2024 10:47, 3 příspěvky
Skvělý popis cesty Apuka, 27.8.2024 8:46, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Pálavské vinobraní Horydoly , 30.8.2024 14:40
Země V4 spustily společno... Horydoly Open, 30.8.2024 14:24
Běží, má panenko! Horydoly , 23.8.2024 15:50
Letní Letná Horydoly , 17.8.2024 12:06
Kozí mejdan Horydoly , 15.8.2024 1:23
Pražský veletržní areál 2025 Horydoly , 14.8.2024 22:54
Běží, má panenko! Horydoly , 13.8.2024 15:14
I zrakově postižené děti ... Horydoly , 12.8.2024 16:53