Bikeclinic Cup startuje v Praze a závodí se po celé republice
Brzdy
V dnešní době existují dva základní druhy cyklistických brzd. Jedná se o takzvané V-brzdy, které poznáme především podle gumových brzdových špalíků, a o moderní kotoučové brzdy, které se technicky i vizuálně podobají brzdám u motocyklu. Kotoučové brzdy v dnešní době vytlačují zastaralý V-systém brzd. Seřízení hydraulických kotoučových brzd není nijak technicky náročné, přesto je však jistější toto nechat na profesionálech.
Přesmykač a přehazovačka
Kolo má ve svém osazení dva důležité sluhy a pomocníky. Jsou to dva komponenty, které spolu neustále spolupracuji, jsou blízko u sebe, ale nikdy se nepotkají. Nebo by alespoň neměli. Přesmykač a přehazovačka poslouchají na slovo to, co jim jezdec v sedle přikáže. Díky jim si jezdec nakonfiguruje správný odpor v pedálech podle aktuální potřeby a charakteru terénu, ve kterém se pohybuje.
Důležité atributy pro správnou funkci přesmykače jsou kvalitní lanka, která fungují jako přenašeč informace od jezdce k zařízení, správné nastavení daných zařízení a vhodně zvolený mazací materiál. Počet převodů na přesmykači se pohybuje v rozmezí od jednoho do tří. U dětských kol se doporučuje namontování pouze jednoho převodu, a to pro snadnější obsluhu. Ostatní převody zajistí přehazovačka, která je umístěna u středu zadního kola.
Řazení
K tomu, abychom donutili přehazovačku a přesmykač k akci, potřebujeme přehazovací zařízení. Na trhu se v tuto chvíli objevují přehazovací páčky nebo otočná řadící rukojeť (Grip Shift). Grip Shift trochu připomíná rukojeť řídítek motorky. Pouhým otočením rukojeti, jako kdybychom přidávali nebo ubírali plyn, volíme vybrané stupně převodů. rukojeď zvláště u dětských kol a také u závodních speciálů do terénu pomalu vytlačuje páčky. Klasické páčky ovšem zůstávají oblíbené na turistických a rekreačních kolech.
Kliky
Klika je zásadním komponentem každého kola. Jde o prostředek, kterým za pomocí namontovaného pedálu pohání mé kolo směrem kupředu. Kliky se různí použitým materiálem i velikosti. Klika vhodná pro dětská kola jsou logicky menší. Menší ale není jejich cena. Ty se pohybuje prakticky na stejných úrovních jako cena u klik pro dospělácké kolo.
Odpružená vidlice
Odpružená vidlice je již nedílnou součástí každého horského kola. Tlumí nárazy a nerovnosti terénu, pomáhá jezdci zdolávat překážky a zlepšuje komfort jízdy. Nejlepší variantou, kterou lze zvolit je vidlice pracující na principu vzduchového tlumení nárazu. Je ale nutné se zaměřit na správné nastavení vidlice. Ta by totiž neměla pružit ani moc ani málo. Pokud se dítě opře staticky vší vahou do řídítek, měly by se do vidlice propadnout přibližně o třetinu až polovinu.
Velikost kola
Pokud chceme, aby jízda na kole byla tím pravým požitkem, a jezdec se tím pádem cítil co nejpohodlněji, je nutné zvolit ideální velikost kola. Ta se u dětských kol uvádí v palcích a jde o průměr ráfku kola. Základní rozdělení je 12, 16, 20, 24 a 26 palců.
Dvanáctipalcové kolo se nejlépe hodí pro úplné cyklistické začátečníky ve věku od dvou do čtyř let, šestnáctipalcové kolo užije cyklista ve věku mezi čtyřmi až sedmi lety, dvacetipalcové kolo je ideální pro jezdce mezi šestým a devátým rokem, čtyřiadvacítka je zase určena pro jezdce v rozpětí mezi desátým a dvanáctým rokem. Kolo o velikosti dvacet šest palců je vhodné pro cyklistu nad dvanáct let věku. Důležité je správné nastavení výšky sedla.
Jak poznat, že velikost kola není vyhovující?
Jednoduchou pomůckou je, když se jezdec vodorovně posadí na sedlo kola. Pedál protože do nejnižší polohy. Jeho noha by měla být zcela napnutá, pata chodidla zapřená do pedálu.
Šířka řídítek
Jistou důležitost má také zvolená šíře řídítek. Děti by je neměly mít příliš široká, tak aby při zatáčení jezdec dosáhl na vzdálenější konec řídítkové trubky. Standardní šířka řídítek se rovná šířce ramen.
Domácí cykloservis na Horydoly
Mytí kola
Řetěz
Přehazovačka a přesmykač
Středová osa
Pneumatika a duše
Probržděný ráfek
Jarní údržba kola
Co dělá profesionální cykloservis?
Sám sobě cyklomechanikem