Jaká elektrokola a elektrokoloběžky mohou na Šumavu?

Jaká elektrokola a elektrokoloběžky mohou na Šumavu?
Skládací elektrokolo Apache Chitto.
Autor snímku Apache Bicycles
SDÍLEJ:

Rozvoj elektromobility a tudíž i elektrokol a elektrokoloběžek je velmi překotný a začíná zásadně ovlivňovat také turistický ruch na Šumavě. Jenže ne s každým elektrokolem, či elektrokoloběžkou je možné se pohybovat po cyklostezkách nebo po účelových komunikacích Národního parku Šumava. Některá jsou totiž zákonem považována za motorová vozidla.

Jak na to

Na Alza.cz koupíte elektrické koloběžky i elektrokola.

"Elektrokola jsou skvělá v tom, že dávají možnost starším návštěvníkům nebo těm, kteří mají nějaké pohybové problémy, více objevovat krásy Šumavy, ovšem přináší to i negativa a to v podobě větší zahuštěnosti turistického ruchu na celém území Národního parku i Chráněné krajinné oblasti Šumava," říká vedoucí Informační a strážní služby Správy národního parku Šumava Adam Diviš.

Obrovský nárůst elektrocyklistů

Nárůst elektrovozidel, tedy konkrétně elektrokol a elektrokoloběžek je na Šumavě v posledních pěti letech obrovský. Jenže ne každé elektrovozidlo může jezdit po cyklostezkách nebo účelových komunikacích Národního parku Šumava, tedy po silnicích kam je motorovým vozidlům vjezd povolen pouze na základě výjimky ze zákona č. 114 o ochraně přírody a krajiny.

"Problematiku elektrokol, respektive bicyklů s pomocnými motorky, zohledňuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ne každý majitel elektrokola nebo elektrokoloběžky jej zná a stává se nám, že ho někteří uživatelé zpochybňují," vysvětluje vedoucí odboru státní správy Národního parku Šumava Jiří Dolejší a pokračuje:

"Jenže výklad zákona je jasný: za kolo, které může vjíždět na vyhrazené cyklotrasy a cyklostezky, je považováno vozidlo, k jehož pohybu vpřed je nutné vynaložení lidské síly. Současně může být kolo vybaveno pomocným elektromotorem, jenž má mimo jiné tyto parametry: do 1kW výkonu motoru a konstrukční rychlost nepřesahující rychlost 25 km/h. Stále ale platí, že k pohybu elektrokola či elektrokoloběžky je nutná lidská síla, tedy průběžné šlapání či odrážení."

Horydoly.cz Příklad elektrokoloběžky, která do národního parku nesmí: Hugo

Hugo Big One

Pokud se tedy elektrokola nebo elektrokoloběžky, které sice splňují některé technické parametry, ale dokáží jet bez nutnosti použití lidské síly, budou v terénu pohybovat na vyhrazené cyklotrase či cyklostezce, je na takové dopravní prostředky pohlíženo jako na motocykl. A to se všemi důsledky.

 

Nebezpečné situace na motorových strojích

"S tím, jak jsou elektrokola a elektrokoloběžky více dostupnější, neúměrně se zahušťuje pohyb na turistických cestách a cyklostezkách a to hlavně v těch nejvytíženějších místech Šumavy. Tím vznikají i velmi nebezpečné situace, při kterých hrozí i vážná zranění," říká Adam Diviš.

Horydoly.cz Příklad elektrokola, které do národního parku nesmí: PG-Bikes

Elektrokolo PG-Bikes.

"Velmi často vidíme na elektrokoloběžkách jezdit děti, navíc bez přileb. Jsou běžné situace, kdy na takovém vozidle jedou i tři osoby najednou. Navíc na elektrokola nezřídka sedají lidé bez jakýchkoli zkušeností s jízdou na kole a dochází tak i ke zbytečným pádům v relativně vysokých rychlostech. Také roste počet kolizních situací mezi jezdci na kolech, elektrokolech a pěšími. Prostě a jednoduše řečeno - ze společnosti se v tomto ohledu vytrácí slušnost a ohleduplnost," dodává Adam Diviš.

Kromě ochránců přírody zasáhnou také policisté

"Bohužel stále více uživatelů, především elektrokoloběžek, nereaguje na výzvu našich strážců na zastavení. Kvůli tomu dochází k dalším nebezpečným situacím, při objíždění našich zaměstnanců, či dokonce najíždění na ně. To nás vede k tomu, že budeme žádat o součinnost policii, a to i proto, že řidiči vozidel nesplňující parametry kola musejí mít k jízdě příslušné řidičské oprávnění a také povinnou výbavu," upozorňuje mluvčí Národního parku Šumava Jan Dvořák a dodává: "Žádáme všechny návštěvníky Národního parku a CHKO Šumava, aby při svých výletech dodržovali předpisy a zákony a byli ohleduplní k sobě i k přírodě."

Horydoly.cz Elektrokola na Horydoly

TEST Elektrokolo Apache GAAG II

TEST Elektrokolo Apache Chitto

TEST Elektrokolo Apache Scalp Full

TEST Elektrokolo Smart

TEST Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

TEST Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

TEST Elektrokolo PG-bikes

TEST Elektrokola jsou stále moc drahá

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Elektroskútr Power-Roller Zelos

VÝLET Koupání v pískovnách Poděbrady a Sadská

VÝLET Víkendový výlet z Bíliny do Prahy

VÝLET Na elektrokolech do Divoké Šárky

VÝLETY Na elektrokolech do Krkonoš

VÝLETY Kde se dá jezdit na elektrokole v Česku

VÝLETY Nabíjecí stanice v Beskydech

DOVOLENÁ Elektrokola se rozjela ze Salcburku do hor

DOVOLENÁ Půjčovny Český drah nabízejí elektrokola

VE MĚSTĚ Soukromý závod: elektrokolo a autobus

VE MĚSTĚ Elektrokolo nebo skládačka?

BUSINESS Český trh s elektrokoly v roce 2016

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

1kW je hoax

Ony se tam tlučou dva zákony. Jeden řeší dopravu na veřejných komunikacích (to je právě těch 250 W) a druhý technické parametry (to je u nás právě nesmyslný 1 kW). Samozřejmě v dopravě je důležitý ten první, ale mnozí lidé včetně úředníků si to pletou.

Reaguj
ještě k 1kW

jo mimochodem, dalším logickým krokem půjčoven v reakci na nařízení EU očekávám pořízení elektrických terénních čtyřkolek, kde bude vyčůraně hráno na to, že jsou primárně konstruovány k jízdě v terénu a mimo zpevněný povrch. takže očekávejme na cyklostezkách a cestách obecně zludračelé ardenaliňáky na elektrické čtyřkolce Hecht (2 kW, 40km/hod, dojezd 60 km), která na mě tuhle vyskočila z reklamy.

  • Autor lukas B.
  • Datum a čas 9.5.2019 12:23
Reaguj
1kW je hoax

mám za to, že elektrokolo je kolem dle legislativy do 250W výkonu, a 1kW je kachna jakási nepoučená, případně vyčůraná. viz podrobně https://ekolo.cz/legislativa-okolo-elektrokol

ono to má totiž jistou logiku.udává se, že průměrně trénovaný a zdatný jedinec bez specializace na bicykl dokáže několik (desítek) minut podávat výkon okolo 3W/kg hmotnosti, což je tedy pro dospělého zdatného muže okolo 80 kg právě čtvrt kilowattu, takže sedmdesátiletá tetka slabá na srdce pojede do mírného kopce zhruba stejně rychle, jako třicetiletý volejbalista, takže dopravní proud na cyklostezce bude jakžtakž vyrovnaný, a zranění při pádu z elektrokola budou téže povahy jako při pádu z bicyklu, tudíž helma a světlo a technická způsobilost vozidla stačí stejná. a takové elektrokolo pak není adrenalinová bomba, ale kompenzační pomůcka.

situace se na frekventovaných cestách poněkud vymyká, a osobně očekávám do pěti let zákaz elektrokol v národních parcích, s výjimkou držitelů průkazů tělesně postižených a důchodců nad 70 let.

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 9.5.2019 09:37
Reaguj
Celkem 3 příspěvky v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Průša vede cyklistický svaz

Průša vede cyklistický svaz

David Průša byl zvolen prezidentem Českého svazu cyklistiky. 
Cyklonovinky 2025

Cyklonovinky 2025

Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Šnobr vede Městem na kole

Šnobr vede Městem na kole

Šéfredaktorem magazínu Městem na kole se stává Martin Šnobr. Původně řadový redaktor vystřídal na vedoucí pozici Jiřího Motýla. Ten byl šéfredaktorem deset let po Vratislavu Fillerovi. 
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

POVINNÉ RUČENÍ Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce

Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce

Na Dunajskou stezku se vydaly 4 děti ve 4 vozících se 4 maminami na 4 kolech. Jely jsme z Pasova do Vídně. Tátové nás dovezli na start na okraj města, pomohli naložit do vozíků vše

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Šediváčkův long Deštné v Orlických horách. 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola 21.1.
Fitur - veletrh Španělsko, Madrid 22.-26.1. 22.1.
Adventur - veletrh Litva, Vilnius 24.-26.1. 24.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 18.-26.1. 26.1.
CMT - veletrh Německo, Stuttgart 18.-26.1. 26.1.
FESPO - veletrh Švýcarsko, Curych 30.1.-2.2. 30.1.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 30.1.-1.2. 30.1.
Reisemesse - veletrh Německo, Drážďany 31.1.-2.2. 31.1.
Batmassan - veletrh Švédsko, Göteborg 1.-9.2. Lodě 1.2.
Reisen - veletrh Německo, Hamburg 6.-9.2. Turismus a karavaning 6.2.

Diskuse

Міжнародний День Димчасто... Vikigmh, 22.1.2025 4:41, 2 příspěvky
blbost nezkušenýho lezce Lukas B., 21.1.2025 23:06, 2 příspěvky
blbost nezkušenýho lezce Piký, 21.1.2025 22:06, 2 příspěvky
INU Honza, 21.1.2025 14:02, 1 příspěvek
Sněžka historická Honza, 21.1.2025 13:51, 6 příspěvků
Sněžka historická Horydoly, 20.1.2025 15:49, 6 příspěvků
INU Honza, 20.1.2025 14:07, 6 příspěvků
Ještě stěna v Telči Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků
INU Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek
Dotaz na přechod vrcholu přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Závod rohaček – Memoriál ... Horydoly , 21.1.2025 2:46
DECOLED Horydoly , 9.1.2025 21:34
Češi začínají v lednu hub... Horydoly Open, 9.1.2025 9:53
termíny testovaček lyží B... Horydoly Open, 9.1.2025 9:50
Troja Florbal Cup Horydoly , 8.1.2025 19:25
Re: Střední Čechy turistické Horydoly , 6.1.2025 14:18
Novoroční virtuální běh p... Horydoly Open, 2.1.2025 17:12
Nesmírně zásadní text, uk... milan šupa, 27.12.2024 19:27