Elektrická skládačka Apache Chitto
Úpická značka s weltmanským názvem Apache vyrábí skládací elektrokolo Apache Chitto. Ve značkové modelové řadě zastává místo městského pracanta. Chitto je možné občas složit a převézt autem. Na každodenní dojíždění to ovšem kvůli velké váze nemá smysl. To je za necelých třicet tisíc korun velmi dobrá nabídka.
Testovali jsme skládačku - elektrokolo Apache Chitto. Protáhli jsme ji nejtvrdším pražským provozem, udělali jsme si výlet po pražských periferiích, vyzkoušeli svižnou jízdu po cyklostezkách a projeli několik parků. Zde jsme si sáhli i na hranici jízdních vlastností skládačky. Elektrokolo jsme sedlali v pěkném suchém počasí, ale nevyhnuli jsme se ani silnému dešti a mokrým ulicím.
Zkoušet, zkoušet, zkoušet!
Pokud uvažujete o nákupu, přečtěte si tento náš článek, ale pak si elektrokolo u prodejce ještě důkladně vyzkoušejte. Není to úplně levná záležitost a zároveň na elektrokole bude jezdit mnoho let. Bylo by škoda, kdyby vám úplně nesedlo.
Dobrý prodejce podle marketéra značky Apache Lukáše Bárty neprodá jediné elektrokolo, aniž by na něm nenechal zákazníka projet. "Vždyť to bude právě on, kdo kolo nakonec může pochválit nebo pohanět. Proto máme po republice na 180 poboček, kde si mohou zájemci elektrokola doslova ohmatat. Samozřejmě jim s výběrem poradí školený personál."
Pokud by vám nevyhovovalo Chitto, ale skládačka je vaše volba, od letošního roku vyrábí Apache ještě dva o něco levnější, lehčí a méně elegantní modely Tocho a Energy Nexus. Od Chitto se na první pohled odlišují designem. Trubkový rám se podobá klasickým holanďanům s nízkým nástupem a baterie se místo integrace dovnitř rámu zasouvá za rám pod sedlovou trubku.
VIDEO Elektrokolo Apache Chitto projíždí Prahou
Chitto vypadá jako obyčejné skládací kolo. Pouze masivní střední trubka, která nahrazuje rám, je placatá a ukrývá v sobě integrovanou baterii. Pokud se na ni chcete podívat, případně ji vyměnit, dostanete se k ní během skládání elektrokola. Zlomíte rám a zevnitř na vás vykouknou konektory. Dělat to ale samozřejmě nemusíte. Nabíjení je zajištěno z boku pomocí zásuvky na nabíječku, která je dodávána při nákupu kola.
Zásuvka má ještě konektor USB, který se hodí, pokud si chcete dobít mobil či jinou elektroniku, nebo připojit navigaci GPS. Nestačí vám ovšem obyčejný kabel, ale musíte si pořídit obousměrný.
Konstrukce elektrokola je dostatečně masivní, aby se nic netřáslo, neklepalo a nevrzalo. To není u skládaček úplně obvyklé. Ověřili jsme si to nejen na polních cestách, ale také na dlažbě z velkých kočičích hlav v historickém centru Prahy.
Skládat? Ano, ale ne příliš často
Co se ovšem ne zcela povedlo, je nedomyšlený prostor, ve kterém krouží nohy na pedálech. Levý kotník se bolestivě odírá o klíček, kterým se odemyká bezpečnostní zámek na zadním kole a zároveň se spouští baterie. Při tom by stačilo místo obyčejného klíče prodávat přepůlený, jehož rukojeť se dá ohnout o 90 stupňů a nepřekáží. Pravé lýtko nebo koleno zase dokáže nechtěně otevřít lehce zajištěný kloub, ve kterém se láme skládačka při skládání. Za jízdy si tak cyklista nechtěne přivodí horké chvilky.
Při skládání kromě rámu zlomíte ještě vysoký představec, sklopíte řídítka a pedály, snížíte sedlo a můžete vzít kolo do ruky jako malý balíček. Vejde se pohodlně postavené na výšku do kufru malého auta, můžete si ho vzít jako příruční zavazadlo do vlaku či autobusu, nebo ho odnesete do bytu či kanceláře a odložíte ho pod stůl. Složené Chitto je perfektně vyvážené, samo o sobě nikam nepadá a kraťoučká rámová trubka slouží ve složeném stavu jako nosič.
Zní to jako pohádka. Jedna věc ale znemožňuje elektrokolo používat jako jiné skládačky. Váží totiž 21 kilogramů. Skládání a přenášení má tedy smysl jen občas a pouze na krátkou vzdálenost. Určitě si ho nebudete brát s sebou každé ráno do autobusu nebo metra, které vás veze do práce. Dokážeme si ovšem představit, že si Apache Chitto převážíme jednou týdně na chalupu, máme ho složené na jachtě a rozkládáme ho v přístavech, vezeme si s ho s sebou v autě na dovolenou v kempu a podobně.
VIDEO Elektrokolo Apache Chitto na cyklostezce Rokytka
Jízdní vlastnosti jsou na malých dvacetipalcových kolech překvapivě dobré. Chitto je stabilní, dobře se nastupuje i sestupuje, nízké těžiště dodává jistotu i méně zkušenému cyklistovi. V rychlostech do 25 km/h mu není co vytknout. Poskytuje jistotu, pohodlí, dobře manévruje i na omezeném prostoru a zvládá nástrahy městkého provozu, jako jsou koleje, dlažba, obrubníky a rozbitý asfalt.
Dobré jízdní vlastnosti ve městě a na cyklostezce
Ve větších rychlostech, dejme tomu okolo padesátky, se cyklista již cítí poněkud nejistě. Na to Chitto není stavěné. Přední kolo pocitově plavě a řízení reaguje s citelným zpožděním. Podotýkáme ovšem, že každé elektrokolo musí podle předpisů automaticky vypnout motor právě v rychlosti 25 km/h, a zároveň Apache Chitto je zpřevodované právě na pohodlné šlapání do této rychlosti. Abyste jeli rychleji, musíte šlapat ďábelskou frekvencí. Razantní zrychlení tedy připadá v úvahu jen při jízdě na volnoběh z kopce.
Kde elektrokolo Apache Chitto vůbec nestíhá, je terén. Horko-těžko zvládne polňačky a zpevněné lesní svážnice, kde poskakuje jako kůzle na jaře. Ve strmých terénních stoupáních buď podklouzává zadní kolo, nebo se zvedá přední kolo, a bicykl zastavuje. Ve sjezdech je potřeba jet pomalu, protože lehké přední a těžké zadní kolo není dobrá kombinace pro vyvážené a přesné řízení.
VIDEO Elektrokolo Chitto na výletě od Vltavy do Tiché Šárky
Kolik ujede kilometrů, záleží hlavně na cyklistovi
Pochvalu zaslouží často opomínané součástky. Apache myslí na dennodenní ježdění, a tak je na elektrokole instalován přední bílý reflektor i zadní červené světlo, které se zapínají z řídítek. Spínač je na levou ruku spolu s ovládáním pěti úrovní přísunu elektrické energie. Čím více energie cucá vaše elektrokolo z baterie, tím jede rychleji a lépe akceleruje, ale zároveň ujede méně kilometrů.
Výrobce udává, že baterie stačí na 50 až 80 kilometrů. My jsme měli k dispozici na testování nové kolo a téměř nepoužitou baterku. Nejvíce jsme ujeli bez problémů právě těch 80 kilometrů. Projížděli jsme jen mírně kopcovitou krajinou v okolí Prahy, jeli jsme plynule a elektřinu spíše šetřili. Do kopců ovšem pro urychlení cesty se cyklistky na elektrokolo držel cyklista na obyčejném horském kole. Přesto jsme druhý den ujeli ještě dvacet kilometrů po rovině.
Dobře fungovalo také řazení pomocí rukojeti, kterou jsme ovládali 7 rychlostí na přehazovačce. Kolo je zpřevodované na pohodlnou jízdu do rychlosti 25 až 30 km/h. Rychleji bychom museli kmitat nohama jako mikimaus.
V dešti se osvědčily blatníky. Vypadají nenápadně a ne moc účinně, ale opak je pravdou. I v nejhorším dešti, kdy po vozovce tekly proudy vody, zůstávalo naše tělo i nohy v suchu. Záleželo jen na tom, jak dobře fungoval goretex v bundě a kalhotách. Na tomto kole je možné jezdit také ve speciálním cyklistickém ponču a gumových holinkách. U blatníků je potřeba čas od času kontrolovat upevnění, protože šroubky na držácích se mohou povolit.
Pochválit musíme i nosič nad zadním kolem. Je to dříč s pevnou kostrou. Nezklamal nás, nepovolil se a ani neshodil nikdy svůj náklad.
VIDEO Elektrokolo Apache Chitto projíždí park Stromovka v Praze
Elektrobike Apache Chitto
Městské skládací elektrokolo s pohonem zadního kola 8FUN s hall senzory. Baterie Samsung 374 Wh je integrovaná do rámu. Multifunkční LCD displej. USB zásuvka. Přehazovačka Shimano Tourney. Brzdy typu V-brake. LED osvětlení napojené na baterii a ovládané tlačítkem na řídítkách. Pohodlné gelové sedlo Selle Royal Look-in.
Kryt řetězu, nosič nad zadním kolem s nosností 25 kg, středový boční stojánek, plastové blatníky a zvonek.
Kola: 20"
Rám: 13,4" skládací s integrovanou baterií
Převody: 1x7 rychlostí
Hmotnost: 18,5 kg kolo + 2,5 kg baterie
Dojezd: 50-80 km
Motor: 8FUN 250 W zadní, s hall senzory
Baterie: Samsung 36V/10,4 Ah (374 Wh) Li-Ion integrovaná
Displej: LCD, multifunkční
Osvětlení: LED přední bílý reflektor a zadní červené světlo
Rozměry ve složeném stavu: 90x70x50 cm
USB: ano
Řídící jednotka: Silent (sinusový signál)
Trubky: Alloy 6061
Přední vidlice: Pevná
Přehazovačka: Shimano Tourney
Řazení: Shimano RevoShift otočná rukojeť
Měnič: Shimano TX-75
Kazeta: 14-28 zubů
Převodník: Prowheel 52 zubů
Řetěz: KMC Z51
Brzdy: V-brake
Přední náboj: Joytech 751DSE
Ráfky: Alloy, dvojstěnné
Pneumatiky: CST 1446 20x1,75
Pedály: Plastové, sklápěcí
Řídítka: Vlašťovky 580 mm
Madla: Velo VLG-1133AD2
Představec: Skládací 406 / 40 mm
Hlavové složení: integrované
Sedlovka: 27,2/ 400 mm
Sedlo: Selle Royal Look-in gelové
Orientační cena: 27 990 Kč / 1059 E
INFO: Apache elektrokola
Elektrokola na Horydoly
TEST Elektrokolo Apache Scalp Full
TEST Elektrokolo Smart
TEST Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill
TEST Elektrokola Giant Aspiro a Esprit
TEST Elektrokolo PG-bikes
TEST Elektrokola jsou stále moc drahá
VÝLET Koupání v pískovnách Poděbrady a Sadská
VÝLET Víkendový výlet z Bíliny do Prahy
VÝLET Na elektrokolech do Divoké Šárky
VÝLETY Kde se dá jezdit na elektrokole v Česku
DOVOLENÁ Elektrokola se rozjela ze Salcburku do hor
DOVOLENÁ Půjčovny Český drah nabízejí elektrokola
VE MĚSTĚ Soukromý závod: elektrokolo a autobus
VE MĚSTĚ Elektrokolo nebo skládačka?
Diskuse
Diskuze k článku
Bravo recenzentovi
Zdravím! O Vaší skládačce jsme psali psali naposledy koncem roku 2012: http://www.horydoly.cz/cykliste/test-elektrokola-agogs.html Rádi v tom budeme pokračovat.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 29.6.2016 09:56
Bravo recenzentovi
Nejdetailnější recenze elektrokolo umí Kuba Turek. Příště ale chci srovnávací test napříč kategorií, protože skládaček je na trhu víc a já chci vědět, jak si stojí proti sobě.. v dojezdu, konfortu jízdy, trasnportu, atd..
Každý rozumný dovozce / výrobce za objektivní detailní test rád něco redakci dá.. a pro nerozumné nemá cenu dělat testy.
- Autor Jakub Ditrich
- Datum a čas 29.6.2016 08:31
Praha AKTUÁLNĚ 2024
Poprvé a hned vítězně: Bike Valachy Bílá vyhrál Zeťák
Může se hodit
Nejčtenější články
Česko má prvního zlatého Ironmana! Tománek ziskem titulu mistra světa přepsal paratriatlonové dějiny
Předsedou České triatlonové asociace zůstává Bauer
Kuříková je královnou triatlonu
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Cyklotrasa podél Knovízského potoka ze Slaného do Kralup
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Czechbus - veletrh | Praha, Letňany | 19.-21.11. | 21.11. | |
CIBTM - veletrh | Barcelona | 19.-21.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Babinského bloudění - orientační závod | Bělá pod Bezdězem | MTB nebo běh | 23.11. |
Diskuse
Блокчейн сделки с недвижи... | Davidryi, 21.11.2024 12:36, 1 příspěvek |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 4 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 4 příspěvky |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 4 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 4 příspěvky |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |
Bike sraz na Vysočině 2025 | Horydoly , 29.10.2024 22:57 |
sezona výlovů | Horydoly , 26.10.2024 23:13 |