RISE (prohnutí)
Čím vyšší je prohnutí řídítek, tím se bikerovi pohodlněji sedí a jeho posez je vzpřímenější. Ve strmých sjezdech se zlepšuje pocit z jízdy a odhad stopy.
Vysoká řídítka ovšem zároveň snižují tlak na přední kolo, což je nepříjemné v rychlých zatáčkách a strmých stoupáních. Hodnota rise pro 26" kola se nejčastěji pohybuje mezi 10 a 25 mm. Takzvané highriser s více než třiceti milimetry se používají jen zřídka. 29" kole využívají především plochá řídítka (flatbar) nebo dokonce negativní rise v rozmezí -10 až +10 mm.
BACKSWEEP (zahnutí k jezdci)
Řídítka se mírně ohýbají směrem k bikerovi především kvůli ergonomickým důvodům. Čím jsou celá řídítka širší, tím více se ohýbají zápěstí a ty při dlouhém ježdění bolí. Nepříjemný zdravotní efekt částečně odstraňuje právě backsweep.
V praxi se ohnutí pohybuje mezi 6° a 9°, ale běžně se prodávají i modely s úhlem mezi 10° a 12°. Správná volba závisí nejen na ergonomických hodnotách, ale je potřeba dbát i na osobní preference a dobrý pocit z jízdy.
UPSWEEP (zahnutí nahoru)
Důvod, proč se ohýbají řídítka trochu nahoru, je podobný jako u rise. Zvýší se úchop, biker sedí více vzpřímeně a tím pádem pohodlněji. Obvyklý úhel upsweep je 5°. Ne všichni výrobci upsweep uznávají a zároveň mnohé modely řídítek mají stoupající křivku aspoň v koncové části. Kdo si hraje s nastavením řídítek, musí počítat s tím, že když při montáři otáčí řídítka s backsweep, získá automaticky upsweep a zároveň snižuje backsweep.
DÉLKA PŘEDSTAVCE
Delší představec = větší tlak na přední kolo. To je rovnice, která pomáhá především v prudkých sjezdech. Na druhou stranu trpí kvůli nataženému trupu a pažím celé tělo. Závodní a klasické biky pro volné ježdění využívají délky představců 75 až 100 mm. Pro all-mountain je nejběžnější délka mezi 60 a 80 mm. Míra pro enduro je 45 až 75 mm.
ÚHEL PŘEDSTAVCE
Velmi strmé úhly až do 30 stupňů zajišťují pohodlné sezení a vysoké držení těla. Malý úhel snižuje výšku řídítek, což umožňuje větší tlak na přední kolo. Pro biky 29” se nastavují dokonce negativní úhly. Nejčastěji se úhly na devětadvacítkách pohybují v rozmezí + 6 až -6 °.
ŠÍŘKA ŘÍDÍTEK
V posledních letech směřuje trend ke stále širším řídítkům. Důvod je jednoduchý: Velká páka umožňuje lepší kontrolu biku především v rychlých a technických sjezdech a zvyšuje tedy bezpečnost. Nevýhody spočívají ve vyšší hmotnosti a nebezpečí uvíznutí v úzkých místech mezi stromy nebo kameny.
Správná šířka je také závislá na tělesných proporcích cyklisty. Největší roli hraje šířka ramen a délka paží. Dnešní standardy: 670 - 700 mm pro závodníky, 680 - 740 mm pro terénní cykloturistiku a all-mountain a 720 - 780 mm pro enduro jezdce.
Kokpit: tipy na montáž a egonomické triky
Úhel zápěstí: Silně ohnuté zápěstí může způsobit bolest a případně snižuje cit v rukou. Zvolte šířku řídítek, sweep a posez tak, aby vaše předloktí zůstávalo přibližně v pravém úhlu k řídítkům.
Otáčení okolo osy: Vytištěné značky na řídítkách pomohou nastavit úplně přesně backsweep a upsweep. Pohyb okolo osy je důležitým parametrem.
Montážní pasta: Upínací síly v procesu montáže mohou poškodit drahá řídítka nebo představec. V ohrožení jsou především kompozitní materiály. Montážní pasta zvyšuje tření a umožňuje tedy síly zmenšit.
Momentový klíč: Pokud nechcete překročit předepsaný maximální kroutící moment, měli byste použít momentového klíče. Přesné informace najdete v návodech nebo uživatelských příručkách.
Objímky: Buďte opatrní při montáži. Utahujte je rovnoměrně a v celé ploše. V opačném případě by upínací síly mohly vest k poškození řídítek nebo představce.
Zkraťte řídítka: Než začnete řezat, měli byste důkladně vyzkoušet užší pozici ramen. Kromě toho musíte posunout k na řídítkách směrem k hlavovému složení brzdové a řadicí páky, případně všechno další, co ovládáte z kokpitu (GPS, pružení, sedlovka…).
Domácí cykloservis na Horydoly
Mytí kola
Řetěz
Přehazovačka a přesmykač - seřízení
Přehazovačka a přesmykač
Středová osa
Pneumatika a duše
Probržděný ráfek
Řídítka
Jarní údržba kola
Příprava dětského kola na sezonu
Co dělá profesionální cykloservis?
Sám sobě cyklomechanikem