Pořídit si elektrokolo není out
O elektrokolech, které usnadňují šlapání, jste určitě slyšeli. Boom těchto kol s pomocným elektrickým pohonem panuje ve světě už několik let. Proč jsou elektrokola tolik oblíbená?
Jak vybrat?
Radí Lukáš Bárta, zástupce české značky elektrokol Apache: Při výběru elektrokola si nejdříve zodpovězte základní otázky:
1) Za jakým účelem si elektrokolo pořizuju? Jako dopravní prostředek pro cesty do práce nebo pro cyklistické výlety s rodinou a přáteli?
2) Kde budete jezdit na elektrokole? Po rovinách nebo v kopcovitém terénu?
3) Jak často a jak daleko budete na elektrokole jezdit? Stačí vám baterie s menší kapacitou pro dojezd 30 km, nebo budete absolvovat dlouhé výlety?
4) Potřebujete elektrokolo se zvláštními vlastnostmi? Například skládací elektrokolo, které se vejde do kufru osobního automobilu, nebo elektrokolo s rámem umožňující nízký nástup vhodný do města nebo pro lidi s pohybovým omezením.
5) Kolik peněz chcete do elektrokola investovat. Zda se spokojíte se základním vybavením, nebo si dopřejete větší pohodlí a kvalitu.
Zeptali jsme se jezdců všech věkových kategorií a zaměření, co je vedlo k pořízení vlastního elektrokola.
Nastartujte metabolismus cestou do práce!
Muž za počítačem Petr (35 let, programátor) má rád jízdu na kole. Do práce však jezdí autem, protože by se během těch 10 km, které překonává, vždycky zapotil a to by při obchodních schůzkách nebyla zrovna dobrá vizitka. Jeho zaměstnavatel o sprše na pracovišti nikdy nepřemýšlel, a tak každý den jezdí vozem, což ho však vůbec netěší. Téměř pravidelně stojí v dopravní zácpě a proklíná ostatní řidiče, kteří se snaží jakoukoliv myškou přelstít pravidla provozu.
Když se poprvé dočetl o elektrokole, hned mu bleskla hlavou myšlenka o pohodové cestě do práce bez námahy. Neváhal a elektrokolo pořídil. Nyní každý den jezdí na kole, pokud neprší, nezpotí se a navíc kolony aut vždycky bez problému předjede. S kolem se totiž vejde všude a navíc je v práci za 30 minut, protažený a nezpocený. Organismus má nastartovaný, takže se celý den cítí lépe, protože už pro své tělo něco málo udělal.
Ekonomicky i ekologicky
Jízda na elektrokole je v první řadě šetrná k životnímu prostředí. Ze statistického hlediska je 60 % všech cest autem kratších než 7,5 km. Elektrokola jsou ideální právě pro tyto krátké jízdy, protože spotřebují daleko méně energie než mopedy nebo auta. To má za následek méně výfukových plynů a hluku. Také dopravní zácpy a problémy s parkováním se rozplývají jako na obláčku čistého vzduchu.
Po úrazu se neomezujte a rehabilitujte
Alena je aktivní maminka (40 let, 3 děti, na mateřské), která se řadí do party vášnivých bikerek. Odjakživa s partou kamarádek vyráží týden co víkend na dlouhé cyklotúry, které se po narození dětí změnily na kratší příjemné výlety do okolí. Sem tam však holky vezmou kolo a dají si pořádně do těla.
Před rokem však oblíbené cyklotoulky Aleně skončily, jelikož musela absolvovat těžkou operaci kolene. Pohyb na kole jako rehabilitační proces jí nebyl doktory odepřen, ale přeci jen se operovaná místa nesměla tolik namáhat a Alena se musela držet zpátky. Když v rodině viděli, jak Aleně výjezdy chybí, rozhodli se jí pořídit elektokolo. Alena se po malých krůčcích zase dostala do kondice a nyní stačí ostatním do kopců a nikdo na ní už nemusí čekat. Na společné túry prostě vyráží s elektrokolem a ještě neprohrála žádnou vrcholovou prémii.
Zhubněte zdravě
Viktorie se celý život potýká s váhou (28 let, prodavačka). Není obézní, ale stále má pocit, že jí přebývají nějaká kila. Pohyb jí nevadí, ale nemá ráda přeplněné posilovny, přísné diety a tvrdé cvičební plány. Má ráda přírodu a klid. Její přítel Tomáš už to nevydržel a na její stesky jí pořídil elektrokolo. Jízda na kole s elektropohonem Viktorii nadchla, protože se u ní prý moc nezadýchává. Navíc díky aktivitě v nízké tepové frekvenci hubne jedna radost. Ačkoliv šlo hubnutí pomaleji, nyní jí váha nekolísá a nestoupá prudce nahoru jen proto, že přestala dodržovat striktní dietní pravidla.
Na elektrokole jezdí pravidelně 2-3x do týdne kolem 30 km a cítí se konečně fit. Navíc má příjemného koníčka, který začíná bavit i jejího přítele, jež si díky sedavé práci v kanceláři cení pohyb.
Ve stáří jako když najdete
Václav, ředitel stavební společnosti (56 let), kdysi býval v obrovské formě. Za mlada velmi aktivně sportoval, jezdíval s přáteli na cyklistické amatérské závody a každou volnou chvilku strávil v sedle silničního kola. Pak přišla práce, rozjel vlastní podnik a na vyjížďky nebyl čas ani nálada. Po šedesátce však zjistil, že mu v životě něco chybí a že by se měl víc zaměřit sám na sebe. Protože už na tom nebyl fyzicky tak jako ve dvaceti, rozhodl se pro elektrokolo.
A nelituje. Elektrokolo mu se svým elektropohonem šetří síly, když stoupá do nekonečných kopců a nezpůsobuje mu takovou fyzickou námahu jako kolo bez pohonu. Po vyjížďkách se cítí vysportovaný a konečně si užívá volný čas, tak jako ho léta zanedbával. Fyzička se také zlepšuje, i když po malých krůčcích, a proto se cítí mezi ostatními sebejistě. Tvrdí, že mu elektrokolo tak trochu změnilo život.
Co to je elektrokolo?
Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o motor a baterii, které vypomáhají při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, motor vám pouze pomáhá. Maximální rychlost elektrokola je 25 km/h s asistencí motoru. Při dosažení této rychlosti se motor vypne a vy šlapete dál jako na normálním kole. Když dojde baterie, nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole šlapat jako na normálním jízdním kole. Elektrokolo je pouze těžší
Jaký jste typ cyklisty?
MTB biker: Jezdíte rádi v náročnějším terénu, máte rádi lesní cesty, ale občas zajedete i na asfalt do města. Cyklistika se stala vaším životním stylem. Pokud máte volnou chvilku, vyrážíte najet aspoň pár kilometrů někam do přírody. V nabídce naleznete kola trekingová i horská s velikostmi kol 26“, 27,5“ a 29“. Jsou většinou vybavena trojpřevodníkem a přehazovačkou, všechny modely mají odpruženou vidlici, některé pak kotoučové brzdy.
City jezdec: Dáváte odjakživa přednost spíše jízdě po zpevněných komunikacích, ale někdy si troufnete i do lehčího terénu, jako jsou lesní a polní cesty nebo cyklostezky. Kola z kategorie City jsou vybavena jednopřevodníkem a vícerychlostním nábojem nebo přehazovačkou. Všechny modely jsou osazené odrazkami, osvětlením, blatníky a nosičem. Některé modely mají rám s nízkým nástupem určený pro lidi s pohybovým omezením. Na výběr máte mezi dámskými a pánskými verzemi s velikostmi kol 26“ nebo 28“.
Folding biker: Skládací elektrokolo je vhodné pro ty, kteří ho chtějí převážet v autě, hromadnou dopravou nebo výtahem a ideální jsou také do karavanu nebo na loď. Složené elektrokolo je velice skladné i v bytě. Tato elektrokola mají velikost kol 20. Jezdit na něm můžete ve městě i v lehkém terénu.
Elektrokola na HORYDOLY
7 bodů pro akumulátor elektrokola
Elektrokola nejsou podle Švýcarů výhodná
Elektrokola jsou podle Němců pořád moc drahá
TESTY: Smart - Agogs Silver Go a Uphill - Giant Aspiro a Esprit - PG Bikes
VÝLETY: Objevujte Česko - Poděbrady a Sadská - České středohoří
DOPRAVA: Elektrokolo x autobus - Elektrokolo x skládačka - Na horách
Diskuse
Diskuze k článku
vlastní názor
Pokud koupíte elektrokolo nikdo Vás nenutí na něm lítat jako blázen. Stejně můžete koupit auto a nejezdit podle předpisů a tak ohrozíte okolí i sebe. To samé platí i pro elektrokolo. Všude se chce ohleduplnost a normální klasický funkční mozek a všehno bude oukej. Výhodou od obyčejného kola je právě ten motor, který můžete použít nebo nepoužít, ale stejně je lepší s ním, než bez něj.
Pro ty které se váhají, tak rozhodně doporučují toto http://disbike.cz/trekingova-elektrokola/ecobike-livigno Mám osobní zkušenosti a mám z toho pouze kladné pocity. Jenom bych doporučoval předem dokoupít silnější baterii.
má to vůbec cenu?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 8.12.2016 12:15
má to vůbec cenu?
- Autor Martin
- Datum a čas 8.12.2016 11:01
elektrokola bohužel nejsou tam kde by mohly být
Místo baterie by bylo jiné úložiště energie, které je dnes také dostupné i když dražší, ale efektivnější....
Nic než souhlas. A ono ovšem při velkoseriovost lte i ceny stáhnout na ty dnešní. Příkladem mohou být třeba televizory s vývojem spotřeby a seriovosti a s tím souvisejícím technickým výzkumem.....
- Autor Honza
- Datum a čas 14.9.2015 10:07
pomocný pohon???
Nic proti elektrokolům. Ovšem opři stávající konstrukci a mentalitě (hlavně českejch lidí a "etnik") považuji konstrukci za nedostatečnou, hlavně z pohledu nákladů a bezpečí proti krádeži. Kdysi známá mororová kola (tedy s pomocným motorkem) jej měla lehce odnímací., jako tašku. A pokud tohle nebude platit u elektrokol, (jelikož mentalita se asi tak rychle nezmění),tak mnozí spláčí nad prázdným rámem bez pohonu.....
- Autor Honza
- Datum a čas 14.9.2015 10:02
elektrokola bohužel nejsou tam kde by mohly být
Celý koncept dnešního elektrokola lze vylepšit. Dalo by se např. šlapat i z kopců a do zatáček, což dnešní kola neumí. Baterie by tak mohla mít poloviční kapacitu a daleko větší výdrž. Místo baterie by bylo jiné úložiště energie, které je dnes také dostupné i když dražší, ale efektivnější. Mimo jiné by to šetřilo životnost baterie. Myslím, že z drobnými úpravami už by na trhu všechno k mání na výrobu takového kola bylo. Dokonce by nebylo třeba ani rezervního zdroje, kdyby baterie docházela dalo by se pomocí lehkého šlapání dojet k nejbližší občerstvovací stanici. Rychlost by však závisela od výkonu osoby. Kolo by bylo vhodné i pro sportovce. Ti by mohli mít baterii uplně minimální nebo by si vystačili s alternativním zdrojem, který je dnes dostupný.
Za rok se nic nezměnilo
Uplynul rok, kdy ve Švýcarsku byla udělána expertiza týkající se elektrokol a švýcarští experti i dnes nadále tvrdí, že elektrokolo není zatím výhodnou variantou pohybu po zeměkouli. Pořizovací cena je vysoká a opravy náročné. Nejslabším článkem systému je akumulátor, který je drahý, rychle stárne a ekologicky se ho zbavit představuje problém. Oproti normálnímu kolu je četnost těžších úrazů na elektrokole dokazatelně vyšší. Důvodem asi bude také fakt, že elektrokola si často kupují lidé v pokročilém věku a na ovládání elektrokola mnohdy nestačí. Elektrokolo dosáhne ve městě celkem vysokou rychlost, která je problémem na křižovatkách, před světly a v ostrých zatáčkách. Proto také od počátku tohoto roku elektrokolo na příklad do vnitřního města švýcarské Bazileje nesmí a když někoho policie přistihne na jedné ze třech oficiálních velotras jdoucích městem tak dostane pokutu.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 4.10.2014 15:56
UCI Pump Track World Championships: With 10G to the rainbow jersey
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Může se hodit
Nejčtenější články
Tománka čeká obhajoba výsadního postavení v ironmanském světě. Jsem připravený ponechat si oba mistrovské tituly!
UCI Track Champions League vrcholí! O celkových vítězích se rozhodne v Londýně
Brdská hřebenovka
Potřebujete místo pro sportovní vybavení? Self storage je řešení na zimu i na léto
4 potoky na pražském severu: kolo nebo koloběžka?
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. |
Diskuse
FobertProft | Earnesthaide, 22.12.2024 15:55, 8 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronatio, 22.12.2024 13:44, 2 příspěvky |
Что реально происходит в ... | Veronawlm, 22.12.2024 13:39, 1 příspěvek |
резюме девушки на работу | Thomastains, 22.12.2024 13:15, 14 příspěvků |
Juke-joint into the count... | GregoryFus, 22.12.2024 13:10, 1 příspěvek |
INU | Honza, 22.12.2024 10:16, 3 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
INU | Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 3 příspěvky |
INU | Honza, 20.12.2024 13:44, 3 příspěvky |
Nejenom 90´s | PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |