Pořídit si elektrokolo není out

Pořídit si elektrokolo není out
Na elektrokole do zámku v Kounicích.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

O elektrokolech, které usnadňují šlapání, jste určitě slyšeli. Boom těchto kol s pomocným elektrickým pohonem panuje ve světě už několik let. Proč jsou elektrokola tolik oblíbená?

Pořídit si elektrokolo není out
Městské elektrokolo Apache je na ulici jako doma.
Autor snímku Hanka Topolovová
Jak na to

Jak vybrat?

Radí Lukáš Bárta, zástupce české značky elektrokol Apache: Při výběru elektrokola si nejdříve zodpovězte základní otázky:

1) Za jakým účelem si elektrokolo pořizuju? Jako dopravní prostředek pro cesty do práce nebo pro cyklistické výlety s rodinou a přáteli?
2) Kde budete jezdit na elektrokole? Po rovinách nebo v kopcovitém terénu?
3) Jak často a jak daleko budete na elektrokole jezdit? Stačí vám baterie s menší kapacitou pro dojezd 30 km, nebo budete absolvovat dlouhé výlety?
4) Potřebujete elektrokolo se zvláštními vlastnostmi? Například skládací elektrokolo, které se vejde do kufru osobního automobilu, nebo elektrokolo s rámem umožňující nízký nástup vhodný do města nebo pro lidi s pohybovým omezením.
5) Kolik peněz chcete do elektrokola investovat. Zda se spokojíte se základním vybavením, nebo si dopřejete větší pohodlí a kvalitu.

Zeptali jsme se jezdců všech věkových kategorií a zaměření, co je vedlo k pořízení vlastního elektrokola.

Nastartujte metabolismus cestou do práce!

Muž za počítačem Petr (35 let, programátor) má rád jízdu na kole. Do práce však jezdí autem, protože by se během těch 10 km, které překonává, vždycky zapotil a to by při obchodních schůzkách nebyla zrovna dobrá vizitka. Jeho zaměstnavatel o sprše na pracovišti nikdy nepřemýšlel, a tak každý den jezdí vozem, což ho však vůbec netěší. Téměř pravidelně stojí v dopravní zácpě a proklíná ostatní řidiče, kteří se snaží jakoukoliv myškou přelstít pravidla provozu.

Když se poprvé dočetl o elektrokole, hned mu bleskla hlavou myšlenka o pohodové cestě do práce bez námahy. Neváhal a elektrokolo pořídil. Nyní každý den jezdí na kole, pokud neprší, nezpotí se a navíc kolony aut vždycky bez problému předjede. S kolem se totiž vejde všude a navíc je v práci za 30 minut, protažený a nezpocený. Organismus má nastartovaný, takže se celý den cítí lépe, protože už pro své tělo něco málo udělal.

Ekonomicky i ekologicky

Jízda na elektrokole je v první řadě šetrná k životnímu prostředí. Ze statistického hlediska je 60 % všech cest autem kratších než 7,5 km. Elektrokola jsou ideální právě pro tyto krátké jízdy, protože spotřebují daleko méně energie než mopedy nebo auta. To má za následek méně výfukových plynů a hluku. Také dopravní zácpy a problémy s parkováním se rozplývají jako na obláčku čistého vzduchu.

Po úrazu se neomezujte a rehabilitujte

Alena je aktivní maminka (40 let, 3 děti, na mateřské), která se řadí do party vášnivých bikerek. Odjakživa s partou kamarádek vyráží týden co víkend na dlouhé cyklotúry, které se po narození dětí změnily na kratší příjemné výlety do okolí. Sem tam však holky vezmou kolo a dají si pořádně do těla.

Před rokem však oblíbené cyklotoulky Aleně skončily, jelikož musela absolvovat těžkou operaci kolene. Pohyb na kole jako rehabilitační proces jí nebyl doktory odepřen, ale přeci jen se operovaná místa nesměla tolik namáhat a Alena se musela držet zpátky. Když v rodině viděli, jak Aleně výjezdy chybí, rozhodli se jí pořídit elektokolo. Alena se po malých krůčcích zase dostala do kondice a nyní stačí ostatním do kopců a nikdo na ní už nemusí čekat. Na společné túry prostě vyráží s elektrokolem a ještě neprohrála žádnou vrcholovou prémii.

Zhubněte zdravě

Viktorie se celý život potýká s váhou (28 let, prodavačka). Není obézní, ale stále má pocit, že jí přebývají nějaká kila. Pohyb jí nevadí, ale nemá ráda přeplněné posilovny, přísné diety a tvrdé cvičební plány. Má ráda přírodu a klid. Její přítel Tomáš už to nevydržel a na její stesky jí pořídil elektrokolo. Jízda na kole s elektropohonem Viktorii nadchla, protože se u ní prý moc nezadýchává. Navíc díky aktivitě v nízké tepové frekvenci hubne jedna radost. Ačkoliv šlo hubnutí pomaleji, nyní jí váha nekolísá a nestoupá prudce nahoru jen proto, že přestala dodržovat striktní dietní pravidla.

Na elektrokole jezdí pravidelně 2-3x do týdne kolem 30 km a cítí se konečně fit. Navíc má příjemného koníčka, který začíná bavit i jejího přítele, jež si díky sedavé práci v kanceláři cení pohyb.

Půjčovna elektrokol.

Ve stáří jako když najdete

Václav, ředitel stavební společnosti (56 let), kdysi býval v obrovské formě. Za mlada velmi aktivně sportoval, jezdíval s přáteli na cyklistické amatérské závody a každou volnou chvilku strávil v sedle silničního kola. Pak přišla práce, rozjel vlastní podnik a na vyjížďky nebyl čas ani nálada. Po šedesátce však zjistil, že mu v životě něco chybí a že by se měl víc zaměřit sám na sebe. Protože už na tom nebyl fyzicky tak jako ve dvaceti, rozhodl se pro elektrokolo.

A nelituje. Elektrokolo mu se svým elektropohonem šetří síly, když stoupá do nekonečných kopců a nezpůsobuje mu takovou fyzickou námahu jako kolo bez pohonu. Po vyjížďkách se cítí vysportovaný a konečně si užívá volný čas, tak jako ho léta zanedbával. Fyzička se také zlepšuje, i když po malých krůčcích, a proto se cítí mezi ostatními sebejistě. Tvrdí, že mu elektrokolo tak trochu změnilo život.

Do terénu s elektřinou v každém věku.

Co to je elektrokolo?

Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o motor a baterii, které vypomáhají při jízdě. Funkce motoru je aktivována šlapáním, které je snímáno speciálním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, motor vám pouze pomáhá. Maximální rychlost elektrokola je 25 km/h s asistencí motoru. Při dosažení této rychlosti se motor vypne a vy šlapete dál jako na normálním kole. Když dojde baterie, nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole šlapat jako na normálním jízdním kole. Elektrokolo je pouze těžší

Jaký jste typ cyklisty?

MTB biker: Jezdíte rádi v náročnějším terénu, máte rádi lesní cesty, ale občas zajedete i na asfalt do města. Cyklistika se stala vaším životním stylem. Pokud máte volnou chvilku, vyrážíte najet aspoň pár kilometrů někam do přírody. V nabídce naleznete kola trekingová i horská s velikostmi kol 26“, 27,5“ a 29“. Jsou většinou vybavena trojpřevodníkem a přehazovačkou, všechny modely mají odpruženou vidlici, některé pak kotoučové brzdy.

Elektrokolo Apache Everest.

City jezdec: Dáváte odjakživa přednost spíše jízdě po zpevněných komunikacích, ale někdy si troufnete i do lehčího terénu, jako jsou lesní a polní cesty nebo cyklostezky. Kola z kategorie City jsou vybavena jednopřevodníkem a vícerychlostním nábojem nebo přehazovačkou. Všechny modely jsou osazené odrazkami, osvětlením, blatníky a nosičem. Některé modely mají rám s nízkým nástupem určený pro lidi s pohybovým omezením. Na výběr máte mezi dámskými a pánskými verzemi s velikostmi kol 26“ nebo 28“.

Elektrokolo Giant Twist Esprit Power.

Folding biker: Skládací elektrokolo je vhodné pro ty, kteří ho chtějí převážet v autě, hromadnou dopravou nebo výtahem a ideální jsou také do karavanu nebo na loď. Složené elektrokolo je velice skladné i v bytě. Tato elektrokola mají velikost kol 20. Jezdit na něm můžete ve městě i v lehkém terénu.

Skládačka Tern Node D8.

Horydoly.czElektrokola na HORYDOLY

7 bodů pro akumulátor elektrokola

Elektrokola nejsou podle Švýcarů výhodná

Elektrokola jsou podle Němců pořád moc drahá

TESTY: Smart - Agogs Silver Go a Uphill - Giant Aspiro a Esprit - PG Bikes

VÝLETY: Objevujte Česko - Poděbrady a Sadská - České středohoří

DOPRAVA:  Elektrokolo x autobus - Elektrokolo x skládačka - Na horách

KNIHA: Elektrokola, nová dimenze cyklistiky

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

vlastní názor

Pokud koupíte elektrokolo nikdo Vás nenutí na něm lítat jako blázen. Stejně můžete koupit auto a nejezdit podle předpisů a tak ohrozíte okolí i sebe. To samé platí i pro elektrokolo. Všude se chce ohleduplnost a normální klasický funkční mozek a všehno bude oukej. Výhodou od obyčejného kola je právě ten motor, který můžete použít nebo nepoužít, ale stejně je lepší s ním, než bez něj.

Pro ty které se váhají, tak rozhodně doporučují toto http://disbike.cz/trekingova-elektrokola/ecobike-livigno Mám osobní zkušenosti a mám z toho pouze kladné pocity. Jenom bych doporučoval předem dokoupít silnější baterii.

  • Autor Ondra
  • Datum a čas 13.3.2017 22:53
Reaguj
má to vůbec cenu?
Za třicet tisíc korun je dnes k mání solidní cestovní nebo městské kolo. Pokud nechcete známou značku, celoodpružený rám nebo nějaké jiné vychytávky, koupíte za tu cenu velmi dobré kolo na "pracovní" ježdění po silnicích a cyklostezkách s kompletní výbavou (blatníky, osvětlení, kryt řetězu, integrovaný zámek...). Baterky dnes vydrží nějakých 100 km jízdy na střední či lehčí stupeň. Pokud máte neustále zapnutý maximální stupeň dopomoci a ještě k tomu jezdíte nahoru-dolů, tak se dojezd může snížit třeba jen na 30-50 km. Pro inspiraci: Zde je přehled našich redakčních testů elektrokol - http://www.horydoly.cz/test/elektrokolo-apache-gaagii-lady.html
Reaguj
má to vůbec cenu?
Já uvažuji o pořízení elektrokola na dojíždění do práce (auto ok, ale problém s parkováním), v cenové relaci do 30K Kč, něco jako https://www.cyklovybava.cz/elektrokolo-spirit-city2-26-bila-tree-250w-36v-13ah:18155/. Jak je to s výdrží baterie u elektrokol v takové cenové relaci? Děkuji:)
  • Autor Martin
  • Datum a čas 8.12.2016 11:01
Reaguj
elektrokola bohužel nejsou tam kde by mohly být

Místo baterie by bylo jiné úložiště energie, které je dnes také dostupné i když dražší, ale efektivnější....

Nic než souhlas. A ono ovšem při velkoseriovost lte i ceny stáhnout na ty dnešní. Příkladem mohou být třeba televizory s vývojem spotřeby a seriovosti a s tím souvisejícím technickým výzkumem.....

  • Autor Honza
  • Datum a čas 14.9.2015 10:07
Reaguj
pomocný pohon???

Nic proti elektrokolům. Ovšem opři stávající konstrukci a mentalitě  (hlavně českejch lidí a "etnik") považuji konstrukci za nedostatečnou, hlavně z pohledu nákladů a bezpečí proti krádeži. Kdysi známá mororová kola (tedy s pomocným motorkem) jej měla lehce odnímací., jako tašku. A pokud tohle nebude platit u elektrokol, (jelikož mentalita se asi tak rychle nezmění),tak mnozí spláčí nad prázdným rámem bez pohonu.....

  • Autor Honza
  • Datum a čas 14.9.2015 10:02
Reaguj
elektrokola bohužel nejsou tam kde by mohly být

Celý koncept dnešního elektrokola lze vylepšit. Dalo by se např. šlapat i z kopců a do zatáček, což dnešní kola neumí.  Baterie by tak mohla mít poloviční kapacitu a daleko větší výdrž. Místo baterie by bylo jiné úložiště energie, které je dnes také dostupné i když dražší, ale efektivnější. Mimo jiné by to šetřilo životnost baterie. Myslím, že z drobnými úpravami už by na trhu všechno k mání na výrobu takového kola bylo. Dokonce by nebylo třeba ani rezervního zdroje, kdyby baterie docházela dalo by se pomocí lehkého šlapání dojet k nejbližší občerstvovací stanici. Rychlost by však závisela od výkonu osoby. Kolo by bylo vhodné i pro sportovce. Ti by mohli mít baterii uplně minimální nebo by si vystačili s alternativním zdrojem, který je dnes dostupný.

 

 

 

  • Autor Mira
  • Datum a čas 14.10.2014 09:43
Reaguj
Za rok se nic nezměnilo

Like

Reaguj
Za rok se nic nezměnilo

Uplynul rok, kdy ve Švýcarsku byla udělána expertiza týkající se elektrokol a švýcarští experti i dnes nadále tvrdí, že elektrokolo není zatím výhodnou variantou pohybu po zeměkouli. Pořizovací cena je vysoká a opravy náročné. Nejslabším článkem systému je akumulátor, který je drahý, rychle stárne a ekologicky se ho zbavit představuje problém. Oproti normálnímu kolu je četnost těžších úrazů na elektrokole dokazatelně vyšší. Důvodem asi bude také fakt, že elektrokola si často kupují lidé v pokročilém věku a na ovládání elektrokola mnohdy nestačí. Elektrokolo dosáhne ve městě celkem vysokou rychlost, která je problémem na křižovatkách, před světly a v ostrých zatáčkách. Proto také od počátku tohoto roku elektrokolo na příklad do vnitřního města švýcarské Bazileje nesmí  a když někoho policie přistihne na jedné ze třech oficiálních velotras jdoucích městem tak dostane pokutu.

Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

OLOMOUC Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Praha AKTUÁLNĚ 2024

Poprvé a hned vítězně: Bike Valachy Bílá vyhrál Zeťák

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Česko má prvního zlatého Ironmana! Tománek ziskem titulu mistra světa přepsal paratriatlonové dějiny

Česko má prvního zlatého Ironmana! Tománek ziskem titulu mistra světa přepsal paratriatlonové dějiny

Česko má svého historicky prvního mistra světa v klasickém Ironmanu. Stal se jím paratriatlonista Jan Tománek, který ovládl Ironman World Championship Kona na Havaji. Sedmatřicetiletý český reprezentant opanoval nejtěžší triatlonový závod
Předsedou České triatlonové asociace zůstává Bauer

Předsedou České triatlonové asociace zůstává Bauer

Valná hromada České triatlonové asociace rozhodla o novém složení vedení asociace. Za předsedu byl znovu zvolen Antonín Bauer.
Kuříková je královnou triatlonu

Kuříková je královnou triatlonu

Českému triatlonu vládnou ženy. V tradiční anketě Král triatlonu, která oceňuje nejlepší sportovce sezony, zvítězila olympionička Petra Kuříková, druhé místo obsadila Tereza Zimovjanová a třetí Aneta Grabmüller.
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

Elektrokoloběžky a elektrokola 2024

DECATHLON Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
Cyklotrasa podél Knovízského potoka ze Slaného do Kralup

Cyklotrasa podél Knovízského potoka ze Slaného do Kralup

FOOTBIKE GUIDE Dvacet kilometrů po cyklostezkách a vedlejších silnicích, většinou mírně s kopce nebo po rovině. Podzimní přírodou. To je sen každého koloběžkáře. Svezli jsme se podél Knovízského potoka ze Slaného do

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 20.-24.11. 20.11.
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh Polsko, Varšava 21.-23.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Chvalkovice na Hané 21.-23.11. 21.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm, kino 21.-24.11. 21.11.
Life - veletrh Brno, Výstaviště 22.-24.11. 22.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 22.-23.11. 22.11.
Mezinárodní festival alpinismu Praha, International 22.-24.11. 22.11.
Babinského bloudění - orientační závod Bělá pod Bezdězem MTB nebo běh 23.11.
Kolem světa Praha, Clarion 23.-24.11. Cestovatelský festival 23.11.
Krampus show Praha, Holešovice 24.11.

Diskuse

když hoří pod plechem Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků
nasrat@hovno.ch pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků
plechovka pohoda Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků
plechovka pohoda Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků
nasrat@hovno.ch Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků
Ta informace o zedníkovi ... Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Podzimní školení Akademie... Horydoly , 21.11.2024 16:23
Cestování v digitální éře Horydoly , 21.11.2024 16:10
Regionální muzeum Mělník Horydoly , 19.11.2024 18:24
Svatba Horydoly , 18.11.2024 14:12
Litr balené vody obsahuje... Horydoly Open, 6.11.2024 23:42
Podzim ve Velkých Karlovi... Horydoly , 6.11.2024 2:28
Metropolitní trail Motols... Horydoly , 1.11.2024 0:17
Das war der Cybathlon 2024 Horydoly , 30.10.2024 23:53