Zakázané kolo v Českém ráji
Co si o tom máme myslet? Ochranáři nejdříve natlučou desítky zákazových tabulek pro cyklisty, většinu z nich cyklisté zničí, následuje petice místních podnikatelů, poté jednání s místní samosprávou a nakonec správa od zákazů ustoupí. Navíc tvrdí, že zákazové značky s přeškrtnutým bicyklem neznamenají zákaz vjezdu cyklistů, ale pouze doporučení, že cesta není vhodná pro kola.
Nakonec se ukáže, Správa nemá pravomoc zakázat cyklistiku na účelových komunikacích, kam spadá většina obvyklých cyklistických směrů. Navíc se mluví o obavách a zraněních pěších turistů, ale nikdo neví, o kolik případů se jedná a jaké příčiny k tomu vedly.
Jeden z osvědčených způsobů, jak omezit problémy, nebo "problémy" s cyklistickou dopravou, je oddělit pěší turisty od cyklistů. Právě často citovaná trasa mezi Valdštejnem a Hrubou Skálou je toho příkladem: cyklistům lze doporučit širokou červenou značku a pěšákům souběžnou užší modrou s výhledy na skalní město.
Nezodpovězené otázkyServer Horydoly požádal mailem 15. dubna Lukáše Bílka ze Správy chráněné krajinné oblasti Český ráj o odpovědi na následující otázky. Uveřejníme je hned, jakmile budou k dispozici.
Mohl bych Vás požádat o kompletní přehled všech zakázaných úseků dosavadních cyklostezek i pozemních komunikací, kam sahá pravomoc SCHKO a na nichž má ochrana přírody zájem? Zároveň prosím o konkrétní zdůvodnění jednotlivých zákazů. Tímto způsobem bychom rádi uvedli na pravou míru rozbouřené vášně milovníků kol, kteří smysl opatření SCHKO Český ráj chápou zatím spíše jako byrokratické omezení, než jako snahu o záchranu cenné přírody.
Problémům cykloturistiky v Českém ráji se obsáhle věnuje regionální server Rajnet.cz.
O zákazu některých cyklistických tras psal deník MF DNES.
Situace s cyklistikou v Českém ráji připomíná případ horolezectví na ledopádech v Krkonoších.
Zatímco ještě před pár dny tvrdila Správa chráněné krajinné oblasti Český ráj, že je nutné zamezit vjezdu cyklistů na mnoho populárních tras, teď už své vlastní skutky a slova popírá. Její konání se tak blíží politickému lavírování.
Které a proč?
Pracovníci Správy v čele s její vedoucí Lenkou Šoltýsovou zatím nikde na veřejnosti neuvedli důvody uzavření jednotlivých úseků cyklotras a dokonce ani seznam těchto uzavřených úseků.
Cykloturistiku lze přitom v chráněných krajinných oblastech provozovat ze zákona na vyznačených trasách a účelových komunikacích.
Pokud někde něco vypustili do médií, vždy se vágně mluvilo o ochraně přírody, stížnostech pěších turistů na cyklisty, zraněných pěšácích a poničených cestách. Zprávy zeleného byrokratického aparátu však zatím nebyly nikdy vyčerpávající a podložené
Úřednictvo v Českém ráji tedy buď jedná pouze podle svých pocitů, nebo odmítá pohled pod pokličku hrnce, ve kterém vaří. Obě možnosti jsou naprosto nepřijatelné.
Nepodložené a zavádějící
Co si myslet například o vyjádření ochranáře Lukáše Bílka pro média: "Některé cyklotrasy pouze povedou jinými úseky, kde cyklisté nebudou vadit přírodě ani pěším turistům." V souvislosti se zákazovými značkami například mezi Valdštejnem a Hrubou Skálou, v oblasti Klokočských a Betlémských skal či v okolí Kosti je to zavádějící tvrzení.
Na city apeluje Lenka Šoltýsová: "Dodržovat pravidla ochrany přírody je nyní, kdy usilujeme o zápis skalních měst Českého ráje do knihy UNESCO, nezbytné." O ochraně přírody nelze pochybovat, ale například uzavření trasy okolo Komárovského rybníka pro cyklisty je absurdní ve světle skutečnosti, že v obou kempech na jeho březích právě probíhá rekonstrukce a pěší turisté včetně křičících dětí a volně pobíhajících psů mají přístup povolen.
Další emotivní argumenty pro uzavření části cyklostezek jsou odliv pěších turistů kvůli divoké jízdě cyklistů a zranění pěšáci po střetu s cyklisty. Správa nikde nepublikovala doložené počty zraněných a ani snížení návštěvnického náporu na Český ráj.
A třešničkou na dortu překrucování faktů Správou je Bílkovo vyjádření o spolupráci s místními podnikateli v cestovním ruchu: "Domluvili jsme se na společných seminářích." Ve skutečnosti je k tomu dotlačila petice Aktivní turistika v Českém ráji.
9. dubna
Jak se bránit nesmyslným nařízením
Český ráj je prakticky zneprůjezdněn. Na ceduli zákaz vjezdu cyklistů (...stezka jen pro pěší) narazíte na každém kroku. Úmysl Správy CHKO není těžké odhadovat: dát bajkerům a cyklistům jasně najevo, že jsou škodná, která zde není vítána.
Mám za to, že orgán ochrany přírody má primárně pečovat o ekosystémy a ne o provoz na pozemních komunikacích. To daleko více přísluší obcím, místnímu turistickému sdružení (pokud jde o pohodlí pěších turistů) a Policii České republiky(pokud jde o bezpečnost). Přesto v sobě ochranáři našli dříve netušenou obavu o komfort návštěvníků Českého ráje a argumentují „četnými stížnostmi pěších turistů.“
Kdo jsou stěžovatelé?
Vzpomínáte ještě, jak Rudé právo psávalo o četných stížnostech občanů a pracovních kolektivů? Problém je ale v tom, že Správa chráněné krajinné oblasti je orgán státní správy a ne aktivistická bojůvka. Jako orgán státní správy musí Správa především respektovat platné právní normy. Podle dosavadních informací se ukazuje, že ochranáři tuto svou akci neprojednali s příslušnými obcemi (to musí), Policií (to taky musí), ani s turistickým sdružením Český ráj (to by měli alespoň ze slušnosti).
O komunikacích nerozhodují ochranáři
Rozmístění zákazových tabulek není s nejvyšší pravděpodobností v souladu s platnými zákony a je tedy nelegální. Podívejme se na celou věc zblízka: Nařízením vlády č.508/2002 Sb., kterým byla vyhlášena chráněná krajinná oblast Český Ráj, stanovuje v § 5 Bližší ochranné podmínky souhrn činností, jejichž vykonávání sice není na území CHKO Český ráj zakázáno, je však vázáno na souhlas Správy CHKO. Mezi těmito činnostmi je pod bodem (g) uvedeno provádění cyklistiky mimo pozemní komunikace a místa k tomu určená. Provozování cyklistiky na pozemních komunikacích je tedy na území CHKO možné i bez souhlasu Správy CHKO. Správa CHKO tedy nedisponuje legislativním nástrojem, o který by mohla zákazy vjezdu cyklistů na pozemní komunikace opřít.
Pojem pozemní komunikace není definován Nařízením vlády č. 508/2002 Sb., ani Důvodovou zprávou k Záměru rozšíření chráněné krajinné oblasti Český ráj ze dne 15. 2. 2002. Pozemní komunikace definuje zákon č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Podle § 2 zmíněného zákona je pozemní komunikace dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci. Pozemní komunikace se dělí na dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace. V § 7 zmíněného zákona je účelová komunikace definována jako pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí, nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi, nebo k obhospodařování zemědělských či lesních pozemků. § 7 rovněž definuje, kdo je oprávněn upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci. Je jím příslušný silniční správní úřad na návrh vlastníka této komunikace po projednání s policií ČR, pokud je to nezbytné k ochraně oprávněných zájmů vlastníka komunikace.
Starostové nestáli ani za telefonát
Právo upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci tedy v žádném případě nepřísluší místně příslušnému orgánu ochrany přírody. Jiný zákon, který se kauzy velmi dotýká, je stará dobrá stočtrnáctka (zákon o ochraně přírody a krajiny 114/92 Sb.). V § 71 bod (2) se říká: “Orgány státní ochrany přírody jsou povinny spolupracovat s obcemi, ... poskytovat potřebná vysvětlení k zásahům do přírody a ke způsobům její ochrany, zejména pokud takové zásahy mohou nepříznivé ovlivnit prostředí v obci nebo omezit výkon práv jejích obyvatel“.
Řekl bych, že to sakra omezuje výkon vašich práv, když vám na zpevněnou cestu za barákem natlučou zákazovou ceduli! Jak jsme se ptali několika starostů u nás v Ráji, nestáli starostové obcí ochranářům ani za telefonát.
Co s tím? Použijte praktické vodítko: lesní a polní cesty, které vznikly v důsledku provozu dvoustopých zemědělských, lesnických strojů, traktorů, nákladních automobilů, nebo i osobních vozidel majitelů nemovitostí, jsou považovány za pozemní komunikace. Zákon vám na nich umožňuje provozovat cyklistiku i bez souhlasu Správy CHKO a zákazové tabulky na tom nemohou nic změnit. Znamená to ale současně, že bajková jízda po pěšinách byť turisticky značených, po poli, po louce nebo i volným terénem je v CHKO bez svolení ochranářů nelegální a můžete zde být pokutováni!
Klíčové slovo tolerance
Jen velmi, velmi zaslepení vyznavači cyklistiky by mohl tvrdit, že v Českém ráji nevznikají konflikty mezi cykloturisty, tedy hlavně bajkery, a pěšáky. Určitě jste zažili situaci, kdy rodinku nebo skupinku penzistů zažene do příkopu barevně oblečená skupinka bajkerů na drahých strojích. Nemyslím si, že jde o ekologický problém, který by měli řešit ochranáři, je to spíš otázka ohleduplnosti a základní lidské slušnosti.
Prosté je nutné, aby se všichni návštěvníci vedle sebe v Českém ráji srovnali. I když si nedělám iluze, že se všichni návštěvníci k sobě začnou chovat zdvořile, zkuste tomu pomoct! Řiďte se několika jednoduchými pravidly:
* na souběhu turistické značky s trasou vašeho cyklovýletu zpomalte
* pěší turisté zde mají přednost, neměli byste je omezovat
* pokud potřebujete projet, zdvořile chodce požádejte o umožnění průjezdu. Pokud jedete ve skupince, informujte, kolik vás projede. Nezapomeňte poděkovat
* za žádnou cenu nesmíte pěší turisty ohrozit. Tomu přizpůsobte svou rychlost.
Diskuse
Diskuze k článku
Re: Jako vše.
- Autor MM
- Datum a čas 10.12.2006 13:54
Reklama nebo Mapa?
Re: CYKLOSRACI
- Autor jochen
- Datum a čas 7.7.2005 18:04
Re: CYKLOSRACI
- Autor tomas-cz
- Datum a čas 26.7.2004 23:01
Praha AKTUÁLNĚ 2024
Poprvé a hned vítězně: Bike Valachy Bílá vyhrál Zeťák
Může se hodit
Nejčtenější články
Česko má prvního zlatého Ironmana! Tománek ziskem titulu mistra světa přepsal paratriatlonové dějiny
Předsedou České triatlonové asociace zůstává Bauer
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Kuříková je královnou triatlonu
Cyklotrasa podél Knovízského potoka ze Slaného do Kralup
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Babinského bloudění - orientační závod | Bělá pod Bezdězem | MTB nebo běh | 23.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. |
Diskuse
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |