Kia e-Soul, malé velké elektroauto
TEST Jak se jezdí moderním elektromobilem střední třídy? Dá se využít na výlety do přírody a za sportem? Vrtalo nám to hlavou už delší dobu, a tak jsme sedli do modelu Kia e-Soul. Týden jsme se proháněli po Česku - jezdili jsme po velkoměstě, absolvovali ledové lezení, skialpinistickou túru, pěší turistický výlet, autovýlet za památkami a zahrádkářskou cestu na chalupu.
Testovali jsme Kia e-Soul. Kapacita baterie 64 kWh. Crossover. Executive.
Ceny:
základní model 1 099 980 Kč
výbava Executive 1 199 980 Kč
metalický lakem 1 216 980 Kč
Jednoduše řečeno: U nás dobrý!
Kia e-Soul je velmi dobré auto pro časté jízdy se dvěma cestujícími. Bez problémů pobere čtyři dospělé, anebo dva dospělé a tři děti.
Praktické auto do firmy nebo pro rodinu
Elektromobil Kia se uplatní především jako praktické auto pro kratší jízdy anebo vůz na delší jízdy po stále stejných trasách. V USA, odkud koncept Kia Soul pochází, byl zamýšlen jako auto pro extrovertní městské mladé lidi. V Evropě se však uchytil jako model pro důchodce, nebo jako druhé či třetí auto do rodiny.
Do auta se dobře nastupuje. Karoserie typu crossover je vysoká a sedadla jsou proto také dost vysoko. Sedáky jsou poměrně tuhé. Pérování a vůbec celý podvozek jsou nastavené také poměrně tvrdě. Znamená to, že řidič má dobrý přehled o dění před sebou, auto dobře sedí v zatáčkách, nečiní mu problémy rychlé změny směru i rychlosti, poskakování po městské dlažbě ani po vesnických rozbitých silničkách. Za to se ovšem platí pocitem z jízdy - žádný luxus to není a řidič si připadá trochu jako v malé dodávce.
Sen každého zahrádkáře a chalupáře
Kufr není příliš velký o objemu 315 litrů. Pro větší akce na horách dokonce malý. Vejdou se do něj dva velké batohy a pár drobností. Pokud se sklopí zadní sedadla, najednou se Kia e-Soul změní na malý náklaďáček. V ten okamžik poskytne auto nákladový prostor o velikosti 1339 litrů, tedy o něco více než kubický metr.
Zkusili jsme, co se do auta vejde. Naskládali jsme do něho 18 standardních přepravek na ovoce a zeleninu! Dopředu si ještě sedli řidič a spolujezdec.
Pro outdoorové nadšence je důležité, že při sklopených zadních sedadlech se do auta vejdou lyže, velké batohy, horolezecké vybavení a další nezbytnosti pro akční aktivity v přírodě. Na spaní auto moc není. Nouzově se dá v přežít noc někde na parkovišti pod horami, když sklopíme zadní sedačky a přední posuneme co nejdále dopředu, ale nic moc příjemného to není.
Svižně a tiše
Kia je velmi svižné auto. Ostatně jako téměř všechny elektromobily. Zrychlení má parádní už v nejekonomičtějším režimu nazvaném Eko. Ostatně na běžné ježdění v rámci dopravních předpisů není potřeba nic jiného. Pokud chcete přidat rychlost, zvolíte druhý stupeň Comfort, a pokud emoce, nejvyšší režim Sport.
Pro méně zkušené řidiče je to ovšem poněkud nebezpečné. Téměř neslyšitelný motor, bez převodových stupňů a s brutálním záběrem nedává šoférovi zpětnou vazbu, jak rychle vlastně jede.
V nízkých rychlostech Kia vydává bzučivý zvuk, jehož účelem je varování chodců. Ani ti se totiž nemohou orientovat podle sluchu, jak jsou na ulicích a silnicích zvyklí.
250 km od nabíječky k nabíječce
Dojezd elektromobilů pořád není tak velký, jako u benzinových a naftových aut. Proto je potřeba cesty dobře plánovat.
Podle našich zkušeností, které podrobně popsal tento článek, není s autem Kia e-Soul jakýkoliv problém s nabíjením, pokud si cestu naplánujete od nabíječky k nabíječce. Ideální je to v případě, že jezdíte pořád stejnou trasu, kde máte vychytané časy a místa nabíjení.
Nejčastěji se auto nabíjí na komerční nabíječce na 80 % kapacity, což reálně znamená hodinu nabíjení. To je například doba na jeden větší nákup v supermarketu, nebo delší svačina na čerpací stanici. 100% dobytí trvá zhruba hodinu a půl.
Auto lze dobíjet i z obyčejné zásuvky proudem odpovídajícím varné konvici nebo domácímu bojleru. Není tedy třeba instalovat dražší připojení na silnější proud. Doba nabíjení do plné kapacity baterie se ze zásuvky sice natáhne až na 29 hodin, ale pokud toho využíváte v práci nebo doma, tak průběžně dobíjíte jen to, co jste projeli.
Dojezd Kia e-Soul uvádí výrobce na 452 km. Možné je to zřejmě jen v laboratorních podmínkách.
My jsme jezdili v zimě, téměř vždy na nejekonomičtější režim Eko, měli jsme puštěné topení v přiměřené míře a vždy svítili. V obsazení od jednoho do čtyř osob jsme ujeli přes 1000 km, jezdili jsme z poloviny po dálnicích, zbytek po silnicích, pár desítek kilometrů na ledu a sněhu. Reálný dojezd byl zhruba 250 km.
Když začal ukazatel dojezdu nebezpečně rychle snižovat kilometry a dobíječka byla daleko, vypnuli jsme topení, rádio a místo jízdy spíše plachtili krajinou. Přesto to byla v několika případech nervy drásající situace.
Elektromobily stále mohou využívat levnou energii. Je při tom ovšem třeba přemýšlet. Elektřina se totiž dá koupit tak draho, že cena jízdy je u střední třídy elektromobilu stejně finančně náročná jako u benzínového auta vyšší střední třídy. Je to případ veřejných nabíjecích stanic, u kterých nemáte předem nakoupené různé slevové programy. Můžete ovšem jezdit také úplně zadarmo, když využijete propagačních akcí, které neustále probíhají u různých dodavatelů energií.
ČTĚTE TAKÉ TEST: Nová Kia cee´d
Asistent jízdy vám pomůže, nebo vás rovnou opraví
Spoustu věcí udělá Kia e-Soul za vás, anebo aspoň opraví vaše řidičské chyby. Výrobce celému bezpečnostnímu systému říká WiSE. Jednotlivé asistenční systémy hlídají následující situace:
Autonomní nouzové brzdění (AEB) pomáhá zabránit nehodě. Systém senzorů a kamer zaznamenává chodce a vozidla, v případě možného vzniku kolize upozorní řidiče, sníží rychlost vozidla a bezpečně zabrzdí.
Systém výstrahy před čelním nárazem (FCW) předjímá možnost kolize s vozidlem vepředu a poskytne řidiči zvukové a vizuální varování, pokud se vozidlo vepředu náhle zpomalí. Toto varování upozorňuje řidiče na hrozbu před tím, než začne používat FCA, aby pomohla vozidlu bezpečně zastavit.
Detekce mrtvého úhlu (BSD) sleduje mrtvé úhly ve zpětných zrcátkách a ve chvíli, kdy se v nich nachází jiné vozidlo, vizuálně upozorní kontrolkou.
Varování vybočení z jízdního pruhu (LDWS) poskytuje audiovizuální upozornění na palubní desce v případě, že řidič nechtěně opustí jízdní pruh.
Udržení v jízdním pruhu (LKAS) hlídá, zda auto jede ve správném jízdním pruhu a případně ho zařadí zpět. Pro řidiče to znamená, že se s ním přetahuje o volant při drobných korekcích směru. Ve správě značených úsecích silnic či dálnic je díky autu Kia e-Soul schopna řídit sama, ale pokud řidič pustí volant, zvukově, opticky a ještě k tomu písemně ho upozorní, že musí držet volant. Asistenční systémy nezbavují řidiče zodpovědnosti za bezpečné řízení. Řidič je zároveň zodpovědný za přizpůsobení chování sebe i elektromobilu podle svých řidičských schopností a okolních podmínek.
Adaptivní tempomat (ASCC) používá na monitorování vzdálenosti před vozem radar v přední části auta. Pokud není dodržená přednastavená vzdálenost, systém sníží rychlost, nebo dokonce zastaví, dokud vozidlo před vámi neodjede.
Autonomní jízda na dálnici (HDA) využívá senzory vozidla a LiDAR systém (Light Detection And Ranging radar) na interpretaci značení jízdních pruhů umožňujících vozidlu zůstat v jízdním pruhu a přejet do jiného jízdního pruhu s cílem předjet nebo odbočit na jinou cestu. Tento komplexní systém odstraňuje nutnost používat volant, sledovat indikátory, zrychlovat nebo používat brzdové pedály v mnoha situacích, přitom se všechny klíčové informace zobrazují na LCD displeji (HUD).
Asistent v kolonách (TJA) sleduje vozidlo před vámi během dopravní zácpy a identifikuje volné místo v jiných pruzích, kam se bezpečně přesune. Cílem je udržení bezpečné vzdálenosti a manévrování pouze v bezpečném prostoru.
Inteligentní parkovací asistent (SPAS) využívá síť ultrazvukových senzorů, které sledují nejbližší okolí a sám s minimálním zásahem řidiče zaparkuje vozidlo buď podélně anebo kolmo. Během tohoto manévru jsou případné hrozby jako chodci nebo vozidla v mrtvém úhlu zaznamenané a zpracované.
Parkovací asistent (PAS) používá síť ultrazvukových senzorů na předním a zadním nárazníku, aby upozornil řidiče na překážky během parkování v zúžených prostorech.
Monitorování okolí (AVM) se spustí při rychlosti pod 20 km/h kombinací čtyř širokoúhlých pohledů (přední, zadní a boční) a nabízí pohled z boční perspektivy.
Upozornění na překážky při couvání (RCTA) upozorní na překážky v jízdním pruhu, do kterého auto vjíždí.
Pokročilý systém osvětlení (HBA) automaticky vypíná a zapíná světla v závislosti na světelných podmínkách. Dynamické natáčení světel poskytuje lepší osvětlení vozovky podle toho, do které strany natočíte volant, čímž poskytuje vyšší bezpečnost při jízdě v noci nebo při snížené viditelnosti.
Asistenční balíčky, názvy a funkce se mohou lišit v závislosti na zemi prodeje a typu vozidla. Jejich zákonný rámec se mírně odlišuje v různých státech.
Infotainment
Kia e-Soul má velmi prakticky řešené ovládání funkcí elektromobilu a také navigační, informační a zábavné funkce. Důležité funkce se ovládají mechanicky pomocí knoflíku a tedy po paměti. Nejdůležitější informace se promítají na průhledný displej 8“ head-up, který si řidič může vysunout nad volant. Není tedy nutné těkat očima dovnitř auta na obrazovku, ale je možné stále sledovat provoz a podmínky před sebou.
Dotykovou obrazovku touchscreenmore 10,25“na prostředním panelu je pak možné ovládat pouze tehdy, když se řidič nemusí věnovat řízení. Zároveň je dobře dostupná i pro spolujezdce, který se může za jízdy zabývat třeba navigací, výběrem hudby, nebo sledováním aktuálních parametrů elektromobilu.
Velmi užitečnou funkcí je mapa s dostupnými nabíječkami v nejbližším i vzdáleném okolí. Nejsou v ní uvedené, podle našich zkušeností, úplně všechny, ale velké množství je dostačující. Pokud to potřebujete, navigace vás ke zvolené nabíječce dovede.
Rekuperace
Během zpomalování můžete získat část elektrické energie. Pokud zapnete systém rekuperace pádlem pod volantem, auto pozná, že brzdíte, a místo brzdy začne fungovat adaptivní tempomat. Intenzita zpomalení rekuperace se mění v závislosti na rychlosti vpředu jedoucího vozidla. Elektromobil vlastně začnete ovládat jedním pedálem a zpomalujete jen uvolněním plynu.
Jak je to energeticky a tedy ekonomicky výhodné, můžete zjistit na displeji, kde je možné neustále sledovat spotřebu.
Režim Utility
Pokud potřebujete elektřinu z vašeho auta k něčemu jinému, než pohonu vozu, zapnete režim Utility. Díky němu můžete využít energii z akumulátorů elektromobilu, ačkoliv není nastartovaný. K dispozici je USB, zásuvka 12 V, osvětlení interiéru, audiosystém a klimatizace. Není to funkce vhodná pro dlouhodobé využívání elektřiny, ale jistě se hodí jednorázově například pro osvětlení okolí nebo třeba dílny či garáže, ale také při kempování a cestování, nebo třeba pro zapojení do chytré domácí elektrické sítě.
INFO: Kia Motors
Na co jsme Kia e-Soul využili?
Vyzkoušeli jsme snad vše, co si s elektromobilem může běžný řidič užít.
1 osoba Vyřizovali jsme pracovní pojížďky po Praze.
1 osoba Zajeli jsme do Jizerských hor na lezení ledopádů. V horách ležela na silnicích nepřerušovaná vrstva sněhu a ledu. Příjemně nás překvapilo, jak je auto dobře ovladatelné v ledových kolejích i na sněhové břečce.
2 osoby Udělali jsme skialpinistickou túru do Krkonoš. Podhorské silnice byly místy namrzlé.
3 osoby Výlet za moderní architekturou jsme absolvovali do Jižních Čech. Silnice byly suché, ale mráz velký.
4 osoby Na turistickou vycházku jsme vyrazili do Českého ráje. Vedlejší silnice byly rozbité, mokré a místy zasněžené.
4 osoby Jízda na chalupu a nazpátek vedla pod Ralsko. Ukázalo se, že auto je pohodlné i pro staré cestující, kteří odevzdali své řidičské průkazy už před několika desítkami let.
Diskuse
Diskuze k článku
lithium od Babiše
A propos: Lithia přece máme dost na povrchu v Krušných horách a premiér Babiš za něj utržil 2 000 000 000 000 Kč. Takže s tím může zaplatit škody při koronavirové epidemii.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 26.2.2021 00:01
to snad ne
Nejsem v tomto oboru honěný. Ale těžba ropy, uhlí, železa, diamantů, zlata, lithia, vápence, štěrku a další nerostů není nic pěkného. Většinu z toho jsem viděl pouze jako geodet, který zaměřoval pozůstatky po těžbě.
O odpálených airbagách něco s dovolením vím. Před 3 týdny jsem měl zdánlivě banální nehodu, ve vilkové čtvrti mi nedal jiný řidič přednost a já ho nabral z boku v nějakých 30 km/h. Vystřelily oba čelní airbagy, vypadalo to na banální šťouchanec. Po prohlídce od pojišťovny to byla totálka. Takže jsem rád, že čidla zafungovala. Byl to velký kombík na benzín.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 25.2.2021 23:56
to snad ne
S tím by se jistě dalo souhlasit, ale to by za touto "ekologickou" výrobou elektřiny nezůstávala zdevastovaná krajina, na jejíž rekultivaci padnou stovky miliard. A návrat k aspoň lehce normálnímu stavu by netrval desítky let.
Nicméně jste benevolentně přešel argument s ekologicky neudržitelnou těžbou lithia, jeho zpracováním do bateriií a jejich následnou likvidací.
To s ekologií nemá vůbec nic společného. Nic horšího pro životní prostředí člověk pro běžné užívání nevyrobil.
A mimochodem, víte co se stane, když třeba trefíte na silnici srnu, ta nějakou shodou okolností projde (jakože nemusí) skrz předek auta až ke snímačům, ty sepnou a odpálí airbag ??? V ten moment vaše nadšení pro elektoroauto, zhasne jak svíčka ve větru, přestože auto nebude nijak zásadně poškozené.
- Autor Petr
- Datum a čas 25.2.2021 22:39
to snad ne
Obecně platí, že čistější energii vyrobíte v jednom velkém zdroji než v mnoha malých. Jednoduše řečeno: jednu uhelnou elektrárnu odsíříte daleko efektivněji, než snížíte emise milionů naftových benzinových motorů.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 25.2.2021 22:17
to snad ne
A co konkrétně má elektromobil společného se zlepšováním životního prostředí na celém světě ???
Jen taková podotázečka. Kde se bere ten proud kterým se to nabíjí, kde se berou ty baterie v autě, kolik stojí jejich výroba a hlavně jakou má tato výroba uhlíkovou stopu ??? To, jak vypadají lithiové doly a jakou spoušť za sebou nechávají, nemá cenu ani komentovat. O ekologické devastaci daného místa nemluvě.
Jakou uhlíkovou stopu zanechává likvidace baterií atd.
Elektroauto je ekologické, asi jako benzínový osobák s 10l motorem, osazený karburátorem první generace.
- Autor Petr
- Datum a čas 25.2.2021 20:15
to snad ne
Pane Hodinkáři, máte něco proti zlepšování životního prostředí v Česku a případně v Evropě nebo na celém světě?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 23.2.2021 10:31
Dojezd
Díky! Tuhle statistiku jsem neznal. A jsem rád, že jsem se více-méně strefil.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 23.2.2021 10:28
Dojezd
Pokud jde o dojezd, zkusil jsem zadat údaje do https://www.geotab.com/blog/ev-range/ -
Tedy Kia Soul, rok 2020, 64 kWh a teplotu -10 C (odhad podle fotek) a průměrný dojezd mi to ukázalo 264 Km. Tak to přibližně souhlasí. Při optimálních 21 C by to mělo být průměrně 481 Km.
to snad ne
Masírka z Bruselu dorazila na HD. Co bude dál? Podpora Gréty?
Jizerský guláš 2024
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film
Může se hodit
Nejčtenější články
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film
Středoevropská rallye: zrádný asfalt v Praze a na Šumavě
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Czechbus - veletrh | Praha, Letňany | 19.-21.11. | 21.11. | |
CIBTM - veletrh | Barcelona | 19.-21.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. |
Diskuse
Вайнкоин последние новости | Davidxsa, 21.11.2024 16:26, 2 příspěvky |
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |