Dana Daňová je ředitelkou Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.
Zmenšili jsme pokles
V roce 2009 klesla návštěvnost jednodenních hostů na východní Moravě o 2 %. U vícedenních návštěvníků byl zaznamenán pokles o 10 %. To vypovídají statistiky Českého statistického úřadu.
"Čekali jsme pokles 25 %," uvádí Dana Daňová. "Pokles příjmů jsme ale nakonec zaznamenali jen zhruba 10 %," odhaduje manažer cestovního ruchu na východní Moravě Zdeněk Urbanovský.
Podle Dany Daňové je právě patnáctiproventní rozdíl mezi očekáváním a skutečností její zásluhou a na to zřídil Krajský úřad její organizaci.
Rezervační ubytovací systém
On-line rezervační systém na webu Východní Morava zastupuje pět desítek hotelů a penzionů. Návštěvnost webu je podle jeho provozovatele 1700 návštěvníků denně.
Kolik je to reálných unikátních čtenářů nelze odhadnout. Není jasné, kde se číslo vzalo a jestli není vycucané z prstu. Zda se jedná o návštěvy, denní unikátní čtenáře, nebo pouze navštívené stránky.
Pro srovnání: třeba Horydoly.cz čte podle auditovaných systémů okolo tří tisíc unikátních čtenářů denně, Lezec.cz šest až osm tisíc a Tatry.cz okolo tisíce. Měsíční čísla jsou pro Horydoly šedesát tisíc, pro Lezce necelých čtyřicet tisíc a Tatry.cz méně než deset tisíc.
To se ještě musíme zmínit o obrovských i menších rezervačních ubytovacích systémech, které jsou etablované na českém i světovém trhu.
K čemu jsou peníze z našich daní?
Všechny výše jmenované servery jsou vytvářené za soukromé peníze svých tvůrců, kdežto za ubytovací systém na webu Východní Moravy zaplatil Zlínský kraj dva miliony korun. "Multilicence, instalace a všechny práce související se zavedením systému do provozu stály 1,9 milionu korun," uvádí manažer Zdeněk Urbanovský.
Připomeňme, že krajské úřady nejsou na nic jiného, než aby od občanů vybraly peníze a zaplatili za ně nutné služby. Je otázkou, zda je provoz turistického webu pro Zlín a okolí nutnou službou, případně zda ji nedokáže provozovat soukromý subjekt za své peníze.
Jak zdůvodňuje existenci rezervačního systému Dana Daňová? "Za tři měsíce jsme dostali 160 rezervací. To odpovídá půl milionu korun za ubytování."
Pokračuje obecným konstatováním: "Máme marketingovou sílu a tu poskytujeme podnikatelům v cestovním ruchu. Kdo se dá s námi dohromady, ten na tom vydělá."
Lyžování na Východní Moravě
Od této sezony se Východní Morava chlubí kouskem svého webu, kterému úředníci nabubřele říkají produkt Lyžování na Východní Moravě. Je to v podstatě rozcestník odkazů na lyžařská střediska, jakých jsou na webu desítky, včetně Horydoly. Rozdíl je v tom, že Východní Morava to dělá za veřejné peníze, kdežto ostatní za soukromé.