Nafukovací člun: jaký koupit?
Nafukovací čluny rychle nahrazují většinu plavidel na tuzemských řekách, jezerech, přehradách i rybnících. Plují na nich vodáci, rybáři, rekreanti i milovníci motorů.
Doporučené vybavení
Na plavbu je potřeba kromě člunu také další vybavení. Jiné potřebuje turista, kajakář na divoké vodě, rafter i rybář. Všichni mají motorovou nebo ruční pumpu na nafouknutí lodí, náhradní ventily a opravářskou soupravu. K tomu lékárničku, mobil a nůž.
Prázdninový turista: kánoe, pádlo, plovací vesta, nepromokavý lodní pytel, kempingové vybavení, opalovací krém, repelent, plavky.
Celoroční jezdec divokých vod: kajak nebo kánoe, pádlo, přilba, plovací vesta, krycí zástěra (špricka), neoprénový oblek, boty a rukavice, nepromokavá bunda, záchranné lano (házečka), lodní pytel nebo barel.
Rekreační rafter: raft, pádlo, přilba, plovací vesta, neoprenový oblek, boty, nepromokavá bunda, záchranné lano (házečka), lodní pytel nebo barel.
Mořský kajakář: mořský kajak, nepromokavý oděv, nepromokavé boty a rukavice, plovací vesta, záchranné lano (házečka), nepromokavé lodní pytle, navigační přístroje, nepromokavé pouzdro na mapu, kempingové vybavení, tmavé brýle, opalovací krém, GPS.
Rybář: člun, vesla nebo motor, plovací vesta, rybářské náčiní, úchyty na pruty do lodě, repelent.
Nafukují se kanoe i kajaky, rybářské čluny, motorové lodě, rafty i katamarany. Račte si vybrat!
Mohutné rafty
Rafty pro čtyři až dvanáct lidí jsou konstruovány pro velmi obtížné řeky s velkými vlnami. Dají se na nich splouvat nejtěžší řeky na světě. Zároveň se ovšem jakoby mimochodem staly také oblíbeným plavidlem pro komerční vodácké výpravy a také na jednoduché rekreační splouvání.
Na menších řekách a menších raftech celá posádka pádluje. Při komerčních akcích kormidluje loď profesionální vůdce zvaný guide, ale raft může řídit kdokoliv s vodáckými zkušenostmi. Veletoky je nutno zdolávat pomocí vesel na velkých raftech. Veslař na divoké vodě při tom sedí ve směru plavby na rozdíl od rychlostních veslařů, kteří veslují zády ke směru jízdy.
Rafty jsou často přirovnávány k autobusům na vodě. Je to trefná paralela, protože jsou to plavidla mohutná, pomalá a jejich řízení vyžaduje velké úsilí. Rozjetí, zastavení i zatáčení potřebuje nějaký čas a koordinaci celé posádky. Za to jsou rafty velice stabilní plavidla, čehož využívají vodáci na extrémních tocích i rodinky na letních řekách. Bezpečně se na nich zdolávají i vysoké jezy.
Univerzální kánoe
Nafukovací kánoe je nejoblíbenější plavidlo vodáků, jehož popularita už zdaleka převýšila pevné kanoe z laminátu nebo plastu. V kánoi se klečí a pádluje na jednu stranu, při odpočinkové plavbě je možné sedět na lavičkách uvnitř lodi. Vyrábějí se modely pro dva nebo tři vodáky. Na hodně divokou vodu se používají samovylévací kánoe. Fungují tak, že když je zalijí seshora vlny, voda odteče ze dna tak zvaným rukávem, neboli širokou odtokovou trubkou.
Nafukovací kánoe jsou plavidla poněkud nemotorná, ale za to velmi stabilní a přiměřeně ovladatelná. Sjedou kdejaký jez, prokličkují kamenitými peřejemi, uvezou tábornické vybavení nebo dvě děti. Zkušení jezdci na nich zvládnou i hodně divoké alpské řeky. Jezdí se na nich týdenní vodácké dovolené i víkendové sjezdy českých řek.
Kajaky na divokou vodu
Nafukovací kajaky jsou tak trochu vodáckou specialitou. Jeden vodák pádluje na obě strany a v sedě. Malá loďka je díky tomu neuvěřitelně obratná. Kde rafteři projedou brutální silou, tam si kajakáři pohrávají s vlnami a vybírají si nejlepší stopu.
Kajaky na mírné toky vypadají jako zmenšené kanoe. Na divokou vodu se vyrábějí modely, které se zakrývají tak zvanou špricdekou, neboli krycí zástěrou proti zalévání lodě vlnami. Takový kajak umožňuje po zvrhnutí návrat na hladinu eskymáckým obratem. To ovšem zvládají jen trénovaní kajakáři. Pro letní hraní na vlnách, především v teplém moři, se prodávají kajaky zvané sit-on-top, kde jezdec sedí na kajaku seshora na palubě. Výhodou je, že při sebemenším problému může vodák opustit kajak rychle a bezpečně tím, že spadne do vody.
Mořské kajaky
Mořské kajaky jsou rychlé, dlouhé, pro jednoho nebo dva kajakáře. Kromě posádky uvezou hodně nákladu, a tak do nich lze naložit jídlo, pití a tábornickou výbavu na mnohadenní plavbu.
Pohodlně se v nich pádluje na velkých přehradách, jezerech nebo veletocích. Když přidáme krycí zástěru proti vlnám a směrovou ploutev, můžeme se na kajaku vydat na dlouhou túru podél mořského pobřeží.
Čluny na hraní, pramičky i motorové lodě
Nafukovací čluny mají velmi široké použití. Na levných modelech, které připomínají spíš nafukovací hračky, se řádí na dovolené u vody. Střední třída člunů bývá vybavená jednoduchými vesly a slouží jako pramičky pro rybáře nebo pro potápěče na jezerech či přehradách. Lze je také dovybavit malými elektrickými motory a používat je k dopravě osob a zásob z větší jachty na souš v přístavech i na volném pobřeží. Nejvyšší třída nafukovacích člunů začíná tam, kde lze relativně pevnou konstrukci osadit benzínovým motorem. Takové čluny patří už mezi regulérní motorové lodě, na které je potřeba mít kapitánské zkoušky.
Šlapací čluny
Pro rekreační účely, ale také pro rybáře se vyrábějí různé konstrukce spojující nafukovací plováky a pohon na šlapání. Je to na klidné hladině efektivnější, rychlejší a méně namáhavé, než pádlování či veslování. Navíc přitom má posádka na lodi volné ruce. Daní za tuto výhody je vyšší váha člunu a také jeho velký objem při transportu na suchu, například v automobilu.
Katamarany pro všechny účely
Všechny druhy nafukovacích člunů mají alternativu – katamaran. Nejjednodušší katamaranové kajaky na divokou vodu jsou vlastně jen dva nafukovací plováky a místo trupu jsou spojené pevnou lavicí k sezení. Podobně jsou konstruované také katamaranové kanoe, rafty a motorové čluny. Jejich výhodou je především obrovská stabilita. Převrhnout katamaran dokážou jen opravdu velké vlny, případně zcela neschopná posádka. Nevýhodou je, že katamaran je zpravidla těžší a hůře ovladatelný, než loď s jedním trupem.
Použití nafukovacích člunů
Nafukovací plavidlo |
Obtížnost |
Vodní terén |
Vhodné využití |
Posádka |
Raft |
WW 2 |
Řeky |
Adrenalinové jízdy na vodnatých tocích |
4-12 osob |
Kanoe |
WW 1 |
Řeky |
Vodácká turistika |
2-3 osoby |
Kajak na divokou vodu |
WW 2 |
Řeky, potoky |
Divoké proudy a nepřehledné toky |
1 osoba |
Mořský kajak |
ZW |
Přehrady, veletoky, moře |
Dlouhé a rychlé putování po klidné hladině |
1-2 osoby |
Člun |
ZW |
Rybníky, zátoky |
Vodní hrátky, rybaření, pomocná přeprava osob |
Cca 1-4 osoby |
Přednosti nafukovacích člunů
* Skladnost - nafukovací kanoe se vejde do přenosného batohu, raft odvezete v osobním autě.
* Nízká hmotnost - nafukovací člun unese dítě i slabá žena.
* Snadná doprava - na přepravu raftu nepotřebujete vozík za auto ani střešní nosič, s kánoí či kajakem můžete cestovat autobusem i vlakem.
* Bezpečnost - nafukovací člun se nepotopí, ani když se převrátí.
Co je důležité vědět o sportovních lodích:
Šířka a délka
Čím je loď širší, tím je stabilnější. Čím je štíhlejší a delší, tím je rychlejší. Nejrychlejší jsou proto úzké a dlouhé mořské kajaky. Nejstabilnější, ale za to pomalé jsou bachraté mohutné rafty. Někde mezi tím jsou kanoe a kajaky. Podle použití si vybíráme konkrétní modely. Na pomalé široké řece nepotřebujeme ani tak stabilitu, spíše oceníme rychlost, abychom se při pádlování zbytečně neunavili. V divokých proudech potřebuje loď co nejstabilnější, abychom se nepřevrhli.
Tvar dna
Dno tvarované do písmena "V", případně doplněné o výrazný kýl nebo dokonce ploutvičku, dobře drží směr. Tak vypadají dlouhé štíhlé mořské kajaky zespoda. Kajakář na začátku zátoky nasadí správný směr a teprve až na konci zátoky zahne.
Dno ve tvaru písmene "U" umožňuje rychlé změny směru a dává lodi točivé vlastnosti. To oceňují kajakáři na divoké vodě, kteří neustále zatáčejí, nacházejí nejlepší cestu mezi vlnami a kličkují mezi kameny, a také kanoisté, kteří splouvají řeky klikatící se v meandrech.
Nosnost
Nosnost člunu závisí na objemu vzduchu, který se vejde do nafouknutých vzduchových komor či plováků. Podle toho se určuje maximální počet osob na palubě a odhaduje hmotnost zavazadel, které s sebou vodáci mohou vzít do lodě. Vždy je třeba počítat s velkou rezervou. Například pokud hodláte vyrazit ve dvou na týdenní vodáckou túru, potřebujete loď s nosností nejméně 250 kilogramů.
Počet komor
Každý člun je zkonstruován z jedné či několika oddělených nafukovacích komor, případně samostatných plováků. Každá má samostatný ventil k nafukování i vyfukování. To má za účel zvýšit bezpečnost proti poškození (pokud se jedna komora prořízne, loď se stále drží nad vodou pomocí dalších komor), a také udržet správný tvar lodi (komory jsou zpevněné různými druhy svarů a švů).
Odolný materiál
Nafukovací čluny jsou vyráběné ze tří základních materiálů. PVC se používá na levné čluny určené spíš na hraní, než seriozní pádlování. Čím je materiál silnější, tím je loď těžší, ale také odolnější.
Z hypalonu je vyrobena většina turistických, rybářských a záchranářských nafukovacích člunů. Je to finančně dostupný materiál a při tom odolný, pevný a dlouho vydrží. Odolává UV záření (což je důležité v létě na řece nebo moři) i nízkým teplotám (což oceníme při skladování vyfouknutého člunu přes zimu).
Nitrilon je dražší než hypalon, ale za to významně zvyšuje odolnost nafukovací lodě proti prodření či proříznutí. Technicky je to polyesterová tkanina s nánosy syntetického kaučuku.
Základní rady do obchodu
LYŽE: sjezdovky - běžky - běžky pro ženy - skialpinismus - snowboard - lyžařská helma - lyžařské brýle
HOROLEZECTVÍ: sněžnice - cepíny a mačky - pohorky
TURISTIKA: autostany - stany - stany - spací pytle - trekkingové boty - batohy - pláštěnky na batohy - oblečení - teleskopické hůlky
BĚH: běžecké boty - outdoorové boty
CYKLISTIKA: jízdní kola
VODNÍ SPORTY: lodě - nafukovací lodě
FOTO a VIDEO: fotoaparáty
Diskuse
Diskuze k článku
Mrazivé znovuzrození Anuraga Maloo
Kluziště na Vypichu v Praze
Může se hodit
Nejčtenější články
Zmizelé koleje, zmizelá nádraží
Lyžujeme v Polsku: spíš běžky než sjezdovky
Jak se vyhnout běžným chybám v online kasinu Rabona
PF 2025 Horydoly
Karlštejn v zimním hávu: Když císařský hrad šeptá do ticha
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
La Grande Odyssée | Francie, Haute Maurienne | 11.-23.1. Mushing | 11.1. | |
Šediváčkův long | Deštné v Orlických horách. | 21.-25.1. Psí spřežení a sněžná kola | 21.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. | |
Vídeňský ledový sen - bruslení | Rakousko, Vídeň | 23.1.-2.3. | 23.1. | |
Eis Total Festival | Rakousko, Pitztal | 24.-26.1. | 24.1. | |
Adventur - veletrh | Litva, Vilnius | 24.-26.1. | 24.1. | |
O dřevěného Krakonoše | Rokytnice nad Jizerou | Skialpinismus | 25.1. | |
Jilemnická 50 - běžky | Roudný | 25.-26.1. | 25.1. | |
Dunajec - zimný splav | Červený Kláštor | 25.1. | ||
Branické ledy - otužilci | Praha, kemp Kotva | 25.1. |
Diskuse
CBD | DouglasNuh, 21.1.2025 5:51, 0 příspěvků |
Sněžka historická | Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků |
INU | Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků |
Ještě stěna v Telči | Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků |
INU | Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek |
Dotaz na přechod vrcholu | přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků |
Popradské | Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky |
Popradské | pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Kuba Turek, 13.1.2025 10:09, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Závod rohaček – Memoriál ... | Horydoly , 21.1.2025 2:46 |
DECOLED | Horydoly , 9.1.2025 21:34 |
Češi začínají v lednu hub... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:53 |
termíny testovaček lyží B... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:50 |
Troja Florbal Cup | Horydoly , 8.1.2025 19:25 |
Re: Střední Čechy turistické | Horydoly , 6.1.2025 14:18 |
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |