Představenstvo Asociace cestovních kanceláří České republiky projednalo problematiku řešení mimořádných okolností v cestovním ruchu, vzniklých v důsledku vývoje situace v záležitosti koronaviru Covid19, v souladu s platnou českou legislativou a doporučilo českým cestovním kancelářím postupovat ve vzorových případech, jak níže uvedeno.
Odstoupení od smlouvy zákazníkem z důvodu mimořádné okolnosti před odjezdem na zájezd
aby zákazník mohl odstoupit od smlouvy o zájezdu pro mimořádné a nepředvídatelné okolnosti bez povinnosti platit storno, musí být současně splněny dvě podmínky:
* před zahájením zájezdu nastaly v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí nevyhnutelné a mimořádné okolnosti a
* tyto okolnosti mají významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení.
Koronavirus je mimořádnou a nepředvídatelnou okolností. Nicméně, aby jeho výskyt zakládal právo zákazníka na odstoupení od smlouvy bez povinnosti hradit smluvní stornopoplatek, musí se vyskytovat v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředního okolí a zároveň musí mít významný dopad na poskytování služeb zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení. Každý případ tak musí být posuzován jednotlivě.
Vznik mimořádné okolnosti v průběhu poskytování služeb zájezdu
*pokud cestovní kancelář v průběhu zájezdu usoudí, že je zjevné, že místo určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostřední okolí mimořádná událost zasáhne, může nabídnout zákazníkovi náhradní plnění zájezdu – přesunutí zákazníků na jiné místo pobytu nebo pomoc při zajištění návratu do České republiky.
* pokud je zákazníkovi nařízena karanténa v místě pobytu, může tato přesáhnout délku pobytu zájezdu. Všichni zákazníci mají nárok na pomoc v nesnázích od cestovní kanceláře. Jedná se zejména o sdělení potřebných informací o zdravotních službách, místních úřadech a konzulární pomoci, pomoc při komunikaci na dálku a pomoc při hledání náhradní dopravy zpět do České republiky.
Zákazník, který je v karanténě, má dle českých právních předpisů nárok na dávky nemocenského pojištění, je-li řádně pojištěn. Zákazníkům by mělo být v místě pobytu vystaveno potvrzení o nařízené karanténě. To je, pokud jsou služby poskytovány na území EU, postaveno na roveň českému potvrzení o nařízení karantény. Toto potvrzení musí zaslat zaměstnanec svému zaměstnavateli do České republiky, aby mu mohl vyplácet náhradu mzdy. Cestovní kancelář nemá povinnost odškodňovat zákazníky, kteří museli být v karanténě.
VIDEO Lyžování v Livigno
Postup v případě prodeje samostatné letenky zákazníkovi
Cestovní kancelář je obvykle v případě prodeje letenek nikoliv pořadatelem letu, ale zprostředkovatelem prodeje letenky pro leteckou společnost. Není proto v její pravomoci samostatně rozhodnout o změně či stornu letu/letenky mimo rámec smluvních podmínek, jelikož takovou pravomoc má jen pořadatel letu (letecká společnost).
Výše uvedené doporučení vychází z platných právních předpisů a proto je obecně použitelné bez ohledu na další etapy vývoje koronavirové nákazy. Aplikace pravidel zde uvedených však se bude vždy odvíjet od konkrétní cestovní smlouvy konkrétního zájezdu. Je proto třeba v jednotlivém případě posoudit individuálně splnění či nesplnění citovaných podmínek.
PARDUBICE Rovinaté Polabí skrývá, poodhaluje a někdy dokonce nestydatě ukazuje svoji krásu. Přinášíme krátké zprávy z tohoto úrodného a zajímavého kraje.... celý článek
Společnost CPI Property Group miliardáře Radovana Vítka prodala lyžařský resort Crans Montana ve Švýcarsku. Hrubá hodnota transakce je přes 100 milionů švýcarských franků (v přepočtu více než 2,5 miliardy českých
PARDUBICE Rovinaté Polabí skrývá, poodhaluje a někdy dokonce nestydatě ukazuje svoji krásu. Přinášíme krátké zprávy z tohoto úrodného a zajímavého kraje.
AKTUALIZACE Největší seznam půjčoven lodí na českých a slovenských řekách. Přidáváme významné půjčovny v dalších vodácky atraktivních zemích. Půjčit si můžete kánoe, kajaky, rafty, nafukovací kánoe, nebo třeba pramice.