Jak proběhl průzkum
Celkem 61 cestovních kanceláří a agentur se sídlem v České republice oslovila Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která pro CzechTourism realizovala průzkum na téma: Příjezdový cestovní ruch v roce 2004.
Zkušenosti cestovních kanceláří a agentur a požadavky zahraničních turistů na jejich služby byly hlavními cíli provedeného šetření. Mezi respondenty byly zastoupeny subjekty s obratem 1 - 5 mil. Kč ze 43 %, s obratem 5 mil. Kč a více v 35-ti % a v rozmezí 0 - 1 mil. Kč se pohybuje 22 % oslovených CK a CA. Výrazný podíl na celkových obratech cestovních kanceláří a agentur představuje především ubytování (74 %), následuje doprava (15 %), průvodcovské služby (8 %) a vstupy (3 %).
Zahraniční klientela využívá služby českých cestovních kanceláří a agentur nejvíce v květnu, červnu a září.
Individuálně a sami
K poklesu zájmu dochází v červenci a srpnu, což může být způsobeno příjezdem individuálních turistů, kteří pro svůj pobyt využívají vlastní kapacity, tedy stany, obytné vozy a podobně. Nejmenší zájem o služby je v lednu.
V září a říjnu je vyšší procento příjezdů generováno u společností nabízejících skupinové cesty a kongresovou turistiku. „Až 91 % klientů oslovených cestovních kanceláří a agentur tvoří zahraniční turisté a pouze 9 % Češi, kteří podnikají cestu po České republice“, uvádí ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Nejžádanější službou je organizace skupinových výletů pro zahraniční turisty do hlavního města Prahy (65,6 %), Středočeského kraje (8,2%), Jihočeského kraje (8,1%), Jihomoravského (6,6 %) a Karlovarského kraje (5,1%).
K nejnavštěvovanějším místům patří tradičně Praha, dále Český Krumlov, Krkonoše a Šumava.
Zanedbatelný internet
Německo, Itálie, Rusko, Rakousko a Francie jsou zdrojovými zeměmi turistů, kteří využívají služeb cestivních kanceláří a agentur nejčastěji. K získávání nové klientely je využívána především klasická forma spolupráce se subjektem zaměřeným na prodej služeb cestovního ruchu v dané zemi. Velmi malá pozornost je věnovaná přímému i nepřímému prodeji prostřednictvím internetu.
Zájem o tři hvězdy
K nejčastěji vyhledávanému ubytování patří tříhvězdičkové hotely (63,9 % klientů), s velkým odstupem následují čtyřhvězdičkové (17,2 %) a 5,5 % klientů upřednostňuje pětihvězdičkové hotely.
Téměř polovina klientů strávila v České republice 3 až 5 dní, kratší pobyty jsou charakteristické pro Moravskoslezský, Ústecký a Plzeňský kraj.
Jen pro dospělé
Služeb nejvíce využívají klienti ve věku od třiceti do šedesáti let. Z hlediska rozložení do krajů se jedná o rovnoměrné pokrytí s výjimkou kategorií 0 - 25 let, kde dominuje Praha a Středočeský kraj, a kategorie 61 let a více, kde dominují lázeňské pobyty.