![Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli](/uploads/sources/cyklo/zavody/tourdefrance/385bb245afdebe5e479563cd1b2a9043_apeter-sagan-looks-across-as-egon-bernal-attacks-on-the-rahal-straight-at-laguna-seca-42763031231-jpg.jpg?width=200&height=134&fit=true)
Odpružení horských kol
![Odpružení horských kol Odpružení horských kol](/images/layout/default_image_article.jpg?width=500&height=300&fit=true)
Pružení dnes najdeme na mnoha místech závodních i obyčejných turistických bicyklů.
Standardem je odpružená přední vidlice. Čím dál víc se prosazuje odpružená zadní vidlice. U dražších kol je pružení obou kol složitý a zároveň jednoduše pracující systém, který "žehlí" terén pod jezdcem.
Turistická a městská kola zhusta mívají odpruženou sedlovku anebo aspoň odpérované sedlo. Odpružený je možné koupit také představec.
Co je to za technologii? Co znamenají čísla, kterými cyklisté operují?
Zdvih
Zdvih odpružené vidlice se řídí podle určení kola. Pro závodní i turistické ježdění v běžném terénu (cesty, občas kořeny a kamení) je dnes běžných 80-100 mm. Na kratší a lehčí okruhy se používá menší zdvih, kdežto náročné maratony se jezdí s větším zdvihem. Větší únava a menší pozornost totiž zvyšují možnost jezdecké chyby a tu vyšší zdvih pomůže napravit.
Kola na skákání a těžký terén ve vyšších rychlostech (dirt, fourcross, enduro) disponují zdvihem 130-160 mm. Sjezdové speciály a freeridová, na kterých se jezdí prakticky jen z kopce, nabízejí zdvih okolo 200 mm.
Pružení
Levná kola ze supermarketu jsou vybaveny kombinací pružin s elastomery.
Dražší modely turistické třídy a levnější modely pro sportovní jízdu využívají vzduchové pružení. Nejlepší odpružené vidlice jsou vybaveny několika vzduchovými komorami. Jejich vzájemná interakce určuje tvrdost/měkkost, rychlost reakce a částečně i tlumení pohybu vidlice za jízdy.
Sjezdové speciály mohou mít vzduchové pružení doplněné o pružiny, které se starají o větší komfort jízdy a pomáhají jezdcům v extrémních situacích. Za to se ovšem platí o hodně vyšší váhou.
Základní nastavení odpružené přední i zadní vidlice je jednoduché. Opřete se o řídítka (resp. o sedlo) svojí plnou váhou a vidlice by se měla zanořit asi o čtvrtinu svého maximálního chodu. Jemnější nastavení přesně podle svého gusta nastavujte postupně podle stylu jízdy, terénu a především podle dobrého pocitu při šlapání.
Tlumení
Tlumiče ovládají zpětný odskok vidlice. Znamená to, že kolo neskáče po kamenech a kořenech jako divoká koza, ale spořádaně kopíruje terén. Řídítka jsou stále v jedné rovině.
Tlumič je vlastně jen olejová patrona, ve které je přes pístky regulovaně přepouštěn olej. Charakteristiku tlumení lze měnit regulací průtoku oleje nebo viskozitou různých druhů olejů.
Zpětný útlum
Útlum souvisí s tlumením a určuje, jak rychle se vidlice po stlačení vrátí do původní polohy. Pokud je útlum příliš rychlý, skáče kolo jako janek, pokud příliš pomalý, je odpružená vidlice stále v záběru a vlastně nepruží.
Dobrý způsob, jak zpětný útlum ověřit, případně nastavit, je jízda po dlouhých mírně nakloněných schodech. Pokud se vidlice stačí na každém schodu vrátit do původní polohy, je všechno v pořádku.
Zamykání
Různé systémy umožňují zamknout nebo omezit funkci odpružené vidlice. Jsou to různé páčky nebo tlačítka na řídítkách či přímo na vidlici.
Zamknutí je výhodné pro závodníky, kteří spurtují na startu a finišují v cíli. Turisté a sportovní jezdi pro radost někdy vidlici zamykají v silových pomalých výjezdech do prudkých kopců na zpevněných cestách, aby se jim odpružené kolo nehoupalo.
Cykloturisté ocení zamknutou vidlici především na dlouhých asfaltových stoupáních, protože ušetřenou sílu mohou dát do zdolání vybraného sedla ši hory. Zvláště na trekkingových kolech s brašnami je to velmi znát.
Diskuse
Diskuze k článku
Odbornost
- Autor Joe
- Datum a čas 13.8.2010 12:34
![Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli Slovníček ze silničního pelotonu. Abychom si rozuměli](/uploads/sources/cyklo/zavody/tourdefrance/385bb245afdebe5e479563cd1b2a9043_apeter-sagan-looks-across-as-egon-bernal-attacks-on-the-rahal-straight-at-laguna-seca-42763031231-jpg.jpg?width=200&height=134&fit=true)
Česká a slovenská stopa na Tour de France
22 týmů na Tour de France
Nejčtenější články
![Alpy AKTUÁLNĚ 2024 Alpy AKTUÁLNĚ 2024](/uploads/sources/hory/alpy/allgau/91d5177ebcf79f1bd4e4f237ea8020d0_img-20220714-180712-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Alpy AKTUÁLNĚ 2024
![Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu](/uploads/sources/cyklo/zavody/silnicni/karlovyvary/eb5063da067687b6b3de2151f308e468_a5-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Cyklojízda z Prahy do Karlových Varů jako pocta tradičnímu závodu
![111 let Tour de France je speciální ročník 111 let Tour de France je speciální ročník](/uploads/sources/cyklo/zavody/tourdefrance/a32f48798ff4fbc74cb8e0c4074f95cc_tour-de-france-unsplash2-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
111 let Tour de France je speciální ročník
![Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy](/uploads/sources/sport/leto/triatlon/valachytour/6ee5af8889b97d0063f205e7658fc7da_xterra-valachy-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Triatlon Valachy man: brutální trať, těžká na ruce i nohy
![Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France](/uploads/sources/cyklo/zavody/tourdefrance/f56ac7300ef0d0d8f0a056baad68a9bf_apawel-poljanski-and-peter-sagan-42046405484-jpg.jpg?width=84&height=84&fit=true)
Cyklistická sezóna jako žádná jiná. Před olympiádou se pojede mužská i ženská Tour de France
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Sudety MTB - cyklomaraton | Polsko, Karpacz | 22.-26.7. Horská kola | 22.7. | |
Šumavský cyklomaraton | Zadov | Horská kola | 27.7. | |
Den Ohře | Kadaň, Střelnice | 27.7. | ||
Krušnoman Triatlon | Most, Matylda | 28.7. | ||
Klínovec | Boží Dar | Silniční kola | 3.8. | |
Hradní slavnost | Pirkštejn | 3.8. | ||
Yachtfestival - veletrh | Německo, Hamburg | 6.-8.8. Lodě a čluny | 6.8. | |
Vasaloppet - cyklomaraton | Švédsko, Mora | Horská kola | 10.8. | |
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh | Nitra, Agrokomplex | 15.-18.8. | 15.8. | |
Gránická 70 | Znojmo, Gránice | Cyklistická závod do vrchu | 18.8. |
Diskuse
INU | Honza, 19.7.2024 14:00, 8 příspěvků |
Zajímavé novinky. | Honza, 18.7.2024 10:05, 1 příspěvek |
Nehody automobilistů s cy... | Horydoly, 18.7.2024 9:37, 7 příspěvků |
INU | Honza, 17.7.2024 21:06, 1 příspěvek |
anet | anet, 17.7.2024 8:57, 2 příspěvky |
INU | Honza, 16.7.2024 19:49, 7 příspěvků |
INU | Honza, 15.7.2024 20:48, 1 příspěvek |
Faberlic zkušenosti | Denhid, 15.7.2024 0:45, 4 příspěvky |
Nehody automobilistú s cy... | Bretislav Polák, 14.7.2024 18:21, 7 příspěvků |
Pro někoho jsou tyto | fayal, 14.7.2024 13:44, 2 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Dovolená na vodě ve střed... | Horydoly Open, 21.7.2024 2:16 |
Zpravodaj akcí ve střední... | Horydoly Open, 21.7.2024 2:07 |
Opět bude vyprodáno | Horydoly , 16.7.2024 12:52 |
Příroda jako lék | Horydoly , 16.7.2024 2:25 |
Cestování zvyšuje rizikov... | Horydoly , 11.7.2024 13:53 |
Parním vlakem Českým rájem | Horydoly , 9.7.2024 23:09 |
Sex ve třech zažívá boom | Horydoly , 27.6.2024 13:58 |
Barefoot pro volný čas | Horydoly , 26.6.2024 12:38 |