Euroregion Praděd byl založen roku 1997 jako dobrovolné sdružení českých a polských spolků a svazků měst a obcí, které se nacházejí na území okresů Bruntál a Jeseník v Česku a na území Opolského Slezska v Polsku. Pojmenován byl po nejvyšší hoře Moravy a Slezska Praděd (1492 m). Euroregion sdružuje 72 obcí na straně české a 34 obcí na straně polské. Destinační společnost funguje pouze pro českou část.
Turismus a využití potenciálu Jeseníků má přitom zásadní význam. Nezaměstnanost v regionu patří k nejvyšší v republice. V okrese Bruntál, tedy ve východní moravskoslezské části Jeseníků, dosáhla míra nezaměstnanosti v lednu 2013 rovných 14 %, v okrese Jeseník pak 13,3 % (první a třetí příčka v Česku).
Další info o Jeseníkách:
Jeseníky AKTUÁLNĚ 2013
Jeseníky jsou nejkrásnější hory
Jídlo, pití a exkurze na Olomoucku
Hromasovy tipy na zajímavé jeskyně
Pouze pětina lůžek je obsazených
Zastavit propad návštěvnosti turistické oblasti Jeseníky a nastartovat její růst s dopadem na příjmy z cestovního ruchu a zaměstnanost – s takovým cílem zřídil Euroregion Praděd v roce 2011 svou destinační společnost.
Celkové roční příjmy z ubytovaných hostů činí ve východní části Jeseníků 230 miliónů korun. Příjmy z jednodenních návštěvníků atraktivit či zimních středisek neumí destinační společnost měřit. "Růst návštěvnosti Jeseníků je dobrou zprávou pro všechny subjekty, které zde podnikají v cestovním ruchu a potýkaly se dosud s velkými problémy. Například v roce 2010 byla celoroční obsazenost lůžek zhruba jen na 20 %, to chceme změnit,“ uvedl tajemník Rady pro cestovní ruch Euroregionu Praděd Michal Blaško.
Rozhovor z roku 2005 na stejné téma: Není místo na detaily
Společnost destinačního managementu usiluje o rozvoj cestovního ruchu s cílem zvýšit návštěvnost východní části Jeseníků do roku 2015 nejméně o 10 procent, což představuje přibližně 40 tisíc turistů navíc. Z pohledu aktuální ekonomické stagnace a citlivosti cestovního ruchu na zvraty v ekonomice se jedná o ambiciózní cíl a statistické údaje potvrzují velmi slibný vývoj.
Na hory s Violou
Euroregion Praděd na podporu rozvoje cestovního ruchu vydal nové tiskoviny v češtině, němčině, angličtině a polštině: turistické průvodce Jeseníky - Léto s Violou, Zima s Violou a letos v lednu nejnovější Jaro a podzim s Violou, tři turistické mapy (letní, zimní a pro období jaro až podzim) obrazovou publikaci brožurku pro firemní a obchodní turistiku.
Zřídil současně nový turistický portál www.jeseniky-rodina.cz. Stejně jako v případě tištěných průvodců i zde je průvodcem turistů imaginární dívenka Viola. Portál obsahuje všechny průvodce v elektronické podobě, ale také přináší denní aktuality toho nejzajímavějšího dění v regionu z pohledu turistů; má interaktivní mapu atraktivit a dalších turistických objektů, ale také vizitky ubytovatelů a poskytovatelů dalších služeb, kteří získali certifikaci Asociace hotelů a restaurací ČR Hotelstars.EU, Asociace kempů ČR či Svazu venkovské turistiky ČR.
Přináší také pobytové balíčky připravované pro konkrétní skupiny návštěvníků a využívající Voucher systém Jeseníky. V současné době se potenciálním návštěvníkům nabízí 55 pobytových balíčků pro zimní, jarní i letní období.
"Jeseníky mají potenciál zejména pro rodinnou rekreaci, tedy rodiny s dětmi, a pro pobyty seniorů, ať už těch aktivních, tak těch, kteří hledají odpočinek a relaxaci. Naší snahou je zvýšit přitažlivost Jeseníků, ale nejde ani tak o investičně nákladné projekty – to je role jiných subjektů - jako spíše o kreativitu, zábavnost, poznávání oblasti všemi smysly. Roste zájem o poznávání venkova, možnost sáhnout si na řemesla, vyzkoušet si například dojení kozy, dopřát si nějakou lahůdku z farmy nebo krajové jídlo,“ dodal Michal Blaško.
Prohlédněte rubriku JESENÍKY
