Strousberg - krach evropského železničního magnáta ve Zbirohu

Strousberg - krach evropského železničního magnáta ve Zbirohu
Bethel Henry Strousberg (1823-1884) s rodinou. Choť Mary Ann Swan. Děti Bethel Henry (*1848), Arthur James (*1850), Agnes Clara (*1856), George Edwarda (*1859), Helenne, Leny Constance (*1867), Edith, Alici.
Autor snímku Ludwig Knaus 1870
SDÍLEJ:

Bethel Henry Strousberg (1823-1884) postavil obrovské železářské provozy v Brdech a na Křivoklátsku. Srdcem jeho podnikání byl Zbiroh. Jenže 30. listopadu 1877 padly do exekuce všechny Strousbergovy závody v Borku, Holoubkově, Dobřívě, Strašnicích, Františkově, Zbirohu a na dalších místech. Nepočítal totiž se dvěma věcmi - nejprve padla Vídeňská burza a hned poté se ukázalo, že železná ruda z Brd má příliš mnoho fosforu a nelze z ní vyrábět kolejnice.

Strousberg - krach evropského železničního magnáta ve Zbirohu
Zbiroh, monumentální brána.
Autor snímku Kuba Turek
Jak na to

Strousbergova sídla

Palác Palais Strousberg, Wilhelmstrasse 70, Berlin byl postaven 1871 architektem Augustem Orthem. 1874 jej získala Velká Británie pro svoji ambasádu. Po zhoršení německo-britských vztahů byl palác 1913-1920 opuštěn. Za 2. světové války byl vybombardovaný a následně postaveno nové velvyslanectví.
Hrad Zbiroh, přestavěný 1870 na novorenesanční zámek s anglickým parkem architektem Augustem Orthem. 1879 ho koupili Colloredo-Mansfeldové, za socialismu patřil státu a dnes soukromé společnosti. 
Hrad Točník, k přestavbě nedošlo a zpustl.

Anglický katolík Bethel Henry Strousberg byl původně německý žid Baruch Hirsch. Nebyl v podnikání žádný beránek a vícekrát se dostal do křížku se zákonem po celém světě. Až teprve rakouské úřady ho ve Zbirohu poslaly do vězení pro dlužníky.

Narodil se v pruském městečku Neidenburg, což je nyní polská Nidzica zhruba na půl cestě mezi Varšavou a Královcem. Jeho otec byl právník a matka prodávala na trhu, ale rodině se nedařilo. Ve dvanácti letech osiřel a byl poslán ke strýci do Londýna, kterému pomáhal v obchodu s uhlím.

V Londýně získal vzdělání, naučil se několik jazyků a stal se žurnalistou. Tehdy začal používat anglickou verzi svého jména. Když se oženil, pracoval jako pojišťovací agent. Přestěhoval se s rodinu do USA, kde zbohatl na riskantním prodeji zboží z poškozené lodi.

Vrátil se do Anglie a pracoval pro pojišťovnu Waterloo, která ho 1856 poslala jako svého zástupce do Berlína na německý kapitálový trh.

VIDEO Strousbergovy továrny ve Zbirohu

Evropský král železnic

Strousberg vsadil na železnici. Jeho průmyslové impérium vyrostlo na budováním železnic a s tím spojeného železárenského průmyslu v Evropě. Jeho podnikání zasahovalo zejména do Čech a Moravy, Německa, Rumunska, Francie, Rakouska a Ruska. Provozoval lokomotivku v Egestorfu, válcovny v Dortmundu a hutě v Neustadtu.

1856 založil Henry Strousberg svoji první hutní společnost Neustädter-Hüttengesellschaft mezi Hannoverem a Brémami. Za zmínku stojí, že topivem ve válcovně kolejnic byla rašelina z Porýní, Westfálska a Slezska.

1862 získal koncesi na stavbu železnice z Insterburgu do Tilsitu. Následovala trať Berlín - Görlitz (neboli Zhořelec poblíž dnešního česko-polsko-německého trojmezí).

1865 postavil největší berlínskou tržnici na Karlstrasse. Nebyl o ní mezi zákazníky a i prodejci velký zájem, a proto byla později prodána cirkusu Renz.

1868 získal koncesi na stavbu rumunských železnic v celkové délce 915 km. Koncese byla udělena na 90 let, baronovy náklady byly rozpočtovány na 270 tisíc zlatých franků za 1 kilometr. Měla přinést Rumunsku hospodářský růst, ale také obrovské finanční zatížení. Trať Bucuresti - Roman byla dokončena 1870 a Pitesti - Bucuresti o rok později. To však byl konec Strousbergových aktivit v Rumunsku. Země se propadla do politického zmatku, k tomu přispěly židovské nepokoje, nájezdy bulharských skupin a porušení mírové smlouvy s Německem. Stavbu železnic pak převzala německá společnost, která zároveň získala tabákový monopol.

Zbiroh, zámecká věž.

Zbiroh: železo a uhlí

1868 koupil panství Zbiroh, Mirošov a Osek od komorního rady Samuela Sigmundta a vídeňského bankéře Vincence Kirchmayera. Ti jej získali za podivných okolností, neboť rozhodnutím říšské rady znělo, že vlastníkem se má stát město Praha. Strousberg kupoval hlavně kvůli zásobám železné rudy a uhlí pod zemí. Plánoval vybudovat nejvýznamější středisko železářského průmyslu v Rakousko-uherské monarchii. 

Na místě starého hradu ve Zbirohu postavil novorenesanční zámek. Ve Františkově, Kařezu, Holoubkově a Strašicích postupně instaloval nejnovější bessemery na tavbu železa. V Mirošově postavil velkokapacitní koksovnu. Železnicí se napojil na dráhu Františka Josefa a dráhu Duchcovskou a Protivínskou. Následovala železnice ze zbirožského nádraží a spojení Svaté Dobrotivé se Strašicemi. 1869 vybudoval uhelnou dráhu z Rokycan do Mirošova. Plánoval dráhu z Borku na Kařez, Zbiroh a Františkov. Prohlásil, že vytvoří z kraje mezi Rokycany, Strašicemi a Zbirohem český Manchester. Na Podbrdsku kromě železnic budoval slévárny, ocelárny a válcovny.

Plány se mu zpočátku dařily, protože bohaté lesy mu poskytovaly dostatek dřeva, které využil při budování průmyslového impéria, ale také jej prodával, aby získal hotovost. Těžba dřeva byla kvůli vichřicím 1866 a 1870 vysoká.

Hornické práce byly usnadněny vynálezem dynamitu. Vyráběl se pod Prahou už od 1870. Poprvé byla tato výbušnina použita v Zaječově na šachtě Artur na přelomu 1870-1871, byť bohužel tehdy ještě s tragickým výsledkem - zavaleným dolem a těžce zraněným horníkem.

Bethel Henry Strousberg.  

1868 baronova Ostpreussische Südbahn otevřela železniční trať Rastenburg - Lyck ve východním Prusku. Trať byla 1871 prodloužena do Prostken a o rok později do Bialystoku jako přípojka hlavního železničního tahu Berlín - Varšava - Moskva.

Baron koupil slévárnu a strojírnu Hannoverische Maschinenbau v Hannoveru Linden. V závodě zavedl pásovou výrobu lokomotiv jako první v Německu. Jeho parní lokomotivy Deister, Emmer a Hameln jezdily na německých tratích až do 1914. Vzhledem k potřebě pracovních sil postavil zde Strousberg největší německé sídliště pro zaměstnance, nazvané Malé Rumunsko. K tomu zřídil závodní stravování a podnikovou mateřskou školku. Ve výrobě zkrátil pracovní dobu ze 12 na 10 hodin, aniž by krátil mzdy. Dodnes zde existuje strojírenský kolos HANOMAG.

1869 získal Dortmunder Hütte, obrovskou hutní společnost.

1870 postavil všestranný obchodník Strousberg v Berlíně první jatka mezi ulicemi Brunnenstrasse, Husitenstrasse, Voltastrasse a Gustav-Meyer-Allee. Sjednotil berlínský obchod s masem pod jednu střechu a zavedl přísná hygienická opatření. Zřídil zde vývařovny pro chudé. Strousberg prodal jatka firmě AEG o dva roky později.

V témže roce získal koncesi na uherské železnice z Nových Zámků do Komárna a z Nových Zámků přes Nitru a Bánovce nad Bebravou do Trenčína. Strousberg však koncesi obratem prodal bankám a pozornost obrátil na Povážskou železnici, která měla vést ze Šaly přes Sereď, Trnavu, Hlohovec a Nové Město nad Váhom do Trenčína. Po Strousbergově krachu stavbu realizovala společnost Windischgrätz Breuner.

Také koupil pruské městečko Przybyszew, dnes ve středním Polsku. Po krachu jej odkoupil kníže Christian Kraft von Hohenlohe-Öhringe.

S hrabětem Putbusem a princem Bironem získal koncesi na stavbu berlínské severní železnice. Měla spojovat Berlín přes Oranienburg, Neustrelitz a Demmin se Stralsundem. Důvodem bylo zásobování Berlína od Severního moře. Na financování byly vydány akcie v celkové hodnotě 12,5 milionu tolarů. Stavba nebyla Strousbergem dokončena a stavbu převzal německý stát.

Bethel Henry Strousberg.

Hutě, železárny, strojírny a akcie 

Na vrcholu své moci vlastnil baron Strousberg po celé Evropě železné a uhelné doly, vysoké pece, válcovny, továrny na výrobu železničních vagónů, tržnice, nemovitosti a především akcie. Postavil sedm železničních tratí v Německu a položil 1700 km kolejí.

Bethel Henry Strousberg vlastnil jen v Německu hutě v Dortmundu, Neustadtu u Rübenberge a v Othfresen u Lehrte. Jmenovitě: Železárna a válcovna Gustav Arndt Comp. Dortmund, Společnost pro dobývání uhlí s dílnami Courl, Železnorudné doly v revírech Betzdorf a Kirchen, Hnědouhelná akciová společnost Victoria Berlín, Železnorudné doly Saalfeld a Konitz, Remyšské železnorudné doly Neuwied, Dillenburg, Betzdorf, Kirchen a Daaden, huť Wenden, důlní komplex Hellerthal, doly Peter, Streimel, Minerva, Hellmannskaute, Dormann, Guldenhardt, kamenouhelná společnost Novesium s polnostmi u Castropu, železnorudný důl Grodören u Salzgitter, cechy Glückauf hlubinná těžba a Glückauf zpracování dřeva, cech Rheinland u Ruhrortu, kamenouhelný důl Pauline v Kirchhörde, doly Hombruch I a Hombruch II, dům v Brünningshausen, cech Hannibal v Bochumi, železnorudné doly u Iberg a v Gegenthal v Harz. A samozřejmě také celé panství Zbiroh v Čechách.

Výčet není zcela jistě úplný. Dosvědčuje však, jako obrovské majetky baron nashromáždil a také v jak v krátké době o ně přišel.

Jeho podnikům se dařilo do 1872, odkdy začal hromadit dluhy. Výtěžek z prodeje dřeva už nestačil na financování dalekosáhlých plánů.

Pohromou byla povodeň na Zbirožsku 1872. Nad skalní průrvou u Podmokelského mlýna vzniklo obrovské jezero. Když se zátaras uvolnil kvůli obrovskému tlaku vody, vlna smetla Strousbergovy vysoké pece ve Františkově i další provozy ve Zbirohu.

1873 koupil vagonku v Praze - Bubnech a černouhelné doly v Žacléři.

Bethel Henry Strousberg.

Rychlý krach a vězení pro dlužníky

1874 se dostal do prvních velkých finančních obtíží. Místo finálních výrobků prodával železo, litinu, rudu i dříví. Zaměstnancům neplatil čtvrt roku mzdy a místo peněz jim vydával poukázky na odběr zboží ze skladů. Přesto začal stavět ocelárnu a válcovnu v Kařezu na výrobu kolejnic pro zakázku ve Francii na trať Paříž - Narbonne. Zisk byl plánovaný na 60 milionů franků. Profinancován akce mělo zajistit vydání akcií v hodnotě 8 milionů zlatých ale do oběhu jich pustil osmkrát více.

Železniční společnost Strousberg dokončila stavbu a zahájila provoz na trati Lübbenau - Kamenz a zároveň byl v objektu nádraží Grossräschen zahájen provoz císařské poštovní agentury.

Řešení obřího zadlužení nacházel Bethel Henry Strousberg v korupci na nejvyšších českých a rakouských místech. Uchyloval se ke štěpení firmy. Odděloval menší, nezadlužené a finančně zdravé podniky, na které získával další úvěry od věřitelů. Každý účetní ví, že takto vypadá konec.

1875 postavil ocelárny a válcovny v Kařezu. Přes fingovanou společnost vydal v Rusku akcie, které však měly minimální krytí. V moskevské komerční bance uložil tyto nekryté akcie. Když Rusové žádali zaplacení dluhů, vydal se do Moskvy a Petrohradu jednat, ale byl zatčen, obviněn z podvodů při dodávkách vagonů pro ruské železnice, uvězněn a poté vypovězen z Ruska.

Zároveň byl krajským soudem v Plzni a okresním soudem ve Zbirohu vyhlášen konkurz s celkovým dluhem 90 milionů zlatých.

30. listopadu 1877 byla provedena exekuční dražba Strousbergových závodů v Borku, Holoubkově, Dobřívi, Strašicích, Františkově a dalších. Krach měl těžké hospodářské následky pro celou oblast Podbrdska. Souběžně byl Strousberg odsouzen do vězení pro dlužníky, kde seděl dva roky.

Po odpykání trestu se vrátil do Berlína, kde 1884 zemřel ve špatné finanční situaci. Je pohřben v rodinné hrobce na hřbitově svatého Matyáše v Berlíně spolu se svou manželkou Mary Ann a šesti dětmi.

Bethel Henry Strousberg.

Nezřízené ambice proti tvrdé konkurenci

Důvodem krachu Strousbergova železářského podnikání na Zbirohu byla kvalita zdejší železné rudy. Obsahuje značné množství fosforu. Nejvíce to bylo na Zaječově 1,6 %. Ten musí být odstraněn, aby bylo železo použitelné pro moderní železnice. To baron věděl. Zaměstnával odborníky, kteří usilovně pracovali na metodách pro odstranění fosforu během tavby. Marně. Příliš pozdě pro Strousberga byla v Anglii patentována metoda neutralizace fosforu, zvaná thomasování. Zavedly ji až konkurenční kladenské hutě a dostaly se tak na evropskou špičku. Stalo se tak v roce 1879 pouhé 3 roky po úpadku Strousbergova impéria. Po Kladnu se příležitosti chopily i Králodvorské železárny poblíž nedalekého Berouna.

Krach v globálním evropském měřítku urychlil rakouský státní bankrot, když padla 1873 vídeňská burza a s ní sklouzla dolů hodnota akcií Strousbergových podniků. Další ztráty přinesl krach rumunského železničního podniku. Prvotní ovšem bylo baronovo velikášství, zadluženost a nehospodárnost, mezi níž je třeba zařadit i nákladnou přestavbu zbirožského zámku. Velkou roli sehrál tlak Rotschildů, jejichž bankovní dům měl zájem na likvidaci nebezpečného soupeře. Rotschildům totiž patřily železárny v Ostravě, které tehdy vyráběly také železniční vybavení včetně kolejnic pro celé Rakousko-Uhersko a prováděly v tomto oboru obchodní operace v celé Evropě. Připomeňme, že podobně jako Strousberg dopadli jen o pár let později bratři Kleinové, kteří také stáli v cestě Rotschildům.  

Z dnešního pohledu můžeme být za podnikatelský neúspěch muže jménem Bethel Henry Strousberg spíše rádi. Brdy, Podbrdí i Křivoklátsko nebyly nevratně poškozeny. Na Zbirožsku zůstala zdravá krajina, která rány zacelila, a nemusíme řešit ekologickou tragédii jako na Kladně nebo v Ostravě.

Zobrazit místo Turistika na větší mapě

Horydoly.cz ZBIROH  na Horydoly

MALÍŘSTVÍ Alfons Mucha v digitálním věku

LITERATURA J.V. Sládek: Křišťálová studánka

TURISTIKA Podzimní výlet na Zbiroh

TURISTIKA Hasičské muzeum ve Zbirohu 

HOROLEZECTVÍ Ztracená skalka u Zbiroha

MEJITEL ZÁMKU Strousberg, krach železničního magnáta ve Zbirohu

MAJITEL ZÁMKU Aliance přes nejvyšší Brdy 

POLITIKA Demonstrace proti Babišovu ve Zbirohu 

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

zajímavé

moje připomínka je ryze formální - laici často zaměňuji pojmy "kolej" a "kolejnice". jednoduše - kolej tvoří dvě kolejnice. 

mimochodem, odstraňování fosforu z železa - staří zahradníci si jistě vzpomenou na "thomasovu moučku", výborné to hnojivo.

  • Autor lukas B.
  • Datum a čas 17.6.2024 17:49
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Dolní Mže: příjemné pádlování od jezu k jezu

Dolní Mže: příjemné pádlování od jezu k jezu

Mže pod přehradou Hracholusky se dá splout až do Plzně téměř kdykoliv. Přehrada vypouští dost vody, koryto není zatarasené balvany a většinu jezů je možné sjet na kanoi nebo kajaku. 20... celý článek

76letá geokačerka zemřela na dehydrataci v pohoří Biokovo

22 týmů na Tour de France

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Pěšky do přírody s rodinou

Pěšky do přírody s rodinou

AKTUALIZACE Konečně přišlo léto. Vyrazíme na rodinnou pěší túru někam do hor nebo aspoň do lesa daleko od lidí. Přinášíme přehled vybavení pro děti i dospělé, které za vás sice kilometry
Na kole v Krkonoších? Rozpaky jsou na místě

Na kole v Krkonoších? Rozpaky jsou na místě

Krkonoše se k bicyklům nestaví úplně přívětivě. Neexistují trasy, jak přejet z jednoho údolí do druhého přes hřebeny a propojit túru do pěkného okruhu. Cykloturistika proto dává smysl jen v podhůří.
8 tipů, jak řešit zánět močových cest na dovolené

8 tipů, jak řešit zánět močových cest na dovolené

Zánět močových cest bývá nepříjemný kdykoliv. O něco horší však je, když nás zastihne někde na cestách. Vzhledem k tomu, že se může objevit i v létě, kdy se těšíte z plánované dovolené, mrkneme
Objevte krásy českých jeskyní

Objevte krásy českých jeskyní

Milujete poznávání přírodních památek, ale občas už je těch hor a lesa prostě trochu moc? Dnes přinášíme tipy na české jeskyně, které vám předvedou přírodní krásy zase z trochu jiného pohledu.
Via ferrata v létě: Nejlepší cesty pro adrenalinové nadšence v Česku

Via ferrata v létě: Nejlepší cesty pro adrenalinové nadšence v Česku

Via ferrata je stále oblíbenějším způsobem, jak vyrazit na obtížně přístupná horská místa. Spousta takových míst už je dnes i v Česku. Kam vyrazit za adrenalinovým zážitkem?

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary Karlovy Vary 28.6.-6.7. 28.6.
ILTM Asia - veletrh Singapur 1.-4.7. Luxusní cestování 1.7.
Tour Austria Rakousko, Innsbruck 2.-7. Silniční kola 2.7.
Eurobike - veletrh Německo, Frankfurt 3.-7.7. Cyklistika 3.7.
Dračí lodě Račice 4.-7.7. 4.7.
MTB Trilogy - etapový cyklomaraton Teplice nad Metují 4.-6.7. Horská kola 4.7.
Lužnice - Benátská noc Suchdol 6.-7.7. 6.7.
Maratona dles Dolomites - cyklomaraton Itálie, Alta Badia Silniční kola 7.7.
Route 66 - fotovýstava Mělník, Regionální muzem 9.7.-1.9. Fotografoval Ivo Drahorád 9.7.
Hračkobraní Kamenice nad Lipou 10.-14.7. 10.7.

Diskuse

Státy, kde na dálnici oso... Honza, 1.7.2024 13:22, 13 příspěvků
Státy, kde na dálnici oso... Michael Beranek, 1.7.2024 12:05, 13 příspěvků
Doping na Tour de France ... Michael Beranek, 1.7.2024 11:36, 1 příspěvek
Chyba Klekí Petra, 1.7.2024 11:25, 1 příspěvek
Lítání, climbing, yachting kladivo, 28.6.2024 11:35, 1 příspěvek
??? Honza, 28.6.2024 9:55, 13 příspěvků
??? Honza, 28.6.2024 9:52, 13 příspěvků
Jiří Bartoška. Bambule, 27.6.2024 11:25, 1 příspěvek
omyl brutusacek, 25.6.2024 13:12, 1 příspěvek
INU Horydoly, 25.6.2024 12:39, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38
Mořské kajaky Horydoly Open, 17.6.2024 12:10
Cyklistický závod L´Etape... Horydoly , 15.6.2024 3:43
Pádlojízda po Vltavě Horydoly , 4.6.2024 12:39
Vodácké závody 2024 Horydoly , 4.6.2024 12:30
Středočeský kraj se připo... Horydoly , 4.6.2024 2:30
Nebuďme vesmírným zákonem... milan šupa, 29.5.2024 19:47