České dráhy se v tom podobají třeba eletrickému ČEZ, plynovému RWE, nebo přepravní České poště. Zvyšují svoji hodnotu, přinášejí státu peníze (v případě Českých drah jenom snižují ztrátu), ale daleko větší peníze z nás dostanou díky svému monopolnímu postavení.
Nedobrovolní vazalové
České dráhy nám cestujícím od 9. prosince citelně zdraží cestování s in-kartou, kilometrickou bankou, rychlíkovými spoji i zpátečními spoji.
Proč sahají na pravidelné cestující, když normální firma by si takových zákazníků vážila nejvíce a poskytovala by jim největší výhody? Protože obyčejné jízdné si musejí Dráhy nechávat schválit cenovým výměrem ministerstva financí a jeho růst musí řádně zdůvodnit. Slevové nabídky jsou však jejich produkt, se kterými si mohou dělat, co uznají za vhodné.
In-karta
Zákazníky, kteří naletěli na in-kartu, zkrouhly České dráhy nejvíc. Vojáci by řekli, že před dvěma lety zničily zákaznickou obranu dělostřeleckou palbou. Jednoroční slevovou z-kartu zrušily a přinutily zákazníky koupit tříletou in-kartu za šest set korun.
Poté následoval postupný útok. Vloni byla sleva na in-kartu 40 procent z ceny jízdného a letos 30 procent. Teď Dráhy přecházejí na bodáky a dobývají poslední zákopy. Z původně významné slevy zbyde už jen směšných 25 %. Kdo ze zákazníků to při koupi in-karty tušil?
Kilometrická banka
České dráhy velmi zdražují také kilometrickou banku. Cenu za dva tisíce kilometrů zvyšují z 1400 na 1600 korun. Tento jízdní doklad si vypisují do zakoupeného bloku sami cestující a průvodčí jim jen odečítají ujeté kilometry.
Zpáteční jízdné
Zpáteční jízdenka, to je pro stejnou jízdu tam a zpět, už je jen o 10 % levnější než součet obou jízdenek. Má tedy vůbec cenu o slevě uvažovat?
Zrušení příplatku na rychlíky
Lepší rychlíky Eurocity a Intercity nebudou nadále vyžadovat šedesátikorunový příplatek. Zdálo by se, že je to dobrá zpráva pro cestující. Jenže není. Včera v MF Dnes přiznaly České dráhy pravý důvod snížení ceny - cestující si často stěžovali, že platí příplatek, ale v přeplněném vlaku musejí stát.
Eurocity a Intercity se tak nejen fakticky, ale i úředně dostávají na stejnou úroveň, jako obyčejné rychlíky, kde Dráhy nikomu nic nezaručí. Místo k sezení, jízdní řád, kultura cestování a dokonce ani dopravu vybraným spojem nelze vymáhat. Koupě jízdenky k ničemu takovému Dráhy nezavazuje.
Levnější psi a milovníci železnice
Opravdové zlevnění čeká od prosince jen dva speciální případy. Psi mohou jezdit celý den za dvacet korun. Roční síťová jízdenka bude stát místo dvaadvaceti tisíc jen dvacet tisíc korun.
Nově je možné koupit za padesát tisíc korun průkaz na všechny služby Českých drah. K tomu neznáme podrobnosti, ale nepochybujeme, že to tak jednoduché nebude. Spousta služeb bude určitě omezená, nesrozumitelná, nebo dokonce vyjmutá z působnosti tohoto průkazu.